Atradius: Στρατηγική για επιτυχημένες εξαγωγές στη Ρωσία

Η  Atradius συνιστά στρατηγική αποτελούμενη από 10 κριτήρια αναφορικά με τις εξαγωγές στη Ρωσία, παρουσιάζοντας λίστα με τους σημαντικότερους παράγοντες για επιτυχημένες συνδιαλλαγές με Ρώσους αγοραστές. Όπως αναφέρει ο όμιλος η αγορά της Ρωσίας αν και με γοργούς ρυθμούς ανάπτυξης, διέπεται από ιδιαιτερότητες και εγκυμονεί κινδύνους που οι προμηθευτές οφείλουν να γνωρίζουν, όπως το ότι η δικαστική διεκδίκηση σε περίπτωση αφερεγγυότητας αποβαίνει τις περισσότερες φορές άκαρπη

Πολλές χώρες αύξησαν σημαντικά τις εξαγωγές τους προς τη Ρωσία κατά το 2010, μετατρέποντας τη μεγαλύτερη χώρα στον κόσμο μετά την Κίνα σε μια από τις πιο ραγδαία αναπτυσσόμενες αγορές. Όμως οι συναλλαγές με Ρώσους αγοραστές ενέχουν ιδιαιτερότητες και κινδύνους τους οποίους οι εξαγωγείς θεμιτό είναι να γνωρίζουν. Για να βοηθήσει τις επιχειρήσεις που επιθυμούν να δραστηριοποιηθούν στη Ρωσία ο όμιλος Atradius, κατέχοντας ηγετική θέση στη παγκόσμια αγορά της ασφάλισης πιστώσεων, δημιούργησε ένα πλάνο 10 κριτηρίων το οποίο συνοψίζει τα απαραίτητα στοιχεία για επιτυχημένες συναλλαγές στο σύνθετο αυτό κράτος. 

«Παρατηρούμε κατ’ επανάληψη τις μεγάλες δυσκολίες που αντιμετωπίζουν πολλές επιχειρήσεις στη Ρωσική αγορά», λέει ο Michael Karrenberg, διευθυντής του τμήματος οικονομικής ανάλυσης για τη Γερμανία, την κεντρική και ανατολική Ευρώπη. «Παρόλα αυτά οι εμπορικές συναλλαγές με τη Ρωσία δεν έχουν ουσιαστικές διαφορές απ αυτές με άλλες εξαγωγικές αγορές. Σίγουρα όμως καλό είναι κάποιος να γνωρίζει συγκεκριμένες ιδιαιτερότητες που η Ρωσική αγορά παρουσιάζει.»   

Η αποφυγή δικαστικής διεκδίκησης είναι μια από τις δέκα προτάσεις της στρατηγικής. Αυτό διότι η Ρωσία ακόμα δεν έχει υπογράψει συμβάσεις που συναινούν στην αμοιβαία επιβολή δικαστικών αποφάσεων που εκτείνονται σε χώρες της Δύσης. Έτσι οι δικαστικές διεκδικήσεις δεν έχουν αντίκτυπο για καμία πλευρά και αποτελούν κατά πάσα πιθανότητα χάσιμο χρόνου. Κατ’ επέκταση θεωρείται απαραίτητο για τους εξαγωγείς να συνάπτουν συμφωνίες στις οποίες περιλαμβάνεται ρήτρα διαιτησίας η οποία γενικότερα γίνεται αποδεκτή απ τα Ρωσικά δικαστήρια.  

