Ασφαλιστική συρρίκνωση στις μεταφορές εμπορευμάτων

Χάνει συνεχώς έδαφος ο κλάδος της ασφάλισης μεταφερόμενων εμπορευμάτων στην Ελλάδα ο οποίος, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΑΕΕ, κατέγραψε σημαντική μείωση στις εργασίες του το 2011. Η ασφάλιση των μεταφερόμενων εμπορευμάτων τα τελευταία χρόνια πλήττεται σε μεγάλο βαθμό από την οικονομική ύφεση και το έτος που πέρασε σημείωσε κατακόρυφη μείωση, της τάξης του 14%, σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2009. 

Σε σύγκριση με τη γενικότερη πορεία της αγοράς από τον Ιανουάριο μέχρι και το Σεπτέμβριο του 2011, που η συνολική παραγωγή παρουσίασε αρνητική μεταβολή κατά 6,2%, η ποσοστιαία μείωση που υπέστησαν τα μεταφερόμενα εμπορεύματα ήταν διπλάσια. Συνολικά η παραγωγή του κλάδου το 2009 είχε διαμορφωθεί στα 25,472 εκατ. ευρώ και το 2011 περιορίστηκε στα 21,895 εκατ. ευρώ. 

Τα τελευταία χρόνια η συμμετοχή των μεταφερόμενων εμπορευμάτων στη συνολική παραγωγή μειώνεται, καθώς το μερίδιό του στο σύνολο των ασφαλίστρων το 2011 άγγιξε το 1,1%, το 2010 αποτελούσε το 1,13%, το 2009 το 1,36% και το 2008 το 1,85%.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει και η εξέλιξη της παραγωγής ασφαλίστρων ανά μήνα, καθώς από τον Ιανουάριο έως και τον Ιούνιο η παραγωγή ασφαλίστρων στα μεταφερόμενα εμπορεύματα ακολουθεί πτωτική πορεία, καταγράφοντας μικρή αύξηση τον Απρίλιο, ενώ το μήνα Ιούλιο, που αυξάνεται ο όγκος των μεταφερόμενων εμπορευμάτων, παρουσιάζει υπερδιπλάσια αύξηση. 

Συγκεκριμένα η παραγωγή διαμορφώνεται ως εξής:
Ιανουάριος: 3,8 εκατ. ευρώ
Φεβρουάριος: 2,3 εκατ. ευρώ
Μάρτιος: 2,2 εκατ. ευρώ
Απρίλιος: 2,9 εκατ. ευρώ
Μάιος: 2 εκατ. ευρώ
Ιούνιος: 1,2 εκατ. ευρώ
Ιούλιος: 3,4 εκατ. ευρώ
Αύγουστος: 1,8 εκατ. ευρώ
Σεπτέμβριος: 1,9 εκατ. ευρώ

Οι τυποποιημένοι κανόνες των μεταφερόμενων εμπορευμάτων

Ο κλάδος της ασφάλισης μεταφερόμενων εμπορευμάτων αποτελεί μία από τις αρχαιότερες μορφές ασφάλισης που διατυπώθηκε σε κανόνες δικαίου. Είναι γνωστό πως στην αρχαία Βαβυλωνία το 1750 π.Χ., στον κώδικα του βασιλιά Χαμουραμπί, αναφέρεται το ταμείο αλληλοβοήθειας των εμπόρων – μεταφορέων, του οποίου τα μέλη αναλάμβαναν να αποζημιώσουν από κοινού τα εμπλεκόμενα μέρη σε περίπτωση κλοπής ή απώλειας ζώων, φυσικών καταστροφών, αλλά και οποιασδήποτε ζημιάς στα καραβάνια. Επίσης το 915 π.Χ. εμφανίζεται στη Ρόδο, για πρώτη φορά, νόμος που δημιουργεί ένα κοινό ταμείο με σκοπό να καλύπτει τις ζημιές των πλοίων. 

