«Φρένο» στα τροχαία βάζουν τα «ομιλούντα» οχήματα

Νέα σελίδα στην οδική ασφάλεια ανοίγει η τεχνολογία «Vehicle 2 Vehicle», που δοκιμάζεται για πρώτη φορά σε τρεις χιλιάδες οχήματα στις ΗΠΑ. Τα «ομιλούντα» οχήματα – όπως είθισται να τα αποκαλούν – μέσω της τεχνολογίας που ανέπτυξε η αυτοκινητοβιομηχανία, προειδοποιούν τους οδηγούς για τον κίνδυνο σύγκρουσης με άλλο όχημα, αναγνωρίζουν τις πινακίδες και συνδέονται με τους φωτεινούς σηματοδότες. 

Από την επιτυχία του πειράματος, που αποτελεί στοίχημα για την αυτοκινητοβιομηχανία, θα κριθούν και τα οφέλη που απορρέουν για τους οδηγούς σε επίπεδο ασφάλειας, για τους κατασκευαστές αυτοκινήτων που θα αντλήσουν πληροφορίες για τη βελτίωση των οχημάτων, αλλά και για τις ασφαλιστικές εταιρείες μέσω της μείωσης των τροχαίων και κατ’ επέκταση των αποζημιώσεων στον κλάδο αυτοκινήτου.

Η βιομηχανία πειραματίζεται στην τεχνολογία V2V αρκετά χρόνια, αλλά είναι η πρώτη φορά που δοκιμάζεται στην πράξη αν το εγχείρημα αυτό θα έχει θετικά αποτελέσματα σε βάθος χρόνου και κυρίως σε μεγάλο αριθμό οχημάτων. Από τα τέλη του Αυγούστου το National Highway Traffic Safety Administration των ΗΠΑ τοποθέτησε το σύστημα επικοινωνίας οχημάτων σε 3.000 αυτοκίνητα, φορτηγά και λεωφορεία, τα οποία και θα παρακολουθεί ηλεκτρονικά για ένα χρόνο.

Πώς λειτουργεί

Η επικοινωνία από όχημα σε όχημα επιτρέπει την ανταλλαγή πληροφοριών μεταξύ των οχημάτων μέσω ασύρματου δικτύου. Τα οχήματα αποστέλλουν μηνύματα σχετικά με την πορεία, την ταχύτητα και την απόστασή τους από τα άλλα οχήματα. Το σύστημα ενημερώνει τον οδηγό μόνο όταν με βάση τους υπολογισμούς των πληροφοριών είναι πιθανό δύο ή παραπάνω οχήματα να συγκρουστούν. Επιπροσθέτως, μέσω ασύρματου δικτύου, ο οδηγός ενημερώνεται για τους φωτεινούς σηματοδότες, καθώς και για τη σήμανση, το όριο ταχύτητας σε κάθε περιοχή, αλλά και για την ύπαρξη άλλου οχήματος στα τυφλά σημεία από τους καθρέφτες.

Το V2V έχει την ικανότητα να παρακολουθεί τα «ίχνη» των υπόλοιπων οχημάτων, ώστε να προειδοποιήσει τον οδηγό αν, για παράδειγμα, ένα αυτοκίνητο σε κοντινή απόσταση φρενάρει απότομα ή παρεκκλίνει απότομα από την πορεία του.
Σύμφωνα με το National Highway Traffic Safety Administration, η εν λόγω τεχνολογία μπορεί να οδηγήσει στην αποφυγή του 80% των συγκρούσεων οχημάτων που συμβαίνουν ενώ οι οδηγοί έχουν τις αισθήσεις τους. Όπως αναφέρει ο επικεφαλής του εθνικού φορέα, κ. Ray LaHood, «πρόκειται για ένα πολλά υποσχόμενο πρόγραμμα, ωστόσο μένει να δούμε τι αποτελέσματα θα έχει στην πράξη σε ένα χρόνο».

Για την υλοποίηση του προγράμματος οκτώ αυτοκινητοβιομηχανίες, μεταξύ των οποίων είναι οι General Motors Co, Ford Motor Co και Honda Motor Co, προσέφεραν συνολικά 2.800 οχήματα. Στην πλειοψηφία των οχημάτων έχει τοποθετηθεί συσκευή που εκπέμπει ασύρματο σήμα για τη διασύνδεσή τους με άλλα αυτοκίνητα. Όταν το σύστημα υπολογίζει ότι είναι πιθανό να υπάρξει σύγκρουση, ειδοποιεί με οπτικό μήνυμα ή ηχητικό σήμα τους οδηγούς για τον ενδεχόμενο κίνδυνο. Πέρα από αυτό, τα οχήματα «επικοινωνούν» με τους φωτεινούς σηματοδότες και θα είναι εφικτό να αλλάζουν τη σήμανση στα φανάρια όταν θα κρίνεται ασφαλές. Σύμφωνα με το La Hood, το κόστος του πειράματος ανέρχεται στα 25 εκατ. δολ. και το 80% θα καλυφθεί από το National Highway Traffic Safety Administration, ενώ η τεχνολογία αυτή δεν πρόκειται να διατεθεί στο καταναλωτικό κοινό πριν το 2013.