Πέντε ασφαλιστικές «μιλούν» για την υγεία

Δυναμική ανάπτυξη παρουσιάζει ο κλάδος υγείας, ο οποίος σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της ΕΑΕΕ κατέγραψε στο πρώτο εξάμηνο του έτους αύξηση κατά 17,6%, ενώ σχεδόν όλοι οι υπόλοιποι κλάδοι της αγοράς κινήθηκαν καθοδικά. Σύμφωνα με στελέχη της αγοράς τα προγράμματα υγείας θα βρουν ακόμα μεγαλύτερη απήχηση, καθώς οι παροχές υγείας από το δημόσιο δεν μπορούν πλέον να καλύψουν τους καταναλωτές, που στρέφονται προς την ιδιωτική ασφάλιση.  

Ο κλάδος υγείας αποτελεί το 4,6% των ασφαλίσεων ζωής και η παραγωγή από πρωτασφαλίσεις τους πρώτους έξι μήνες του 2013 ανήλθε σε 36, 9 εκατ. ευρώ από 31,4 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του έτους που πέρασε. Αναλυτικότερα η παραγωγή στον κλάδο υγείας τον Ιανουάριο έφτασε τα 5,3 εκατ. ευρώ, το Φεβρουάριο τα 5,6 εκατ. ευρώ, το Μάρτιο τα 6,6 εκατ. ευρώ, τον Απρίλιο τα 6 εκατ. ευρώ, το Μαιο τα 6,5 εκατ. ευρώ και τον Ιούνιο τα 6,8 εκατ.ευρώ 

Τα στοιχεία που συνθέτουν το προφίλ του σύγχρονου καταναλωτή είναι η στροφή προς ουσιαστικές καλύψεις, προγράμματα με προσιτό κόστος και καθαρούς όρους στα συμβόλαια των εταιρειών. Όσον αφορά τη διάρκεια των συμβολαίων τα μονοετή προγράμματα κερδίζουν σιγα σιγά έδαφος λόγω των μειωμένων ασφαλίστρων και του συρρικνωμένου πλέον εισοδήματος των Ελλήνων.  Στα χαρακτηριστικά αυτά πρέπει να βασιστούν και τα νεα προγράμματα υγείας που λανσάρουν οι εταιρείες. Σύμφωνα με τον κ, Κ. Κουγιουμτζή, Διευθυντή κλάδου Ζωής στην Εθνική Ασφαλιστική, στο σχεδιασμό των προγραμμάτων οι εταιρείες θα πρέπει να λάβουν υπ’ όψιν τη μικρότερη οικονομική δυνατότητα των καταναλωτών στην καταβολή ασφαλίστρων, αλλά και το ενδιαφέρον τους για ουσιαστική, άμεση, απρόσκοπτη, αξιοπρεπή και ποιοτική παροχή υπηρεσιών υγείας.
Για αυτό όπως μας αναφέρει η κα Α.Βασιλιάγκου, Διευθύντρια Κλάδου Υγείας στην Interasco, παρατηρείται η τάση «οι ασφαλισμένοι να επιλέγουν ετησίως ανανεούμενα συμβόλαια και πολλές φορές να ακυρώνουν παλιότερα συμβόλαια υγείας, προκειμένου να συνάψουν νέα».
«Η ουσία και η ποιότητα των παροχών, είτε πρόκειται για μονοετή είτε για «πολυετή» συμβόλαια, παραμένει η ίδια. Στην πραγματικότητα, η επιλογή εκ μέρους του ασφαλισμένου πρέπει να αφορά στην εταιρεία που θα εμπιστευθεί» επισημαίνει ο κ. Β. Λυμπέρης, Διευθυντής Κλάδου Προσωπικών Ατυχημάτων & Υγείας στη MetLife Alico.
Η εικόνα που παρουσιάζει ο κλάδος είναι θετική και όλα δείχνουν ότι η ανάπτυξη του θα συνεχιστεί. «Εκτίμησή μας είναι ότι η παραγωγή ασφαλίστρων υγείας θα συνεχίσει να αυξάνεται σε βάθος χρόνου, καθώς όλο και περισσότεροι ασφαλισμένοι θα αναζητούν λύσεις έξω από το δημόσιο σύστημα υγείας» δήλωσε στο iw η κα Ε. Μάνου, Τεχνική Διευθύντρια Ατομικών Ζωής στην Generali. Από την πλευρά του ο κ. Γ. Βελιώτης, Γενικός Διευθυντής Ζωής και Υγείας στον όμιλο Interamerican, επισημαίνει ότι το ιδιότυπο καθεστώς που υπάρχει στο χώρο της υγείας τα τελευταία είκοσι χρόνια δεν έχει αφήσει τον κλάδο να αναπτυχθεί. «Μια μεταρρύθμιση στην υγεία και την ασφάλισή της, πάνω σε σωστές βάσεις, θα δημιουργήσει το κατάλληλο πλαίσιο για να επιμερισθούν καλύτερα τα βάρη μεταξύ δημόσιου και ιδιωτικού τομέα. Τότε και ο ιδιωτικός τομέας ασφάλισης υγείας θα αναπτυχθεί και η κοινωνική ασφάλιση θα απαλλαγεί από ένα δυσβάστακτο φορτίο, αλλά και – κυριότερα – οι πολίτες θα βγουν ωφελημένοι».

ΕΘΝΙΚΗ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΗ, GENERALI, INTERAMERICAN, INTERASCO και METLIFE ALICO
απαντούν για τον κλάδο υγείας

1. Ποια είναι τα οφέλη των προγραμμάτων υγείας για τον καταναλωτή;

Κωνσταντίνος Κουγιουμουτζής, Διευθυντής του κλάδου ζωής της Εθνικής Ασφαλιστικής:
Τα προγράμματα υγείας προσφέρουν στον καταναλωτή:
a. Ανταπόκριση στην αυξανόμενη συνειδητοποίηση και ευαισθησία του καταναλωτή σε θέματα πρόληψης και προστασίας της υγείας του.
b. Άμεση και απρόσκοπτη πρόσβαση σε ποιοτικές υπηρεσίες υγείας, καταβάλλοντας λογικό αντίτιμο μέσω του προγράμματος υγείας.
c. Μετάθεση του οικονομικού βάρους που συνεπάγεται η ανάληψη από ιδία μέσα των υπηρεσιών υγείας, στην ασφαλιστική εταιρεία.

