Πάνω απο 3.500 σκάφη είναι ασφαλισμένα στην Aigaion

Για την ασφάλιση σκαφών στην Ελλάδα, μιλά ο Ν. Βελλιάδης, Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της Aigaion Ασφαλιστική, η οποία κατέχει μερίδιο 34% στον κλάδο. Ο κ. Βελλιάδης μιλά στο πλαίσιο αφιερώματος του περιοδικού Insurance World για τις προϋπόθεσης ανάπτυξης του κλάδου και τη σημασία της εξειδίκευσης.

Επισημαίνει ότι ο κλάδος έχει πληγεί από την οικονομική ύφεση, την έλλειψη φορολογικών κινήτρων στους ιδιοκτήτες και τη μειωμένη ασφαλιστική συνείδηση στην Ελλάδα.    

-   Υπάρχει στην Ελλάδα σωστή ασφαλιστική κάλυψη στα σκάφη εφάμιλλη των άλλων ευρωπαϊκών χωρών;
 
Νίκος Βελλιάδης: Όσον αφορά την αστική ευθύνη υπάρχουν ελλείψεις στην Ελλάδα. Όχι όμως στην ΑΙΓΑΙΟΝ. Να εξηγήσω: ο νόμος καλύπτει τα σκάφη που βρίσκονται εν κινήσει. Στην περίπτωση λοιπόν κατά την οποία ένα σκάφος βρίσκεται στη μαρίνα και πάρει φωτιά με αποτέλεσμα να καταστραφούν και άλλα σκάφη που βρίσκονται παραπλεύρως, δεν υπάρχει κάλυψη από τον νόμο. Εμείς στην AIGAION υπερέχουμε διότι παρέχουμε ασφάλιση Αστικής Ευθύνης Πλοιοκτήτη σύμφωνα με τις αγγλικές ρήτρες ΙYC, που παρέχουν πλήρη κάλυψη της αστικής ευθύνης και μάλιστα με περισσότερα κεφάλαια που διασφαλίζουν τον ασφαλισμένο. Παράλληλα, η εταιρία διαθέτει πρόγραμμα μικτής ασφάλισης που απευθύνεται και σε πολύ μικρά σκάφη, τα οποία, έχουν τη δυνατότητα τιμολόγησης μέσω internet, ενώ ασφαλίζουμε και με όρους ελληνικού δικαίου, μία πρωτοτυπία μοναδική στην αγορά.
Διαθέτουμε την απαραίτητη τεχνογνωσία για να υποστηρίξουμε τον ασφαλιζόμενο και παρέχουμε την καλύτερη δυνατή οικονομική υποστήριξη σε περίπτωση ζημίας, σύμφωνα πάντα με τους όρους του συμβολαίου.    
 
-Σε τι ξεχωρίζει η AIGAION;

Ν.Β.:
Στο ότι διατηρούμε την πρώτη θέση στον κλάδο ασφάλισης πλοίων και σκαφών, κατέχουμε μερίδιο αγοράς 34% και έχουμε ασφαλισμένα πάνω από 3.500 σκάφη. Επίσης, είμαστε η μοναδική εταιρεία που προσφέρουμε 500 εκατομμύρια δολάρια ασφαλιζόμενα κεφάλαια, τα οποία καλύπτουμε πλήρως από τα Lloyds του Λονδίνου. Μάλιστα, έχουμε μεταφράσει τόσο τους όρους των αστικών ευθυνών όσο και των αγγλικών ρητρών στα ελληνικά, διευκολύνοντας του ασφαλισμένους μας να κατανοήσουν τις παροχές των συμβολαίων μας. Τα 40 χρόνια συνεργασίας της διοίκησης της Aigaion με τα Lloyd’s έχουν εφοδιάσει την εταιρία με την ανάλογη τεχνογνωσία δίνοντας της συγκριτικό πλεονέκτημα τόσο στην εγχώρια όσο και στις ξένες αγορές. Έτσι, δεν παρέχουμε απλώς καλύτερη υπηρεσία στους έλληνες εφοπλιστές αλλά αντιμετωπίζουμε με επάρκεια και αποτελεσματικότητα τα συμβάντα.
 