Το αντικείμενό του κλάδου αφορά στην κάλυψη των διακινούμενων εμπορευμάτων για οποιαδήποτε ζημιά ή απώλεια κατά την εισαγωγή, την εξαγωγή ή τη μεταφορά τους στο εσωτερικό μιας χώρας και απευθύνεται σε επιχειρήσεις που διακινούν εμπορεύματα, αλλά και στους επαγγελματίες μεταφορείς και διαμεταφορείς για την κάλυψη της αστικής ευθύνης τους. 

Λόγω των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών του, ο κλάδος είναι διεθνοποιημένος και διέπεται από διεθνείς ρήτρες ασφάλισης. Οι τρεις βασικές ρήτρες ασφάλισης είναι οι «Α», «Β» και «C» του Ινστιτούτου Ασφαλιστών του Λονδίνου Institute Cargo Clauses, οι οποίες εφαρμόζονται σήμερα στις περισσότερες χώρες και συνοδεύονται από τις ρήτρες πολέμου Institute War Clause και απεργιών Institute Strike Clause, αλλά και δεκάδες εξειδικευμένες ρήτρες που σχετίζονται με το είδος των εμπορευμάτων.
Η ρήτρα Institute Cargo Clauses «A» καλύπτει τις ζημίες που δεν εξαιρούνται ονομαστικά και σε αυτήν μπορούν να προστεθούν ειδικές ρήτρες ασφάλισης που έχουν ως στόχο την κάλυψη εξειδικευμένων αναγκών του ασφαλιζομένου. 

Στη ρήτρα «Β» καλύπτονται ζημιές ολικής ή μερικής απώλειας, που οφείλονται σε εισροή θαλάσσιου νερού, λίμνης ή ποταμού στο μεταφορικό μέσο ή τον αποθηκευτικό χώρο (εξαίρεση αποτελεί το νερό της βροχής), απώλεια του φορτίου κατά τη φωτοεκφόρτωση στο πλοίο, σεισμό – κεραυνό – ηφαιστειακές εκρήξεις, απώλεια του εμπορεύματος στη θάλασσα λόγω κύματος και όλοι οι κίνδυνοι της ρήτρας «C». 

Το Institute Cargo Clauses «C» αποτελεί την πιο περιορισμένη κάλυψη και προστατεύει έναντι βασικών ζημιών κατά τη διάρκεια της μεταφοράς, όπως μερική, ολική ζημιά ή απώλεια από πρόσκρουση ή σύγκρουση του μεταφορικού μέσου με άλλο μέσο ή αντικείμενο, ανατροπή-εκτροχιασμό χερσαίου μεταφορικού μέσου, εκφόρτωση του εμπορεύματος σε λιμάνι κινδύνου, θυσία γενικής αβαρίας, εκούσια ρίψη του εμπορεύματος στη θάλασσα, έκρηξη ή πυρκαγιά και προσάραξη – βύθιση – ανατροπή πλοίου.

Θάνος Τριανταφύλλου
Αναπληρωτής τεχνικός διευθυντής εταιρικών ασφαλίσεων στην Generali

Η ανάπτυξη του εμπορίου έφερε εξελίξεις στον τρόπο της μεταφοράς. Δημιουργήθηκαν εταιρείες και οργανισμοί οι οποίοι αναλαμβάνουν κάθε είδους μεταφορά από και προς κάθε γωνιά του κόσμου. 

Σε περίπτωση ζημιάς των μεταφερομένων εμπορευμάτων, η απαίτηση για αποζημίωση από τον ιδιοκτήτη του εμπορεύματος μπορεί να επιφέρει βαρύ οικονομικό πλήγμα στον υπεύθυνο μεταφοράς. Προκειμένου να προστατευτούν οι εταιρείες που αναλαμβάνουν μεταφορικό έργο, μπορούν να ασφαλίσουν την ευθύνη τους για ζημιές ή απώλειες σε εμπορεύματα ιδιοκτησίας τρίτων, με σκοπό την προστασία της οικονομικής κατάστασής τους.

