Το ξεκαθάρισμα της ασφαλιστικής αγοράς, εν μέσω κρίσης, μόλις ξεκίνησε…

του Δημήτρη Πιέτρη, Πτυχιούχου Στατιστικής & Ασφαλιστικής Επιστήμης του Πανεπιστημίου Πειραιώς

Ασχολούμενος τα τελευταία χρόνια με τον κλάδο της ιδιωτικής ασφάλισης, άκουγα και διάβαζα για το περίφημο «ξεκαθάρισμα της αγοράς». Δηλαδή, τον δραστικό περιορισμό του αριθμού των ασφαλιστικών εταιριών που δραστηριοποιούνται στην χώρα μας, μέσω πώλησης των κρατικών εταιριών, συγχωνεύσεων και λουκέτων των ιδιωτικών και ταυτόχρονη είσοδο πολυεθνικών ομίλων.
Κάτι παρόμοιο, για να μην πω ίδιο, ισχύει και για τους υπόλοιπους κλάδους της ελληνικής οικονομίας. Είναι πλέον προφανές, ότι το ξεκαθάρισμα της αγοράς έχει πάρει σάρκα και οστά και επηρεάζει άμεσα εταιρίες, επαγγελματίες και εργατοϋπαλληλικό προσωπικό.  

Όπως συμβαίνει πάντα, η φτώχεια φέρνει στην επιφάνεια προβλήματα και γκρίνιες, γιατί εταιρίες και επιχειρηματίες είχαν μάθει να χτίζουν πύργους σε γυάλινα θεμέλια. Από ένα εμπορικό κατάστημα ή μικρό γραφείο έως μια εταιρία με εκατοντάδες προσωπικό ήταν υπερδανεισμένοι, κρατικοδίαιτοι, επένδυαν πάντα με επιχορήγηση-επιδότηση, έχοντας την πλασματική εικόνα ότι επιχειρούσαν και μάλιστα με κέρδη τα οποία παρέμειναν στα χαρτιά και δεν μεταφράζονταν σε πραγματική ρευστότητα του ταμείου τους.  

Στο προσεχές μέλλον, θα δούμε σημαντικές αναδιανομές της πίτας. Η ένταση της οικονομικής κρίσης είναι τέτοια που αρκετές ανταγωνιστικές επιχειρήσεις θα φύγουν από την αγορά και τα κανόνια θα δημιουργήσουν αλυσιδωτές αναταράξεις. 

Η νέα πραγματικότητα που διαμορφώνεται είναι σκληρή κυρίως για τους εργαζόμενους δημοσίου και ιδιωτικού τομέα, αλλά άμεσα συνδεδεμένη με τον βίο και την πολιτεία του επιχειρηματία – επαγγελματία. 

Αυτοί που σίγουρα θα επιβιώσουν και θα βρίσκονται στην αγορά και την επόμενη ημέρα είναι οι «νοικοκύρηδες». Οι νοικοκύρηδες ακολουθούσαν πάντα τον δρόμο της εργασίας μέρα-νύχτα, στηριζόμενοι στα πόδια τους και στην καλή επικοινωνία με τους πελάτες τους, στους οποίους παρείχαν ικανοποιητικό service (δηλαδή συνεχή υποστήριξη και μετά την πώληση προϊόντος ή υπηρεσίας).    

Το υπομονετικό τους business plan, η ανάλυση των μηνυμάτων της αγοράς, η παροχή καινοτόμων προϊόντων-υπηρεσιών και το νοικοκύρεμα του ταμείου τους τώρα αναγνωρίζεται. 

Αυτοί λοιπόν, αποτελούν την καλύτερη εγγύηση για την μετά κρίσης εποχή και συμβάλλουν στην δημιουργία ενός νέου συστήματος, προσανατολισμένου σε τρεις αρχές (που διέπουν το ασφάλιστρο των ασφαλιστικών εταιριών) της Δικαιοσύνης (δίκαιες τιμές), της Ελευθερίας (ελεύθερη τιμολόγηση – υγιής ανταγωνισμός) και της Οικονομικής Ισοδυναμίας (οι παροχές να είναι ισοδύναμες των αντιπαροχών). 

pietris.wordpress.com