-Η εξειδίκευση παίζει ρόλο ή ο κλάδος μπορεί να ασκηθεί από κάθε εταιρεία;

Ν.Β.: Οι ασφαλιστές, κατά την άποψη μου, πρέπει να εξειδικεύονται, προκειμένου να έχουν την κατάρτιση να αναλύουν στους ασφαλισμένους τις παροχές με λεπτομέρεια, αλλά και να τους βοηθούν στην επιλογή του κατάλληλου προγράμματος. Ωστόσο, στην ελληνική αγορά δεν υπάρχει σε μεγάλο βαθμό ουσιαστική και σε βάθος προσέγγιση στους περισσότερους κλάδους. Ειδικότερα ο κλάδος σκαφών, στον οποίο η Αigaion δίνει έμφαση, έχει ιδιαιτερότητες και χρειάζεται προσοχή. Μέσω σεμιναρίων το έμπειρο προσωπικό μας ενημερώνεται συνεχώς για τις εξελίξεις και τις απαιτήσεις της διεθνούς κοινότητας, με έμφαση στις αστικές ευθύνες. Όσον αφορά στα μεγαλύτερα πλοία, συνεργαζόμαστε με εξειδικευμένους μεσίτες μας, που είναι πλήρως καταρτισμένοι για τη ναυτασφάλιση.
  
 
– Σε τι βαθμό έχουν επηρεαστεί οι ασφαλιστικές εργασίες από την ύφεση; (Οι ασφαλισμένοι προσπαθούν να διατηρήσουν τα συμβόλαια τους; Μειώνουν τις καλύψεις;)
 
Ν.Β.: Μπορεί τα τελευταία χρόνια η εικόνα του ασφαλιστικού κλάδου να έχει επιβαρυνθεί λόγω της οικονομικής κρίσης, ωστόσο, το κυρίαρχο πρόβλημα της ασφαλιστικής αγοράς στην Ελλάδα ήταν και παραμένει η έλλειψη ασφαλιστικής συνείδησης. Ειδικά όσον αφορά στα σκάφη, οι περισσότεροι ασφαλισμένοι έχουν καταργήσει την μικτή ασφάλεια που διασφαλίζει και την περιουσία τους και περιορίζονται μόνο στην αστική ευθύνη που είναι υποχρεωτική από το νόμο. Αυτό μάλιστα που προκαλεί ιδιαίτερη εντύπωση είναι το γεγονός ότι σε πολλές περιπτώσεις ακόμη και τα μεγάλα πλοία εσωτερικών γραμμών, αξίας ενός και δύο εκατ. ευρώ, καλύπτονται ασφαλιστικά μόνο για τα απαραίτητα και πραγματοποιούν δρομολόγια χωρίς να έχουν ασφαλιστική κάλυψη ιδίων κινδύνων.  Την ίδια ώρα, η εξασφάλιση «φθηνών» ασφαλίστρων, ανεξαρτήτως της ποιότητας, αποτελεί κύριο μέλημα των ασφαλισμένων. Πάντως, λόγω της ύφεσης έχουν μειωθεί οι αξίες των σκαφών και των πλοίων και κατ’επέκταση μειώθηκαν και τα ασφάλιστρα. Να τονίσω ότι αν και έχουν ψηφιστεί νόμοι που επιβάλλουν την ασφαλιστική κάλυψη αστικής ευθύνης, κάθε μέρα συναντάμε περιστατικά όπου ο Έλληνας προσπαθεί να αποφύγει την ασφάλιση. Μέχρι να αλλάξει αυτή η νοοτροπία, λοιπόν, αλλά και η πολιτική βούληση για την επίβλεψη εφαρμογής των νόμων, θεωρώ πως η ανάπτυξη της ασφαλιστικής αγοράς θα αντιμετωπίζει εμπόδια.
 