Γιώργος Βελιώτης, Γενικός Διευθυντής Ζωής και Υγείας στον όμιλο Interamerican: Τα ασφαλιστικά προγράμματα υγείας δίνουν την δυνατότητα στους ασφαλισμένους να προστατεύσουν την υγεία τους με τις πιο σύγχρονες ιατρικές μεθόδους, την πιο κατάλληλη χρονική στιγμή-χωρίς αναμονή, στο κατάλληλο σημείο.

Η εμπειρία των τελευταίων δεκαετιών δείχνει ότι το κόστος της υγείας, στις περισσότερες χώρες του πλανήτη, αυξάνει συνεχώς. Από τους κυριότερους λόγους αυτής της αύξησης είναι η νέα ιατρική τεχνολογία. Όλοι επιζητούμε την νέα ιατρική τεχνολογία γιατί συντελεί στην επιμήκυνση της ζωής και στην βελτίωση της ποιότητάς της. Όμως η νέα ιατρική τεχνολογία έχει κόστος που την κάνει απρόσιτη για το ευρύ κοινό. Η ιδιωτική ασφάλιση δίνει τη δυνατότητα σε οποιονδήποτε, να κάνει την θεραπεία που χρειάζεται όσο ακριβή και αν είναι αυτή. Τα δε ολοκληρωμένα προγράμματα υγείας που καλύπτουν και την πρωτοβάθμια περίθαλψη, εκτός από την κάλυψη του κόστους, καθοδηγούν σωστά τους ασφαλισμένους ώστε να θωρακίσουν την υγεία τους.
Η δυνατότητα αυτή είναι ιδιαίτερα σημαντική σε μία περίοδο όπως η σημερινή, που τα οικονομικά προβλήματα της χώρας έχουν αντίκτυπο και στην παροχή υπηρεσιών υγείας.

Άννη Βασιλιάγκου, Διευθύντρια Κλάδου Υγείας στην Interasco: Τα οφέλη των νοσοκομειακών προγραμμάτων υγείας για τον καταναλωτή είναι αδιαμφισβήτητα πολλά και σημαντικά, καθώς αφενός εξασφαλίζουν την αξιοπρεπή πρόσβαση σε όλα τα ιδιωτικά νοσηλευτικά ιδρύματα της χώρας μας (και όχι μόνο), χωρίς καθυστέρηση και χωρίς γραφειοκρατικές διαδικασίες και αφετέρου καλύπτουν σε μεγάλο βαθμό, έως και πλήρως, όλες τις δαπάνες που πραγματοποιούνται.
Τα νοσοκομειακά προγράμματα προσφέρουν: α) διαθεσιμότητα των υπηρεσιών υγείας, χωρίς χρονικούς περιορισμούς 24 ώρες/365 ημέρες, β) ποιότητα στις υπηρεσίες υγείας με αξιοπρεπείς συνθήκες νοσηλείας, χρήση σύγχρονων θεραπευτικών μεθόδων και ιατρικής τεχνολογίας, γ) προσβασιμότητα στις υπηρεσίες υγείας χωρίς γεωγραφικούς περιορισμούς, εύκολη πρόσβαση σε γιατρούς και κλινικές, πλήρη ελευθερία επιλογής στην Ελλάδα ή στο εξωτερικό, και τέλος δ) προσφέρουν με προσιτό κόστος ασφάλεια και προστασία της υγείας των ασφαλισμένων που πλέον αποτελεί προτεραιότητα και πολύ περισσότερο στη σημερινή οικονομική συγκυρία όπου δυστυχώς οι παροχές υγείας των δημόσιων ασφαλιστικών οργανισμών εμφανίζονται ανεπαρκείς.

Βασίλης Λυμπέρης, Διευθυντής Κλάδου Προσωπικών Ατυχημάτων & Υγείας στη MetLife Alico: Τα οφέλη που προκύπτουν είναι πολλά, αν λάβουμε υπόψη μας την επικρατούσα κατάσταση στον τομέα της δημόσιας υγείας, αλλά και την εξέλιξη των προγραμμάτων υγείας ως προς την πραγματική ουσία των παροχών προς τους ασφαλισμένους.
Η MetLife Alico είναι μία από τις εταιρείες που παρέχουν τη δυνατότητα πρόσβασης σε ιδιωτικές υπηρεσίες υγείας, τόσο πρωτοβάθμιας όσο και δευτεροβάθμιας περίθαλψης. Παρέχει, επίσης, πολλές και συνάμα ποιοτικές επιλογές, ώστε να αξιοποιούνται με τον καλύτερο τρόπο οι παροχές των προγραμμάτων και να τα καθιστούν μια πολύ καλή επιλογή, ιδιαίτερα ως προς τη σχέση κόστους/οφέλους.

Ελένη Μάνου, Τεχνική Διευθύντρια Ατομικών Ζωής στην Generali: Η απόφαση των ασφαλιστικών εταιρειών στα τέλη της δεκαετίας του ‘80 να προωθήσουν προγράμματα ασφάλισης υγείας, αναβάθμισε σημαντικά τη θέση του Έλληνα καταναλωτή στο δημόσιο και ιδιωτικό σύστημα πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας περίθαλψης. Για πρώτη φορά, έναντι ενός σχετικά χαμηλού αντιτίμου, ο Έλληνας καταναλωτής απέκτησε πρόσβαση σε ιατρικές υπηρεσίες του ιδιωτικού τομέα πολύ υψηλού επιπέδου. Σήμερα που ο δημόσιος τομέας υγείας νοσεί βαρύτατα, ο κλάδος της ιδιωτικής ασφάλισης εξακολουθεί να προσφέρει ολοκληρωμένα προγράμματα ασφάλισης υγείας, η αξία των οποίων είναι ανεκτίμητη. 

