Ανατροπές στον κλάδο αυτοκινήτου από την ελεύθερη παροχή υπηρεσιών

Ανησυχία επικρατεί στην αγορά και στον κλάδο αυτοκινήτου για τις πολυάριθμες ασφαλιστικές εταιρείες που εμφανίζονται το τελευταίο διάστημα στη χώρα μας και οι οποίες δραστηριοποιούνται με το καθεστώς της ελεύθερης παροχής υπηρεσιών.

Πρόκειται για εταιρείες που εμφανίζονται να έχουν ως έδρα όχι μόνο άλλα κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αλλά και διάφορες άλλες χώρες γνωστές ως φορολογικοί παράδεισοι και οι οποίες ασκούν τον κλάδο της αστικής ευθύνης αυτοκινήτου, αποσπώντας μερίδιο στον κλάδο του αυτοκινήτου. 

Ορισμένες μάλιστα από αυτές τις εταιρείες δεν διαθέτουν καν δραστηριότητα στη χώρα από την οποία προέρχονται με αποτέλεσμα να μην υπάρχει ασφαλής εικόνα για την πολιτική που ακολουθούν ή τη χρηματοοικονομική τους κατάσταση.
Ο προβληματισμός συνδέεται με το γεγονός ότι οι συγκεκριμένες εταιρείες δεν εποπτεύονται από την αρμόδια αρχή της χώρας μας και στο βαθμό που δεν προέρχονται από άλλα κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, δεν υπάρχει ασφαλής εικόνα για την αξιοπιστία του ελέγχου που ασκείται στις συγκεκριμένες εταιρείες. 

Η δραστηριότητα αυτών των εταιρειών επικεντρώνεται στον κλάδο αυτοκινήτου, εντείνοντας τον ήδη υψηλό ανταγωνισμό που υπάρχει στον κλάδο και αποσπώντας μερίδιο αγοράς μέσα από συνεργασίες που αναπτύσσουν με τοπικούς συνεργάτες. 

Ο κατάλογος των ασφαλιστικών εταιρειών που δραστηριοποιούνται με το καθεστώς της ελεύθερης παροχής υπηρεσιών στη χώρα μας, είναι μακρύς και αριθμεί δεκάδες επιχειρήσεις, υπερβαίνοντας κατά πολύ αυτές που διαθέτουν τοπική άδεια ή είναι υποκαταστήματα ξένων εταιρειών. 

Οι συγκεκριμένες επιχειρήσεις υπόκεινται στο καθεστώς ελέγχου της χώρας στην οποία έχουν την έδρα τους και ο εποπτικός ρόλος της Τράπεζας της Ελλάδος εξαντλείται στην υποχρέωση που τους επιβάλλει για την τήρηση ηλεκτρονικού φακέλου ζημιών. Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες το θέμα έχει απασχολήσει και την ίδια την εποπτική αρχή στη χώρα μας, καλώντας εκπροσώπους αυτών των εταιρειών που έκαναν πρόσφατη έναρξη δραστηριότητας, να γνωστοποιήσουν την πολιτική τους για την ελληνική αγορά.

Η παρέμβαση ωστόσο κρίνεται προς το παρόν ατελής στο βαθμό που η δραστηριότητά τους δεν μπορεί να ελεγχθεί πιο στενά με τρόπο αντίστοιχο με αυτό που ελέγχονται οι τοπικές ασφαλιστικές εαιρείες, οι οποίες υπόκεινται σε αυστηρούς κανόνες και ελέγχους.

Ο τιμολογιακός πόλεμος που έχει ξεσπάσει εκ νέου στον κλάδο αυτοκινήτου, προβληματίζει και την εποπτική αρχή, που έχει καταστήσει σαφές ότι η εμπορική πολιτική των εταιρειών, θα πρέπει να υποστηρίζεται από αξιόπιστες μεθόδους μέτρησης των οικονομικών δεδομένων και του κινδύνου που αναλαμβάνουν οι εταιρείες.