M. Barnier: Θετικά τα στοιχεία για τις ασφαλιστικές στο α’ εξάμηνο του 2011

«Στην πλειονότητα των περιπτώσεων, τα αριθμητικά στοιχεία έδειξαν ότι έχει επιτευχθεί πρόοδος κατά το πρώτο εξάμηνο του 2011» αναφέρει ο κ. Barnier μετά από ερώτηση της ευρωβουλευτού και αντιπροέδρου του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου Ρόδης Κράτσα Τσαγκαροπούλου για τη Solvency II και την εφαρμογή κριτηρίων στην ελληνική ασφαλιστική αγορά.

Η ερώτηση της κας Ρ. Κράτσα Τσαγκαροπούλου:

«Σύμφωνα με την οδηγία Solvency II 2009/138/EC(1) για την αυστηρότερη ρύθμιση και εποπτεία της ασφαλιστικής αγοράς, το νέο νομοθετικό πλαίσιο αναμένεται να τεθεί σε εφαρμογή από όλες τις ευρωπαϊκές ασφαλιστικές εταιρείες το 2013. Ωστόσο, η Επιτροπή τονίζει πως για την ανάγκη προσαρμογής του νέου αυτού πλαισίου στη Συνθήκη της Λισαβόνας αλλά και ενόψει εφαρμογής του θα πρέπει να διασφαλιστεί μια ομαλή μετάβαση στο νέο καθεστώς και να αποφευχθεί η διατάραξη της αγοράς.
Ερωτάται η Επιτροπή:
— Διαθέτει εκτιμήσεις για πιθανή συρρίκνωση του αριθμού των επιχειρήσεων στις ευρωπαϊκές χώρες που μπορεί να προκύψουν από την αδυναμία τους να ανταποκριθούν στα νέα κριτήρια;
— Πώς αντιμετωπίζει τις ανησυχίες της C.E.A. για τη δυσχέρια των μικρών και μεσαίων ασφαλιστικών εταιρειών στην προσπάθεια υιοθέτησης του νέου νομοθετικού πλαισίου (σύνθετες διαδικασίες, υψηλό κόστος);
— Ποια η κατάσταση στην ιδιαίτερα κρίσιμη ελληνική αγορά, δεδομένης της δυσμενούς οικονομικής συγκυρίας και ιδιαίτερα των εκτιμήσεων για πιθανές αναδιαρθρώσεις, απορροφήσεις εταιρειών που μπορούν να υπάρξουν στον τομέα των ασφαλιστικών επιχειρήσεων;
— Θεωρεί πως τα κριτήρια που θα διαμορφωθούν σε συνεργασία με την εποπτική αρχή (Τράπεζα της Ελλάδος) στο πλαίσιο της αρχής της αναλογικότητας θα πρέπει να λάβουν υπόψη τις ιδιαιτερότητες της ελληνικής αγοράς και την κρισιμότητα της οικονομίας προκειμένου να αποφευχθεί η διατάραξη της αγοράς; Και αν ναι, προς ποια κατεύθυνση και με ποια μέσα;

Απάντηση του κ. Barnier εξ ονόματος της Επιτροπής:

Το σύστημα «Φερεγγυότητα ΙΙ» θα έχει τεθεί σε πλήρη εφαρμογή από το 2014 και μετά, οπότε οι εταιρείες θα έχουν τον χρόνο είτε να μειώσουν την έκθεσή τους σε κινδύνους είτε να αντλήσουν περισσότερα κεφάλαια. Επίσης, θα υπάρξει μια περίοδος σταδιακής εφαρμογής των νέων κανόνων, καθώς και ορισμένοι μεταβατικοί κανόνες, ώστε να διευκολυνθεί η καθιέρωσή τους.

Σύμφωνα με την αρχή της αναλογικότητας, οι λιγότερο πολύπλοκες επιχειρήσεις δύνανται να επωφεληθούν από την πρόβλεψη απλουστευμένων απαιτήσεων για σημαντικά στοιχεία του πλαισίου «Φερεγγυότητα ΙΙ», παραδείγματος χάρη, όσον αφορά την αποτίμηση των τεχνικών προβλέψεων ή τον υπολογισμό των κεφαλαιακών απαιτήσεων φερεγγυότητας (ΚΑΦ).