Ο ασφαλισμένος χωρίς ιδιαίτερες γραφειοκρατικές διαδικασίες έχει άμεση πρόσβαση στον γιατρό ή τη μονάδα υγείας που επιθυμεί και αποφεύγει την ταλαιπωρία που προκαλεί ένα δυσκίνητο και προβληματικό δημόσιο σύστημα υγείας. Αλλά ακόμη και εάν ο ασφαλισμένος προτιμήσει το δημόσιο νοσοκομείο, και πάλι το πρόγραμμα υγείας μιας ασφαλιστικής εταιρείας μπορεί να τον καλύψει, μετά τις τελευταίες νομοθετικές πρωτοβουλίες της Πολιτείας. Παράλληλα οι ασφαλιστικές εταιρείες προωθούν και την ιδέα της πρόληψης, καθώς σχεδόν όλα τα προϊόντα καλύπτουν δωρεάν checkup στους ασφαλισμένους. Γενικότερα, η ιδιωτική ασφάλιση έφερε τον έλληνα καταναλωτή στην πρώτη θέση των υπηρεσιών του δημόσιου και ιδιωτικού τομέα υγείας.

2. Οι ασφαλισμένοι προσανατολίζονται περισσότερο σε μονοετή ή πολυετή συμβόλαια; Ακυρώνουν πολυετή συμβόλαια για να συνάψουν ετήσια;

Γ. Βελιώτης: Η Interamerican σήμερα προσφέρει σε νέους ασφαλισμένους μόνο ετησίως ανανεούμενα προγράμματα. Έτσι θα έλεγε κάποιος ότι δεν είναι σε θέση να απαντήσει σε αυτό το ερώτημα. Όμως, επί μία πενταετία, η Interamerican διέθετε ταυτόχρονα και ισόβια και ετησίως ανανεούμενα συμβόλαια. Αν συγκρίνει κανείς τις σημερινές πωλήσεις νέων συμβολαίων με αυτές της περιόδου που διατίθεντο και τα δύο είδη συμβολαίων, θα δει ότι δεν υπάρχουν σημαντικές διαφορές.
Συνεπώς οι ασφαλισμένοι δεν ενδιαφέρονται τόσο αν το συμβόλαιο είναι ισόβιο ή ετησίως ανανεούμενο. Αυτό που τους ενδιαφέρει πάνω απ’ όλα, είναι να έχουν σωστή κάλυψη με βάση τις ανάγκες τους, σε «σωστό κόστος» και από μία εταιρεία που είναι βιώσιμη.

 Β. Λυμπέρης:
Η ουσία και η ποιότητα των παροχών, είτε πρόκειται για μονοετή είτε για «πολυετή» συμβόλαια, παραμένει η ίδια.
Στην πραγματικότητα, η επιλογή εκ μέρους του ασφαλισμένου πρέπει να αφορά στην εταιρεία που θα εμπιστευθεί. Κατά πόσο έχει αποδειχθεί αξιόπιστη και φερέγγυα, συνθήκες που εκφράζονται μέσα από τα οικονομικά στοιχεία, τη διαχρονική πορεία και τις πρακτικές που έχει ακολουθήσει, στοιχεία που προσδιορίζουν σε μεγάλο βαθμό και τη μελλοντική στρατηγική της.
Στη MetLife Alico δεν παρατηρείται το φαινόμενο της αντικατάστασης των παλαιών συμβολαίων με τα ετήσια, ούτε ενθαρρύνονται τέτοιου είδους πρακτικές.
Σήμερα πλέον διαθέτουμε μόνο τα προγράμματα νέου τύπου «Ετησίως Ανανεούμενα».

Α. Βασιλιάγκου: Τη δεδομένη χρονική στιγμή, αυτό που παρατηρούμε στην αγορά των νοσοκομειακών προγραμμάτων ασφάλισης είναι πως οι ασφαλισμένοι έχουν την τάση να επιλέγουν ετησίως ανανεούμενα συμβόλαια και πολλές φορές να ακυρώνουν παλιότερα συμβόλαια υγείας, προκειμένου να συνάψουν νέα. Η βασική αιτία της τάσης αυτής είναι ότι οι ασφαλιστικές εταιρείες έχουν δημιουργήσει νέα προϊόντα υγείας, που ανταποκρίνονται στις σημερινές ανάγκες με βελτιωμένο κόστος ασφαλίστρων σε σχέση με τα προγενέστερα συμβόλαια, γεγονός που κινητοποιεί τους ασφαλισμένους προς αυτήν την κατεύθυνση.

Ε. Μάνου: Τα τελευταία χρόνια πολλές ασφαλιστικές εταιρείες υιοθέτησαν τα μονοετή ή τα λεγόμενα ετησίως ανανεούμενα ασφαλιστήρια συμβόλαια υγείας. Η εξέλιξη αυτή προβλημάτισε αρχικά τους καταναλωτές, καθώς «διέγνωσαν» ότι με τα ετησίως ανανεούμενα συμβόλαια οι ασφαλιστικές εταιρείες θα τροποποιούν κάθε φορά κατά το δοκούν τους όρους των συμβολαίων και το ύψος των ασφαλίστρων. 

Βέβαια ανάλογα προβλήματα υπήρχαν σε πολλές περιπτώσεις και με τα πολυετή ασφαλιστήρια συμβόλαια, κυρίως σε ό,τι αφορά την αύξηση του ασφαλίστρου κατά την ανανέωση του συμβολαίου. Όλη η αγορά γνωρίζει καλά τις προστριβές που είχαν και έχουν καταναλωτικές οργανώσεις με ασφαλιστικές εταιρείες με αφορμή τα συγκεκριμένα προγράμματα. 

Η Generali, όλα αυτά τα χρόνια, κινήθηκε με πολλή προσοχή και σεβασμό απέναντι στον καταναλωτή. Δημιούργησε πραγματικά καινοτόμα προϊόντα, που ξεχωρίζουν για τη μοναδικότητά τους και την αξιοπιστία τους και ταυτόχρονα εξασφαλίζουν πρόσβαση σε υψηλού επιπέδου υπηρεσίες υγείας των μεγαλύτερων ιδιωτικών ομίλων παροχής πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας περίθαλψης στη χώρα μας, στο χαμηλότερο δυνατό κόστος. Η Generali θεωρεί ότι αυτό που επιζητούν οι ασφαλισμένοι είναι η σιγουριά και η σταθερότητα. Θέλουν ασφαλιστήρια συμβόλαια με καθαρούς όρους. Είτε πολυετή είτε μονοετή, αυτό που επιδιώκουν είναι συμβόλαια που προσφέρουν σωστή κάλυψη στη σωστή τιμή. Και η Generali κινείται πάντα με βάση αυτές τις αρχές.

