Η νέα έκθεση Ράιχενμπαχ

Λίγο πριν τις γιορτές εκδόθηκε η νέα τριμηνιαία έκθεση της Ομάδας Δράσης για την Ελλάδα. Οι επιτελείς του Χορστ Ράιχενμπαχ αναλύουν πώς εξελίσσεται η τεχνική βοήθεια που λαμβάνει η Ελλάδα σε επιμέρους τομείς, ανάμεσα στους οποίους περίοπτη θέση κατέχει η Δημόσια Υγεία.
 
Η Ομάδα Δράσης για την Ελλάδα οργανώνει την παροχή τεχνικής βοήθειας για την υποστήριξη ενός ευρέος φάσματος διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων που πρόκειται να υλοποιηθούν από την ελληνική κυβέρνηση, κυρίως μεταρρυθμίσεις που έχουν συμφωνηθεί στο πλαίσιο του προγράμματος οικονομικής προσαρμογής. 

Η τεχνική βοήθεια που παρέχεται από την Ομάδα Δράσης για την Ελλάδα αποτελεί ένα μέσο που τίθεται στη διάθεση των ελληνικών αρχών στην προσπάθειά τους να ενισχύσουν τη δημόσια διοίκηση, να εκσυγχρονίσουν το κανονιστικό σύστημα και να θέσουν τα θεμέλια για ένα νέο μοντέλο ανάπτυξης βασιζόμενο στην επιχειρηματικότητα και τις επενδύσεις.
Η Ομάδα Δράσης για την Ελλάδα συντονίζει ένα εκτεταμένο χαρτοφυλάκιο περισσότερων από 40 έργων τεχνικής βοήθειας σε 10 διαφορετικούς τομείς πολιτικής. Στα έργα αυτά περιλαμβάνονται τα εξής: 

1) Επιτάχυνση των έργων της πολιτικής συνοχής,
2) Πρόσβαση σε χρηματοδότηση/χρηματοπιστωτικό τομέα,
3) Μεταρρύθμιση της δημόσιας διοίκησης,
4) Προϋπολογισμό και φορολογία,
5) Καταπολέμηση της διαφθοράς,
6) Επιχειρηματικό περιβάλλον,
7) Δημόσια υγεία,
8) Μεταρρύθμιση του δικαστικού συστήματος,
9) Μετανάστευση, άσυλο και σύνορα,
10) Αγορά εργασίας και κοινωνική ασφάλιση. 

Επιπλέον, βρίσκονται σε εξέλιξη συζητήσεις για την παροχή τεχνικής βοήθειας σε ορισμένους άλλους τομείς (ανάπτυξη κανονιστικού πλαισίου για τις υποδομές μεταφορών προκειμένου να διευκολυνθούν οι ιδιωτικοποιήσεις, τουρισμός, ολοκλήρωση του κτηματολογίου). 

Η αφετηρία για το μεγαλύτερο μέρος της συντονισμένης τεχνικής βοήθειας της Ομάδας Δράσης για την Ελλάδα είναι οι μεταρρυθμιστικές προσπάθειες που πραγματοποιούνται από την ελληνική κυβέρνηση στο πλαίσιο του προγράμματος οικονομικής προσαρμογής. Προκειμένου να είναι απολύτως αποτελεσματική, η τεχνική βοήθεια θα πρέπει να είναι κατάλληλα ενταγμένη σε φιλόδοξα και συνεκτικά προγράμματα μεταρρυθμίσεων τα οποία υλοποιούνται από τις ελληνικές αρχές.
 Η Ομάδα Δράσης για την Ελλάδα κατά τους πρώτους μήνες λειτουργίας της επικεντρώθηκε στη συζήτηση των προσχεδίων των μεταρρυθμίσεων και της συναφούς τεχνικής βοήθειας με τις ελληνικές αρχές. Από την τελευταία έκθεση (Μάρτιος 2012), η διαδικασία τεχνικής βοήθειας έχει λάβει πιο ενεργή και πιο λειτουργική διάσταση, περνώντας στην παροχή συγκεκριμένης υποστήριξης των διαδικασιών μεταρρύθμισης. 

