Συνεχίζεται η πτώση στην ασφάλιση σκαφών

Με πτωτικούς ρυθμούς κινείται η ασφάλιση σκαφών στην Ελλάδα. Δε δείχνει να ανακάμπτει παρά τις προοπτικές. Λόγω του μειωμένου εισοδήματος στην αγορά, ο κλάδος ασφάλισης πλοίων σημείωσε πτώση 14,3%.

Όπως αναφέρει ο κ. Θανάσης Πετρόπουλος, διευθυντής προσωπικών ασφαλίσεων της AIG Ελλάδος Α.Ε., η κρίση έχει επηρεάσει την αγορά αυτή, ωστόσο «υπάρχουν προοπτικές ανάπτυξης που μπορούν να γίνουν πραγματικότητα εφόσον επενδύσουμε στη σωστή προσέγγιση και ενημέρωση των ασφαλισμένων».

«Ο κλάδος της ασφάλισης σκαφών υπέστη απώλειες όπως όλοι οι άλλοι κλάδοι. Λαμβάνοντας υπ’ όψιν το γεγονός ότι η ασφάλιση σκαφών είναι πλέον υποχρεωτική από την ελληνική νομοθεσία, η συντριπτική πλειοψηφία των ασφαλιζόμενων σκαφών που ανήκει στην κατηγορία αναψυχής διατήρησε μεν τα συμβόλαια, περιόρισε, όμως, τον χρόνο της ασφαλιστικής κάλυψης, με στόχο τη μείωση του κόστους. Δεδομένης της συνεχούς προσπάθειας για ανάκαμψη της οικονομίας, ο κλάδος σκαφών αναμένεται να ακολουθήσει ανάλογη πορεία», δήλωσε στο iw η κα Κατερίνα Ιωαννίδου, Διευθύντρια Παραγωγής της Interlife.

Ειδικότερα στην ασφάλιση σκαφών αναψυχής, από 15,5 εκατ. ευρώ παραγωγή το 2009 και 15 εκατ. ευρώ το 2010, το 2011 η εγγεγραμμένη παραγωγή πρωτασφαλίστρων ανήλθε σε 13,8 εκατ. ευρώ.

Η παραγωγή ασφαλίστρων του κλάδου πλοίων, μέρος του οποίου αποτελούν οι ασφαλίσεις σκαφών αναψυχής, έφτασε τα 16,8 εκατ. το 2011. Ο κλάδος αστικής ευθύνης πλοίων είχε παραγωγή 7,1 εκατ., η οποία επίσης ήταν μειωμένη κατά 3,9% σε σχέση με το 2010. Από τα 13,8 εκατ. παραγωγής στην ασφάλιση σκαφών αναψυχής, τα 4,7 εκατ. αφορούσαν στην κάλυψη της αστικής ευθύνης. Το απόθεμα μη δεδουλευμένων ασφαλίστρων στο τέλος της χρονιάς μειώθηκε στα 4,9 εκατ. από τα 5,7 εκατ. στην αρχή της χρονιάς.

Συνολικά η ασφαλιστική αγορά κατέβαλε αποζημιώσεις ύψους 6,1 εκατ. ευρώ για 929 απαιτήσεις. Το απόθεμα εκκρεμών ζημιών στο τέλος του 2011 αυξήθηκε στα 10,4 εκατ. από τα 9,7 εκατ. και αφορά σε 632 περιπτώσεις. Κατά τη διάρκεια του 2011, τα δικαιώματα συμβολαίου έφτασαν στα 1,7 εκατ. και οι προμήθειες τα 2,4 εκατ.