Η ευθύνη που φέρουν οι εταιρείες αυτές διέπεται από διαφορετικά νομικά πλαίσια, ανάλογα με τη χώρα, τον τρόπο μεταφοράς και διάφορους άλλους παράγοντες. Παραδείγματος χάριν, μια διασυνοριακή μεταφορά με φορτηγό διέπεται από τη διεθνή σύμβαση CMR, ενώ μια αντίστοιχη με τρένο από τη σύμβαση COTIF-CIM. Η ευθύνη μιας συνδυαστικής μεταφοράς (π.χ. πλοίο – φορτηγό ή αεροπλάνο – τρένο – φορτηγό) είναι συχνά αρκετά πολύπλοκη υπόθεση. 

Η Generali είναι ηγέτιδα στην ασφάλιση ευθύνης μεταφορέων και διαμεταφορέων, τόσο για εθνικές όσο και για διεθνείς μεταφορές. Χάρη στην πολύχρονη εμπειρία της έχει αποκτήσει εξειδίκευση σε αυτό τον τομέα ασφάλισης με ασφαλιστήρια συμβόλαια προστασίας επιχειρήσεων μεταφορών (ασφαλιστήριο ευθύνης οδικού μεταφορέα, ασφαλιστήριο ευθύνης διαμεταφορέα, ασφαλιστήριο επαγγελματικής ευθύνης διαμεταφορέα «Λαθών και Παραλείψεων» (Errors & Omissions) κ.λπ.). 

Στα συμβόλαια αυτά ο ασφαλισμένος δεν ασφαλίζει τα ίδια τα εμπορεύματα, αλλά την υποχρέωση να τα αποζημιώσει εάν πάθουν ζημιά ή απώλεια κατά τη μεταφορά, σύμφωνα με το νομικό πλαίσιο που ισχύει. Δεν χρειάζεται να δηλώνει κάθε φορά τις αξίες των εμπορευμάτων και δεν υπολογίζεται υπασφάλιση κατά την αποζημίωση. Το ασφαλισμένο κεφάλαιο ανά μεταφορά μπορεί να το ορίσει ο ίδιος ο ασφαλισμένος ανάλογα με τις ανάγκες του, όπως επίσης και με το εύρος της ασφάλισης (γεωγραφικά όρια, απαλλαγές κ.λπ.). Επίσης, ανάλογα με τη δραστηριότητα του ασφαλισμένου, μπορούν να συμφωνηθούν επεκτάσεις της κάλυψης, π.χ. για αυξημένα όρια αποζημίωσης, κάλυψη ποιοτικής αλλοίωσης ευπαθών εμπορευμάτων, ειδικές συμφωνίες με πελάτες κ.λπ.
Η Generali, χάρη στη βαθιά τεχνογνωσία της σε αυτόν τον τομέα ασφάλισης και τη μακρόχρονη εμπειρία της, σε συνδυασμό με την παγκόσμια δραστηριοποίησή της ως παγκόσμιος ασφαλιστικός οργανισμός, μπορεί και προσφέρει υπηρεσίες υψίστης ποιότητας, προσαρμοσμένες στις ανάγκες του ασφαλισμένου.

Έλλη Βασιλειάδου
Υπεύθυνη Κλάδου Μεταφορών, Εκδόσεων και Ζημιών στην Aigaion Ασφαλιστική
Η Aigaion παρέχει κάλυψη μεταφερόμενων εμπορευμάτων οπουδήποτε στον κόσμο, με όλα τα μέσα μεταφοράς. Η κάλυψη παρέχεται σχεδόν για κάθε είδος φορτίου, ανεξάρτητα από το μέγεθος ή τον τρόπο μεταφοράς του. Η ασφάλιση των μεταφερομένων εμπορευμάτων και φορτίων εξασφαλίζει αποζημίωση στην πλήρη αξία τους όταν αυτό απαιτηθεί, κάτι που δεν καλύπτεται από την ευθύνη του μεταφορέα, σύμφωνα με το «CMR Convention», τα «Hague Rules» ή το «Warsaw Convention», για τις οδικές, θαλάσσιες ή αεροπορικές μεταφορές αντίστοιχα.

 Παράλληλα, υπάρχει δυνατότητα αυτόματης ασφάλισης διακινούμενων εμπορευμάτων με ειδικές συμβάσεις Open Covers, που απαλλάσσουν τις μεγάλες εισαγωγικές και εξαγωγικές εταιρείες από τις χρονοβόρες γραφειοκρατικές διατυπώσεις ασφάλισης της κάθε μεταφοράς των εμπορευμάτων τους. 