Η κλίμακα του προγράμματος τεχνικής βοήθειας διευρύνεται, τόσο από πλευράς αριθμού των υποστηριζόμενων έργων όσο και από πλευράς διατιθέμενων πόρων. Δεκαοκτώ κράτη – μέλη της Ε.Ε. και η Νορβηγία έχουν διαθέσει υπαλλήλους ή εμπειρογνώμονες για συμμετοχή σε δράσεις τεχνικής βοήθειας. 

Κατά την περίοδο από τον Ιανουάριο έως τα τέλη Νοεμβρίου, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή/Ομάδα Δράσης οργάνωσε την επί τόπου παροχή τεχνικής βοήθειας στην Ελλάδα για 994 ημέρες. Στον εν λόγω αριθμό θα πρέπει να προστεθούν και οι εμπειρογνώμονες που χρηματοδοτούνται ξεχωριστά από κράτη – μέλη, από διεθνείς Οργανισμούς όπως το ΔΝΤ, η ΟΕΕ/ΗΕ και ο ΔΟΕ, καθώς και η τεχνική βοήθεια από το προσωπικό της Ομάδας Δράσης για την Ελλάδα ή από συνεργαζόμενους εμπειρογνώμονες στο πλαίσιο έργων. 

Το πεδίο πολιτικής για τον προϋπολογισμό και τα οικονομικά ήταν εκείνο στο οποίο δαπανήθηκαν οι περισσότερες μέρες από τους εμπειρογνώμονες (383). Ακολούθησε η διοικητική μεταρρύθμιση (309) και το επιχειρηματικό περιβάλλον (116,5).
Πέραν της τεχνικής βοήθειας για επιχειρησιακά έργα, η Ομάδα Δράσης για την Ελλάδα υποστηρίζει τις ελληνικές αρχές και με διάφορους άλλους τρόπους. Για παράδειγμα, το προσωπικό της Ομάδας Δράσης για την Ελλάδα συμβάλλει στον πολιτικό διάλογο σε ορισμένους τομείς (π.χ. την υγεία) και διευκολύνει την αλληλεπίδραση μεταξύ των υπηρεσιών της Επιτροπής και των ελληνικών υπουργείων σε συγκεκριμένες περιπτώσεις. 

Ενώ η διαδικασία της τεχνικής βοήθειας βρίσκεται σε ανοδική πορεία, θα μπορούσαν να γίνουν πολύ περισσότερα, εάν μπορούσαν να κινητοποιηθούν γρηγορότερα και πιο αποτελεσματικά επιλέξιμοι πόροι από τα σχετικά προγράμματα των διαρθρωτικών ταμείων. Κατ’ αρχάς, επαρκείς πόροι των διαρθρωτικών ταμείων είναι διαθέσιμοι στην ελληνική κυβέρνηση για τη χρηματοδότηση της τεχνικής βοήθειας για διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις και τη δημιουργία διοικητικής ικανότητας.
Δεδομένης της πιεστικής ανάγκης να προχωρήσουν οι μεταρρυθμίσεις που υποστηρίζονται από την τεχνική βοήθεια, θα πρέπει επειγόντως να γίνουν οι απαραίτητες διευθετήσεις ώστε να επιτραπεί η αξιοποίηση των εν λόγω πόρων. Οι διευθετήσεις αυτές θα πρέπει, εντούτοις, να συνάδουν με τις απαιτήσεις που διέπουν την κατακύρωση δημοσίων συμβάσεων ή επιχορηγήσεων, καθώς και με τη χρηστή δημοσιονομική διαχείριση. 

Πρόοδος των μεταρρυθμίσεων

Η δυναμική της διαδικασίας τεχνικής βοήθειας ανακόπηκε προσωρινά κατά την περίοδο από το Μάρτιο έως τον Ιούνιο, όταν μεσολάβησαν δύο περίοδοι βουλευτικών εκλογών. 

Από το διορισμό της έως σήμερα, η νέα κυβέρνηση έχει εντείνει τη συνεργασία της με την Ομάδα Δράσης για την Ελλάδα σε μια σειρά τομέων:

