Νέα όρια αποζημιώσεων στον κλάδο αυτοκινήτου

Σε ισχύ τίθενται από την 1η Ιουνίου τα νέα όρια αποζημιώσεων, που ανεβάζουν το κατώτατο όριο στο 1 εκατ. ευρώ ανά θύμα και απεριόριστα ανά ατύχημα για τις σωματικές βλάβες και στο 1 εκατ. ευρώ ανά ατύχημα για την ασφάλιση υλικών ζημιών. 

Παρά τα αυξημένα νέα όρια των αποζημιώσεων, η τιμολογιακή πολιτική των εταιρειών για το δεύτερο εξάμηνο του έτους, προβλέπει σημαντικές εκπτώσεις, αλλά και πρόσθετες καλύψεις ως κίνητρο για την ασφάλιση του αυτοκινήτου, οδηγώντας τα ασφάλιστρα σε νέο χαμηλό ρεκόρ. Οι εκπτώσεις απευθύνονται κυρίως στους καλούς οδηγούς που δεν έχουν εμπλακεί σε ατύχημα για ένα συγκεκριμένο χρονικό διάστημα και διατηρούν τη συνεργασία τους με την εταιρεία, ενώ οι συμπληρωματικές καλύψεις εμπλουτίζονται με πλήθος νέων καλύψεων.

Εκτός από την Ergo Ασφαλιστική που ανακοίνωσε εκπτώσεις που φθάνουν έως και 15% ανάλογα με την περιοχή και τη συνεπή οδήγηση του κατόχου του αυτοκινήτου, νέα τιμολόγια εφαρμόζει από τις αρχές Μαίου και η Chartis. Η τιμολογιακή πολιτική της Chartis υπαγορεύεται από την αυστηρή ανάληψη κινδύνου και οδηγεί σε μειώσεις που μπορεί να φτάσουν ακόμη και το 20% εάν ο ασφαλισμένος παραμείνει τέσσερα χρόνια χωρίς ζημιές, αλλά και επιβαρύνσεις της τάξης του 10% για τον επόμενο χρόνο ασφάλισης, για όσους εμπλακούν σε ατύχημα την πρώτη χρονιά ασφάλισής τους στην εταιρεία. 

Η εφαρμογή παραμετρικής τιμολόγησης από μεγάλη μερίδα εταιρειών, επιτρέπει τη συστηματική παρακολούθηση της συμπεριφοράς του αυτοκινήτου και δίνει τη δυνατότητα στην εταιρεία να παρεμβαίνει τιμολογιακά, ανάλογα με τον τύπο του αυτοκινήτου, τον τόπο διαμονής του οδηγού ή το επάγγελμα. Έτσι πολλές εταιρείες προχωρούν σε διορθώσεις τιμών σε συγκεκριμένες περιοχές, που εμφανίζουν χαμηλό δείκτη ζημιών ή αντίστοιχα αυξάνουν το ποσοστό έκπτωσης όταν ένας οδηγός δεν προκαλέσει ατύχημα για ένα ικανό χρονικό διάστημα.

Σύμφωνα με τις εταιρείες η πολιτική συμπίεσης των τιμών στα ασφάλιστρα των αυτοκινήτων, είναι εφικτή μετά τη μείωση των αποζημιώσεων που κατέβαλε ο κλάδος το 2011 και τη βελτίωση του δείκτη ζημιών. Η οικονομική κρίση που συμπαρασύρει σε περιορισμένη χρήση του αυτοκινήτου, έχει οδηγήσει σε βελτίωση των αποτελεσμάτων στον κλάδο και επιτρέπει τη διόρθωση των τιμολογίων σε κατηγορίες ή περιοχές, που εμφανίζουν θετικά τεχνικά αποτελέσματα. 

Σύμφωνα με τα στοιχεία του 2011, το σύνολο των αποζημιώσεων για υλικές ζημιές και σωματικές βλάβες που κατέβαλαν οι ασφαλιστικές εταιρείες μειώθηκε κατά 11% στα 693 εκατ. ευρώ από 783 εκατ. ευρώ το 2010. Η μείωση προήλθε από τις μειωμένες κατά 22% αποζημιώσεις που καταβλήθηκαν για υλικές ζημιές, που διαμορφώθηκαν στα 388 εκατ. ευρώ, αντισταθμίζοντας την αύξηση κατά 7% που σημείωσαν οι αποζημιώσεις για σωματικές βλάβες, το ύψος των οποίων ανήλθε στα 304 εκατ. ευρώ.

Τα στοιχεία του πρώτου τριμήνου του 2012, δείχνουν συρρίκνωση κατά 7% του στόλου των ασφαλισμένων αυτοκινήτων σε σχέση με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2011, περιορίζοντας τα αυτοκίνητα που είχαν ασφαλιστική κάλυψη στο τέλος Μαίου στα 4,8 εκατομμύρια. Η μείωση δεν ερμηνεύεται απαραίτητα ως αύξηση του αριθμού των ανασφάλιστων, καθώς αποδίδεται στο μεγάλο αριθμό των κατόχων οχημάτων που υποχρεώθηκαν να καταθέσουν τις πινακίδες τους. Σύμφωνα με στοιχεία από τις Εφορίες 400.000 περίπου κάτοχοι παρέδωσαν τα δύο τελευταία χρόνια τις πινακίδες των αυτοκινήτων τους, αδυνατώντας να ανταποκριθούν στη συντήρηση του ΙΧ τους.

Η ισορροπία πάντως στον κλάδο αυτοκινήτου εξακολουθεί να παραμένει εύθραυστη, στο βαθμό που οι μειώσεις σημειώνονται ενόψει της νέας αύξησης στα κατώτατα όρια για την υποχρεωτική ασφάλιση της αστικής ευθύνης. Η εξέλιξη αυτή μπορεί να εκτινάξει τα ποσά των αποζημιώσεων που καταβάλλουν οι εταιρείες ειδικά για τις περιπτώσεις που οδηγούνται στα δικαστήρια και οι οποίες απαιτούν χρόνο μέχρι την εκδίκασή τους και την έκδοση τελεσίδικων αποφάσεων.