Oι συμβουλευτικές εταιρείες στηρίζουν την ασφαλιστική αγορά

Σε προστατευτικό «δίχτυ» και μοχλό επιχειρηματικής ανάπτυξης για την ασφαλιστική αγορά έχουν εξελιχθεί οι συμβουλευτικές εταιρείες που δραστηριοποιούνται σε ένα ευρύτατο φάσμα υπηρεσιών, που ξεκινά από τα πληροφοριακά συστήματα των εταιρειών και εκτείνεται μέχρι το στρατηγικό τους σχεδιασμό, αλλά και την προσαρμογή τους στις νέες κανονιστικές απαιτήσεις.
Στο σύγχρονο οικονομικό περιβάλλον και τις δυσκολίες που αυτό ενέχει, οι συμβουλευτικές εταιρείες διαδραματίζουν καίριο ρόλο στην προσπάθεια των εταιρειών για ανάπτυξη νέων προϊόντων, την υιοθέτηση λειτουργικού μοντέλου, τη διαχείριση των κινδύνων, την προσαρμογή τους στους νέους κανονισμούς, την εταιρική κοινωνική ευθύνη και τη διαχείριση των κεφαλαίων τους. 

Προσφέρουν υπηρεσίες που σχετίζονται με την πολιτική και τους στόχους της κάθε εταιρείας, τη βελτιστοποίηση της λειτουργίας της, την αύξηση της κερδοφορίας της και τη μείωση του κόστους. Αναζητούν νέες ευκαιρίες για την ασφαλιστική αγορά βάσει των κοινωνικοοικονομικών συνθηκών. Ασχολούνται με το κομμάτι των πληροφοριακών συστημάτων και με το φορολογικό σχεδιασμό.
Προτείνουν, βάσει των οικονομικών συνθηκών, τις ευκαιρίες ανάπτυξης στην αγορά. Παρέχουν συμβουλές σχετικά με την εκπαίδευση και την αξιοποίηση του προσωπικού, βοηθούν τις εταιρείες να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις που απορρέουν από τα νέα ρυθμιστικά πλαίσια και αξιολογούν τους επιχειρηματικούς κινδύνους. 

Λαμβάνοντας υπόψη όλα τα παραπάνω, αλλά και το γεγονός ότι σήμερα οι επιχειρήσεις λειτουργούν σε ένα περιβάλλον που μεταβάλλεται με ταχύτατους ρυθμούς, αλλά και ότι χρειάζονται τα απαραίτητα μέσα και εργαλεία για να εξασφαλίσουν τη βιωσιμότητά τους αντιλαμβάνεται κανείς πως οι σύμβουλοι αναδεικνύονται σε αναμφισβήτητους συμμάχους της ασφαλιστικής αγοράς. 

Όπως αναφέρει ο κ. Φίλιππος Κάσσος, αναπληρωτής γενικός διευθυντής, υπεύθυνος ελέγχου για τον ασφαλιστικό κλάδο στην KPMG, «στο σκηνικό των πολύπλευρων απαιτήσεων οι ασφαλιστικές εταιρείες πρέπει να οργανωθούν με ένα σύστημα εταιρικής διακυβέρνησης με σαφείς ρόλους και αρμοδιότητες, με υιοθέτηση λειτουργικού μοντέλου τριών γραμμών άμυνας έναντι των κινδύνων και με έμφαση στο γενικότερο σύστημα εσωτερικού ελέγχου. Η λειτουργία διαχείρισης κινδύνων θα πρέπει να ενεργοποιηθεί και να παρακολουθεί όλους τους κινδύνους που αντιμετωπίζει η εταιρεία και κατά πόσον λαμβάνονται σύμφωνα με το αποδεκτό πλαίσιο ανάληψης κινδύνων που έχει θεσπίσει η διοίκηση, συμμετέχοντας ενεργά στη διαδικασία λήψης αποφάσεων».