Κ. Κουγιουμουτζής: Οι ασφαλισμένοι νιώθουν καλύτερα προστατευμένοι με συμβόλαια που παρέχουν πολυετείς δεσμεύσεις.
Οι συνεχείς εξελίξεις της ιατρικής, καθώς και η ρευστότητα του οικονομικού περιβάλλοντος, καθιστούν την παροχή πολυετών δεσμεύσεων προς τους ασφαλισμένους εξαιρετικά δυσχερή. 

Οι εταιρείες, προσαρμοζόμενες με αυτά τα οποία συμβαίνουν σε όλο τον υπόλοιπο κόσμο, αλλάζουν τις παρεχόμενες παροχές σε ετησίως ανανεούμενα συμβόλαια για τους νέους ασφαλισμένους.

 Υπάρχει μια μερίδα ασφαλισμένων που η οικονομική αδυναμία τους να υποστηρίξουν ένα ισόβιο νοσοκομειακό πρόγραμμα τους οδηγεί στην αλλαγή προς οικονομικότερες ετησίως ανανεούμενες καλύψεις.

3. Ποια είναι τα μεγέθη του κλάδου; Δεδομένου του γεγονότος ότι τα τελευταία χρόνια το ελληνικό κράτος μειώνει συνεχώς τις υπηρεσίες υγείας που παρέχει δωρεάν στον πολίτη, έχει παρατηρηθεί αύξηση των συμβολαίων υγείας;

Β. Λυμπέρης: Ο κλάδος Υγείας στην Εταιρία μας ήταν και παραμένει ένας από τους βασικότερους και σταθερά αναπτυσσόμενους.
Οι θετικές προοπτικές ανάπτυξης πέραν των τάσεων της αγοράς μας,  εντάσσονται στο γενικότερο πλαίσιο της  στρατηγικής της Εταιρίας  για την συνολική ανάπτυξη όλων των κλάδων  επιτυγχάνοντας, αφενός την επιδίωξη για ανταπόκριση στις ανάγκες της αγοράς μας, αφετέρου στην επίτευξη της ισορροπημένης  ανάπτυξης  του συνολικού χαρτοφυλακίου της Εταιρίας.

Κ. Κουγιουμουτζής: Την Εθνική Ασφαλιστική έχουν επιλέξει 203.000 ασφαλισμένοι για την κάλυψη πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας περίθαλψης μέσω ατομικών ασφαλιστηρίων συμβολαίων. Οι καταβληθείσες αποζημιώσεις ανέρχονται για το έτος 2012 σε 23.000, συνολικού ύψους 85 εκατ. ευρώ. Δηλαδή η Εθνική Ασφαλιστική κατέβαλε 330.000 ευρώ ημερησίως για την πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια περίθαλψη των ασφαλισμένων της με ατομικό ασφαλιστήριο συμβόλαιο νοσοκομειακής περίθαλψης. 

Το γεγονός ότι το ελληνικό κράτος μειώνει συνεχώς τις παρεχόμενες υπηρεσίες υγείας, τόσο ποσοτικά όσο και ποιοτικά, έχει γεννήσει μια νέα γενιά καταναλωτών που ενδιαφέρονται για την κάλυψη του ουσιαστικού κινδύνου σε περίπτωση νοσηλείας, δηλαδή της αξιοπρεπούς περίθαλψης για την αποκατάσταση της υγείας τους και όχι τόσο για την πολυτελή νοσηλεία τους.
 Αυτή η νέα γενιά καταναλωτών αποδέχεται τη μικρή συμμετοχή του στο κόστος νοσηλείας μέσω κάποιου εκπιπτόμενου ποσού (π.χ. 1.500 ή 2.000 ευρώ), καταβάλλοντας βέβαια μειωμένο ασφάλιστρο.
 Συμπερασματικά, το χαρακτηριστικό των νέων ασφαλισμένων είναι η χαμηλότερη οικονομική δυνατότητα για καταβολή ασφαλίστρων και η στροφή προς την ουσιαστική κάλυψη.

Γ. Βελιώτης: Ναι μεν η ανάγκη για καλύτερη κάλυψη υγείας αυξάνει συνεχώς, αλλά τα οικονομικά δεδομένα, σε συνδυασμό με το γεγονός ότι οι πολίτες είναι υποχρεωμένοι να πληρώνουν και την κοινωνική και την ιδιωτική ασφάλιση για τις ίδιες παροχές περιορίζουν την αύξηση του αριθμού των συμβολαίων.
Η αύξηση του αριθμού συμβολαίων θα ήταν ακόμα ισχνότερη, αν δεν είχαμε δώσει στους ασφαλισμένους μας (και νέους, αλλά και παλαιότερους) τη δυνατότητα να επιλέξουν νέα προγράμματα, που είναι οικονομικότερα από αυτά που διαθέταμε μέχρι πέρσι.

Α. Βασιλιάγκου: Το γραφειοκρατικό κράτος αδυνατεί να παράγει αποτελεσματικές και υψηλής ποιότητας υπηρεσίες υγείας. Από την άλλη πλευρά, ο ιδιωτικός τομέας υγείας προσφέρει ταχύτητα εξυπηρέτησης, καινοτομία, ελευθερία επιλογής και υψηλή ποιότητα υπηρεσιών. Ο τομέας της υγείας παρουσιάζει τα τελευταία χρόνια σημαντικές αλλαγές και εξελίξεις, με κύριο χαρακτηριστικό τη στροφή των πολιτών στην ιδιωτική περίθαλψη. Ο μέσος Έλληνας πολίτης δεν είναι ικανοποιημένος από την ποιότητα των υπηρεσιών υγείας στη χώρα μας. Υπάρχει ανισότητα στην πρόσβαση στις υπηρεσίες υγείας και ανισότητα στις παροχές. Δημογραφικοί, κοινωνικοί και κυρίως οικονομικοί παράγοντες παίζουν καθοριστικό ρόλο στην ουσιαστική αυτή αλλαγή. Οι πολίτες σήμερα στρέφονται ολοένα και περισσότερο στις ιδιωτικές ασφαλίσεις υγείας για να εξασφαλίσουν καλύτερη περίθαλψη, αλλά και τα οφέλη από τις σημαντικές τεχνολογικές εξελίξεις στην ιατρική.