1.     Προϋπολογισμός και φορολογία: η νέα κυβέρνηση έχει εκφράσει σαφώς τη δέσμευσή της για συνολική μεταρρύθμιση του φορολογικού συστήματος σε ό,τι αφορά τη φορολογική διοίκηση, αλλά και τη φορολογική πολιτική. Το έργο της ενίσχυσης της ικανότητας δημοσιονομικής διαχείρισης βρίσκεται σε εξέλιξη, τόσο εντός του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους όσο και στο πλαίσιο των αρμόδιων υπουργείων. Στον τομέα της φορολογικής διοίκησης, δρομολογούνται προγράμματα κατάρτισης ή/και οργανωτικές αλλαγές σε ορισμένα κύρια πεδία (έλεγχος των εύπορων φυσικών προσώπων και των μεγάλων φορολογούμενων επιχειρήσεων, είσπραξη οφειλών). Αυτές οι αλλαγές δεν έχουν ακόμα μεταφραστεί σε αποτελέσματα από πλευράς βελτίωσης του φορολογικού ελέγχου και της είσπραξης των φόρων. Το νέο υπουργικό συμβούλιο έχει αναθεωρήσει ορισμένα μη αποδοτικά χαρακτηριστικά του ελληνικού φορολογικού συστήματος (π.χ. Κώδικας Βιβλίων και Στοιχείων) και επιχειρεί να προσδώσει στη φορολογική διοίκηση μεγαλύτερη λειτουργική αυτονομία. Στο πεδίο της καταπολέμησης της νομιμοποίησης εσόδων από παράνομες δραστηριότητες (ΝΕΠΔ) έχει ήδη σημειωθεί ουσιαστική πρόοδος με την πρακτική εφαρμογή ενός πλήρως λειτουργικού μηχανισμού συντονισμού και με τη διαμόρφωση προγραμμάτων κατάρτισης που απευθύνονται στο προσωπικό των αρμόδιων ιδρυμάτων. Τέλος, τον Οκτώβριο ξεκίνησε ένα σχέδιο δράσης για την ενίσχυση του ελληνικού Ελεγκτικού Συνεδρίου.

2.     Καταπολέμηση της διαφθοράς: Οι ελληνικές υπηρεσίες αρμόδιες για την πρόληψη, την ανίχνευση και την πάταξη της διαφθοράς, συμφώνησαν σε ένα σχέδιο δράσης. Αυτό ανοίγει τον δρόμο για τη γρήγορη υιοθέτηση μιας συνολικής εθνικής στρατηγικής κατά της διαφθοράς, με επικεφαλής έναν εθνικό συντονιστή με σαφή εντολή και ισχυρή πολιτική στήριξη. Ένας οδικός χάρτης που περιγράφει συγκεκριμένα επιχειρησιακά μέτρα υπεγράφη από Έλληνες υπουργούς στις αρχές Οκτωβρίου.

3.     Μεταρρύθμιση κεντρικής δημόσιας διοίκησης: Σημαντική πρόοδος έχει επιτευχθεί στην καθοδήγηση και το συντονισμό της εν λόγω εκτενούς μεταρρύθμισης. Δημιουργήθηκε μια υψηλού επιπέδου συντονιστική ομάδα υπό τον πρωθυπουργό για την εποπτεία της μεταρρύθμισης της κεντρικής διοίκησης. Οι αρχές μιας δομής διυπουργικού συντονισμού, με την οποία σκοπεύει να ενισχύσει το σχεδιασμό, την παρακολούθηση και την υλοποίηση όλων των διυπουργικών θεμάτων, καθώς και την επίλυση προβλημάτων σε περίπτωση κρίσιμων αποφάσεων, συμφωνήθηκαν επίσης από το γραφείο του πρωθυπουργού. Θα πρέπει πλέον να πραγματοποιηθούν τα τελικά βήματα για την έναρξη της υλοποίησης στις αρχές του 2013, συμπεριλαμβανομένης της κατάθεσης των σχετικών νόμων στο κοινοβούλιο. Ξεκινά πλέον η αξιολόγηση των δομών των κύριων υπουργείων, με τη βοήθεια συμβούλων από τα κράτη – μέλη. Δρομολογείται επίσης το προπαρασκευαστικό έργο για την αξιολόγηση των δεξιοτήτων του προσωπικού.