Στη συνέχεια ακολουθούν απόψεις εταιρειών και στελεχών της συμβουλευτικής αγοράς:

Deloitte

Οι ασφαλιστικές εταιρείες βρίσκονται στο επίκεντρο των μακροοικονομικών εξελίξεων και καλούνται να συμμορφωθούν με τις νέες κανονιστικές/εποπτικές ρυθμίσεις (Solvency II, IFRS, φορολογικές μεταρρυθμίσεις, FATCA), να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις των πελατών με νέα προϊόντα και σύγχρονες διαδικασίες εξυπηρέτησης και να διασφαλίσουν τη λειτουργική τους κερδοφορία και την κεφαλαιακή τους επάρκεια. 

Ως ηγέτες στην παροχή επαγγελματικών συμβουλών στη διεθνή ασφαλιστική αγορά, η Deloitte Touche Tohmatsu Limited (DTTL), έχει δημιουργήσει το Global Financial Services Industry (GFSI) Group, ένα εκτεταμένο παγκόσμιο δίκτυο εξειδικευμένων επί των χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων στελεχών, όπως ελεγκτών, οικονομολόγων, αναλογιστών, διαχειριστών κινδύνων, ειδικών πληροφοριακών συστημάτων, φορολογικών συμβούλων κ.ά., που διαθέτουν τόσο την επαγγελματική κατάρτιση όσο και την εμπειρία ώστε να προσδίδουν προστιθέμενη αξία στην εταιρεία με την οποία συνεργάζονται. Η Deloitte προσφέρει υπηρεσίες σε 18 από τις 20 κορυφαίες ασφαλιστικές εταιρείες σε παγκόσμιο επίπεδο και η εμπειρία αυτή αποτυπώνεται μέσω της συνεχούς δημοσίευσης εξειδικευμένων μελετών, ερευνών και συμμετοχής σε συνέδρια. 

Η Deloitte Ελλάδος, με αρωγό την εμπειρία, την εξειδίκευση και την τεχνογνωσία που της παρέχεται ως μέλος της DTTL, και αντιλαμβανόμενη πλήρως τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει η ελληνική ασφαλιστική αγορά, προσφέρει υψηλής ποιότητας συμβουλευτικές υπηρεσίες, που καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα των δραστηριοτήτων ενός ασφαλιστικού οργανισμού.

Υπηρεσίες

Η εταιρεία, πέραν των ελεγκτικών υπηρεσιών και των συμβουλών σε θέματα ΔΠΧΑ, παρέχει συμβουλευτικές υπηρεσίες και ειδικότερα:
1. Επιχειρηματική αναδιάρθρωση & ανάπτυξη
Οι υπηρεσίες που προσφέρονται για τoν αποτελεσματικότερο σχεδιασμό της λειτουργίας και της εκτέλεσης στρατηγικής, με σκοπό τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας και τη μεγιστοποίηση της κερδοφορίας, περιλαμβάνουν:
· Επιχειρησιακό ανασχεδιασμό, επισκόπηση επιχειρηματικών σχεδίων (Business plans), μελέτες σκοπιμότητας (Feasibility studies), εταιρική αναδιοργάνωση και ανασυγκρότηση (Corporate recovery)
· Αποτίμηση ασφαλιστικών εταιρειών (Valuation services)
· Συγχωνεύσεις, εξαγορές και απορροφήσεις εταιρειών (Mergers & Acquisitions, Due Diligence)
· Εξεύρεση χρηματοδότησης (Capital raising)
· Λειτουργική αναδιάρθρωση-βελτιστοποίηση των διαδικασιών (π.χ. ανάληψης, εκδόσεων, αποζημιώσεων, δικτύων διανομής κ.λπ.)
· Μείωση κόστους μέσω προσδιορισμού των κύριων περιοχών κόστους και υλοποίηση συστημάτων κοστολόγησης χρησιμοποιώντας βέλτιστα επιχειρησιακά μοντέλα
· Βελτιστοποίηση διαχείρισης έργων (Project management)

