Ηλεκτρικά ποδήλατα: Υποχρεούνται να ασφαλίζονται;

της Ελενας Ερμείδου

Ένας ποδηλάτης που οδηγούσε ηλεκτρικό ποδήλατο σε δημόσιο δρόμο κοντά στην Μπριζ (Βέλγιο) έπεσε θύμα σοβαρού ατυχήματος: χτυπήθηκε από αυτοκίνητο και τραυματίστηκε σοβαρά. Πέθανε αρκετούς μήνες αργότερα.

Κατά τη διάρκεια της  δικαστικής διαδικασίας που ακολούθησε σχετικά με το ενδεχόμενο δικαίωμα αποζημίωσης, προέκυψε διαφωνία σχετικά με την διατύπωση του νόμου περί ηλεκτρικών ποδηλάτων : πρέπει να θεωρηθεί ως «όχημα»;

Ο ρόλος του κινητήρα

Σε αυτή την περίπτωση, ο κινητήρας του ποδηλάτου υποβοηθούσε στο πεντάλ. Επιπλέον, αυτή η λειτουργία «ενίσχυσης» θα μπορούσε να ενεργοποιηθεί μόνο μετά τη χρήση της μυϊκής δύναμης.

Έτσι η νομική κατάταξη του θέματος ήταν ζωτικής σημασίας, προκειμένου να καθοριστεί, εάν το θύμα ήταν οδηγός «μηχανοκίνητου οχήματος» ή εάν δικαιούταν αυτόματη αποζημίωση, σύμφωνα με τη βελγική νομοθεσία.

Η ερμηνεία που έδωσε το Δικαστήριο στο Λουξεμβούργο

Δεδομένου ότι η έννοια του «οχήματος» στη βελγική νομοθεσία αντιστοιχεί με την νομοθεσία της ΕΕ σχετικά με την αστική ευθύνη όσον αφορά τη χρήση μηχανοκίνητων οχημάτων το βελγικό εφετείο αποφάσισε να υποβάλει ερώτηση στο Δικαστήριο των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων σχετικά με την ερμηνεία αυτής της έννοιας.

Στην απόφασή του που εκδόθηκε σήμερα, το Δικαστήριο σημειώνει, καταρχάς, ότι η οδηγία δεν αναφέρει εάν ένα «όχημα» πρέπει να κινείται αποκλειστικά με μηχανική ισχύ. Ωστόσο, παρατηρεί ότι η οδηγία αναφέρεται στην «ασφάλιση αυτοκινήτων», μια διατύπωση που παραδοσιακά αναφέρεται στην ασφάλιση αστικής ευθύνης για τη χρήση μηχανοκίνητων, όπως μοτοσικλέτες, αυτοκίνητα και φορτηγά που κινούνται αποκλειστικά με μηχανική ισχύς.

Το Δικαστήριο αναφέρεται, επίσης στον στόχο της οδηγίας, ο οποίος είναι η προστασία των θυμάτων τροχαίων ατυχημάτων που προκαλούνται από μηχανοκίνητα οχήματα. Ο σκοπός αυτός δεν απαιτεί τα ηλεκτρικά ποδήλατα να καλύπτονται από την έννοια του «οχήματος», κατά την έννοια της οδηγίας.

Διευκρινίσεις

Συσκευές που δεν προωθούνται αποκλειστικά με μηχανική ισχύ, όπως ένα ηλεκτρικό ποδήλατο που μπορεί να επιταχύνει στα 20 km/h χωρίς πετάλι, δεν είναι ικανές να προκαλέσουν σωματικές ή υλικές ζημιές σε τρίτους συγκρίσιμες με τις ζημιές που μπορεί να προκληθούν από μοτοσυκλέτες, αυτοκίνητα, φορτηγά ή άλλα οχήματα που κινούνται αποκλειστικά με μηχανική ισχύ, τα οποία μπορούν να φτάσουν σε σημαντικά υψηλότερες ταχύτητες.

Ετσι το δικαστήριο απεφάνθη ότι η Ασφάλιση ηλεκτρικού ποδηλάτου για Ευθύνες δεν είναι υποχρεωτική.