Επιπλέον, η Aigaion καλύπτει την Αστική Ευθύνη Μεταφορέα και Διαμεταφορέα σύμφωνα με τους όρους των διεθνών συμβάσεων που ισχύουν για τις άμεσες υλικές ζημιές ή απώλειες που προκαλούνται στα μεταφερόμενα εμπορεύματα.
 Επίσης, σε συνεργασία με την πρώτης τάξης αντασφαλιστική εταιρεία «XL Insurance» (με πιστοληπτική ικανότητα “Α” από την Standard & Poor’s), προσφέρει ένα καινοτομικό πακέτο ασφάλισης μεταλλουργικών εταιρειών, και όχι μόνο, και πλήρους ασφάλισης φορτίου με οποιοδήποτε τρόπο μεταφοράς, με capacity 25.000.000 ευρώ. 

Επίσης, μέσω του νέου προγράμματος ασφάλισης έργων τέχνης ιδιωτικών συλλογών και εκθέσεων, εκτός από τη μεταφορά των ασφαλισμένων αντικειμένων, καλύπτεται και η παραμονή τους είτε ως εκθέματα είτε στις κατοικίες και παρέχεται αποζημίωση για:
 - Απώλεια ή ζημιά στα έργα τέχνης και στα περιφερειακά τους αντικείμενα (κορνίζες, κρύσταλλα προθηκών, βάσεις στήριξης), από κάθε κίνδυνο που τα απειλεί.
 - Μείωση της αξίας των έργων τέχνης μετά την επέλευση ασφαλισμένου κινδύνου.
 - Τα επακόλουθα έξοδα που θα πραγματοποιηθούν μετά από ζημιά στα έργα τέχνης, όπως για παράδειγμα έξοδα προσωρινής φύλαξης, απομάκρυνσης ερειπίων κ.λπ.

Ενδεικτικά οι κίνδυνοι που ασφαλίζονται είναι φωτιά, κεραυνός, έκρηξη, θραύση, σχίσιμο, γδάρσιμο, κλοπή από διάρρηξη, ληστεία, κακόβουλες πράξεις, ζημιές από νερά, σεισμός κ.λπ.

Δημήτρης Μιχάλης
Property, marine & energy manager στην Chartis

Η ασφάλιση μεταφερόμενων εμπορευμάτων είναι ιστορικά η βάση πάνω στην οποία αναπτύχθηκε ο θεσμός της ασφάλισης και ο πυλώνας που στήριξε την ανταγωνιστικότητα, τη ρευστότητα ή ακόμη και τη βιωσιμότητα των εξαγωγικών και εισαγωγικών επιχειρήσεων.

Στην Chartis προσφέρουμε μια σειρά ευέλικτων προϊόντων, που καλύπτουν όλο το φάσμα της ασφάλισης μεταφορών αντικειμένων ή αστικών ευθυνών (π.χ. ευθύνη διαμεταφορέων), δίνοντας στον ασφαλιζόμενο τη δυνατότητα να επιλέξει ανάλογα με τις ανάγκες του:

• τον τύπο του συμβολαίου, είτε πρόκειται για ανοικτό (Open Policy), για επιχειρήσεις με όγκο μεταφορών, είτε για μεμονωμένο συμβόλαιο για κάθε μεταφορά.
• Από τις ρήτρες των Άγγλων Ασφαλιστών (Institute Cargo Clauses)
• τις ειδικές ρήτρες για συγκεκριμένου είδους φορτία, όπως κατεψυγμένα τρόφιμα, ξυλεία, χύδην φορτία κ.λπ.
• την επέκταση της ασφάλισης της «μεταφοράς» εκτός από το ταξίδι και κατά τη φόρτωση, εκφόρτωση και την ενδεχόμενη παραμονή των εμπορευμάτων σε αποθήκες για διαμετακόμιση.
• την ασφάλιση της απώλειας κερδών (DSU/Dilate Start Up) ενός κατασκευαστικού έργου, στην περίπτωση που καθυστερήσει η ολοκλήρωση και η παράδοση, εξαιτίας ζημιάς κατά τη μεταφορά του εξοπλισμού.