2. Πληροφοριακά συστήματα
Η Deloitte προσφέρει υπηρεσίες στρατηγικής, διαχείρισης και υλοποίησης έργων πληροφορικής και συγκεκριμένα:
· Στρατηγική πληροφοριακών συστημάτων
· Επιλογή πληροφοριακών συστημάτων
· Διοίκηση έργου πληροφοριακών συστημάτων και διαχείριση αλλαγής
· Ελληνικοποίηση πληροφοριακών συστημάτων (συμμόρφωση με την ελληνική νομοθεσία)
· Υλοποίηση πληροφοριακών συστημάτων
1. Enterprise Resource Planning (ERP)
2. Business Intelligence – Data Warehousing
3. Corporate Performance Management – Planning, Budgeting, Forecasting, Consolidation, Profitability & Cost Management, Disclosure Management
4. Governance Risk & Compliance (GRC)
5. XBRL

3. Φορολογικές συμβουλές
Σε ένα έντονα μεταβαλλόμενο φορολογικό περιβάλλον, οι φορολογικές συμβουλές αποτελούν προτεραιότητα για κάθε ασφαλιστικό οργανισμό που ασκεί επιχειρηματική δραστηριότητα στην Ελλάδα. Πιο συγκεκριμένα οι υπηρεσίες αφορούν:
· Επισκόπηση του υπάρχοντος φορολογικού σχεδιασμού
· Σχεδιασμό της φορολογικής δομής
· Φορολογική υποστήριξη σε καθημερινές επιχειρηματικές συναλλαγές
· Εκτίμηση φορολογικών επιπτώσεων νέων ή υπαρχόντων προϊόντων
· Διεθνή φορολογικά ζητήματα και Transfer Pricing
· Επίλυση φορολογικών ζητημάτων διασυνοριακών συναλλαγών

4. Αναλογιστικές υπηρεσίες
Προσφέρονται αναλογιστικές συμβουλές σε ένα ευρύ φάσμα ζητημάτων που σχετίζονται με την αποτελεσματική διαχείριση των ασφαλιστικών κινδύνων και την εκπόνηση σχετικών εποπτικών/οικονομοτεχνικών αναφορών και περιλαμβάνουν:
• Επισκόπηση αναλογιστικών υπολογισμών και αναφορών, όπως αξιολόγηση μεθοδολογιών και βιοχρηματοοικονομικών υποθέσεων, αξιολόγηση επάρκειας τεχνικών αποθεμάτων, ανάλυση κερδοφορίας ανά παράμετρο, επισκόπηση αποτίμησης χαρτοφυλακίων (Embedded Value, MCEV, VnB), επισκόπηση τεχνικών ALM
· Επισκόπηση και εκπαίδευση για τη συμμόρφωση με τις απαιτήσεις του νέου εποπτικού πλαισίου Solvency II, με σκοπό την έγκαιρη και ομαλή προσαρμογή. Η επισκόπηση αφορά τόσο ποσοτικές εκτιμήσεις όπως MCR, SCR, QiS όσο και ποιοτικές απαιτήσεις, όπως αξιολόγηση των υφιστάμενων υποδομών, αξιολόγηση της ποιότητας των δεδομένων, αξιολόγηση της αποτελεσματικής διαχείρισης κινδύνων (Risk Strategy), διακυβέρνησης και αναφοράς (ORSA), της διαφάνειαs και πληρότητας των διαδικασιών, της παραγωγής σχετικών απαιτούμενων κανονιστικών αναφορών (QRTs, SFCR, RSR) κ.ά.
• Αξιολόγηση υποδομών για τη σύγκλιση του Solvency II με τα νέα επερχόμενα λογιστικά πρότυπα (π.χ. ΙFRS 9, IFRS4 phase II)

