Παπαδάκης Α.Ε.: Τρεις γενιές επιμένουν ασφαλιστικά!

Όταν σε μια επιχείρηση παροχής υπηρεσιών έχει αναλάβει δράση η τρίτη γενιά και παράλληλα οι εργασίες συνεχώς αυξάνονται, τότε σίγουρα κάτι καλό συμβαίνει, κάτι γίνεται σωστά. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, στην ΠΑΠΑΔΑΚΗΣ Α.Ε. ΜΕΣΙΤΕΣ ΑΣΦΑΛΕΙΩΝ, η γνώση έχει συναντήσει την υγιή επιχειρηματικότητα και η πολύχρονη εμπειρία επενδύθηκε σε οικογενειακές δομές.

Σε μια αγορά όπου, εδώ και τρεις δεκαετίες, ο καταναλωτής γινόταν αποδέκτης, ανά τακτά χρονικά διαστήματα, αρνητικών μηνυμάτων, όπου ο χάρτης των ασφαλιστικών εταιρειών συνεχώς άλλαζε και όπου η πολιτεία δήλωνε την παρουσία της μόνο όταν χρειαζόταν να προβεί σε κινήσεις ώστε να καλύψει την παντελή απουσία της, σε μια τέτοια αγορά η ΠΑΠΑΔΑΚΗΣ Α.Ε. ΜΕΣΙΤΕΣ ΑΣΦΑΛΕΙΩΝ δημιούργησε, συντήρησε και ανέπτυξε ένα αξιοζήλευτο πελατολόγιο που συνδέθηκε μαζί της με διαχρονικές ποιοτικές σχέσεις.

Στο δύσκολο χώρο της ασφαλιστικής διαμεσολάβησης, όπου οι παρείσακτοι και οι προσωρινοί αποτελούσαν ένα σημαντικό ποσοστό – που δυστυχώς διαμόρφωνε και την εικόνα – η οικογένεια Παπαδάκη αποτέλεσε ένα από τα λίγα επιχειρηματικά σχήματα που προηγήθηκε των εξελίξεων και συνέβαλε στην οργάνωση του χώρου, ως ιδρυτικό μέλος του Συνδέσμου Μεσιτών Ασφαλίσεων Ελλάδος. Έδρα της εταιρείας παραμένει η Θεσσαλονίκη, αλλά ο χώρος δραστηριοποίησής της είναι πανελλαδικός, με επέκταση και στο εξωτερικό. Η λειτουργία, εδώ και λίγα χρόνια, του υποκαταστήματος στην Αθήνα αποφασίστηκε με γνώμονα τη στήριξη του διευρυμένου πελατολογίου και την εξυπηρέτηση των αυξημένων αναγκών του και όχι την προσέγγιση του αθηναϊκού κέντρου αποφάσεων.

Κύριος τομέας ενασχόλησής της ήταν πάντοτε – και εξακολουθεί να είναι και σήμερα – οι επιχειρηματικοί κίνδυνοι, τομέας δύσκολος και απαιτητικός, αλλά και συγχρόνως ένας τομέας που επιβραβεύει τους αληθινούς μεσίτες ασφαλίσεων. Ειδικότερα, οι τομείς των ομαδικών ασφαλίσεων προσωπικού, των ασφαλίσεων λαθών και παραλείψεων των μελών του διοικητικού συμβουλίου, διευθυντών και ανωτάτων στελεχών και η ασφάλιση πιστώσεων αποτελούν προνομιακό πεδίο εξειδίκευσης της εταιρείας.