4.     Επιχειρηματικό περιβάλλον: Η νέα κυβέρνηση καθόρισε μια σειρά μεταρρυθμίσεων προτεραιότητας τις οποίες σκοπεύει να προωθήσει για την υποστήριξη της οικονομικής δραστηριότητας και τη μείωση της δυσανάλογης ρύθμισης. Στα παραπάνω περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων, μεταρρυθμίσεις για την προώθηση των εξαγωγών, την άρση των κανονιστικών εμποδίων στον ανταγωνισμό, τον εξορθολογισμό της χορήγησης αδειών επενδύσεων και την ενίσχυση της λειτουργίας των αγορών δημοσίων συμβάσεων. Έχουν διοριστεί συντονιστές στα υπουργεία για την επίβλεψη των εν λόγω έργων. Στις αρχές Νοεμβρίου, οι ελληνικές αρχές, στηριζόμενες στην εκτεταμένη τεχνική βοήθεια, θέσπισαν ένα φιλόδοξο οδικό χάρτη για την απλοποίηση των εξαγωγικών και τελωνειακών διατυπώσεων. Η προσοχή θα πρέπει άμεσα να στραφεί στη μετατροπή αυτού του εντυπωσιακού οδικού χάρτη σε συγκεκριμένη δράση. Στις αρχές Δεκεμβρίου, μια ομάδα Ολλανδών εμπειρογνωμόνων, υποστηριζόμενη από την Ομάδα Δράσης για την Ελλάδα, υπέβαλε μια έκθεση η οποία περιείχε συστάσεις για την ενίσχυση του αντίκτυπου των δραστηριοτήτων προώθησης των ελληνικών εξαγωγών. Η Ομάδα Δράσης για την Ελλάδα έχει παράσχει εκτεταμένο υλικό στις ελληνικές αρχές κατά την προετοιμασία σημαντικών νομοθετικών μεταρρυθμίσεων για τον εκσυγχρονισμό του κώδικα βιβλίων και στοιχείων (τήρηση φορολογικών στοιχείων) και την απελευθέρωση των νομοθετικά κατοχυρωμένων επαγγελμάτων. Ο ΟΟΣΑ και οι ελληνικές αρχές έχουν ξεκινήσει έναν λεπτομερή διαγνωστικό έλεγχο του κανονιστικού πλαισίου σε κύριους οικονομικούς τομείς. Αυτό θα ανοίξει το δρόμο για την ανάληψη δράσης με στόχο την άρση των εμποδίων στον ανταγωνισμό και τη μείωση του δυσανάλογου διοικητικού φόρτου για τις επιχειρήσεις. Τέλος, παρασχέθηκε επίσης τεχνική βοήθεια για την υποστήριξη των ελληνικών αρχών στη σύσταση κεντρικών φορέων προμηθειών και τη σύναψη συμφωνιών – πλαίσιο για την επίτευξη καλύτερων αποτελεσμάτων και εξοικονόμησης χρημάτων στις δημόσιες συμβάσεις.

5.     Πολιτική συνοχής: Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή υποστηρίζει την προσπάθεια των ελληνικών αρχών, ιδιαίτερα του Υπουργείου Ανάπτυξης, να επιταχύνουν την υλοποίηση των 181 έργων προτεραιότητας των διαρθρωτικών ταμείων. Το έργο των ελληνικών αρχών, το οποίο υποστηρίζεται από την Ομάδα Δράσης για την Ελλάδα, επιδιώκει να αντιμετωπίσει συγκεκριμένα προβλήματα των έργων και να απομακρύνει τα επαναλαμβανόμενα διοικητικά κωλύματα μέσω της απλοποίησης των διαδικασιών. Οι προσπάθειες της Ομάδας Δράσης για την Ελλάδα επικεντρώνονται ειδικότερα στις παραχωρήσεις αυτοκινητοδρόμων και τη διαχείριση αποβλήτων, για την οποία η Ομάδα Δράσης για την Ελλάδα ετοιμάζει απάντηση σε σχετικό αίτημα τεχνικής βοήθειας. Σε αρκετά έργα, τα οποία απαιτούν υποστήριξη για την κοινωνική πολιτική και τις αγορές εργασίας, κινητοποιήθηκε και εξωτερική υποστήριξη. Ο πρόσφατος διορισμός συντονιστών στο Υπουργείο Ανάπτυξης αναμένεται ότι θα συμβάλει στη διατήρηση των βελτιώσεων στο εν λόγω πεδίο.

6.     Χρηματοπιστωτικά ιδρύματα: Η πρόταση για τη δημιουργία ενός ιδρύματος για την ανάπτυξη, το οποίο θα μπορούσε να χρηματοδοτήσει την ελληνική οικονομία, υποβλήθηκε τον Οκτώβριο του 2012. Η Ομάδα Δράσης για την Ελλάδα συμμετείχε ενεργά στην προπαρασκευαστική επιτροπή. Οι ελληνικές ΜΜΕ έλαβαν δάνεια από το πρόγραμμα JEREMIE. Άλλα μέσα χρηματοοικονομικής τεχνικής θα έπρεπε να βελτιωθούν.