5. Υπηρεσίες διαχείρισης επιχειρηματικών κινδύνων
Προσφέρονται οι παρακάτω υπηρεσίες για τη δομημένη αναγνώριση, αξιολόγηση, παρακολούθηση και διαχείριση των επιχειρηματικών κινδύνων του ασφαλιστικού κλάδου, λαμβάνοντας υπόψη τόσο την οδηγία Solvency II και τη σχετική διαβούλευση της ΔΕΙΑ όσο και τα διεθνή λογιστικά πρότυπα:
• Αξιολόγηση λειτουργικότητας, αποδοτικότητας και αποτελεσματικότητας του εσωτερικού ελέγχου
• Αξιολόγηση ποιότητας και αξιοπιστίας δεδομένων
• Αξιολόγηση του επιπέδου ασφάλειας, εμπιστευτικότητας και προστασίας προσωπικών δεδομένων
• Επιχειρησιακή συνέχεια εργασιών και ανάκαμψης από καταστροφή

6. Ανθρώπινο δυναμικό
Στον τομέα του ανθρώπινου δυναμικού, παρέχονται υπηρεσίες που σχετίζονται με:
• Βελτιστοποίηση οργανωτικής δομής
• Αξιολόγηση εργαζομένων
• Εύρεση και τοποθέτηση νέων στελεχών
• Υπηρεσίες επαγγελματικής επανατοποθέτησης (Management Outplacement)
• Δημιουργία συστημάτων αξιολόγησης απόδοσης και σύνδεσης με κίνητρα/αμοιβές
• Εκπαίδευση πάνω σε εξειδικευμένα ασφαλιστικά θέματα (Solvency II, IFRS< FATCA) ή θέματα δεξιοτήτων

Μέσα στο διαρκώς μεταβαλλόμενο οικονομικό περιβάλλον, οι ασφαλιστικές εταιρείες καλούνται να μετατρέψουν την πίεση που δέχονται σε ευκαιρία, προσπαθώντας να βρουν μεθόδους για την αποτελεσματικότερη διαχείριση κινδύνων, την εφαρμογή νέων τεχνολογιών, την εισαγωγή πρωτοποριακών ασφαλιστικών προϊόντων που θα είναι ικανά να καλύψουν στο μέγιστο τις ανάγκες των πελατών τους. Η Deloitte, με την προσφορά των υπηρεσιών της, σκοπό έχει να προτείνει τις αποτελεσματικότερες λύσεις με το μέγιστο βαθμό ποιότητας για την επίτευξη των στόχων των ασφαλιστικών εταιρειών.

Φίλιππος Κάσσος, αναπληρωτής γενικός διευθυντής, υπεύθυνος ελέγχου για τον ασφαλιστικό κλάδο, KPMG

Η ασφαλιστική αγορά στην Ελλάδα βρίσκεται αντιμέτωπη αφενός με τις νέες μεγάλες τάσεις και προκλήσεις που κατευθύνουν τις αλλαγές παγκοσμίως, όπως το δημογραφικό, οι νέες τεχνολογίες, το περιβάλλον και οι κλιματικές αλλαγές, οι κοινωνικές αξίες και η ηθική, και αφετέρου με τα ενδογενή προβλήματα της ελληνικής οικονομίας και αγοράς με την οικονομική ασφυξία, τις στρεβλώσεις στον ανταγωνισμό και την έλλειψη διαρθρωτικών αλλαγών. 

