Πρωταγωνιστές των μεταφορών οι ναυτασφαλίσεις

Σε πρώτη ζήτηση θέτει το διεθνές εμπόριο τις ναυτασφαλίσεις καθώς το 90% του παγκόσμιου εμπορίου να πραγματώνεται μέσω των θαλάσσιων μεταφορών. Ταυτόχρονα όμως για τον ίδιο λόγο δημιουργούνται νέες προϋποθέσεις και ανάγκες για την τεχνική αντιμετώπιση των ναυτασφαλίσεων, τις διαδικασίες, του τρόπους, τις νέες απαιτήσεις και όλα όσα κάνουν τον τομέα ρευστό σε μεταβολές. Η εξειδίκευση, η τεχνογνωσία, αλλά και διάφορες άλλες παράμετροι είναι αυτές που καθορίζουν τόσο σε ελληνικό όσο και σε διεθνές επίπεδο τις κινήσεις των παικτών του κλάδου.

Σε έκθεση της Allianz επισημαίνεται ότι ο κλάδος πρέπει να εξετάσει τα τρωτά του σημεία. Ζητήματα που πρέπει να συζητηθούν ώστε να ληφθούν μέτρα είναι η ορθή διαχείριση της ασφάλειας, τα ανθρώπινα λάθη από την έλλειψη ειδικευμένου εργατικού δυναμικού αλλά και νέοι κίνδυνοι. Όλα αυτά πρέπει  να αντιμετωπίσει η ασφαλιστική βιομηχανία και να βρίσκεται εγρήγορση ώστε καίρια και αποτελεσματικά να απαντήσει στις προκλήσεις του τομέα της ναυτασφάλισης.

Σημεία στα οποία πρέπει να εστιάσουμε

Στοιχεία του τρέχοντος έτους δείχνουν ότι η ναυτιλιακή βιομηχανία συνέχισε να βελτιώνει τις επιδόσεις της ασφάλειας, ωστόσο είναι εμφανής η ανάγκη  για ενιαίους κανονισμούς  στην ασφάλεια, ώστε να μειωθεί κι άλλο ο κίνδυνος ατυχημάτων. Δύο χρόνια μετά το ατύχημα του Costa Concordia η βελτίωση της ασφάλειας των επιβατηγών πλοίων εξακολουθεί να αποτελεί προτεραιότητα και ιδιαίτερα στην Ασία.

“Hotspot” σημείο παραμένει η περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου και της Μαύρης Θάλασσας, όπου το 2013 έχασαν τη ζωή τους 464 άνθρωποι, αριθμός που αντιστοιχεί στο 18 %  των συνολικών απωλειών. Όπως έδειξε και πέρυσι η περίπτωση ολικής απώλειας δύο πλοίων χύδην φορτίου στα ασιατικά ύδατα, των «Harita Bauxite» και «Trans Summer», η υψηλή περιεκτικότητα σε υγρασία και η υγροποίηση του φορτίου μπορεί να δημιουργήσει συνθήκες αστάθειας στο πλοίο και να προκαλέσει τη βύθισή του. Η ασφαλιστική βιομηχανία πέρα από τους κανόνες ασφαλείας πρέπει να λάβει υπόψη της και τη μετατόπιση του κέντρου ενδιαφέροντος των πειρατών από τη Σομαλία στην Ινδονησία. Τα τελευταία πέντε χρόνια οι επιθέσεις πειρατείας στη Σομαλία αυξήθηκαν κατά 700%.

Τι συμβαίνει στον κλάδο σύμφωνα με την Allianz

Κατά το 2013 ο αριθμός των πλοίων που χάθηκαν ήταν 94 και ήταν μειωμένος κατά 20% σε σχέση με το προηγούμενο έτος και είναι η δεύτερη φορά που οι απώλειες πέφτουν κάτω από τις 100 τα τελευταία 12 χρόνια. Επίσης το 2013 ο δείκτης «απωλειών» βελτιώθηκε σε μεγάλο βαθμό μειώνοντας κατά 45% τις απώλειες που κατέγραψε ο κλάδος από το 2003 και μετά. 
Σύμφωνα με τον Tim Donney , Global Head of Marine Risk Consulting  στην Allianz «ενώ η μακροπρόθεσμη πτωτική τάση στις απώλειες της ναυτιλίας είναι ενθαρρυντική, ωστόσο χρειάζεται να γίνουν πολλά για να βελτιωθεί η ασφάλεια των σκαφών, του φορτίου, του πληρώματος και των επιβατών και κυρίως στην περιοχή της Ασίας».

Απώλειες σε πλοία

Το 1/3 των απωλειών σε πλοία σημειώθηκε στην Ιαπωνία, την Κορέα και τη Νότια Κίνα. Το 75% των απωλειών οφείλονται σε βυθίσεις, που συχνά συνδυάζονται με κακές καιρικές συνθήκες. Περισσότερο από το ένα τρίτο των σκαφών που χάνονται ήταν φορτηγά πλοία, συνολικά ήταν 32.

Θύματα 

Τα θύματα από τα ατυχήματα με πλοία κατά τη διάρκεια του 2013 ανήλθαν 2.596. Από αυτά τα περισσότερα  με το Ανατολική Μεσόγειο και την περιοχή της Μαύρης Θάλασσας στην κορυφή hotspot 
(464).