– Ποιες συνθήκες πρέπει να αλλάξουν στην αγορά για να υπάρξει ανάπτυξη εργασιών; 
 
Ν.Β.: Δυστυχώς ο χώρος των σκαφών αναψυχής έχει πληγεί σημαντικά από την κρίση, καθώς αποτελεί είδος πολυτελείας. Την ίδια ώρα, μεγάλος αριθμός θαλαμηγών έχουν φύγει από την Ελλάδα για φορολογικούς λόγους και έχουν ελλιμενιστεί είτε στην Τουρκία είτε στην Κροατία, οπότε και ασφαλίζονται στις τοπικές εταιρίες. Βέβαια, η μέκκα των ασφαλίσεων ήταν και παραμένει το Λονδίνο, με το μεγαλύτερο μέρος των σκαφών και των πλοίων να επιλέγει τη συγκεκριμένη αγορά. Η Ελλάδα έχει τις δυνατότητες να αναπτυχθεί στο μέτωπο των ασφαλίσεων σκαφών και πλοίων αλλά βασική προϋπόθεση για μία τέτοια εξέλιξη αποτελεί η συνεργασία των εγχώριων ασφαλιστικών, καθώς σε περιστατικά υψηλών κινδύνων δεν έχουν όλες οι εταιρίες την επάρκεια και την τεχνογνωσία να ανταποκριθούν.  Παράλληλα, πρέπει, να δοθούν κίνητρα από το κράτος και να υπάρξουν ρυθμίσεις προκειμένου να επιστρέψουν τα σκάφη στην ελληνική αγορά. Την ίδια ώρα, μείζον ζήτημα για τις εταιρίες του κλάδου των ασφαλειών αποτελούν και οι ασφαλιστικές απάτες, με έμφαση στις κλοπές, φαινόμενο που συναντάται και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες.
 
– Η ασφάλιση της αστικής ευθύνης είναι υποχρεωτική από το νόμο. Πως διασφαλίζεται ότι οι ιδιοκτήτες των σκαφών είναι συνεπείς σε αυτή την υποχρέωση;
 
Ν.Β.: Δεν διασφαλίζεται, καθώς παρά το γεγονός ότι υπάρχουν νόμοι που επιβάλλουν την ασφαλιστική κάλυψη αστικής ευθύνης, τα περιστατικά ανασφάλιστων σκαφών και οχημάτων πληθαίνουν ολοένα και περισσότερο. Δυστυχώς οι λιμενικές αρχές δεν είναι πάντοτε πρόθυμες είτε δεν έχουν το απαιτούμενο προσωπικό για να ελέγχουν ένα προς ένα αν τα σκάφη, κυρίως στις μαρίνες, είναι ασφαλισμένα.  Σε μεγάλο βαθμό αυτό συμβαίνει και με τα μικρά επιβατικά, τουριστικά πλοία αλλά και με τα φορτηγά πλοία. Εκτιμώ ότι μόνο με ριζοσπαστικές και αποφασιστικές ενέργειες από την πλευρά του κράτους θα μπορέσει να διασφαλιστεί όσο το δυνατόν πιο αποτελεσματικά η εφαρμογή των νόμων.

– Τι ξεχωρίζει τις εταιρείες στον ανταγωνισμό της αγοράς;
 
Ν.Β: Συνέπεια, ορθή τιμολόγηση, σωστοί συνεργάτες, χρηστή διοίκηση, συντηρητική πολιτική επενδύσεων και ασφαλώς κεφαλαιακή επάρκεια αποτελούν τα βασικά χαρακτηριστικά για την επιβίωση σε πρώτη φάση και την ισχυροποίηση σε δεύτερη μίας ασφαλιστικής εταιρίας. Ωστόσο, όσον αφορά την εξειδίκευση, και στην προκειμένη περίπτωση, την ασφάλιση των σκαφών, συγκριτικό πλεονέκτημα για μία εταιρία αποτελεί η τεχνογνωσία και η άμεση αντιμετώπιση των ζημιών. Η Aigaion με τους έμπειρους και εξειδικευμένους συνεργάτες της, συμβουλεύει τον ασφαλισμένο για την ορθή επισκευή του σκάφους του ελέγχοντας παράλληλα τις τιμές κόστους, καθώς και την ολοκλήρωση της επισκευής. Παράλληλα, διαθέτουμε τεχνικό-πραγματογνώμονα, ο οποίος είναι στη διάθεση του ασφαλισμένου παρέχοντας συμβουλές για οποιοδήποτε θέμα.