Στο δημογραφικό, η αύξηση του πληθυσμού και του προσδόκιμου ζωής δημιουργεί ευκαιρίες για τους ασφαλιστές, θέτουν ωστόσο σημαντικά ερωτήματα για το πώς τα προϊόντα της περίθαλψης και συνταξιοδότησης έχουν δομηθεί για να καλύψουν τους κινδύνους αυτούς. Εν τω μεταξύ, η συνεχιζόμενη αστικοποίηση και η αλλαγή στη στάση της νέας γενιάς καταναλωτών απέναντι σε ασφαλιστικά προϊόντα θέτει από μόνη της προκλήσεις, αλλά και ευκαιρίες. Η συνταξιοδοτική περίοδος αυξάνεται μαζί με τη μακροζωία. Αυτό δημιουργεί την ανάγκη για όλο και περισσότερο ευέλικτα προϊόντα συνταξιοδότησης για τη χρηματοδότηση των ψυχαγωγικών απαιτήσεων και αναγκών των νέων συνταξιούχων, αλλά και το υψηλότερο κόστος της υγειονομικής περίθαλψης για τους ακραία ηλικιωμένους. Η αύξηση του επαγγελματικού βίου και του προσδόκιμου ζωής αυξάνεται δραματικά (Βρετανοί και Αμερικανοί αναλογιστές χρησιμοποιούν μοντέλα με 120-125 έτη επιβίωσης) και οι αυξανόμενες απαιτήσεις των συνταξιούχων που συμπληρώνουν το εισόδημά τους μέσω προσωρινής ή μερικής απασχόλησης, απαιτούν νέα ευέλικτα συνταξιοδοτικά και νοσοκομειακά προϊόντα. 

Στο τομέα της τεχνολογίας, η αυξανόμενη συνδεσιμότητα και χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης παρέχουν στις ασφαλιστικές εταιρείες πρόσβαση σε έναν απαράμιλλο πλούτο δεδομένων. Αντίθετα, ενώ το cloud computing δημιουργεί τη δυνατότητα ενίσχυσης της ευελιξίας και τη μείωση του κόστους, πολλές ασφαλιστικές εταιρείες περιορίζονται από τα παλαιά legacy συστήματα με τα οποία συνεχίζουν να λειτουργούν. 

Στο περιβάλλον, ο συνδυασμός των κλιματικών αλλαγών, η αστικοποίηση και οι απότομες αλλαγές του πλούτου μεταξύ στρωμάτων του πληθυσμού, μεταβάλλουν το σχήμα του κινδύνου για τους ασφαλιστές. 

Η αποτελεσματική δέσμευση για τις αξίες και την ηθική των εταιρειών είναι απαραίτητη για την αντιμετώπιση της καταρράκωσης της εμπιστοσύνης της κοινωνίας, μιας και οι προσδοκίες για χρηστή διακυβέρνηση των εταιρειών αλλάζουν δραματικά. Υπάρχει μια σημαντική ευκαιρία για την αξιοποίηση της δύναμης των κοινωνικών μέσων μαζικής ενημέρωσης, με στόχο την ενίσχυση της εικόνας των επιχειρήσεων στον τομέα αυτό. Ωστόσο, οι διαφορετικές κοινωνικές αξίες και το ασταθές οικονομικό περιβάλλον δείχνουν ότι η κοινωνική αναταραχή εξακολουθεί να αποτελεί μια σημαντική απειλή. 

Στον αντίποδα, τα ενδογενή προβλήματα της ελληνικής αγοράς και οικονομίας δεν βοηθούν στην επικέντρωση της προσοχής των ελληνικών ασφαλιστικών επιχειρήσεων στις ανωτέρω τάσεις παγκοσμίου ενδιαφέροντος. 

Στα προβλήματα αυτά συγκαταλέγεται το θέμα της «βέλτιστης» διαχείρισης των κεφαλαίων των εταιρειών που περιλαμβάνει και την είσπραξη των απαιτήσεων. Το πρόβλημα της είσπραξης των ασφαλίστρων φαίνεται να παραμένει σημαντικό, αναμένοντας ουσιαστικά την απόφαση της Διεύθυνση Εποπτείας Ιδιωτικής Ασφάλισης της Τράπεζας της Ελλάδος, η οποία θα καθορίζει τους χρόνους απόδοσης των ασφαλίστρων από τους διαμεσολαβητές στις ασφαλιστικές εταιρείες. Ωστόσο, λόγω και της τρέχουσας οικονομικής συγκυρίας, αλλά και της ύπαρξης ανοικτών διακανονισμών για τις παλαιές οφειλές, το ύψος των ανείσπρακτων δεν μπορεί να διαμορφωθεί ακόμα στα επιθυμητά επίπεδα. 

