Exports Money Conference: «Εξαγωγές: Το Εθνικό Στοίχημα»

Εφικτός ο διπλασιασμός των ελληνικών εξαγωγών μέχρι το 2012, αναγκαία η συνεργασία των τραπεζών για την επίτευξη του στόχου, τρεις εναλλακτικές λύσεις χρηματοδότησης των εξαγωγικών επιχειρήσεων και ενίσχυση των γραφείων ΟΕΥ στο εξωτερικό:

Πρόκειται για τα βασικά συμπεράσματα του συνεδρίου Exports Money Conference, με τίτλο «Εξαγωγές: Το Εθνικό Στοίχημα», που πραγματοποιήθηκε   την Πέμπτη, 17 Μαρτίου, στο ξενοδοχείο Athenaeum InterContinental, με τη συμμετοχή περίπου 300 εξαγωγικών επιχειρήσεων.

Κατά τη διάρκεια των εργασιών, καταμετρήθηκαν εξάλλου, πάνω από 220 ραντεβού που πραγματοποιήθηκαν σε παράλληλη εκδήλωση, ανάμεσα στους ενδιαφερόμενους εξαγωγείς-συνέδρους με εκπροσώπους του Ελληνικού Οργανισμού Εξωτερικού Εμπορίου (ΟΠΕ), με έμπειρα στελέχη του ΥΠΕΞ που έχουν υπηρετήσει πρόσφατα ως προϊστάμενοι σε γραφεία ΟΕΥ και  με εμπορικούς συμβούλους. Οι σχετικές συναντήσεις, διοργανώθηκαν  με τη συνεργασία της Β8 Διεύθυνσης  Επιχειρηματικής Ανάπτυξης του Υπουργείου Εξωτερικών και του ΟΠΕ και αφορούσαν τις εξής χώρες: Γερμανία (κ. Κουναλάκης Χαράλαμπος, Σύμβουλος ΟΕΥ Α΄), Ρωσία (κ. Μάρκος Ιωάννης, Σύμβουλος ΟΕΥ Α΄),  πΓΔΜ (κ. Μακρανδρέου Αθανάσιος Σύμβουλος ΟΕΥ Α΄, Αλβανία (κ. Φαρμάκης Χρήστος, Σύμβουλος ΟΕΥ Α΄), Πολωνία (κ. Ξυπολιάς Θεόδωρος, Σύμβουλος ΟΕΥ Α΄).

Χριστίνα Σακελλαρίδη: Εφικτός ο τετραπλασιασμός μέχρι το 2012

Χριστίνα Σακελλαρίδη, Πρόεδρος, ΠΣΕΕφικτό, χαρακτήρισε η κα Χριστίνα Σακελλαρίδη, πρόεδρος του Πανελλήνιου Συνδέσμου Εξαγωγέων (Π.Σ.Ε), το στόχο τετραπλασιασμού των ελληνικών εξαγωγών μέχρι το 2014. Σε ότι αφορά στη συνεργασία των εμπλεκομένων φορέων στην εξωστρέφεια της ελληνικής οικονομίας, η πρόεδρος του ΠΣΕ τόνισε ότι «λόγω κρίσης, παρατηρείται σήμερα καθολική στροφή των επιχειρήσεων προς το εξωτερικό. Εδώ, πρέπει να υπάρξει μία αλυσίδα συνεργασίας, σημαντικοί κρίκοι  της οποίας είναι οι επιχειρηματίες, αλλά και η πολιτεία που θέτει το αναγκαίο πλαίσιο με τη διεξαγωγή προγραμμάτων. Το αίτημα των εξαγωγέων είναι να προστεθεί στην αλυσίδα ένας εξίσου ισχυρός κρίκος, οι τράπεζες, οι οποίες έχουν ήδη δώσει εξαγωγικό παράδειγμα». 