Εκμεταλλευόμενοι την παγκόσμια τεχνογνωσία μας, παρέχουμε στις ελληνικές επιχειρήσεις με πολυεθνική δραστηριότητα τη δυνατότητα να σχεδιάζουν και να υλοποιούν από την Ελλάδα τα προγράμματά τους, με την έκδοση ενός master policy, σε συνδυασμό με τοπικά ασφαλιστήρια σε χώρες του εξωτερικού, σύμφωνα με την εκεί ισχύουσα νομοθεσία. 

Στην Chartis δεν εστιάζουμε μόνο στην ανάληψη του κινδύνου. Με παρουσία σε περισσότερες από 160 χώρες, δίνουμε τη δυνατότητα άμεσης εξυπηρέτησης των πελατών μας παγκοσμίως, με πραγματογνώμονες και εμπειρογνώμονες στις τοπικές αγορές. Παρέχουμε υπηρεσίες marine loss control engineering για την αναγνώριση πιθανών κινδύνων κατά τη μεταφορά των εμπορευμάτων, αλλά και για άμεση παρουσία σε περίπτωση ζημιάς. 

Κάθε πελάτης με εμπειρία στις μεταφορές, που έχει βρεθεί σε αντίστοιχη κατάσταση, γνωρίζει καλά πόσο καίρια είναι η σωστή συνεργασία με την ασφαλιστική εταιρεία. Γι’ αυτό το λόγο, επενδύουμε στην άριστη εξυπηρέτηση και στη δίκαιη και άμεση αποζημίωση.

Σωτήρης Δώρας
Εμπορικός διευθυντής στην «Υδρόγειο Ασφαλιστική»

Οι μεταφορές είναι ένας ιδιαίτερα σημαντικός κλάδος της οικονομίας, συχνά δείκτης της ευρύτερης επιχειρηματικής και εμπορικής δραστηριότητας. Από την άλλη, το διακινούμενο εμπόρευμα αποτελεί ένα πολύ σοβαρό περιουσιακό στοιχείο, το οποίο, καθ’ όλη τη μεταφορά του και μέχρι να φτάσει στον τελικό του παραλήπτη, διατρέχει σωρεία κινδύνων. Όποια απώλεια ή τυχόν φθορά του συνιστά όχι μόνο οικονομική ζημία για τον ιδιοκτήτη, ή όποιον έχει έννομο συμφέρον επί αυτού, αλλά και ζημία στη φήμη της εκάστοτε επιχείρησης και, τελικά, στην εύρυθμη λειτουργία της. Η ασφάλιση των μεταφερόμενων εμπορευμάτων, έχει, συνεπώς, πολλαπλή αξία, συνιστά ένα απαραίτητο κομμάτι για την ανάπτυξη επιχειρηματικής δραστηριότητας και των εμπορικών σχέσεων και, ως κόστος, θα πρέπει να αντιμετωπίζεται από το λήπτη της ασφάλισης ως επένδυση που προσφέρει ουσιαστική αξία και διασφάλιση.

Επιπλέον, στον κλάδο της ασφάλισης μεταφερόμενων εμπορευμάτων υπάγονται και τα συμβόλαια που αφορούν την αστική ευθύνη των μεταφορέων. Ο μεταφορέας είναι υπεύθυνος για την τύχη του φορτίου που μεταφέρει – μιας ξένης περιουσίας – μέχρι και τη στιγμή της τελικής του παράδοσης. Έχει, συνεπώς, κάθε συμφέρον να ασφαλίσει την ευθύνη του αυτή, ούτως ώστε, σε περίπτωση οποιασδήποτε ζημιάς, να αποζημιωθεί. 