Αποφυγή περίπλοκων μεθόδων εισαγωγής

Στη στρατηγική των 10 κριτηρίων δίνεται ακόμα μεγάλη έμφαση στην ανάγκη ύπαρξης διαφάνειας και απλότητας στις δοσοληψίες με τη Ρωσία. Τις τελευταίες δεκαετίες παρουσιάστηκαν πολλά σύνθετα εμπορικά σχήματα, συγκεκριμένα στους κλάδους τροφίμων και ηλεκτρονικών καθώς οι επιχειρήσεις προσπάθησαν να μειώσουν τα έξοδα τελωνειακών δασμών καθώς και αυτά των φόρων εισαγωγής. Σε αυτά συμπεριλαμβάνεται η χρήση μιας η περισσοτέρων υπεράκτιων εταιριών συνήθως με έδρα στην Κύπρο, παραδόσεις σε αποθήκες εκτός Ρωσίας, εισαγωγές με τη χρήση ειδικών Ρωσικών μέσων μεταφοράς και εξόφληση τιμολογίων μέσω άλλων υπεράκτιων εταιριών.

Τέτοια σχήματα το τελευταίο χρονικό διάστημα τυγχάνουν πολύ αυστηρής μεταχείρισης απ τις Ρωσικές αρχές με αποκορύφωμα την κατάσχεση των εισαγόμενων εμπορευμάτων τα οποία φυσικά για τον προμηθευτή παραμένουν ανεξόφλητα. Επιπρόσθετα έχουν υπάρξει περιπτώσεις που έχουν διεξαχθεί έρευνες όχι μόνο κατά της εισαγωγικής εταιρίας αλλά και κατά ων προμηθευτών για συνέργια και αυτουργία του εισαγωγέα σε φοροδιαφυγή. 

«Οι προμηθευτές που δεν έχουν σημαντικό λόγο για να καταφεύγουν σε υπεράκτιες εταιρίες θα πρέπει να καθορίζουν απευθείας παραδόσεις καθώς και πληρωμές» λέει ο Torsten Syrbe μέλος του Δ.Σ του δικηγορικού γραφείου Clifford Chance στη Μόσχα ο οποίος συμμετείχε στη διαμόρφωση της στρατηγικής των 10 κριτηρίων.

Κατανοήστε με ποιους συνεργάζεστε

Η περίπλοκη σύνθεση των Ρωσικών επιχειρήσεων υπογραμμίζει το πόσο δύσκολη είναι η πιστοληπτική τους αξιολόγηση. «Δεν αποτελεί για εμάς πρωτοτυπία να λαμβάνουμε ακόμη και τρεις διαφορετικούς ισολογισμούς απ την ίδια εταιρία» συνεχίζει ο κ. Karrenberg. «Ο μοναδικός τρόπος για να αποκομίσουμε την πραγματική πιστοληπτική δυνατότητα μιας επιχείρησης είναι να την επισκεφτούμε.» 

Ο όμιλος Atradius έχει εικοσαετή παρουσία και εμπειρία διαχείρισης πιστωτικού κινδύνου στη Ρωσία και βρίσκεται σε άμεση επαφή με τη συντριπτική πλειοψηφία των Ρώσων αγοραστών, των πελατών του ομίλου.

Για τους εξαγωγείς είναι σχεδόν αδύνατον να αποκομίσουν από μόνοι τους την πραγματική κατάσταση του υποψήφιου Ρώσου αγοραστή τους και λόγω του εύρους της συγκεκριμένης αγοράς. «Γι αυτό συμβουλεύουμε τις επιχειρήσεις να λαμβάνουν αξιόγραφα και εξασφαλίσεις απ’ τους Ρώσους αγοραστές τους» ενημερώνει ο κ. Andreas Tesch, διευθυντής του τμήματος Global της Atradius. 

«Κατόπιν, πρόσθετη προστασία μπορεί να παρασχεθεί μέσω της ασφάλισης πιστώσεων, δίνοντας στον εξαγωγέα την ευκαιρία να εστιάσει στις ευκαιρίες που παρουσιάζει η ραγδαία αναπτυσσόμενη Ρώσικη αγορά».

Το κείμενο της στρατηγικής για επιτυχημένες εξαγωγές στη Ρωσία μπορείτε να δείτε εδώ