 

Αναστάσιος Αλεξανδρίδης: Πώς θα φθάσουμε στο 16% του ΑΕΠ

Δρ. Αναστάσιος Αλεξανδρίδης, Αντιπρόεδρος ΣΕΒΕΑπό τη δική του πλευρά, ο κ. Αναστάσιος Αλεξανδρίδης, Εκτελεστικός Αντιπρόεδρος του Συνδέσμου Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος (ΣΕΒΕ), επεσήμανε ότι  η Ελλάδα είναι η  μόνη χώρα  στην οποία ο αριθμός των εισαγωγέων εμπορευμάτων είναι υπερδιπλάσιος του αντίστοιχου των εξαγωγέων. Προκειμένου  να φθάσουν οι εξαγωγές μέχρι το 2014 να αντιπροσωπεύουν το 16% του ΑΕΠ, που είναι ένας φιλόδοξος στόχος, θα πρέπει να συντρέξουν οι εξής προϋποθέσεις:  να κινητοποιηθούν  οι νέες επιχειρήσεις, να υπάρξει συνολικότερη στρατηγική, αλλά και παράλληλη εξειδίκευση σε επιμέρους στόχους και προϊόντα. Τέλος, σχετικά με το ΕΤΕΑΝ και το Ταμείο Εξωστρέφειας ο κ.  Αλεξανδρίδης εκτίμησε ότι  «θα ήταν καλύτερο να δίνει εγγυήσεις για δάνεια και όχι δάνεια».

Αλκιαβιάδης Καλαμπόκης, Πρόεδρος ΣΕΚΑλκιβιάδης Καλαμπόκης: Με οδηγό  το cluster εξωστρέφειας

Ο Πρόεδρος του  Συνδέσμου Εξαγωγέων Κρήτης (ΣΕΚ), κ. Αλκιβιάδης Καλαμπόκης τόνισε ότι η χρονική συγκυρία είναι καθοριστική για τις εξαγωγές  που αποτελούν ανάχωμα μίας αρνητικής πτώσης για την ελληνική οικονομία και παράλληλα έναν μακροοικονομικό δείκτη με θετικό πρόσημα. 

Ο μόνος δρόμος για την επίτευξη των εξαγωγικών στόχων είναι οι συνέργιες του ιδιωτικού με τον δημόσιο, αλλά  και τον τραπεζικό τομέα.  Προς αυτήν την κατεύθυνση, κινείται και το cluster εξωστρέφειας που ίδρυσαν οι τρεις εξαγωγικοί σύνδεσμοι ΠΣΕ, ΣΕΒΕ και ΣΕΚ.

Κλείνοντας τόνισε ότι αποτελεί αναγκαιότητα «η συνεργασία όλων των φορέων, η αποφυγή αλληλοεπικάλυψης δράσεων και η ύπαρξη ολοκληρωμένων business plan».

Αλέξανδρος Χολέβας: Αναζωπύρωση ενδιαφέροντος

Στο δικό του χαιρετισμό, ο κ. Αλέξανδρος Χολέβας, Πρόεδρος του Ελληνικού Οργανισμού Εξωτερικού Εμπορίου (ΟΠΕ), ανέφερε Αλέξανδρος Χολέβας, Πρόεδρος ΟΠΕότι το ζητούμενο δεν είναι μόνο η αύξηση των εξαγωγών, αλλά και η αλλαγή του παραγωγικού μοντέλου. Ο ΟΠΕ υποδέχεται καθημερινά επιχειρήσεις που θέλουν να εξάγουν και ζητούν πληροφορίες, στο πλαίσιο μιας μεγάλης αναζωπύρωσης του ενδιαφέροντος. 

Από την πλευρά του, ο Οργανισμός καλύπτει αυτά τα αυξημένα ενδιαφέροντα μέσα από τις δικές του δράσεις, αλλά και σε συνεργασία με άλλους φορείς όπως ο ΕΟΤ. Άλλωστε, η αντιμετώπιση των εξαγωγών και από πλευράς κρατικών φορέων είναι σημαντική, καθώς και οι κρατικοί οργανισμοί πρέπει να  εκσυγχρονίζονται  και να βελτιώνονται συνεχώς.

Κωνσταντίνος Παπαδόπουλος: Στροφή του ΥΠΕΞ στην εξωστρέφεια

Στην επανεξέταση του ρόλου του Υπουργείου Εξωτερικών και στην επιβεβαίωση της προσήλωσής του στην  εξωστρέφεια, αναφέρθηκε  ο Γενικός Γραμματέας Διεθνών Οικονομικών Σχέσεων (ΔΟΣ), κ. Κωνσταντίνος Παπαδόπουλος. Όπως τόνισε Κωνσταντίνος Παπαδόπουλος, ΓΓ ΔΟΣ, ΥΠΕΞ χαρακτηριστικά ο κ. Παπαδόπουλος, η σημασία του εξωτερικού τομέα της οικονομίας έχει γίνει πλήρως αντιληπτή, και δεν είναι τυχαίο ότι οι προσπάθειες που σχετίζονται με την προώθηση της εξωστρέφειας έχουν πυκνώσει τον τελευταίο καιρό. 