Γενικά, θα λέγαμε ότι η ασφάλιση των μεταφερόμενων εμπορευμάτων συνιστά έναν πολύ σημαντικό και ιδιαίτερο κλάδο ασφάλισης, που απαιτεί βαθιά γνώση και εξειδίκευση από αυτούς που τον ασκούν. Η «Υδρόγειος» διαθέτει ισχυρή τεχνογνωσία και πολύχρονη εμπειρία στον κλάδο αυτό. Η εταιρεία μας εκδίδει συμβόλαια που αφορούν μεμονωμένες μεταφορές εμπορευμάτων εντός ή εκτός Ελλάδος. Τα προγράμματά μας απευθύνονται σε μεταφορικές εταιρείες, μεμονωμένους μεταφορείς, καθώς και εμπορικές επιχειρήσεις. Το είδος και το εύρος των καλύψεων, καθώς και η αντίστοιχη τιμολόγηση, διαμορφώνονται ανάλογα με το μεταφορικό μέσο και τη φύση του εμπορεύματος. Η ασφαλιστική σύμβαση ρυθμίζεται με βάση τις ειδικές ρήτρες – κυρίως C και A – του Ινστιτούτου Ασφαλιστών του Λονδίνου. 

Επιπλέον, η «Υδρόγειος» αναλαμβάνει την ασφάλιση αστικής ευθύνης μεταφορέα διεθνών μεταφορών (C.M.R) σύμφωνα με τη ρήτρα C.

Στάθης Τσαούσης,
Εμπορικός Διευθυντής της ERGO

Η παγκοσμιοποίηση και το διαδίκτυο έχουν καταστήσει εξαιρετικά απλή την επικοινωνία και τη συμφωνία δύο απομακρυσμένων προσώπων για αγοραπωλησίες προϊόντων.

Το στάδιο όμως της μεταφοράς των προϊόντων από τον πωλητή στον αγοραστή ενέχει κινδύνους, που τους διαπιστώνουμε καθημερινά όταν βλέπουμε τρένα που εκτροχιάζονται, φορτηγά αυτοκίνητα που συγκρούονται, πλοία που βυθίζονται, καίγονται ή αιχμαλωτίζονται.

Γι’ αυτό η ασφάλιση εμπορευμάτων από μεταφορά θεωρείται επιβεβλημένη, ώστε το διεθνές, αλλά και το εγχώριο εμπόριο να λειτουργούν αδιάλειπτα, χωρίς τον κίνδυνο οι συναλλασσόμενοι να καταστραφούν οικονομικά, εάν επέλθει ένα από τα προαναφερόμενα γεγονότα. Ιδιαίτερα σε μια περίοδο οικονομικής κρίσης, όπως αυτή που βιώνει η χώρα μας το τελευταίο διάστημα, η αναγκαιότητα ορθολογικής  ασφάλισης των μεταφερόμενων εμπορευμάτων κρίνεται ως επιτακτική για την εν γένει βιωσιμότητα του επαγγελματία. 

Η ERGO, πιστή στη δέσμευσή της ότι θα διαμορφώσει ένα νέο πρότυπο ασφαλιστικής εταιρείας, στην οποία η κατανόηση των αναγκών των πελατών της να είναι στο επίκεντρο, καλύπτει την ασφάλιση εμπορευμάτων με διάφορα είδη συμβολαίων που εξυπηρετούν τις ανάγκες και τα «θέλω» του κάθε επιχειρηματία. Τα συνηθέστερα είναι με συμβόλαιο ανά φόρτωση και με «ανοιχτό» συμβόλαιο.

Το συνηθέστερο είδος ασφάλισης είναι το πρώτο: όταν για κάθε φόρτωση ο ενδιαφερόμενος ενημερώνει την ασφαλιστική εταιρεία με τα στοιχεία της μεταφοράς και εκδίδεται ένα συμβόλαιο το οποίο εξοφλείται με το συμφωνημένο ασφάλιστρο.
Όταν όμως η συχνότητα των φορτώσεων είναι μεγάλη, προκειμένου να περιορίζεται το διαχειριστικό κόστος, ενδείκνυται η ασφάλιση με ανοιχτό συμβόλαιο, σύμφωνα με το οποίο η ασφαλιστική εταιρεία εκδίδει ετήσιο ασφαλιστήριο, ο ασφαλισμένος ενημερώνει περιοδικά την εταιρεία με τις φορτώσεις που πραγματοποιούνται και στο τέλος η εταιρεία εκδίδει πρόσθετη πράξη και εισπράττει τα συμφωνημένα ασφάλιστρα.