Η ΠΑΠΑΔΑΚΗΣ Α.Ε. ΜΕΣΙΤΕΣ ΑΣΦΑΛΕΙΩΝ ανήκει στην ομάδα εκείνη των διαμεσολαβητών που πιστεύουν και δηλώνουν ότι «…οι έλεγχοι στους διαμεσολαβούντες δεν αποτελούν κίνδυνο, αλλά ευκαιρία για την καλύτερη οργάνωση των διαμεσολαβούντων, που θα μας θωρακίσει μπροστά στις νέες συνθήκες και στο πιο απαιτητικό νομοθετικό πλαίσιο». Πόσοι αλήθεια από τους δεκάδες χιλιάδες διαμεσολαβούντες μπορούν να το λένε και συγχρόνως να το εννοούν;

Η συσσωρευμένη γνώση και εμπειρία μισού αιώνα ενασχόλησης με το χώρο των ασφαλιστικών εργασιών, η άρτια οργάνωση σε πελατοκεντρικό επίπεδο και κυρίως το στελεχιακό δυναμικό, εκφράζονται μέσω των πολλαπλών υπηρεσιών που προσφέρει σήμερα στους υπάρχοντες, αλλά και τους υποψήφιους πελάτες της, με έμφαση στη μελέτη των αναγκών, στην έρευνα της αγοράς και στην υποστήριξη κατά την επέλευση του κινδύνου.

Η Θεσσαλονίκη, που παρουσίαζε μια αξιοσημείωτη ασφαλιστική δραστηριότητα από τις αρχές του περασμένου αιώνα, που έζησε το μεγαλύτερο «ασφαλιστικό γεγονός» της πατρίδας μας με τη μεγάλη πυρκαγιά και την ανοικοδόμησή της, η Θεσσαλονίκη που αποτέλεσε σταυροδρόμι πολιτισμών και εμπορικών συναλλαγών, ανέπτυξε μια, μοναδική για την Ελλάδα, ασφαλιστική παιδεία και τεχνογνωσία. Στο περιβάλλον αυτό πολλοί λειτούργησαν, αλλά λίγοι το αξιοποίησαν και το εξέλιξαν. Μεταξύ αυτών και η οικογένεια Παπαδάκη, που για τρεις γενιές υπηρετεί με επιτυχία το θεσμό της ιδιωτικής ασφάλισης.

Ρεαλιστές, αλλά ταυτόχρονα και αισιόδοξοι, οι άνθρωποί της πιστεύουν ότι «…με την όποια αναδιάρθρωση επέλθει σε όλες τις πτυχές της οικονομίας μας, συμπεριλαμβανομένης και της ασφαλιστικής, οι ασφάλειες θα συνεχίζουν να στηρίζουν την επιχειρηματικότητα και την πραγματική οικονομία και θα έχουν διαρκώς αυξανόμενο μερίδιο στην οικονομική δραστηριότητα της χώρας μας».

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ
Γεώργιος Παπαδάκης
Αντιπρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της ΠΑΠΑΔΑΚΗΣ Α.Ε. ΜΕΣΙΤΕΣ ΑΣΦΑΛΕΙΩΝ

Αυτά που εισπράττει, αλλά και νιώθει κάποιος από τις απαντήσεις και τα «πιστεύω» της ΠΑΠΑΔΑΚΗΣ Α.Ε. ΜΕΣΙΤΕΣ ΑΣΦΑΛΕΙΩΝ είναι η σιγουριά της γνώσης, η ηρεμία της επιχειρηματικότητας, η αξιοπιστία της παρουσίας και η ποιότητα των υπηρεσιών. Η συνεχής ανάπτυξη προκύπτει ως αποτέλεσμα όλων αυτών και ουδέποτε ήταν αυτοσκοπός. 

Οι σχέσεις με συνεργάτες και πελάτες βασίζονται στις διαχρονικές αξίες λειτουργίας της επιχείρησης και δεν αλλοιώνονται από πρόσκαιρες ευκαιρίες «εργασιών», με αμφίβολα ποιοτικά και οικονομικά αποτελέσματα. Οι ίδιες σχέσεις αποτελούν και τις βάσεις της επόμενης μέρας, της συνέχειας στο νέο περιβάλλον της ασφαλιστικής διαμεσολάβησης στην Ελλάδα.

iw? Καταρχήν, θα ήθελα να μας μιλήσετε για την πορεία της ΠΑΠΑΔΑΚΗΣ Α.Ε. ΜΕΣΙΤΕΣ ΑΣΦΑΛΕΙΩΝ, από την ίδρυσή της μέχρι σήμερα, για τα πρόσωπα και τα σημαντικά γεγονότα της πορείας αυτής.