Οι θετικές επιδόσεις στον εξωτερικό τομέα είναι ακόμα πιο σημαντικές σε περιόδους ύφεσης, αφενός γιατί η εξωστρέφεια αποτελεί διέξοδο για τον επιχειρηματία, αφετέρου γιατί η εξωστρεφής δραστηριότητα αξιοποιεί την ανάκαμψη σε άλλες χώρες. Το πρόγραμμα σταθεροποίησης περιλαμβάνει μεταρρυθμίσεις που στοχεύουν στην αύξηση της ανταγωνιστικότητας και της εξωστρέφειας της ελληνικής οικονομίας χρησιμοποιώντας ως εργαλεία τη δραστηριοποίηση των διπλωματικών αρχών του εξωτερικού, την αποτελεσματική διάχυση πληροφοριών μέσω διαδικτυακών διαύλων και εκπαίδευσης, τον προσανατολισμό επιχειρηματιών που θέλουν να δραστηριοποιηθούν στο εξωτερικό και τη διευκόλυνση της εξωστρέφειας.

Γιάννης Δρυμούσης: Εθνικό brand και συλλογική συνεργασία για την επίτευξη του 16%

Κατά την εκτίμηση του κ. Γιάννη Δρυμούση, Γενικού Γραμματέα Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας,  «στην εποχή της παγκοσμιοποίησης και του ανταγωνισμού η εξωστρέφεια των ελληνικών επιχειρήσεων αποτελεί εγγύηση για τη μακροχρόνια ανάπτυξη. Με βάση τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, το διάστημα Ιανουαρίου – Νοεμβρίου 2010 το εμπορικό έλλειμμα ήταν 18,5 δισ. ευρώ και το ποσοστό συμμετοχής στο ΑΕΠ ήταν στο 8,7%. 

Τον Ιανουάριο του 2011 η αξία εξαγωγών αυξήθηκε κατά 40% σε σχέση με τον Ιανουάριο του 2010. Στόχος του υπουργείου,  είναι η δημιουργία φιλικού περιβάλλοντος, η μείωση της γραφειοκρατίας, η απλοποίηση διαδικασιών, η διάχυση της ενημέρωσης, η ενθάρρυνση των εξαγωγέων και η στήριξη των νέων επιχειρήσεων. Μέχρι το τέλος Μαρτίου εξάλλου, θα υλοποιηθεί και στην πράξη, η δυνατότητα ίδρυσης επιχειρήσεων σε μία μέρα.

Ο κ. Δρυμούσης, χαρακτήρισε επίσης ως ιδιαίτερα σημαντική την πρωτοβουλία δημιουργίας cluster από πλευράς των τριών εξαγωγικών συνδέσμων, προσθέτοντας ότι ο στόχος του 16%  δεν μπορεί να επιτευχθεί χωρίς στρατηγική. Βασικά σημεία της εξαγωγικής στρατηγικής της Πολιτείας είναι το εθνικό brand, που θα πιστοποιεί την ταυτότητα με βάση  τρεις πυλώνες, η συνεργασία του υπουργείου Εξωτερικών, Τουρισμού και Οικονομικών και η αναμόρφωση του Εθνικού Συμβουλίου Εξαγωγών, που θα λειτουργεί ως συμβουλευτικό όργανο στο υπουργείο  Περιφερειακής Ανάπτυξης.

Αλέξανδρος Φούρλας: Αναγκαίες οι συνεργασίες

Ο Αλέξανδρος Φούρλας, Γενικός Γραμματέας Βιομηχανίας, Υπουργείο Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας σε Αλέξανδρος Φούρλας, ΓΓ Βιομηχανίαςομιλία του με θέμα «Βιομηχανία και Εξωστρέφεια» επισήμανε την ανάγκη επιστροφής στις βασικές έννοιες της επιχειρηματικότητας τις οποίες τα τελευταία χρόνια είχαμε ξεχάσει με αποτέλεσμα να φτάσουμε στη σημερινή κατάσταση.
Αναφέρθηκε στη στρατηγική του υπουργείου για τις εξαγωγές, στόχος της οποίας είναι να φτάσουν στο 10% του ΑΕΠ μέχρι το 2012 και στο 16% το 2014. Μία από τις δράσεις που βοηθούν στη βελτίωση της εξωστρέφειας των ελληνικών επιχειρήσεων είναι το πρόγραμμα «Εξωστρέφεια -Ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεων» το οποίο στοχεύει στην ενίσχυση των μικρομεσαίων κατ’ αρχάς επιχειρήσεων αλλά και σε κάποιες μεγαλύτερες με κάποιες προϋποθέσεις. 

