Τα ασφαλιστικά μέτωπα της νέας κυβέρνησης

Η κεφαλαιακή τόνωση των εταιρειών, η συγκέντρωση της αγοράς, η εξυγίανση του Επικουρικού Κεφαλαίου, το άνοιγμα τις αγοράς στις συντάξεις, η πάταξη του φαινομένου των ανασφάλιστων οχημάτων, ο Ασφαλιστικός Τειρεσίας και η αθεράπευτη πληγή του ομίλου Ασπίς, είναι μερικά μόνο από τα ζητήματα με τα οποία θα ασχοληθεί ο νέος υπουργός Οικονομικών, ο οποίος είναι πολιτικά υπεύθυνος για την εποπτεία της ιδιωτικής ασφάλισης.

Αναλυτικότερα λοιπόν, η νέα κυβέρνηση καλείται να ενσκήψει στα προβλήματα της αγοράς και να δώσει λύση ή κατευθύνσεις για μια σειρά από ζητήματα τα οποία έχουν ως εξής:

-          Ασπίς Πρόνοια: Το άρωμα της Ασπίς κρατά χρόνια, από το 2009, και ως φαίνεται θα κρατήσει για πολύ ακόμη. Σε κάθε περίπτωση ωστόσο, πρόκειται για ένα ζήτημα το οποίο απασχολεί εκατοντάδες χιλιάδες ασφαλισμένους στον πάλαι ποτέ ισχυρό όμιλο, οι οποίοι δεν έχουν πλέον παρά να αναμένουν αποζημιώσεις μόνο από τη διαδικασία της εκκαθάρισης. Αν ελπίζουν σε κάτι είναι στο να παρέμβει ο νέος υπουργός Οικονομικών με νομοθετικά ή άλλα μέσα, επιλύοντας το κοινωνικό αυτό ζήτημα.

-          Επικουρικό Κεφάλαιο: Πρωτοβουλίες για την εξυγίανσή του είχαν αναληφθεί από την προηγούμενη κυβέρνηση χωρίς όμως να ολοκληρωθούν, καθότι η προσφυγή στις κάλπες έβαλε μια… άνω τελεία στην όλη προσπάθεια. Μένει να φανεί αν η νέα κυβέρνηση θα θελήσει να βοηθήσει το φορέα να αντιμετωπίσει το άνοιγμα των 700 εκατ. ευρώ με το οποίο βρίσκεται αντιμέτωπος.

-          Ανακεφαλαιοποίηση ασφαλιστικών: PSI και Solvency II υποχρεώνουν τις ασφαλιστικές εταιρείες να ενισχυθούν κεφαλαιακά. Το ζητούμενο είναι πόσες θα αντέξουν την πίεση, πόσο χρόνο θα δώσει η Τράπεζα της Ελλάδος για να αντιδράσουν οι μέτοχοι, και, βέβαια, πόσες εταιρείες θα θελήσουν να παραμείνουν στην αγορά.

-          Συγχωνεύσεις: Όσο πιο βαθιά στην κρίση εισέρχεται η Ελληνική οικονομία τόσο πιο κοντά στις συγχωνεύσεις θα έρχονται οι ασφαλιστικές εταιρείες. Το κρίσιμο ωστόσο είναι οι σχετικές διαδικασίες να κινηθούν πριν ο… κόμπος φθάσει στο χτένι, πριν δηλαδή είναι αργά μια συγκεκριμένη μερίδια της ασφαλιστικής αγοράς.

          Συντάξεις: Η αγορά θα δοκιμάσει μια ακόμη φορά τις δυνάμεις της, προσπαθώντας να πείσει τους αρμόδιους υπουργούς ότι οι ασφαλιστικές εταιρείες θα πρέπει όπως και σε άλλες ευρωπαϊκές αγορές να έχουν μεγαλύτερη συμμετοχή στη διασφάλιση των μελλοντικών συντάξεων. Αν επιτύχουν το στόχο τους, θα έχουν, πέραν των άλλων, ανοίξει μια μεγάλη διέξοδο προς την ανάπτυξη.

-          Ανασφάλιστα οχήματα: Πρόκειται για μια ακόμη νομοθετική πρωτοβουλία της προηγούμενης κυβέρνησης η οποία έμεινε ανολοκλήρωτη λόγω και πάλι των εκλογών. Όμως τα ανασφάλιστα οχήματα συνεχίζουν να αυξάνονται, προκαλώντας μεγαλύτερες απώλειες στην παραγωγή των ασφαλιστικών εταιρειών.

-          Ασφαλιστικός Τειρεσίας: Οι διαμεσολαβούντες επιμένουν να αντιδρούν στην θέσπιση του Τειρεσία, ο ΣΕΜΑ προσέφυγε και στα πολιτικά κόμματα ζητώντας παρέμβαση, ενώ εντονότατες είναι και οι αντιδράσεις των αρμόδιων Επιμελητηρίων. Ωστόσο, η Τράπεζα της Ελλάδος επιμένει στη θέση της και εκτιμά ότι στις αρχές καλοκαιριού ο Τειρεσίας για τους Ασφαλιστικούς Διαμεσολαβούντες θα αποτελεί πραγματικότητα.