Αναγκαία η συνεργασία όλων των φορέων για τη βιωσιμότητα του Επικουρικού

Tα προβλήματα και τις προοπτικές του κλάδου των αυτοκινήτων ανέλυσαν διεξοδικά στην τέταρτη θεματική ενότητα του συνεδρίου Insurance Money Conference 2011, που διεξήχθη στις 5 Οκτωβρίου, οι κ.κ. Δημήτρης Ζορμπάς, Πρόεδρος της Επιτροπής Αυτοκινήτων της Ε.Α.Ε.Ε. και Γενικός Διευθυντής της Συνεταιριστικής Ασφαλιστικής, Γιάννης Λινός, Εντεταλμένος Σύμβουλος της ERGO Ανώνυμη Ασφαλιστική Εταιρεία Ζημιών και Ηλίας Νικολακάκος, Μέλος του Δ.Σ. του Δικηγορικού Συλλόγου Αθηνών, με συντονιστή τον κ. Νίκο Υποφάντη, δημοσιογράφο στο ΣΚΑΪ. 

Στην ανάγκη άμεσης λύση για την αντιμετώπιση του προβλήματος βιωσιμότητας του Επικουρικού Κεφαλαίου αναφέρθηκε, κατά τη δική του παρέμβαση, ο κ. Δημήτρης Ζορμπάς, Πρόεδρος της Επιτροπής Αυτοκινήτων ΕΑΕΕ και Γενικός Διευθυντής της Συνεταιριστικής Ασφαλιστικής. Ο συγκεκριμένος φορέας, που από το 1995 έχει αποζημιώσει 500.000 δικαιούχους, σήμερα Δημήτρης Ζορμπάς, Πρόεδρος της Επιτροπής Αυτοκινήτων ΕΑΕΕ και Γενικός Διευθυντής της Συνεταιριστικής Ασφαλιστικήςαποζημιώνει μετά από 3 χρόνια, ενώ το έλλειμμά του αγγίζει τα 700 εκατ. ευρώ.  

Ο άκρατος ανταγωνισμός στον κλάδο του αυτοκινήτου, η πορεία των εκκαθαρίσεων (από τις 57 εταιρείες που ανακλήθηκε η άδειά τους μόνο σε 4-5 έχει ολοκληρωθεί η εκκαθάριση) και η αύξηση των επιδικαζόμενων ποσών σε ζημιές (σωματική βλάβη, ψυχική οδύνη και ηθική βλάβη) αποτελούν παράγοντες που επιβάρυναν το Επικουρικό Κεφάλαιο. 

Ο κ. Δ. Ζορμπάς δήλωσε πως ένας περιορισμός στο ύψος των αποζημιώσεων που καταβάλλει το Ε.Κ. θα είχε ως αποτέλεσμα να αποζημιωθεί η πλειοψηφία των δικαιούχων και κάλεσε όλες τις πλευρές να συνεργαστούν, για να επιλυθεί αρμονικά το πρόβλημα, τονίζοντας ότι η πολιτεία πρέπει να προχωρήσει σε ριζική αναδιάρθρωση στη νομοθεσία για τα ανασφάλιστα οχήματα και την εκκαθάριση ασφαλιστικών εταιρειών των οποίων η άδεια έχει ανακληθεί. Αν πραγματοποιηθούν οι απαραίτητες θεσμικές αλλαγές, το πρόβλημα του Επικουρικού γίνεται διαχειρίσιμο, αλλά δεν λύνεται. 

 Ηλίας Νικολακάκος, μέλος του Δ.Σ. του Δικηγορικού Συλλόγου ΑθηνώνΑπό την πλευρά του ο κ. Ηλίας Νικολακάκος, μέλος του Δ.Σ. του Δικηγορικού Συλλόγου Αθηνών, δήλωσε ότι το πλαφόν στις αποζημιώσεις δεν αποτελεί σίγουρη λύση για την επίλυση του προβλήματος του Ε.Κ., τονίζοντας πως δεν είναι δίκαιο ο ασφαλισμένος να επωμιστεί τα βάρη του πλημμελούς ελέγχου από την πολιτεία. 

Η διαφωνία του Δικηγορικού Συλλόγου ήταν στη ρύθμιση που ανέφερε ότι «καταργείται πλήρως και παντελώς, για όλες τις περιπτώσεις ευθύνης του Ε.Κ., η υποχρέωσή του να καταβάλλει αποζημίωση λόγω ηθικής βλάβης ή ψυχικής οδύνης», αλλά και στο ότι «εισάγεται πλαφόν στην αποζημίωση που αυτό οφείλει να καταβάλλει για τις λοιπές αξιώσεις του παθόντα και μάλιστα σε περίπτωση ανάκλησης της άδειας της ασφαλιστικής εταιρείας, σε αυτές τις περιπτώσεις το ανώτατο όριο περιορίζεται στις 100.000 ευρώ, που αυτό οφείλει να καταβάλλει». 

Τέλος, είπε πως πρέπει να αλλάξει ο νόμος για τα ανασφάλιστα οχήματα, να υπάρξει ουσιαστικός έλεγχος, αυστηροποίηση του συστήματος ελέγχου, αποτελεσματικός έλεγχος και λειτουργία των εκκαθαρίσεων των ασφαλιστικών εταιρειών, ενώ πρόταση του Δικηγορικού Συλλόγου είναι να ελέγχουν οι ίδιοι τους εκκαθαριστές ή να προσφέρουν ρόλο εκκαθαριστών.  

Γιάννης Λινός, Εντεταλμένος Σύμβουλος της ERGO Ανώνυμης Ασφαλιστικής Εταιρείας ΖημιώνΟ κ. Γιάννης Λινός, Εντεταλμένος Σύμβουλος της ERGO Ανώνυμης Ασφαλιστικής Εταιρείας Ζημιών, ανέφερε ότι στον κλάδο του αυτοκινήτου δεν επιτρέπονται «αστοχίες» στα δύο βασικά του μεγέθη, τα ασφάλιστρα και την πρόβλεψη για ζημιές. 

Σήμερα στον κλάδο επέρχονται πολλές αλλαγές που δεν υπαγορεύονται μόνο από την εποπτική αρχή στο πλαίσιο της Solvency II, αλλά και από το συμφέρον των καταναλωτών, και αφορούν τη διαφάνεια, την επαρκή αποθεματοποίηση και τιμολόγηση, που τεκμηριώνονται πλέον αναλογιστικά. 

Όσον αφορά στο πρόβλημα του Επικουρικού Κεφαλαίου, δήλωσε πως οι τρόποι επίλυσής του είναι δύο: η κρατική επιχορήγηση, που στην παρούσα κατάσταση είναι μάλλον ανέφικτη, ή ο περιορισμός/εκλογίκευση των υποχρεώσεων του φορέα με νομοθετική ρύθμιση. 

Τέλος, ανέφερε πως δεν φαίνεται ότι θα υπάρξει σύντομα λύση που θα ικανοποιήσει όλες τις εμπλεκόμενες πλευρές και πρόσθεσε ότι η αυστηροποίηση του εποπτικού πλαισίου πιθανόν να οδηγήσει στη λήψη αποφάσεων που θα επιβαρύνουν και με άλλες υποχρεώσεις το φορέα του Επικουρικού Κεφαλαίου.