Γ.Π.: Το 1958 η οικογένεια του Ανδρέα Παπαδάκη, πατέρα του Κώστα και του Γιώργου, εγκαταστάθηκε στη Θεσσαλονίκη, από το Ρέθυμνο της Κρήτης που ζούσε τότε, και λόγω της συγγενικής σχέσης του Ανδρέα Παπαδάκη με τον αείμνηστο Γιώργο Βογιατζάκη, τότε πρόεδρο της ασφαλιστικής εταιρείας «Φοίνιξ», άρχισε να ασχολείται με τη διάθεση ασφαλιστικών προϊόντων. Λόγω αυτής της συγγενικής σχέσης, ο Κώστας Παπαδάκης, ως στέλεχος και κατόπιν διευθυντής στην Εμπορική Τράπεζα, και ο Γιώργος Παπαδάκης, ως στέλεχος και κατόπιν περιφερειακός διευθυντής Βορείου Ελλάδος του Φοίνικα, ασχολήθηκαν με τις ασφαλιστικές εργασίες. Το 1983 δημιούργησαν την Α. Παπαδάκης & ΣΙΑ Ε.Ε., ενώ το 1990, ελεύθεροι και οι δύο από τις υποχρεώσεις τους προς την τράπεζα και τον Φοίνικα, δραστηριοποιήθηκαν ακόμα εντονότερα στο χώρο των ασφαλιστικών εργασιών. Το 1991 δημιούργησαν την ΠΑΠΑΔΑΚΗΣ Α.Ε. ΜΕΣΙΤΕΣ ΑΣΦΑΛΕΙΩΝ, η οποία αργότερα αποτέλεσε και ιδρυτικό μέλος του ΣΕΜΑ, με αποτέλεσμα σήμερα, μέσω τριών γενεών, η οικογένεια να συμπληρώνει 53 χρόνια ενεργού επαγγελματικής απασχόλησης στο χώρο των ασφαλειών.

iw? Η οργανωτική της δομή σήμερα;

Γ.Π.: Η ΠΑΠΑΔΑΚΗΣ Α.Ε. ΜΕΣΙΤΕΣ ΑΣΦΑΛΕΙΩΝ είναι οργανωμένη ανά ασφαλιστικό κλάδο παραγωγής, με περαιτέρω οργάνωση στο τμήμα εξυπηρέτησης μεγάλων λογαριασμών, αλλά και με εσωτερικό τμήμα διαχείρισης ζημιών. Η εταιρεία αποτελείται από πέντε μέλη της οικογένειας Παπαδάκη, από στελέχη της εξυπηρέτησης πελατών και συνεργατών, καθώς και από το απαραίτητο και αποδοτικό backoffice, στο οποίο στηρίζεται η λειτουργία της.

iw? Ποιο το μοντέλο ανάπτυξης της εταιρείας; Γίνεται μέσω συνεργατών ή μέσω απευθείας πωλήσεων;

Γ.Π.: Στη μέχρι σήμερα πορεία μας, το σημαντικότερο κομμάτι του κύκλου εργασιών μας αναπτύχθηκε περισσότερο μέσω απευθείας πωλήσεων των μελών και στελεχών της εταιρείας, παρά μέσω συνεργασιών. Με αυτό τον τρόπο έχουμε επιτύχει στενές και μακροχρόνιες σχέσεις με το πελατολόγιό μας, που έχουν προκύψει από την ποιοτική προσέγγιση των αναγκών τους και την άμεση εξυπηρέτηση. Από το 2008, έχουμε επεκτείνει την παρουσία μας με γραφείο και στην Αθήνα, με σκοπό τη βελτίωση των υπηρεσιών μας προς τους πελάτες μας, αλλά και την αμεσότερη πρόσβαση στην ασφαλιστική αγορά.