Ο δείκτης ζημιών βελτιώθηκε στο 41,8% (2010: 60%) και προσέγγισε την τιμή των λοιπών κλάδων κατά ζημιών για το 2010 (33,3%). Αντιθέτως, οι εκκρεμείς αποζημιώσεις προς την παραγωγή ασφαλίστρων αυξήθηκαν από 53,1% στο 67,3%, γεγονός που απομακρύνει τον κλάδο από την τιμή που είχαν οι λοιποί κλάδοι κατά ζημιών για το 2010 (46,5%). Το δικαίωμα συμβολαίου ως προς την παραγωγή, όπως και το κόστος πρόσκτησης εργασιών, δεν μεταβλήθηκαν ουσιαστικά. Το δικαίωμα συμβολαίου προς την παραγωγή παραμένει μικρότερο από το αντίστοιχο των λοιπών κλάδων κατά ζημιών (12,2% έναντι 16,0%), ενώ το κόστος πρόσκτησης εργασιών είναι ελαφρώς μεγαλύτερο (17,7% έναντι 16,8%).
Η μέση πληρωθείσα ζημιά μειώθηκε σχεδόν στο μισό (από 11,3 χιλ. σε 6,5 χιλ. ευρώ), ενώ η μέση εκκρεμής ζημιά τρέχοντος έτους αυξήθηκε από 14,3 χιλ. 16,5 χιλ.

Αποζημιώσεις

Στις αποζημιώσεις που κατέβαλαν οι ασφαλιστικές εταιρείες συχνότερες είναι οι αποζημιώσεις για κλοπή, που αποτελούν το 18,4% του συνόλου των αποζημιώσεων, οι μηχανικές βλάβες με ποσοστό 17,3% και η πρόσκρουση – σύγκρουση με ποσοστό 13%. Τέλος, το ποσοστό της κατηγορίας «άλλες αιτίες» αφορά στο 8,4% των αποζημιώσεων.

Όσον αφορά στη συχνότητα επέλευσης των ζημιών ανά αιτία, από τα διαθέσιμα στοιχεία προκύπτει ότι οι ζημιές λόγω της προσάραξης, κλοπής, κακόβουλων βλαβών και ζημιών κατά την ανέλκυση/καθέλκυση διατηρούν σχετικά σταθερή συχνότητα εμφάνισης. Αύξηση σε συχνότητα εμφάνισαν τα αίτια της πρόσκρουσης/σύγκρουσης και άσχημων καιρικών συνθηκών.

Από τα στοιχεία που υπάρχουν για τις πληρωθείσες αποζημιώσεις, φαίνεται ότι οι καταβολές αποζημιώσεων για τις ζημιές από μηχανικές βλάβες (40%), η πρόσκρουση/σύγκρουση (8,6%) και οι άσχημες καιρικές συνθήκες (13,1%)
εμφανίζουν τα μεγαλύτερα ποσοστά. Μεγάλη, ωστόσο, μείωση εμφάνισαν τα αίτια της φωτιάς/έκρηξης και της πρόσκρουσης/σύγκρουσης.

Η μέση αποζημίωση συνολικά γνώρισε μεγάλη μείωση τα τελευταία χρόνια, από 14,1 χιλ. ευρώ το 2009 σε 9,3 χιλ. το 2010 και σε 8 χιλ. το 2011. Οι μεγαλύτερες μειώσεις διαπιστώθηκαν στις ζημιές οι οποίες προέκυψαν από φωτιά/έκρηξη, προσάραξη και αστική ευθύνη λόγω θαλάσσιας ρύπανσης. Αντίθετα, προς την τάση μείωσης του μέσου ύψους των ζημιών κινήθηκαν αυτές που προήλθαν από κακόβουλες βλάβες.

Κατά τη διάρκεια του 2010, ο δείκτης ζημιών της ασφάλισης σκαφών αναψυχής για το οικονομικό έτος διαμορφώθηκε στο 41,8%, μειωμένος από το 60% που ήταν κατά το 2010. Η συγκεκριμένη επίδοση αποτελεί την καλύτερη του κλάδου για την τελευταία οκταετία (2004-2011). Εντούτοις, ο δείκτης ζημιών παραμένει υψηλότερος σε σχέση με τον αντίστοιχο για τις λοιπές ασφαλίσεις κατά ζημιών (2010: 33,3%). Επίσης, οι εκκρεμείς αποζημιώσεις αυξήθηκαν στο 153% ως αναλογία των αποζημιώσεων (από 93,1% το 2010), το οποίο αποτελεί χειρότερη επίδοση σε σχέση με τις λοιπές ασφαλίσεις κατά ζημιών (2010: 139,1%). Ο δείκτης ζημιών του 2009 ξεκίνησε από υψηλό επίπεδο, αλλά γνώρισε μεγάλη μείωση το 2010, η οποία ελαφρώς αναστράφηκε το 2011. Για το 2010, η εκτίμηση του δείκτη ζημιών αυξήθηκε ελαφρώς το 2011.