7.     Υγεία: Η νέα κυβέρνηση έχει επιβεβαιώσει τη δέσμευσή της για μεταρρύθμιση, συγκροτώντας μια Επιτελική Επιτροπή Μεταρρύθμισης της Υγείας (Σεπτέμβριος 2012) για την εποπτεία, το συντονισμό και την παρακολούθηση της μεταρρύθμισης στη διαχείριση του Εθνικού Οργανισμού Παροχής Υπηρεσιών Υγείας (ΕΟΠΥΥ), τη φαρμακευτική πολιτική, τη νοσοκομειακή διαχείριση, την πρωτοβάθμια ιατροφαρμακευτική περίθαλψη και τον τουρισμό υγείας. Η τεχνική βοήθεια θα συμβάλει στην πλαισίωση του εξορθολογισμού των δαπανών στο πλαίσιο μιας συνεπούς στρατηγικής με στόχο να διασφαλίζεται η βιωσιμότητα και η αμεροληψία του συστήματος ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης. Η Ελλάδα έχει υπογράψει ένα Μνημόνιο Συνεργασίας με τη Γερμανία (Φεβρουάριος 2012) για τη διάρθρωση της εν λόγω τεχνικής βοήθειας.

8.     Μετανάστευση: Κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού, οι ελληνικές αρχές προέβησαν στον καθορισμό των αναγκών τους στον τομέα της πολιτικής ασύλου και μετανάστευσης με βάση το σχέδιο δράσης για τη μετανάστευση και το άσυλο που συμφωνήθηκε το 2010. Τα κράτη – μέλη είναι πλέον σε θέση να παρουσιάσουν συγκεκριμένες προτάσεις υποστήριξης. Η τεχνική βοήθεια για τη διαχείριση των κονδυλίων του SOLID απέκτησε δυναμική με την πλήρη απόσπαση δύο εμπειρογνωμόνων της EASO για την υποστήριξη της διαχειριστικής αρχής (SOLID) κατά την περίοδο από τον Οκτώβριο 2012 έως το Μάρτιο του 2013.
 
 
Τι αναφέρει για την Υγεία
 
Περίπου 6% του ΑΕΠ και ποσοστό άνω του 11% της συνολικής δημόσιας δαπάνης διατέθηκαν στην περίθαλψη το 2009. Η μεταρρύθμιση της ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης θεωρείται καίριο στοιχείο των προσπαθειών δημοσιονομικής εξυγίανσης της Ελλάδας. Έχουν εντοπιστεί δυνατότητες για τη σημαντική μείωση κόστους χωρίς να διακινδυνεύεται η ποιότητα της περίθαλψης.
Η Ελλάδα ζήτησε τεχνική βοήθεια για την αποτελεσματική τιμολόγηση των φαρμάκων, την ορθή λογιστική και παρακολούθηση των δαπανών (συμπεριλαμβανομένης της ηλεκτρονικής συνταγογράφησης), τη δημιουργία του εθνικού οργανισμού ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης, τον εκσυγχρονισμό των δημοσίων συμβάσεων, την τιμολόγηση και τη διοίκηση, καθώς και τη συγκέντρωση και εξειδίκευση των νοσοκομείων και υπηρεσιών του ΕΣΥ, εξασφαλίζοντας συγχρόνως την κινητικότητα του προσωπικού. 