Εκτός από την απευθείας πώληση, διατηρούμε και εξυπηρετούμε επιλεγμένες και αποδοτικές συνεργασίες που, στο μεγαλύτερο μέρος τους, είναι σχέσεις μακροχρόνιες και οικογενειακές πλέον. Ίσως πιο ενεργά τώρα από ό,τι στο παρελθόν, βρισκόμαστε στην αναζήτηση νέων συνεργατών, που θα συνεισφέρουν στην ανάπτυξη των εργασιών και ειδικότερα στο χώρο των retail όπου δεν είχαμε παραδοσιακά επιδιώξει την ανάπτυξή μας.

iw? Εξειδικεύεστε σε συγκεκριμένη κατηγορία ασφαλιστικών κινδύνων; Απευθύνεστε στον ιδιώτη πελάτη ή στην επιχείρηση και ποιο είναι το εύρος των υπηρεσιών που παρέχετε;

Γ.Π.: Παραδοσιακά ειδικευόμαστε στην εξυπηρέτηση των ασφαλιστικών αναγκών πελατών επιχειρήσεων, από τον κλάδο της περιουσίας, την ομαδική κάλυψη του προσωπικού, την ασφάλιση πιστώσεων, την ασφάλιση των μεταφορών, την αστική ευθύνη του προϊόντος και την ανάκληση αυτού, την ασφάλιση του στόλου οχημάτων και, πιο πρόσφατα, την ασφάλιση των περιβαλλοντικών ευθυνών. Η ειδίκευσή μας αυτή δεν επισκιάζει την παρουσία μας και σε άλλους κλάδους ασφαλίσεων, αλλά και στην ασφάλιση του ιδιώτη, ιδιαίτερα στο κλάδο υγείας, όπου τα τελευταία χρόνια παρατηρείται σημαντική αύξηση εργασιών.

iw? Ποιες αξίες διέπουν τη λειτουργία της επιχείρησής σας και ποια είναι τα κριτήρια για τη συνεργασία σας με επαγγελματίες της ασφαλιστικής αγοράς, είτε διοικητικούς είτε διαμεσολαβούντες;

Γ.Π.: Μέχρι σήμερα η λειτουργία και η παραγωγή της εταιρείας βασίστηκε σχεδόν εξολοκλήρου στην απευθείας πώληση ασφαλιστικών προϊόντων στην αγορά, με απαραίτητη προϋπόθεση την επιλογή των πελατών με κανόνα την παντελή απουσία της έννοιας του ηθικού κινδύνου. Σύμφωνα με το βασικό αυτό κανόνα, γίνεται και η επιλογή στελεχών και συνεργατών της επιχείρησής μας, οι οποίοι βέβαια διαθέτουν αρκετή πείρα τόσο στους τομείς ανάληψης και διαχείρισης κινδύνων όσο και στο διαχειριστικό management, προϋποθέσεις που εξασφαλίζονται από την προϋπηρεσία των ιδρυτών της εταιρείας μας στους χώρους όπου απασχολήθηκαν. Εδώ θα πρέπει να προσθέσουμε και την εμπειρία που έχουν αποκτήσει οι νεώτεροι της επιχείρησης με βάση τις σπουδές τους και το χρόνο απασχόλησής τους με το αντικείμενο.

iw? Ποιοι είναι οι περαιτέρω στόχοι σας και με ποια εργαλεία πιστεύετε ότι θα τους πετύχετε;

Γ.Π.: Στόχος της εταιρείας είναι η περαιτέρω ανάπτυξη των εργασιών μας με βάση όμως τις προϋποθέσεις τής μέχρι σήμερα λειτουργίας της, που αναφέρθηκαν παραπάνω.

iw? Η έδρα της εταιρείας σας βρίσκεται στη Θεσσαλονίκη. Παρά το ότι η σύγχρονη τεχνολογία μηδενίζει τις αποστάσεις, διαπιστώνετε πλεονεκτήματα ή μειονεκτήματα από το γεγονός αυτό; Τι ιδιαιτερότητες παρουσιάζονται;