Ε. Μάνου: Με στοιχεία έτους 2012 η ασφάλιση υγείας εκτιμάται ότι αποτελεί το 32% της συνολικής παραγωγής του κλάδου ζωής. Υπολογίζεται δηλαδή ότι η παραγωγή ασφαλίστρων του κλάδου υγείας αγγίζει τα 620 εκατ. ευρώ.

4. Ποιες είναι οι προοπτικές ανάπτυξής του;

Ε. Μάνου: Όλα τα μηνύματα σε ό,τι αφορά τις ασφαλίσεις υγείας είναι θετικά. Οι ασφαλισμένοι, όπως προαναφέραμε, δεδομένης της αδυναμίας του κράτους να προσφέρει ένα υποφερτό επίπεδο υπηρεσιών υγείας, υποχρεώνονται να στραφούν σε εναλλακτικές λύσεις κάλυψης των αναγκών τους. Ο κλάδος της ιδιωτικής ασφάλισης, με τα σύγχρονα προϊόντα και υπηρεσίες, αποτελεί μια αξιόπιστη λύση, σε συνεργασία με τον ιδιωτικό αλλά και τον δημόσιο τομέα υγείας.
 Εκτίμησή μας είναι ότι η παραγωγή ασφαλίστρων υγείας θα συνεχίσει να αυξάνεται σε βάθος χρόνου, καθώς όλο και περισσότεροι ασφαλισμένοι θα αναζητούν λύσεις έξω από το δημόσιο σύστημα υγείας.

Α. Βασιλιάγκου: Γνωρίζουμε ότι στην ελληνική αγορά η ιδιωτική ασφάλιση υγείας βρίσκεται σε πολύ κατώτερη θέση συγκρινόμενη με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, συνεπώς οι δυνατότητες ανάπτυξης της ελληνικής ασφαλιστικής αγοράς είναι αναμφίβολά υψηλές. Αν και ο μέσος Έλληνας δεν έχει καταφέρει να αναπτύξει την ασφαλιστική συνείδηση του μέσου Ευρωπαίου, παρόλο που οι καιροί και οι περιστάσεις το καθιστούν απαραίτητο, πλέον είναι αναγκαίο οι ασφαλιστικές εταιρείες να συμβάλλουν καθοριστικά στην ανάπτυξη του κλάδου, δημιουργώντας προσφιλή προϊόντα υγείας που θα ανταποκρίνονται στις ανάγκες ενός ευρύτερου κοινωνικού συνόλου. Η ιδιωτική ασφάλιση υγείας μπορεί και πρέπει να αποτελέσει στο μέλλον ένα πλέγμα κοινωνικής ασφάλειας και προστασίας για όλους τους πολίτες.

Κ. Κουγιουμουτζής: Οι προοπτικές ανάπτυξης του κλάδου είναι μεγάλες, διότι τα κενά που αφήνει η κοινωνική ασφάλιση αυξάνονται, με αποτέλεσμα όλο και περισσότεροι πολίτες να εξετάζουν το ενδεχόμενο κάλυψης αυτών των κενών με ατομικά ασφαλιστήρια συμβόλαια. Οι εταιρείες θα πρέπει να λάβουν υπ’ όψιν στον σχεδιασμό των προγραμμάτων υγείας χαρακτηριστικά αυτών των πολιτών. Δηλαδή τη μικρότερη οικονομική τους δυνατότητα να αναλάβουν την καταβολή ασφαλίστρων, αλλά και το ενδιαφέρον τους για ουσιαστική, άμεση, απρόσκοπτη, αξιοπρεπή και ποιοτική παροχή υπηρεσιών υγείας.

 Το γενικότερο οικονομικό περιβάλλον έχει βοηθήσει και στη βελτίωση των σχέσεων μεταξύ ιδιωτικής ασφάλισης και ιδιωτικών κλινικών, όπου ο ένας αναγνωρίζει στον άλλον τη συμβολή στην ανάπτυξή του. Η ιδιωτική ασφάλιση χρειάζεται τον ιδιωτικό τομέα υπηρεσιών υγείας, γιατί χωρίς αυτόν δεν θα είχε επιχειρήματα προς τον πολίτη. Οι ιδιωτικές κλινικές – και ο ιδιωτικός τομέας υπηρεσιών υγείας εν γένει, συμπεριλαμβανομένων όσων απασχολούνται σε αυτόν – χρειάζονται την ιδιωτική ασφάλιση, γιατί αυτή αποτελεί τον μεγαλύτερο ενιαίο τροφοδότη των εσόδων τους. 

Αποτέλεσμα της βελτίωσης των σχέσεων της ιδιωτικής ασφάλισης και των ιδιωτικών μονάδων υγείας είναι ο σχεδιασμός, από κοινού, προγραμμάτων κάλυψης πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας περίθαλψης, αποκλειστικής συνεργασίας, με λογικό και αποδεκτό κόστος για τους ασφαλισμένους, αποσκοπώντας στο αμοιβαίο όφελος όλων των εμπλεκομένων, δηλαδή ασφαλισμένο, ασφαλιστική εταιρεία και ιδιωτική μονάδα υπηρεσιών υγείας.

Γ. Βελιώτης.: Το ιδιότυπο καθεστώς που ισχύει στην Ελλάδα – δηλαδή ότι οι πολίτες που επιλέγουν την ιδιωτική ασφάλιση είναι υποχρεωμένοι να διπλοπληρώνουν ή ακόμα και να τριπλοπληρώνουν για τις ίδιες παροχές – δεν έχει επιτρέψει στον κλάδο να αναπτυχθεί σημαντικά τα τελευταία 20 χρόνια. Ατυχώς μέχρι σήμερα δεν υπήρχε η βούληση για ειλικρινή διάλογο του κοινωνικού και του ιδιωτικού φορέα ασφάλισης, έτσι ώστε να βρεθεί μια καλύτερη λύση. Έτσι βγαίνουν όλοι χαμένοι. Εκτός από το ότι δεν αναπτύσσεται η ιδιωτική ασφάλιση, οι πολίτες είναι υποχρεωμένοι να πληρώσουν περισσότερα απ’ όσα θα έπρεπε για να έχουν την κάλυψη που επιθυμούν. 