Interlife και AIG απαντούν για τον κλάδο σκαφών

•    Ποια είναι τα μεγέθη και οι προοπτικές του κλάδου;

Θανάσης Πετρόπουλος, Διευθυντής προσωπικών ασφαλίσεων, AIG Ελλάς Α.Ε.: Σίγουρα η οικονομική κρίση έχει επηρεάσει τον κλάδο στο σύνολό του, καθώς οι πωλήσεις έχουν πέσει σημαντικά, ενώ παράλληλα έχει αυξηθεί ο αριθμός των παροπλισμένων σκαφών. Ωστόσο, ακόμη και υπό αυτές τις συνθήκες, η Ελλάδα με τα 1.400 νησιά και τα 16.000 χιλιόμετρα ακτογραμμής, δεν παύει να είναι μια χώρα ιδανική για χρήση κάθε τύπου σκάφους, στην οποία ελλιμενίζονται χιλιάδες σκάφη αναψυχής, κάποια από τα οποία ανήκουν σε ξένους ιδιοκτήτες.
Υπό αυτό το πρίσμα, υπάρχουν προοπτικές ανάπτυξης που μπορούν να γίνουν πραγματικότητα εφόσον επενδύσουμε στη σωστή προσέγγιση και ενημέρωση των ασφαλισμένων.

Κατερίνα Ιωαννίδου, Διευθύντρια Παραγωγής της Interlife: Ο κλάδος της ασφάλισης σκαφών υπέστη απώλειες όπως όλοι οι άλλοι κλάδοι. Λαμβάνοντας υπ’ όψιν το γεγονός ότι η ασφάλιση σκαφών είναι πλέον υποχρεωτική από την ελληνική νομοθεσία, η συντριπτική πλειοψηφία των ασφαλιζόμενων σκαφών που ανήκει στην κατηγορία αναψυχής διατήρησε μεν τα συμβόλαια, περιόρισε, όμως, τον χρόνο της ασφαλιστικής κάλυψης, με στόχο τη μείωση του κόστους. Δεδομένης της συνεχούς προσπάθειας για ανάκαμψη της οικονομίας, ο κλάδος σκαφών αναμένεται να ακολουθήσει ανάλογη πορεία.


•    Οι ιδιοκτήτες σκαφών, στην πλειοψηφία τους, πέρα από την υποχρεωτική ασφάλιση της αστικής ευθύνης, προχωρούν και σε συμπληρωματικές καλύψεις;

Θανάσης Πετρόπουλος: Εδώ ισχύει ό,τι και με τους υπόλοιπους κλάδους προσωπικών ασφαλίσεων: ναι μεν η υποχρεωτικότητα της ασφάλισης αστικής ευθύνης έχει δημιουργήσει μια λανθασμένη εντύπωση ότι πρόκειται για μια υποχρέωση, ωστόσο υπάρχουν και αρκετοί ιδιώτες που αντιμετωπίζουν την ασφάλιση ως το ελάχιστο δυνατό μέτρο προστασίας για την προστασία της περιουσίας τους.
Ειδικά στην περίπτωση των σκαφών παρατηρούμε ότι συχνά οι ασφαλισμένοι δεν έχουν τις απαραίτητες γνώσεις που χρειάζονται για να κατανοήσουν τις ιδιαιτερότητες που έχει ο συγκεκριμένος κλάδος. Εδώ είναι ξεκάθαρος άλλωστε και ο ρόλος τόσο των ασφαλιστικών εταιρειών όσο και των διαμεσολαβητών που καλούμαστε να βοηθήσουμε τον πελάτη να κατανοήσει τις πραγματικές του ανάγκες και να επιλέξει το σωστό πρόγραμμα με τις καλύψεις και τα όρια που χρειάζεται.

Κατερίνα Ιωαννίδου: Η οικονομική αστάθεια και τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν και οι ιδιοκτήτες σκαφών είχαν ως αποτέλεσμα να μειωθεί το ποσοστό των ασφαλισμένων με συμπληρωματικές καλύψεις. Η πλειοψηφία στρέφεται στις βασικές και απαιτούμενες από τη νομοθεσία καλύψεις, πλην όμως οι συνειδητοποιημένοι ιδιοκτήτες σκαφών εκμεταλλεύονται τις εκπτώσεις που παρέχονται από την Interlife και απολαμβάνουν πλήρη και ολοκληρωμένη ασφάλιση.