Ως αντίδραση, ένα μεγάλο μέρος των ασφαλιστικών εταιρειών έχει ήδη μειώσει δραστικά το χρόνο απόδοσης των ασφαλίστρων από τους διαμεσολαβητές, ενώ έχει ενισχυθεί η μέθοδος της απευθείας είσπραξης από τους ασφαλισμένους. Αποτελεσματική διαχείριση του ενεργητικού σημαίνει βελτίωση της ρευστότητας και μείωση των απαιτούμενων εποπτικών κεφαλαίων.
Οι διαστρεβλώσεις στον ανταγωνισμό εστιάζονται κυρίως στην ασφάλιση αυτοκινήτου με την (πρόσκαιρη) μείωση του δείκτη ζημιών να συμβάλλει στην κερδοφορία ή την κάλυψη ζημιών από άλλους κλάδους. Το φαινόμενο αυτό δεν αναμένεται να διαρκέσει για μεγάλο χρονικό διάστημα λόγω του αυξανόμενου «πολέμου τιμών» και που έχει ήδη ξεκινήσει. Η υιοθέτηση παραμετρικών τιμολογίων από τις εταιρείες, αλλά και η εποπτική παρέμβαση όπου κρίνεται αναγκαίο, αποτελεί μια απαραίτητη κίνηση για την αποφυγή καταστάσεων που διαστρεβλώνουν την αγορά. 

Οι αναγκαίες μεταρρυθμίσεις θα πρέπει επομένως να περιλαμβάνουν και δράσεις στον τομέα της δικαιοσύνης, ως προς την ταχύτητα έκδοσης αποφάσεων και τον αντικειμενικό προσδιορισμό της ηθικής βλάβης που θα συμβάλει στον εξορθολογισμό της αγοράς όσον αφορά στην τιμολόγηση και την ορθή αποτύπωση των υποχρεώσεων, αλλά και τον ειλικρινή καθορισμό της πολιτικής ως προς τη συμμετοχή του δευτέρου και του τρίτου πυλώνα ασφάλισης στη δημόσια ασφάλιση και συνταξιοδότηση.
Σε όλο το παραπάνω σκηνικό των πολύπλευρων απαιτήσεων, οι ασφαλιστικές εταιρείες πρέπει να οργανωθούν με ένα σύστημα εταιρικής διακυβέρνησης με σαφείς ρόλους και αρμοδιότητες, με υιοθέτηση λειτουργικού μοντέλου τριών γραμμών άμυνας έναντι των κινδύνων και με έμφαση στο γενικότερο σύστημα εσωτερικού ελέγχου. Η λειτουργία διαχείρισης κινδύνων θα πρέπει να ενεργοποιηθεί και να παρακολουθεί όλους τους κινδύνους που αντιμετωπίζει η εταιρεία και κατά πόσον λαμβάνονται σύμφωνα με το αποδεκτό πλαίσιο ανάληψης κινδύνων που έχει θεσπίσει η διοίκηση, συμμετέχοντας ενεργά στη διαδικασία λήψης αποφάσεων. 

Η KPMG αποτελεί το παγκόσμιο δίκτυο ανεξάρτητων εταιρειών παροχής επαγγελματικών υπηρεσιών-μελών συνδεδεμένων με την KPMG International, ενός ελβετικού συνεταιρισμού. Οι εταιρείες-μέλη της KPMG παρέχουν ελεγκτικές, φορολογικές και συμβουλευτικές υπηρεσίες. Λειτουργούν σε 152 χώρες, με προσωπικό περίπου 145.000 άτομα παγκοσμίως. Κάθε εταιρεία KPMG αποτελεί μια νομικά ξεχωριστή οντότητα. Στη χώρα μας, η KPMG παρέχει, τα τελευταία 40 χρόνια, ολοκληρωμένες ελεγκτικές, συμβουλευτικές, λογιστικές, φορολογικές υπηρεσίες σε ελληνικές και διεθνείς εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα και το εξωτερικό.