Απαραίτητη η μελέτη των ασφαλιστικών όρων στα συμβόλαια

της Αναστασίας Σιμαντίρας, Yacht Line Manager στην Aigaion Ασφαλιστική

Στις μέρες μας, που τα οικονομικά βάρη έχουν καταλήξει να είναι δυσβάστακτα, είναι αναμενόμενο το κόστος της ασφάλισης να γίνεται ένα υπολογίσιμο έξοδο, το οποίο ο ασφαλιζόμενος προσπαθεί να μειώσει στο ελάχιστο. Σ ’αυτό το σημείο όμως, γίνεται και το συνηθέστερο λάθος επιλογής της ασφάλισης με γνώμονα το οικονομικότερο ασφάλιστρο, χωρίς τον συνυπολογισμό των παρεχόμενων καλύψεων και των όρων ασφάλισης. 

Η γκάμα των ασφαλιστικών προϊόντων διευρύνεται διαρκώς με σκοπό την επίτευξη της ισορροπημένης αντιστοιχίας μεταξύ ασφαλίστρου και παρεχόμενων καλύψεων ώστε να εξυπηρετούνται καλύτερα οι ανάγκες έκαστου ασφαλιζομένου. Εντούτοις, οι υποχρεώσεις κάθε ιδιοκτήτη προς το σκάφος του δεν τελειώνουν με την επιλογή του κατάλληλου ασφαλιστικού προϊόντος. 

Στην ασφαλιστική αγορά, είθισται να πλανάται η πεποίθηση ότι η ευθύνη του ασφαλιζομένου προς κάποιο περιουσιακό του στοιχείο εκτείνεται μέχρι τη χρονική στιγμή που συνάπτει την ασφαλιστική σύμβαση ιδίων ζημιών για την περιουσία του. Αυτή η λανθασμένη αντίληψη, που υπάρχει κυρίως στην Ελλάδα, είναι η απαρχή δημιουργίας πολλών παρεξηγήσεων και προβλημάτων.
Κρίνεται απαραίτητο, ο ασφαλιζόμενος να γνωρίζει ότι οι υποχρεώσεις του που απορρέουν από το ασφαλιστήριο συμβόλαιο δεν περιορίζονται μόνο στην καταβολή του ασφαλίστρου. Για παράδειγμα, το να πράττει πάντα ως «συνετός ανασφάλιστος», το οποίο είναι μία βασική αρχή της ασφάλισης, συμπεριλαμβάνεται στις κύριες υποχρεώσεις του. 

Επομένως, το σκεπτικό και η νοοτροπία ότι εφόσον κάποιος είναι ασφαλισμένος, δεν χρειάζεται να προσέχει το περιουσιακό του στοιχείο στον ίδιο βαθμό με αυτόν που δεν είναι, επιβάλλεται να εκλείψει. Παραδείγματος χάριν, είναι υποχρέωση του ασφαλιζομένου να φροντίζει να ελλιμενίζει ή να παροπλίζει το σκάφος του σε περιοχές που πληρούν κάποιες βασικές προϋποθέσεις, όπως φύλαξης, σωστής περίφραξης, προστασίας από την κακοκαιρία κ.ο.κ., ανεξαρτήτως με το εάν είναι απαιτητό κάτι τέτοιο από τους όρους του ασφαλιστηρίου ή όχι. Άλλωστε, οι όροι και οι προϋποθέσεις χρησιμεύουν ιδιαίτερα στην παροχή πληροφοριών και διευκρινίσεων στους ασφαλιζομένους. Παρόλα αυτά, συχνά οι ασφαλιζόμενοι παραλείπουν ή θεωρούν περιττή την ανάγνωση των όρων και προϋποθέσεων ασφάλισης. 

Το αποτέλεσμα είναι να μην γνωρίζουν για ποιους κινδύνους ασφαλίζονται επί της ουσίας ή ποιες ενέργειες είναι απαραίτητες από την πλευρά τους για να καλύπτονται ασφαλιστικά. Επομένως, όταν επέλθει κάποιος ασφαλιστικός κίνδυνος, όπως μία κλοπή για παράδειγμα – η οποία είναι από τους δημοφιλέστερους κινδύνους στις μέρες μας – βρίσκονται προ εκπλήξεως αν η ασφαλιστική εταιρεία δεν τους αποζημιώσει π.χ. επειδή δεν υπήρχαν ίχνη παραβίασης/διάρρηξης, ή επειδή το σκάφος ήταν παροπλισμένο αφύλακτο σε οικόπεδο / αγρό κ.ο.κ., μολονότι παραβιάστηκαν βασικές προϋποθέσεις για την ισχύ της ασφαλιστικής κάλυψης.

Ως εκ τούτου, το οικονομικό ασφάλιστρο ως βασικό κριτήριο επιλογής για την κάλυψη του σκάφους σε συνδυασμό με την ανεπαρκή πληροφόρηση/ενημέρωση για τους όρους ασφάλισης και την έλλειψη της δέουσας επιμέλειας από την μεριά του ασφαλιζομένου, οδηγούν στην δημιουργία προβλημάτων και διαφωνιών, κατά την επέλευση ενός ασφαλιστικού κινδύνου. 

Λαμβάνοντας υπόψη τα ανωτέρω, θεωρούμε σημαντική και απαραίτητη τη μελέτη των ασφαλιστικών όρων, τη σωστή και έγκαιρη έρευνα της αγοράς και την προσεκτική επιλογή των διαμεσολαβητών & ασφαλιστικών εταιρειών, ώστε να αποφεύγονται παρεξηγήσεις στο μέλλον. Το θέμα της ασφαλιστικής κάλυψης είναι ουσιώδες και πρέπει να αντιμετωπίζεται με την σοβαρότητα που του αρμόζει.