•    Ποια προγράμματα παρέχει η εταιρεία σας;

Θανάσης Πετρόπουλος: Ξεκινώντας από το βασικό πακέτο, πέραν της αστικής ευθύνης, καλύπτεται το κόστος για την ανέλκυση ή τη μετακίνηση ναυαγίου και οι ζημίες σε τρίτους κατά την οδική μεταφορά του σκάφους που δεν καλύπτονται από το ασφαλιστήριο συμβόλαιο του αυτοκινήτου.
Το ετήσιο κόστος ασφάλισης για όλες τις προαναφερόμενες καλύψεις για σκάφη μήκους μέχρι 10 μέτρων δεν ξεπερνά τα 134 ευρώ.
Περνώντας σε ένα πιο ενισχυμένο πακέτο καλύψεων, η AIG παρέχει και πρόσθετη κάλυψη ιδίων ζημιών κατά παντός κινδύνου, όπου, μεταξύ άλλων, περιλαμβάνονται τα ακόλουθα: σύγκρουση, πρόσκρουση, βύθιση, ανατροπή, ζημίες από κακοκαιρία, κλοπή, πειρατεία, πυρκαγιά, κακόβουλες ενέργειες καθώς και κάλυψη προσωπικού ατυχήματος του κυβερνήτη και των επιβαινόντων. Σε αυτές τις περιπτώσεις, το συμβόλαιο προσαρμόζεται στα μέτρα του ασφαλισμένου για να καλύψει τις δικές του συγκεκριμένες ανάγκες με βάση τη χρήση που κάνει στο σκάφος του.

Παράλληλα η AIG, μέσω του Private Client Group, παρέχει ένα μοναδικό προϊόν για τα υφιστάμενα μέλη του, αλλά επίσης και για πελάτες-κατόχους σκαφών υψηλής αξίας, προσφέροντας εξατομικευμένες λύσεις, καθώς επίσης καλύψεις και υπηρεσίες πέρα από τις συνηθισμένες της αγοράς, όπως:
•    Κατά παντός κινδύνου κάλυψη του σκάφους, συμπεριλαμβανομένων των βοηθητικών λέμβων, του περιεχομένου, των έργων τέχνης και των προσωπικών αντικειμένων και όλα αυτά σε συμφωνημένες αξίες
•    Αποζημίωση χωρίς αφαίρεση παλαιότητας σε περίπτωση μερικής ζημίας
•    Πολλές συμπληρωματικές καλύψεις χωρίς επασφάλιστρο
•    Δυνατότητα παροχής υψηλών ορίων αστικής ευθύνης (P&I) ακόμα και για τη θαλάσσια ρύπανση
•    Δυνατότητα κάλυψης παγκόσμιων χωρικών υδάτων, όπου χρειάζεται

Κατερίνα Ιωαννίδου: Η Interlife Ασφαλιστική παρέχει δύο προγράμματα που προσφέρουν πλήρη ασφάλιση στους κατόχους σκαφών, μηχανοκινήτων και μη. Τα προγράμματα Mare Basic και Mare Extra ασφαλίζουν όλα τα είδη σκαφών ιδιωτικών και επαγγελματικών, ακόμη και τα πλωτά μέσα αναψυχής.

Mare Basic

Το πρόγραμμα Mare Basic σχεδιάστηκε για όλα τα σκάφη αναψυχής, ιδιωτικής χρήσης, μηχανοκίνητα και μη, προσφέροντας την υποχρεωτική από τον νόμο ασφάλιση αστικής ευθύνης, με βασικό χαρακτηριστικό του το προσιτό κόστος ασφαλίστρων.