Επιπλέον, με τα μεταβατικά μέτρα θα δοθεί στις εταιρείες περισσότερος χρόνος να προσαρμόσουν τα εσωτερικά συστήματά τους προκειμένου να εφαρμόσουν τους κανόνες της Φερεγγυότητας ΙΙ. Τα μέτρα π.χ. θα παρέχουν τη δυνατότητα παρατεταμένης περιόδου ανάκαμψης, έως και 12μηνης διάρκειας, σε περίπτωση μη συμμόρφωσης με τις κεφαλαιακές απαιτήσεις φερεγγυότητας (ΚΑΦ) κατά το πρώτο έτος. Ομοίως, προβλέπεται προσέγγιση σταδιακής εφαρμογής και για την υποβολή εκθέσεων και τις δημοσιοποιήσεις, με παράταση των σχετικών προθεσμιών για τις επιχειρήσεις κατά την πρώτη τετραετία εφαρμογής της Φερεγγυότητας II.

Η δυσμενής οικονομική συγκυρία στην Ελλάδα οδήγησε σε εντατική εποπτεία των ελληνικών ασφαλιστικών εταιρειών, καθώς αποτελεί μέρος του ελληνικού Προγράμματος Οικονομικής Προσαρμογής. Κατά τη διάρκεια του 2010, η Διεύθυνση Εποπτείας Ιδιωτικής Ασφάλισης (ΔΕΙΑ) κατάρτισε κατάλογο εταιρειών που έχρηζαν μεγαλύτερης προσοχής από άποψη εποπτείας. Στις αρχές του 2011, η Τράπεζα της Ελλάδος ανακάλεσε την άδεια λειτουργίας τριών εξ αυτών. Εξάλλου, κατά το πρώτο εξάμηνο του 2011, η Τράπεζα της Ελλάδος, με μια σειρά εποπτικών ενεργειών, συμπεριλαμβανομένων 90 επιτόπιων ελέγχων, ενέτεινε την παρακολούθηση, όχι μόνον των ασθενέστερων ασφαλιστικών εταιρειών, αλλά ολόκληρου του κλάδου ιδιωτικής ασφάλισης, καθιερώνοντας αποτελεσματικά νέα διαδικασία εποπτικής εξέτασης. Η διαδικασία αυτή, η οποία θα επαναληφθεί στις αρχές Οκτωβρίου του 2011, αποσκοπεί σε καλύτερη παρακολούθηση της ποιότητας και της αξίας των επιλέξιμων περιουσιακών στοιχείων των ασφαλιστών, καθώς και της ποιότητας των συστημάτων και των ελέγχων που διατηρούν οι ασφαλιστές για τη διαχείριση των περιουσιακών στοιχείων τους.

Στην πλειονότητα των περιπτώσεων, τα αριθμητικά στοιχεία έδειξαν ότι έχει επιτευχθεί πρόοδος κατά το πρώτο εξάμηνο του 2011, η οποία οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στη συρρίκνωση των ασφαλιστικών χαρτοφυλακίων των εταιρειών, στην εφαρμογή αυστηρών κανόνων ανάληψης ασφαλιστικού κινδύνου, στην αλλαγή των στόχων για τις πωλήσεις (που δίνει τη δυνατότητα μείωσης των πωλήσεων ασφαλειών), στην υποχώρηση του ποσοστού ζημιών τους, στην αύξηση των κερδών χάρη σε υψηλότερα εισπραχθέντα ασφάλιστρα και καταβολή χαμηλότερων προμηθειών, καθώς και στη μείωση των εκκρεμών υπολοίπων απαιτήσεων από διαμεσολαβητές, που κανονικά θεωρούνται πιθανές ζημίες.

Η Επιτροπή παρακολουθεί την κατάσταση από κοινού με την Ευρωπαϊκή Αρχή Ασφαλίσεων και Επαγγελματικών Συντάξεων (ΕΑΑΕΣ).