Οι εκλογές πέρασαν, τα προβλήματα έμειναν…

Σίγουρα όσοι επιχειρηματίες και επιχειρήσεις είχαν συνδέσει  την  παραγωγικότητά τους, την προοπτική τους,  τους στόχους τους, τις ελπίδες τους, ακόμα και την στρατηγική τους  με τις εκλογές,  ευρίσκοντο σε πλάνη.   

Και ο λόγος είναι απλός:  ότι η εξέλιξη της επιχειρηματικότητας  ως  ατομική προσπάθεια  δεν μπορεί σε καμία περίπτωση να συναρτάται  με θέματα τέτοιου τύπου και κυρίως όπως αυτά εξελίχθηκαν στην Ελλάδα (από πέρυσι τον Νοέμβριο είναι ανοικτό το θέμα των εκλογών). 

Είναι βέβαιη πλάνη για οποιονδήποτε να θεωρεί  ότι το εκλογικό αποτέλεσμα παίζει ή  θα παίξει ρόλο στην διαμόρφωση – τουλάχιστον σε βραχύ χρόνο-  του τοπίου της  αγοράς. 

 Γι΄ αυτό και είναι  άτοπο,  σήμερα,  που οι εκλογές ανήκουν  στο παρελθόν  να περιμένουμε ότι  θα συμβεί κάτι διαφορετικό, κάτι καινούργιο, κάτι άμεσο με θετικό αντίκτυπο, κάτι άλλο δηλαδή ,  από αυτό που ίσχυε πριν από μερικές ημέρες ή μερικούς μήνες.

Τα προβλήματα, η πραγματικότητα, το περιβάλλον της αγοράς είναι εδώ, είναι τα ίδια, δεν άλλαξαν και δεν βέβαια δεν επρόκειτο να αλλάξουν εύκολα. Και όσοι περιμένουν θαύματα κάνουν λάθος ή κρύβονται ηθελημένα πίσω από την επιθυμία τους  να βρεθεί μια «θαυματο –κυβέρνηση» που θα καταργήσει όλα όσα αποτελούν εμπόδιο στην επιχειρηματικότητα.  

 Ούτε το ποιοι  και το  πώς θα συμβάλλουν στον σχηματισμό κυβέρνησης, ούτε οι νέες πολιτικές, ούτε κάτι άλλο μπορεί να παίξουν  κάποιο ρόλο στην άμεση εξέλιξη των θεμάτων που απασχολούν την επιχειρηματικότητα.  Και αυτό είναι γνωστό σε πολλούς αλλά ηθελημένα άγνωστο σε όσους έχουν μάθει να περιμένουν το κράτος ή να δακτυλοδείχνουν το κράτος για όποια ανεπάρκεια εμφανίζει ο ιδιωτικός τομέας.

Βέβαια έχει   ρόλο και η ψυχολογία – λένε κάποιοι-  και είναι αλήθεια.   Ετσι, για παράδειγμα  η ψυχολογία για τις επιχειρήσεις –αν ξεπεράσουμε τα δομικά προβλήματα- διαμορφώνεται από τη « ζήτηση».  Υπάρχει «ζήτηση»;  Αν ναι όλα οδηγούν σε άνοδο.  Ζητούμενο λοιπόν είναι να υπάρχει ζήτηση, και για να γίνει αυτό χρειάζεται να υπάρχει κατανάλωση που με τη σειρά της απαιτεί χρήματα και καλή ψυχολογία.

Τι από αυτά υπάρχει σήμερα;  Τίποτα.  Θα βελτιωθούν οι συνθήκες;  Ελπίζουμε ναι. 

Και με ποια πολιτική συνταγή θα γίνει η προσπάθεια για βελτίωση των συνθηκών;  Φυσικά με πολυκομματική συναίνεση, σύμπραξη σύμπλευση ή ότι άλλο αποτελέσει λύση. 

Συνεπώς το αποτέλεσμα των εκλογών δεν μπορεί να έχει  άμεσο αντίκτυπο στην αγορά, στην ζήτηση, στην ανάπτυξη  ούτε μπορεί να προσδιοριστεί το πότε θα έχει.  Άρα:  οι εκλογές έληξαν, και όποιος περιμένει την αλλαγή: ας την φέρει από μόνος του και μέχρι τότε καλή δουλειά.