Η επιχορήγηση του συγκεκριμένου προγράμματος φτάνει έως και τα 250.000 ευρώ ποσό το οποίο μπορεί να καλύψει μέχρι και το 50% της επένδυσης σε μικρομεσαίες επιχειρήσεις που συμμετέχουν σε κάποιο κοινοπρακτικό σχήμα.

Νέλος Γεωργούδης: Στροφή στην ποιότητα

Νέλος Γεωργούδης,Πρόεδρος ΠΕΜΕΤΕΑπό τη δική του πλευρά, ο κ. Νέλος Γεωργούδης, προέδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Μεταποιητών–Τυποποιητών Εξαγωγέων Επιτραπέζιων Ελιών (ΠΕΜΕΤΕ), ανέφερε ότι  τα 60 μέλη του ΠΕΜΕΤΕ, είτε πρόκειται για ιδιωτικές επιχειρήσεις είτε για συνεταιρισμούς, προωθούν ελληνικά προϊόντα σε 80 χώρες σε όλο τον κόσμο. Η επιτραπέζια ελιά εξάγεται κατά 70% , ποσοστό που μεταφράζεται σε 80-90.000 τόνους το χρόνο. Επισημαίνοντας ότι η έμφαση πρέπει να δοθεί στην ποιότητα δήλωσε πως «η στροφή σε ποιοτικά προϊόντα με υψηλή προστιθέμενη αξία και τα οποία θα διαφέρουν από τον ανταγωνισμό είναι μονόδρομος». Επίσης απαραίτητη για την ενίσχυση των εξαγωγών είναι η αύξηση της παραγωγικότητας και η καταπολέμηση της γραφειοκρατίας.
   
ΣΕΒΙΤΕΛ: Ο πόλεμος των χαμηλών τιμών

Από την δική του πλευρά. ο Γενικός Γραμματέας  του Πανελλήνιου Συνδέσμου Εξαγωγέων Ελαιόλαδου (ΣΕΒΙΤΕΛ),  κ. Γιώργος Οικονόμου, τόνισε ότι το ελαιόλαδο είναι το πιο σημαντικό εξαγωγικό προϊόν της χώρας που αποφέρει σημαντικά έσοδα, αν και το μεγαλύτερο ποσοστό του εξάγεται χύμα, χωρίς δηλαδή μεγάλη προστιθέμενη αξία. 

Ο κ. Οικονόμου υπογράμμισε ότι ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα είναι ότι η ποιότητα των ελληνικών προϊόντων φθίνει, καθώς αυτά έχουν εμπλακεί σε έναν πόλεμο χαμηλών τιμών όταν τα ανταγωνιστικά προϊόντα άλλων χωρών βελτιώνουν συστηματικά τα ποιοτικά χαρακτηριστικά τους. Πολλοί παραγωγοί εστιάζουν στην παράδοση ενώ όλα γύρω αλλάζουν με πολύ γρήγορους ρυθμούς. Επίσης η χώρα μας υστερεί στην προωθητική στήριξη των προϊόντων της παράγοντας πολύ σημαντικός για την ανάπτυξη των πωλήσεων εκτός συνόρων.

ΠΑΝΕΛ I
Εξαγωγικά δάνεια του ΕΤΕΑΝ , factoring, ασφάλιση : Οι 3 εναλλακτικές χρηματοδότησης των εξαγωγών 