Συγκεκριμένα το πρόγραμμα παρέχει τις παρακάτω καλύψεις:

•    Σωματικές βλάβες επιβαινόντων και τρίτων για ασφαλιζόμενο κεφάλαιο 300.000 ευρώ ανά περιστατικό,
•    Υλικές ζημίες σε αντικείμενα επιβαινόντων και τρίτων για ασφαλιζόμενο κεφάλαιο 150.000 ευρώ ανά περιστατικό και
•    Πρόκληση θαλάσσιας ρύπανσης για ασφαλιζόμενο κεφάλαιο 90.000 ευρώ

Το πρόγραμμα Mare Basic παρέχεται και σε μηχανοκίνητα σκάφη αναψυχής επαγγελματικής χρήσης για τις παραπάνω καλύψεις και κεφάλαια. Το πρόγραμμα μπορεί να επεκταθεί και για τα επαγγελματικά μεταφοράς ατόμων, δηλαδή για περιηγητικά – τουριστικά και δρομολογιακά.

Μέσω του προγράμματος καλύπτεται επίσης και η αστική ευθύνη μη μηχανοκίνητων σκαφών επαγγελματικής χρήσης, όπως είναι τα ενοικιαζόμενα πλωτά μέσα αναψυχής (κανό, ιστιοσανίδες, θαλάσσια ποδήλατα κ.λπ.) για τις παρακάτω καλύψεις και κεφάλαια:

•    Σωματικές βλάβες για ασφαλιζόμενο κεφάλαιο 150.000 ευρώ ανά περιστατικό και
•    Υλικές ζημίες για ασφαλιζόμενο κεφάλαιο 90.000 ευρώ ανά περιστατικό.

Mare Extra

Το πρόγραμμα Mare Extra δημιουργήθηκε για να καλύψει ζημίες ή απώλειες μηχανοκίνητων και ιστιοφόρων σκαφών που μπορεί να προκληθούν σε σκάφος αναψυχής ιδιωτικής χρήσεως, είτε κατά τη διάρκεια χρήσης του είτε κατά την περίοδο που βρίσκεται παροπλισμένο. Πρόκειται για ένα πληρέστατο πακέτο καλύψεων, που περιλαμβάνει τις υποχρεωτικές από το νόμο καλύψεις της αστικής ευθύνης, όπως περιγράφονται στο Mare Basic, καθώς και ασφαλίσεις κατά ζημιών που θα προκληθούν από φωτιά, βύθιση, κλοπή, έκρηξη, κ.λπ., με ιδιαίτερα ανταγωνιστικά ασφάλιστρα, προσιτά σε όλους.

Χαρακτηριστικά του προγράμματος

Οι βασικές καλύψεις του κλάδου παρέχονται από τις διεθνώς χρησιμοποιούμενες ρήτρες του Ινστιτούτου Ασφαλιστών του Λονδίνου (Institute Yachts Clauses), οι οποίες ορίζουν μια συγκεκριμένη έκταση ασφαλιστικής κάλυψης. Στις ειδικές αυτές ρήτρες έχουμε προσαρτήσει επιπλέον κινδύνους, οι οποίοι προσφέρονται στο πακέτο αυτό.

Πιο αναλυτικά καλύπτονται:

•    Ζημίες από κακοκαιρία, κινδύνους θάλασσας, ποταμών, λιμνών,
•    Πυρκαγιά από οποιαδήποτε αιτία,
•    Πειρατεία, εκβολή
•    Πρόσκρουση, έκρηξη, κακόβουλες πράξεις, σεισμό, ηφαιστειακή έκρηξη ή κεραυνό,
•    Ατυχήματα από τη φόρτωση, εκφόρτωση ή μετακίνηση προμηθειών,
•    Κλοπή ολόκληρου του σκάφους ή βαρκών ή εξωλέμβιας μηχανής,
•    Ζημίες στο ίδιο το σκάφος
•    Έξοδα επιθεωρήσεως υφάλων του σκάφους μετά από προσάραξη

Το κόστος των ασφαλίστρων εξαρτάται από την αξία του σκάφους, καθώς και από την ηλικία του. Αξίζει να σημειωθεί ότι με μια μικρή επιβάρυνση των ασφαλίστρων, μπορεί να καλυφθεί και η συμμετοχή του ασφαλιζομένου σε αγώνες.

Διευκρινιστικά αναφέρουμε, ότι χορηγούνται εκπτώσεις λόγω ομαδικής ασφάλισης και βραχυπροθέσμου διάρκειας συμβολαίου.