Γ.Π.: Ακόμα και πριν την παρουσία μας στην Αθήνα βρισκόμασταν πάντα στο πλευρό των πελατών μας και σε στενή επαφή με τις συνεργάτιδες ασφαλιστικές εταιρείες, ως ελάχιστη προϋπόθεση για τη σωστή δραστηριοποίησή μας στο χώρο. Η Θεσσαλονίκη είναι το “φυσικό περιβάλλον” όπου μεγάλωσαν οι εργασίες και τα γραφεία μας και γι’ αυτό το λόγο πάντα θα αποτελεί την έδρα μας και τον τόπο όπου καλλιεργήθηκαν μακροχρόνιες πελατειακές σχέσεις. Κάποτε οι περιορισμοί που αναφέρετε ήταν σημαντικοί, τουλάχιστον οι τεχνολογικοί και επικοινωνιακοί, από την πλευρά του χρόνου ανταπόκρισης στην επικοινωνία με τις εταιρείες, ωστόσο σήμερα, σε καμία περίπτωση, δεν νιώθουμε κάτι τέτοιο με τη δυνατότητα έκδοσης συμβολαίων από τα γραφεία μας και την άμεση ανταπόκριση που έχουμε με τα online συστήματα που μας παρέχονται.

Παπαδάκης Μεσίτες ΑσφαλίσεωνΑσφαλώς και η ενδυνάμωση της παρουσίας μας στην Αθήνα μάς δίνει πλέον τη δυνατότητα να πετυχαίνουμε το ίδιο και καλύτερο αποτέλεσμα, από πλευράς εξυπηρέτησης των πελατών, με λιγότερο κόπο απ’ ό,τι στο παρελθόν. Άλλωστε σε μια παγκοσμιοποιημένη οικονομία και με πελάτες που είναι ελληνικές αλλά και πολυεθνικές εταιρείες, με παρουσία σε πολλές χώρες, σίγουρα δεν θεωρούμε ότι αποτελεί η Θεσσαλονίκη κάποια ιδιαιτερότητα στη δραστηριότητά μας.

iw? Το οικονομικό και επιχειρηματικό περιβάλλον που βιώνουμε σήμερα επηρεάζει κάθε πτυχή των επαγγελματικών δραστηριοτήτων, συνεπώς και την ασφαλιστική αγορά. Ποιος όμως είναι ο ρόλος της ασφάλισης στις περιόδους αυτές;

Γ.Π.: Είναι γεγονός ότι ο ασφαλιστικός κλάδος έχει επηρεαστεί ποικιλοτρόπως στη σημερινή οικονομική συγκυρία από τη μείωση της οικονομικής δραστηριότητας και του ασφαλιστικού αντικειμένου, όσον αφορά τα αποθεματικά των εταιρειών με τα ελληνικά ομόλογα, την είσπραξη των ασφαλίστρων, τις ακυρώσεις στον κλάδο ζωής και τη συνηθισμένη πίεση στα rates. Ο ρόλος της ασφάλισης σίγουρα καθίσταται πιο σημαντικός, με τη συνδρομή του πιο καταλυτική σε περίπτωση επέλευσης του κινδύνου από ό,τι σε περιόδους οικονομικής ευμάρειας. Η διασφάλιση της περιουσίας των ιδιωτών, αλλά και των επιχειρήσεων, αποκτά συνεπώς μεγαλύτερη σημασία εν μέσω της αβεβαιότητας και της αστάθειας που επικρατεί και αποτελεί βασική ανάγκη που δεν μπορεί να παραγνωριστεί.

iw? Ως γνωστόν, ο Έλληνας καταναλωτής είναι ανασφάλιστος. Πιστεύετε ότι θα αλλάξει η νοοτροπία αυτή στο κοντινό μέλλον ή όχι και σε ποιες ενέργειες θα έπρεπε να προβούν οι φορείς της αγοράς προς την κατεύθυνση αυτή;