Οι κύριοι όροι ασφάλισης του κλάδου των μεταφορών (ρήτρες) που προσφέρονται είναι δύο:

Οι ρήτρες C καλύπτουν το εμπόρευμα κατά των κινδύνων φωτιάς, έκρηξης, θυσίας γενικής αβαρίας, προσάραξης/πρόσκρουσης/βύθισης/ανατροπής του πλοίου, απόρριψης των εμπορευμάτων στη θάλασσα, ανατροπής/εκτροχιασμού του χερσαίου μέσου.

Οι ρήτρες Α παρέχουν πιο διευρυμένη ασφάλιση και καλύπτουν το εμπόρευμα από κάθε ζημιά, εκτός από αυτές που αναγράφονται ρητά στις εξαιρέσεις.
Πέραν των παραπάνω βασικών ρητρών, προσφέρονται κατά περίπτωση συμπληρωματικές ρήτρες, όπως αυτές των απεργιών και του πολέμου, του κινδύνου αλλοίωσης κατεψυγμένων τροφίμων, αντικατάστασης τμημάτων μηχανημάτων, ξύλου, καουτσούκ κ.λπ., με σκοπό την ολοκληρωμένη ασφάλιση των μεταφερομένων εμπορευμάτων.

Ελένη Φωτάκη
Υποδιευθύντρια Ανάληψης & Εκδόσεων Συμβολαίων στην International Life

Η ασφάλιση μεταφερόμενων εμπορευμάτων είναι ένας κλάδος διαχρονικής αξίας, καθώς ήταν η πρώτη κατηγορία ασφάλισης.
Ο κλάδος αφορά στην ασφάλιση των μεταφορών που μπορούν να γίνουν σε όλα τα είδη εμπορευμάτων και σε διάφορους προορισμούς (εισαγωγή ή εξαγωγή αυτών από και προς την Ελλάδα, μεταφορά εντός της Ελλάδας), με το σύνολο των μεταφορικών μέσων (αυτοκίνητο, πλοίο, αεροπλάνο). 

Η ασφάλιση αστικής ευθύνης μεταφορέων και διαμεταφορέων είναι μια αρκετά εξειδικευμένη κάλυψη, με υψηλό διαχειριστικό κόστος. Κατά συνέπεια, αποτελεί έναν κλάδο ο οποίος μπορεί να αυξήσει σημαντικά το loss ratio μιας εταιρείας, στην περίπτωση που δεν αντιμετωπιστεί με συνέπεια, γνώσεις και ορθολογισμό. 

Οι παρεχόμενες καλύψεις δίνονται με 3 είδη συμβολαίων, το προασφαλιστήριο ή ανοιχτό συμβόλαιο (δηλαδή το συμβόλαιο για το οποίο δεν προκαθορίζονται τα στοιχεία φόρτωσης/εμπόρευμα, ο προορισμός και η ασφαλιζόμενη αξία), το διαρκές ασφαλιστήριο (με το οποίο καλύπτονται οι μεταφορές εμπορευμάτων του πελάτη για όλο το χρόνο) και το οριστικό συμβόλαιο ενός ταξιδιού. Σε όλη την ελληνική ασφαλιστική αγορά χρησιμοποιούνται οι ρήτρες (κάλυψη κινδύνου) μεταφορών του Ινστιτούτου των Άγγλων Ασφαλιστών, οι γνωστές, Α, Β (οι οποίες χρησιμοποιούνται περισσότερο) και C. Η ανάληψη του κινδύνου πραγματοποιείται με βασικά κριτήρια το είδος της φόρτωσης, τη συσκευασία, την περιοχή αναχώρησης και την περιοχή προορισμού και το μέσο μεταφοράς. 

Επίσης, η πραγματογνωμοσύνη πραγματοποιείται μέσω προκαθορισμένων δικτύων στην Ελλάδα, καθώς και μέσω των συνδικάτων πραγματογνωμόνων των Lloyds.