Μια μεταρρύθμιση στην υγεία και την ασφάλισή της, πάνω σε σωστές βάσεις, θα δημιουργήσει το κατάλληλο πλαίσιο για να επιμερισθούν καλύτερα τα βάρη μεταξύ δημόσιου και ιδιωτικού τομέα. Τότε και ο ιδιωτικός τομέας ασφάλισης υγείας θα αναπτυχθεί και η κοινωνική ασφάλιση θα απαλλαγεί από ένα δυσβάστακτο φορτίο, αλλά και – κυριότερα – οι πολίτες θα βγουν ωφελημένοι.

5. Ποια ασφαλιστικά προγράμματα διαθέτει η εταιρεία σας;

Ε. Μάνου: Η Generali προσφέρει μια ευρεία γκάμα προγραμμάτων ασφάλισης υγείας, που καλύπτει όλες τις σύγχρονες ανάγκες του έλληνα καταναλωτή και της οικογένειάς του.
Προγράμματα που αφορούν τόσο στην πρωτοβάθμια όσο και στη δευτεροβάθμια περίθαλψη και σχεδιάστηκαν σε συνεργασία με τους μεγαλύτερους ιδιωτικούς ιατρικούς ομίλους της χώρας.
Η Generali, γνωρίζοντας καλά ότι οι ανάγκες σε ζητήματα υγείας είναι διαφορετικές για κάθε ασφαλισμένο της, σχεδίασε το Medical Safety, Το πρόγραμμα υγείας που προσαρμόζεται απόλυτα στις προσωπικές ανάγκες του ασφαλισμένου, χάρη στις απεριόριστες επιλογές που προσφέρει. 

Πρόκειται για ένα πρωτοποριακό για τα ελληνικά δεδομένα πρόγραμμα υγείας, που επιτρέπει στον ασφαλισμένο να δημιουργήσει ένα απόλυτα «προσωπικό» πρόγραμμα, ώστε να αισθάνεται και να είναι, στην πράξη, προστατευμένος σε κάθε περίπτωση.
Το Medical Safety είναι μοναδικό, καθώς είναι εξαιρετικά ευέλικτο και δεν προϋποθέτει την ύπαρξη κάποιου άλλου προγράμματος στο οποίο θα προσαρτηθεί προκειμένου να απολαμβάνει ο ασφαλισμένος τις παροχές και τις υπηρεσίες που αφορούν στην υγεία του. Παρέχει στον ασφαλισμένο προληπτική ιατρική μέσω ετήσιου check-up, παροχές νοσηλείας, κάρτα νοσηλείας για τα συνεργαζόμενα νοσοκομεία, 24ωρη φροντίδα με το Generali Call Center για συμβουλές και οδηγίες σχετικά με το πρόγραμμά του, αλλά και τον τρόπο αντιμετώπισης τυχόν προβλήματος υγείας. Επίσης το Medical Safety καλύπτει την υγειονομική μεταφορά του, εναέρια ή οδική, όταν αυτή κρίνεται ιατρικά απαραίτητη. Προβλέπει ακόμα και την καταβολή επιδόματος σε περίπτωση τοκετού. 

Με το Medical Safety, η Generali δημιουργεί νέα δεδομένα στον χώρο των προγραμμάτων υγείας, τοποθετώντας ουσιαστικά τον άνθρωπο και τις ανάγκες του στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος, αντιμετωπίζοντας σαν νοσοκομειακές δαπάνες και τις δαπάνες που προκύπτουν από επεμβάσεις, θεραπείες, εξετάσεις ή ιατρική φροντίδα εντός νοσοκομείου ή κλινικής, ακόμα κι αν δεν υπάρξει νοσηλεία (διανυκτέρευση).
Επιπλέον η Generali δημιούργησε το Medical Prime, ένα νέο, σύγχρονο πρόγραμμα υγείας, υψηλών προδιαγραφών, για την ολοκληρωμένη προστασία και φροντίδα της υγείας. 

Το Medical Prime είναι ένα ξεχωριστό πρόγραμμα υγείας, που συνδυάζει αποτελεσματικά το προσιτό με το ποιοτικό. Εγγυάται υπηρεσίες υψηλού επιπέδου, με τη σφραγίδα της Generali και τη συνεργασία του Ομίλου Υγεία, ενός από τους σημαντικότερους παρόχους υπηρεσιών υγείας στην Ελλάδα. Παρέχει πλήρη κάλυψη στον ασφαλισμένο και την οικογένειά του, σε όλους του τομείς της νοσοκομειακής και εξωνοσοκομειακής περίθαλψης, ανεξάρτητα από το ιατρικό ιστορικό του. 

Το Medical Prime είναι ένα ευέλικτο πρόγραμμα. Καλύπτει κάθε ανάγκη πρόληψης, διάγνωσης, θεραπείας και παρακολούθησης της υγείας του ασφαλισμένου, παρέχοντάς του επιλογές ως προς την έκταση της κάλυψης και της συμμετοχής του στα έξοδα. Πρωτοποριακό για την εποχή του, το πρόγραμμα προσφέρει μοναδικές καλύψεις, που δεν προσφέρονται σε κανένα άλλο πρόγραμμα υγείας, όπως: Κάλυψη νοσηλείας τοκετού, κάλυψη σε γνωστές προϋπάρχουσες παθήσεις, συγγενείς παθήσεις, επεμβάσεις αισθητικής, Θεραπείες / επεμβάσεις για την αντιμετώπιση της παχυσαρκίας. 

Επίσης αποκλειστικά για την πρωτοβάθμια περίθαλψη, η Generali δημιούργησε το Health Care: Πρόκειται για ένα πλήρες πρόγραμμα για την πρωτοβάθμια περίθαλψη, που ικανοποιεί όλες τις ανάγκες για εξωνοσοκομειακή περίθαλψη σε αποκλειστική συνεργασία με τα νοσοκομεία του Ομίλου Ιατρικού. Είναι οικονομικά προσιτό, τόσο στο ασφάλιστρο όσο και στη συμμετοχή του ασφαλισμένου στις διαγνωστικές εξετάσεις. Επιπλέον, προσφέρεται σε όλους, χωρίς περιορισμούς, ανεξάρτητα από ιατρικό ιστορικό και χωρίς κανένα απολύτως όριο ηλικίας.