Γ.Π.: Είναι αλήθεια ότι η ασφαλιστική συνείδηση του μέσου Έλληνα δεν είναι αντίστοιχη του μέσου Ευρωπαίου και η παρούσα οικονομική αβεβαιότητα δεν θα βοηθήσει στην ανάπτυξη της διείσδυσης του ασφαλιστικού προϊόντος στις προτιμήσεις του Έλληνα καταναλωτή. Έχουμε χάσει χρόνο ως προς το σκοπό αυτό και τα κίνητρα που παρέχονται από την Πολιτεία οφείλουν να διευρυνθούν, γιατί τα έμμεσα οφέλη που θα έχουν στην οικονομία θα είναι σημαντικά και για το ίδιο το δημόσιο. Ένα προφανές παράδειγμα είναι ο κλάδος της υγείας, αλλά και της αποταμίευσης, με τα ταμεία να αντιμετωπίζουν πρόβλημα.

iw? Και ο ρόλος των ασφαλιστικών εταιρειών;

Γ.Π.: Από την άλλη πλευρά, και οι ασφαλιστικές εταιρείες οφείλουν να συνδράμουν με νέα διαφορετικά προϊόντα, που θα ανταποκρίνονται καλύτερα στις ανάγκες των ιδιωτών και θα προκαλέσουν το γνήσιο ενδιαφέρον τους, αλλά και με μεγαλύτερη διαφάνεια στους όρους των συμβολαίων, ώστε να είναι απλά και κατανοητά στις καλύψεις. Υπάρχουν βέβαια και χαρακτηριστικά στην ιδιοσυγκρασία του Έλληνα τα οποία δεν είναι εύκολο να «ανατραπούν», όπως το ότι σε μια χώρα με τόσο μεγάλη ιδιοκατοίκηση και με ένα ομολογουμένως πολύ χαμηλό κόστος ασφάλισης του σπιτιού, μόνο μια μικρή μειοψηφία διαθέτει ασφάλιση κατοικίας.

iw? Σύμφωνα με δημοσιεύματα και ανακοινώσεις συλλογικών φορέων, ο κλάδος των διαμεσολαβούντων δέχεται την τελευταία περίοδο πιέσεις από τις ασφαλιστικές εταιρείες, με αλλαγές ή κατάργηση κανονισμών και ιδίως στο θέμα της απόδοσης των ασφαλίστρων. Παράλληλα, η Τράπεζα της Ελλάδος, ως Εποπτική Αρχή, δείχνει να κινείται σταθερά και προς το χώρο των διαμεσολαβούντων. Ποια είναι η άποψή σας;

Γ.Π.: Όπως σε πολλούς άλλους κλάδους, έτσι και στον ασφαλιστικό υπάρχει η ανάγκη εξορθολογισμού και αλλαγών σε στρεβλώσεις και πρακτικές που δεν απέδιδαν στο παρελθόν για το σύνολο του κλάδου, αλλά και πάντα σύμφωνα με αλλαγές που ενδείκνυνται από τη γενικότερη κατάσταση της οικονομίας μας σήμερα. Μέσα από αυτό το πρίσμα βλέπουμε και τις αλλαγές στη συμπεριφορά των ασφαλιστικών εταιρειών και της εποπτικής αρχής που ως ένα βαθμό ήταν επιβεβλημένες από τις συνθήκες που κυριαρχούν, αλλά που από την άλλη πλευρά θα έπρεπε να λειτουργούν ισότιμα για τους φορείς του κλάδου και όχι να στοχεύουν τους διαμεσολαβούντες. Σίγουρα πάντως, οι έλεγχοι στους διαμεσολαβούντες δεν αποτελούν κίνδυνο αλλά ευκαιρία για την καλύτερη οργάνωση των τελευταίων, που θα μας θωρακίσει μπροστά στις νέες συνθήκες και στο πιο απαιτητικό νομοθετικό πλαίσιο. 

iw? Σχετικά με το θέμα της επιθετικής ανάπτυξης απευθείας πωλήσεων, μέσω internet και call center, από πλευράς ασφαλιστικών εταιρειών, ποια είναι η άποψή σας; Σε ποιους τομείς μπορεί να επεκταθεί; Θα πετύχει τελικά; Ποιος θα είναι ο ρόλος των διαμεσολαβούντων στην αυριανή ασφαλιστική αγορά; Πώς θα αναδιαμορφωθεί ο χάρτης της διαμεσολάβησης;

