Αυστηροί κανόνες στην πώληση ασφαλιστικών – επενδυτικών προϊόντων

Αυστηρούς κανόνες στην πώληση επενδυτικών προϊόντων στην Ευρωπαϊκή Ένωση επιχειρεί να θέσει η ευρωπαϊκή αρχή EIOPA για τις ασφαλιστικές εταιρείες, μέσα από το κείμενο διαβούλευσης που έχει δώσει στη δημοσιότητα για την καθιέρωση ορθών πρακτικών πώλησης και ενημέρωσης του καταναλωτή.

Μέσα από το σχετικό κείμενο επιχειρείται να διερευνηθούν οι πρακτικές πωλήσεων των επενδυτικών προϊόντων στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, έτσι ώστε να διαπιστωθεί κατά πόσο διασφαλίζεται η προστασία του καταναλωτή και η ενημέρωση σε σχέση με τους κινδύνους που έχουν τα επενδυτικά προγράμματα. 

Σύμφωνα με το στόχο που έχει θέσει η EIOPA, κατά την πώληση επενδυτικών προϊόντων θα πρέπει να λαμβάνονται υπόψη οι ανάγκες των καταναλωτών και να εξηγείται επαρκώς τόσο ο τρόπος που λειτουργούν τα συγκεκριμένα προγράμματα κάτω από τις διαφορετικές συνθήκες της αγοράς, αλλά και οι προμήθειες ή τα κόστη που τα επιβαρύνουν και τα οποία μειώνουν ενδεχομένως την απόδοση αυτών των προϊόντων.

Η EIOPA προτείνει την  τήρηση συγκεκριμένων κανόνων τόσο στο προσυμβατικό στάδιο της ενημέρωσης όσο και στο στάδιο της πώλησης μέσω αναλυτικού ερωτηματολογίου, το οποίο θα πρέπει να απευθύνεται στον καταναλωτή προκειμένου να διαπιστωθεί ότι τα προγράμματα αυτά ανταποκρίνονται στις ανάγκες του.

Εκτός από την ηλικία, την οικογενειακή κατάσταση και τις χρηματοοικονομικές γνώσεις του υποψήφιου πελάτη, το ερωτηματολόγιο αλλά και όλα τα ενημερωτικά ή διαφημιστικά έντυπα, θα πρέπει να εξηγούν επαρκώς τους κινδύνους των επενδυτικών προγραμμάτων με βάση τις ρευστές οικονομικές συνθήκες που ισχύουν στις αγορές και να εξηγούν κάτω από ποιούς όρους ενεργοποιούνται οι εγγυήσεις αυτών των προγραμμάτων. 

Μεταξύ των κινδύνων που θα πρέπει να εξηγούνται είναι το κατά πόσο η εταιρεία είναι εκτεθειμένη σε μεγάλους κινδύνους και πως διασφαλίζεται η ικανοποίηση των εγγυήσεων που συννοδεύουν τα επενδυτικά προϊόντα, όπως η αντιστάθμιση των κινδύνων,  μέσω πρακτικών hedging. Προχωρώντας ένα βήμα πιο πέρα, η EIOPA, προτρέπει στην πλήρη ενημέρωση του πελάτη όχι μόνο για το κόστος των προμηθειών που θα πρέπει να καταγράφονται με διαφάνεια, αλλά και το κόστος των πρακτικών αντιστάθμισης, που ενδεχομένως επιβαρύνουν την τελική διαμόρφωση των αποδόσεων. 

Τόσο η εταιρεία όσο και οι πωλητές που μεσολαβούν στην πώληση επενδυτικών προϊόντων, θα πρέπει να ενημερώνουν τον πελάτη για το θεσμικό πλαίσιο που ισχύει σε σχέση με αυτά τα προϊόντα, όπως επίσης και τις δυνατότητες προσφυγής σε δημόσιες αρχές σε περίπτωση που διαπιστωθεί ότι δεν έχουν διασφαλιστεί επαρκώς τα συμφέροντά του.