Γ. Βελιώτης: Η Interamerican διαθέτει τρεις διαφορετικές σειρές προγραμμάτων: Medicash, Medihospital και Medisystem.
Τα προϊόντα Medicash παρέχουν επιδόματα σε περίπτωση νοσηλείας ή χειρουργικής επέμβασης. Καταβάλλονται ανεξάρτητα από το πραγματικό κόστος μιας νοσηλείας και έτσι δίνουν την ευελιξία στον ασφαλισμένο, αν επιθυμεί, να καλύψει και άλλα έξοδα που πραγματοποιούνται εξαιτίας της νοσηλείας (π.χ. αμοιβή της baby sitter που φροντίζει τα παιδιά κατά τη διάρκεια νοσηλείας ενός γονέα). 

Τα προγράμματα Medihospital καλύπτουν τα έξοδα νοσηλείας με έξυπνο τρόπο, ανάλογα με την επιλογή του ασφαλισμένου. Έτσι ο ασφαλισμένος μπορεί να επιλέξει πρόγραμμα που του δίνει πλήρη κάλυψη από το πρώτο ευρώ μέχρι 2.000.000 ευρώ ή να επιλέξει να συνδυάσει τις παροχές της ιδιωτικής με αυτές της κοινωνικής ασφάλισης, ώστε να αποφύγει να πληρώνει δύο φορές για τις ίδιες παροχές.

Τα προγράμματα Medisystem δεν καλύπτουν μόνο τις δαπάνες νοσηλείας, αλλά παρέχουν ολοκληρωμένη περίθαλψη εντός και εκτός νοσοκομείου. Μέσα από ένα ολοκληρωμένο δίκτυο υπηρεσιών υγείας υψηλής ποιότητας, τα προγράμματα Medisystem καθοδηγούν σωστά και έγκαιρα τους ασφαλισμένους για την καλύτερη δυνατή προστασία της υγείας τους. Και τα προγράμματα Medisystem δίνουν τη δυνατότητα στον ασφαλισμένο να επιλέξει αν θα αξιοποιήσει την κοινωνική του ασφάλιση σε συνδυασμό με την ιδιωτική, προκειμένου να περιορίσει το κόστος.

Α. Βασιλιάγκου: Η Interasco έχει δημιουργήσει σύγχρονα ασφαλιστικά προϊόντα, με γνώμονα τις σημερινές, αλλά και τις μελλοντικές ανάγκες των ασφαλισμένων. Τα προϊόντα υγείας της Interasco προσφέρουν πλήρη νοσοκομειακή κάλυψη στην Ελλάδα, αλλά και στο εξωτερικό, με κεφάλαιο έως και 1.000.000 ευρώ. Τα προγράμματα δίνουν την επιλογή ανάμεσα σε πλήθος απαλλασσόμενων ποσών, προκειμένου να είναι προσιτά σε κόστος, επίσης προσφέρουν δωρεάν προληπτικούς ελέγχους, επίδομα τοκετού, bonus μη χρήσης, νοσοκομειακό και χειρουργικό επίδομα, αμοιβή για αποκλειστική νοσηλεύτρια, επείγουσα μεταφορά, δαπάνες πριν και μετά τη νοσηλεία κ.λπ. 

Τέλος, η Interasco, αναγνωρίζοντας ότι η πρόληψη πρέπει να αποτελεί σημαντικό συστατικό των προϊόντων υγείας, δημιούργησε το νέο νοσοκομειακό πακέτο «Safe Care», το οποίο παρέχει πλήρη νοσοκομειακή περίθαλψη και την ίδια στιγμή καινοτομεί, δεσμεύοντας τους ασφαλισμένους προκειμένου να διενεργήσουν τον δωρεάν προληπτικό έλεγχο που τους παρέχει.

Β. Λυμπέρης: Τα προϊόντα που διατίθενται από την εταιρεία μας στον τομέα της υγείας καλύπτουν όλο το φάσμα των πραγματικών αναγκών.
 Συγκεκριμένα, το ABC Health Care είναι ένα πρόγραμμα νοσοκομειακής περίθαλψης που αξιοποιεί το ευρύτατο δίκτυο νοσοκομείων του συστήματος υγείας της MetLife Alico, Advanced Benefit Club, εξασφαλίζοντας στους ασφαλισμένους μας αποτελεσματική κάλυψη των εξόδων, ελαχιστοποιώντας ή και μηδενίζοντας τη συμμετοχή τους στο κόστος νοσηλείας σε ιδιωτικά νοσηλευτήρια. Επιπλέον, ενισχύει σημαντικά τους ασφαλισμένους μας στην περίπτωση νοσηλείας σε νοσηλευτήρια-μέλη του δικτύου Advanced Benefit Club, αλλά και σε κρατικά νοσοκομεία, εξασφαλίζοντας επιπλέον της κάλυψης των εξόδων και πρόσθετες επιδοματικές παροχές. 

Το Dental Care είναι ένα πρωτοποριακό πρόγραμμα οδοντιατρικής φροντίδας, με υψηλές καλύψεις και προνομιακές υπηρεσίες.
 Το Mediplan αφορά σε ένα σύνολο επιδομάτων για την οικονομική στήριξη του ασφαλισμένου σε περίπτωση νοσηλείας εντός δημόσιου ή ιδιωτικού νοσοκομείου, αλλά και κατά τη διάρκεια της αποθεραπείας, ώστε να αξιοποιούνται παράλληλα και όλες οι καλύψεις που παρέχονται από το ασφαλιστικό του ταμείο. 

Το ExtraMed παρέχει οικονομική ενίσχυση με μεγάλα ποσά κάλυψης, τα οποία λαμβάνει και διαχειρίζεται ο ασφαλισμένος κατά βούληση χωρίς να απαιτούνται αποδείξεις εξόδων σε περίπτωση που διαγνωστεί μία από τις σοβαρές παθήσεις που καλύπτει το συγκεκριμένο πρόγραμμα.

 Το LadyCare είναι ένα πρόγραμμα συνδυασμένων παροχών για την πρόληψη και τη φροντίδα της υγείας σε περίπτωση γυναικολογικού καρκίνου.
 Το MediCare είναι ένα σύστημα ιατρικών υπηρεσιών υψηλού επιπέδου σε όλη την Ελλάδα, που περιλαμβάνει εξετάσεις σε σύγχρονα διαγνωστικά κέντρα, δωρεάν επισκέψεις σε ένα ευρύ δίκτυο γιατρών όλων των ειδικοτήτων, υποστήριξη τηλεφωνικού κέντρου εξυπηρέτησης 24ωρης λειτουργίας, καθώς και πολλές ακόμα παροχές για την αποτελεσματική φροντίδα της υγείας. 