Γ.Π.: Οι πωλήσεις μέσω internet για τον ασφαλιστικό κλάδο συνήθως απευθύνονται σε ιδιώτες καταναλωτές που αναζητούν τυποποιημένα και άμεσα συγκρίσιμα προϊόντα και υπό αυτό το πρίσμα θα αποκτήσουν, όπως ήδη κάνουν, κάποιο μερίδιο αγοράς, με οδηγό πάντοτε τη μείωση του κόστους, χωρίς ασφαλιστική διαμεσολάβηση. Σε κάποια λοιπόν προϊόντα όπως είναι το αυτοκίνητο ή άλλα τυποποιημένα προϊόντα, όπως η κάλυψη ζωής/θανάτου, θα μπορούσε να εντοπιστεί πεδίο ανάπτυξης μέσω απευθείας πωλήσεων των εταιρειών, θα συναντήσει όμως αναπόφευκτα, κάποια στιγμή, την ανάγκη του Έλληνα καταναλωτή να κατανοήσει και να πληροφορηθεί με λεπτομέρεια από το διαμεσολαβητή για το αν το προϊόν που αγοράζει καλύπτει τις ανάγκες του αλλά, πολύ περισσότερο, την ανάγκη του να έχει προσωπική αντιμετώπιση σε περίπτωση επέλευσης του κινδύνου. Γι’ αυτό το λόγο, θα είναι πάντα σημαντική η συνεισφορά του επαγγελματία διαμεσολαβητή και στην αυριανή αγορά, όπου η ανάλυση των αναγκών, η βοήθεια στην επιλογή ασφαλιστικής λύσης και η βοήθεια στην περίπτωση της ζημιάς δεν μπορεί να δοθεί με το σωστό τρόπο από μια ιστοσελίδα ή μια τηλεφωνική γραμμή marketing.

iw? Οι εκτιμήσεις δείχνουν ότι η ασφαλιστική αγορά, για πολλούς λόγους, θα διανύσει ένα ακόμα δύσκολο διάστημα και η ανάπτυξη θα έρθει μετά από ένα μεγάλο χρονικό διάστημα. Συμφωνείτε και, αν ναι, σε ποια δεδομένα και σε ποιες ασφαλιστικές ανάγκες θα στηριχθεί η ανάπτυξη αυτή; Πιστεύετε ότι έχει τελειώσει η περίοδος των «κακών», μόνο, ειδήσεων ή έχουμε κι άλλο δρόμο μπροστά μας;

Γ.Π.: Ο χώρος των υπηρεσιών, και ιδιαίτερα η ασφαλιστική αγορά, στηρίζεται στην υποκείμενη οικονομία και είναι ο καθρέφτης της οικονομικής δύναμης των πελατών της, γιατί μεγαλώνει και μικραίνει μαζί με τους πελάτες της. Εύλογα λοιπόν αυτή τη στιγμή είμαστε αντιμέτωποι με τη μικρότερη αγοραστική δύναμη των ιδιωτών και την οικονομική εξασθένηση των επιχειρήσεων, ενώ ταυτόχρονα αναδύονται και μακροχρόνια προβλήματα που είχαν κάποιες ασφαλιστικές εταιρείες. Δύσκολο είναι συνεπώς να προβλεφθεί πότε θα περιοριστούν οι «κακές ειδήσεις», όπως τις αποκαλείτε. Το μόνο βέβαιο είναι ότι με την όποια αναδιάρθρωση επέλθει σε όλες τις πτυχές της οικονομίας μας, συμπεριλαμβανομένης και της ασφαλιστικής, οι ασφάλειες θα συνεχίζουν να στηρίζουν την επιχειρηματικότητα και την πραγματική οικονομία και θα έχουν διαρκώς αυξανόμενο μερίδιο στην οικονομική δραστηριότητα της χώρας μας.