Τα εν λόγω αιτήματα πλαισιώθηκαν από ένα Μνημόνιο Συνεννόησης μεταξύ της Ελλάδας, της Γερμανίας – ως επικεφαλής τομέα – και της Ομάδας Δράσης για την Ελλάδα, το οποίο υπεγράφη το Φεβρουάριο του 2011. Ενώ η Ελλάδα έχει σημειώσει πρόοδο ως προς τις δεσμεύσεις που έχει αναλάβει στο Μνημόνιο Συνεννόησης, με στόχο την ανάσχεση της ιατροφαρμακευτικής δαπάνης, το σύστημα ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης πλήττεται σε μεγάλο βαθμό από την οικονομική αβεβαιότητα (μείωση εισφορών κοινωνικής ασφάλισης, συσσώρευση ληξιπρόθεσμων οφειλών, αβεβαιότητα για τους συνολικούς προϋπολογισμούς).
Η νέα κυβέρνηση έχει επιβεβαιώσει τη δέσμευσή της για μεταρρύθμιση της ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης, συγκροτώντας το Σεπτέμβριο του 2012 μια Επιτελική Επιτροπή Μεταρρύθμισης Υγείας, καθώς και υποεπιτροπές, στο πλαίσιο του Μνημονίου Συνεννόησης. Η Επιτελική Επιτροπή Μεταρρύθμισης Υγείας είναι αρμόδια για την ανάπτυξη, το συντονισμό και την παρακολούθηση της εφαρμογής του οδικού χάρτη που συμφωνήθηκε από κοινού για τις μεταρρυθμίσεις στον τομέα της Υγείας στην Ελλάδα. 

Οι υποεπιτροπές είναι αρμόδιες για την ανάπτυξη, το συντονισμό και την εφαρμογή των επιμέρους πυλώνων του οδικού χάρτη. Η Επιτελική Επιτροπή θα αποτελείται από εκπροσώπους του Υπουργείου Υγείας της Ελλάδας και τους αρμόδιους φορείς της Γερμανίας, που αποτελεί τον επικεφαλής του τομέα (ως εκπρόσωπος όλων των κρατών – μελών της Ε.Ε.) και την Ομάδα Δράσης για την Ελλάδα. 

Δημιουργήθηκαν οι εξής υποεπιτροπές: 1) ΕΟΠΠΥ, 2) Νοσοκομειακής διαχείρισης, 3) Διαγνωστικής ομαδοποίησης ασθενειών, 4) Ηλεκτρονικής συνταγογράφησης, 5) Τιμολόγησης και επιστροφής φαρμάκων, 6) Πρωτοβάθμιας περίθαλψης, 7) Τουρισμού υγείας. Η επιτροπή και οι υποεπιτροπές θα συνεδριάζουν σε μηνιαία βάση.

Αποστολές αξιολογήσεων, με εμπειρογνώμονες από τα αρμόδια κράτη – μέλη, πραγματοποιήθηκαν για τον ΕΟΠΠΥ, τη διαγνωστική ομαδοποίηση ασθενειών, την ηλεκτρονική συνταγογράφηση και τη νοσοκομειακή διαχείριση. Με εξαίρεση τη νοσοκομειακή διαχείριση, συντάχθηκαν εκθέσεις και διαβιβάστηκαν στις αρμόδιες υποεπιτροπές. Οι αποστολές για την τιμολόγηση και την επιστροφή φαρμάκων και για την πρωτοβάθμια περίθαλψη αναμένονται το Δεκέμβριο του 2012 και τον Ιανουάριο του 2013 αντίστοιχα. 

Η Ομάδα Δράσης για την Ελλάδα έχει εμπλακεί άμεσα στις προσπάθειες των ελληνικών αρχών να σχεδιάσουν ένα συνεκτικό σύστημα τιμολόγησης και επιστροφής των φαρμακευτικών προϊόντων με βάση τις δεσμεύσεις που προβλέπονται στο Μνημόνιο Συνεννόησης, συμπεριλαμβανομένης της συγκριτικής αξιολόγησης των τιμών των φαρμακευτικών προϊόντων. Η πρωτοβάθμια περίθαλψη, ο τουρισμός υγείας και οι ανθρώπινοι πόροι του ΕΣΥ (σε συντονισμό με τη διαδικασία διοικητικής μεταρρύθμισης) ορίστηκαν πρόσφατα ως νέοι τομείς στους οποίους θα απαιτηθεί τεχνική βοήθεια. 

Επιπλέον, η Ομάδα Δράσης για την Ελλάδα διασφαλίζει ότι δίδεται η απαραίτητη προσοχή στη διαχείριση του συστήματος ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης, στο πλαίσιο των οριζόντιων μεταρρυθμίσεων της διαχείρισης των δημόσιων οικονομικών και της διοικητικής μεταρρύθμισης.

Πηγή:Ph.B
Το περιοδικό μπορείτε να δείτε σε ηλεκτρονική μορφή εδώ 
Εγγραφείτε για να λαμβάνετε δωρεάν την ηλεκτρονική έκδοση του περιοδικού