Εθνική Ασφαλιστική: Μέσω της διαρκούς αξιολόγησης και έρευνας της αγοράς, η Εθνική Ασφαλιστική, κατέχοντας ηγετική θέση, προχωράει στη συνεχή ανανέωση και βελτίωση των προϊόντων και υπηρεσιών της. Έτσι, προσφέρει μια σειρά προγραμμάτων ασφάλισης υγείας σχεδιασμένα για τις σύγχρονες απαιτήσεις, ικανά να καλύψουν κάθε πιθανή ανάγκη για πρόληψη και νοσηλεία.

Πρωτοβάθμια φροντίδα
Για την πρόληψη και τη φροντίδα της υγείας, η «Εθνική Ασφαλιστική» διαθέτει ολοκληρωμένα προγράμματα, τα οποία προσφέρονται αυτόνομα ή συμπληρωματικά οποιασδήποτε κάλυψης νοσοκομειακής περίθαλψης. Τα προγράμματα «Προλαμβάνω» και «Πρόληψη για όλους» απευθύνονται σε πελάτες που επιθυμούν με χαμηλό κόστος να προστατεύσουν την υγεία τους, έχοντας τη δυνατότητα να πραγματοποιήσουν διαγνωστικές εξετάσεις, απεριόριστες επισκέψεις σε γιατρούς και ετήσιο προληπτικό έλεγχο. 

Νοσοκομειακή περίθαλψη
Η «Εθνική Ασφαλιστική» προσφέρει επίσης πλήρη γκάμα προγραμμάτων που προσφέρουν κάλυψη των δαπανών σε περίπτωση νοσηλείας. Επιλέγοντας ένα από τα προγράμματα «Εθνική & Υγεία», ο ασφαλισμένος εξασφαλίζει τον ιδανικό συνδυασμό καλύψεων ανάλογα με τις ανάγκες του και τις οικονομικές του δυνατότητες. Έτσι, ξεκινώντας από το πρόγραμμα «Απόλυτη Προστασία», που συνδυάζει τόσο την πλήρη κάλυψη εξόδων νοσηλείας στην Ελλάδα και στο εξωτερικό όσο και την πρωτοβάθμια φροντίδα, ο πελάτης της «Εθνικής Ασφαλιστικής» μπορεί να προσαρμόζει τις μεταβαλλόμενες ανάγκες της οικογενείας του, επιλέγοντας προγράμματα με μικρή συμμετοχή στις δαπάνες νοσηλείας, όπως το «Πλεονεκτικό» και το «Ολοκληρωμένη Προστασία», ή προγράμματα που καλούνται να καλύψουν τα έξοδα νοσηλείας σε περίπτωση σοβαρών προβλημάτων υγείας, συμπληρωματικά με τον ασφαλιστικό φορέα του με ιδιαίτερα προσιτό κόστος.
Ωστόσο, κατανοώντας τα νέα δεδομένα που δημιουργούν οι ανακατατάξεις στις παροχές των ασφαλιστικών φορέων, η «Εθνική Ασφαλιστική» έρχεται να καλύψει το σύνολο της αγοράς με το νέο πρόγραμμα υγείας «Βασική Προστασία». Το πρόγραμμα αυτό αξιοποιεί πλήρως τις εισφορές του πελάτη σε οποιονδήποτε φορέα, ιδιωτικό ή δημόσιο (π.χ. ΕΟΠΥΥ, ομαδική ασφάλιση υγείας, ατομική ασφάλιση υγείας σε άλλη ασφαλιστική εταιρεία κ.λπ.), δίνοντάς του τη δυνατότητα να εξασφαλίσει καλύτερες συνθήκες περίθαλψης σε ιδιωτικό ή σε δημόσιο νοσοκομείο, με χαμηλό κόστος ασφάλισης.
Εξάλλου, όλα τα προγράμματα ασφάλισης υγείας της «Εθνική Ασφαλιστικής» εξασφαλίζουν:
• Ασφάλιση για μια ζωή, μιας και κάθε πρόγραμμα μπορεί να συνοδεύει για όλη τη διάρκεια της ζωής του, τόσο τον ίδιο τον ασφαλισμένο όσο και την οικογένειά του.
• Απόλυτη ελευθερία στην επιλογή του νοσηλευτικό ιδρύματος που επιθυμεί, στην Ελλάδα ή το εξωτερικό.
• Πρόσβαση σε ένα ευρύ πανελλαδικό δίκτυο γιατρών, οδοντιατρείων, διαγνωστικών κέντρων, συνεργαζόμενων/συμβεβλημένων νοσοκομείων.
• Ιδιαίτερα προνόμια σε περίπτωση επιλογής συμβεβλημένου με την εταιρεία νοσηλευτικού ιδρύματος.
• Οικογενειακές εκπτώσεις στα ασφάλιστρα (20% για τον/τη σύζυγο, 30% για το 1ο παιδί, 40% για το 2ο παιδί, 50% για το 3ο παιδί και δωρεάν ασφάλιση από το 4ο παιδί και άνω).
• Πρόσβαση στο Συντονιστικό Τηλεφωνικό Κέντρο 18189, που λειτουργεί σε 24ωρη βάση και 365 ημέρες τον χρόνο, παρέχοντας χρήσιμες ιατρικές συμβουλές και οδηγίες, καθώς και πληροφορίες για τη χρήση των παροχών του κάθε πελάτη.
• Πλήθος επιπλέον παροχών που έχει εξασφαλίσει η «Εθνική Ασφαλιστική» μέσω των συνεργασιών της με τα μεγαλύτερα νοσηλευτικά ιδρύματα της Ελλάδας (εκπτώσεις, προνομιακές τιμές και δωρεάν υπηρεσίες υγείας), συμπληρώνοντας την ασφαλιστική κάλυψη, χωρίς να επιβαρύνουν τον πελάτη με επιπλέον κόστος.
Στόχος της «Εθνικής Ασφαλιστικής» είναι να αισθανθεί ο ασφαλισμένος της την απαραίτητη σιγουριά, όσο ασταθές και απρόβλεπτο και αν είναι το περιβάλλον στο οποίο ζει και να διαφυλάξει το πολυτιμότερο, ίσως, αγαθό, την υγεία του.