Τρεις είναι οι εναλλακτικές λύσεις  χρηματοδότησης  των εξαγωγικών επιχειρήσεων, έναντι των κλασσικών τραπεζικών ορίων, που περιορίζονται καθημερινά: Το νεοσύστατο Ταμείο Επιχειρηματικότητας και Ανάπτυξης (ΕΤΕΑΝ), το factoring  και η ασφάλιση των Πανελ 1α Σακελλαρίδη, Τζέης, Χασιώτηςεξαγωγών, με παράλληλη εκχώρηση του ασφαλιστηρίου  συμβολαίου προς τις τράπεζες για διευκόλυνση της χρηματοδότησης. Οι εναλλακτικές αυτές, συζητήθηκαν κατά τη διάρκεια του πρώτου πάνελ του συνεδρίου. Στο πρώτο μέρος του πάνελ με θεματολογία «Τρόποι και Μέσα Χρηματοδότησης»  συμμετείχαν οι κ.κ. Αλέξανδρος Παπαρσένος, επικεφαλής του ΕΤΕΑΝ,  Νέλλη Τζάκου, Γενική Διευθύντρια Λειτουργιών  Εθνικής Τράπεζας, Πάνος  Παπαθεοδώρου, Διευθύνων Σύμβουλος, Marfin Factors & Forfaiters, και μέλος του  Executive Board της Διεθνούς Οργάνωσης Factors Chain International, ενώ τη συζήτηση συντόνισε η δημοσιογράφος Άντα Σεϊμανίδη.

Από τη δική του πλευρά, ο πρόεδρος του νεοσύστατου Ταμείου Επιχειρηματικότητας και Ανάπτυξης (ΕΤΕΑΝ ), Δρ. Αλέξανδρος Παπαρσένος, ανέφερε πως «το ΕΤΕΑΝ, ως χρηματοδοτικός πυλώνας για τις επιχειρήσεις, περιλαμβάνει τέσσερα επιμέρους ταμεία , μέσω των οποίων θα χρηματοδοτηθούν φυσικά πρόσωπα και επιχειρήσεις με 3 δισ. ευρώ περίπου, μέσα στην επόμενη διετία». Σύμφωνα με τον επικεφαλής του, το Ταμείο, έχει τη δυνατότητα να στηρίξει οποιοδήποτε επιχειρηματικό σχέδιο είτε πρόκειται για μικρές ή και μεγάλες επιχειρήσεις. Οι επιχειρηματικές προσπάθειες, θα χρηματοδοτούνται με κεφάλαια του ΕΤΕΑΝ σε συνδυασμό με τραπεζικό δανεισμό, με επιτόκια πολύ ελκυστικά. Αυτά, θα διαμορφώνονται κοντά στο 4% και θα είναι τα χαμηλότερα στην αγορά. 

Η Γενική Διευθύντρια Λειτουργιών  Εθνικής Τράπεζας  κ. Ν. Τζάκου, ανέφερε  ότι το ΕΤΕΑΝ, υπό το συντονισμό του Υπουργείου Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας και με τη συνεργασία του Ευρωπαϊκού Ταμείου Επενδύσεων (ΕΤΕ) και της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων (ΕΤΕπ), θα αποτελέσει βασικό εργαλείο στις προσπάθειες και του Τραπεζικού Συστήματος να στηρίξει τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις.

Ερωτώμενη πάντως σχετικά με τα κριτήρια δανειοδότησης των επιχειρήσεων, ανέφερε, ότι δεν θα αλλάξουν σημαντικά από τα υφιστάμενα, καθώς είναι ποιοτικά και στόχος τους, είναι η προστασία τόσο των κεφαλαίων του ΕΤΕΑΝ όσο και των ίδιων των τραπεζών. 

Εν συνεχεία ο κ. Π. Παπαθεοδώρου, διευθύνων σύμβουλος της Marfin Factors & Forfaiters, τόνισε και από τη δική του πλευρά, ότι το factoring, αποτελεί το καλύτερο και ασφαλέστερο χρηματοδοτικό εργαλείο για τις εξαγωγές και όχι μόνον.
Είναι μάλιστα χαρακτηριστικό ότι πέρυσι, παρά το γεγονός ότι το ελληνικό ΑΕΠ σημείωσε πτώση, οι εξαγωγές αυξήθηκαν, με αποτέλεσμα το εξαγωγικό factoring να αναπτυχθεί κατά 60%. Για το 2011, η πρόβλεψη, είναι ότι η κατακόρυφη αυτή αύξηση θα συνεχιστεί.  Σημείωσε  επίσης, ότι οι ελληνικές εταιρείες factoring προσφέρουν υψηλό επίπεδο υπηρεσιών και είναι χαρακτηριστικό ότι μεταξύ 252 εταιρειών σε όλο τον κόσμο, δύο ελληνικές εταιρείες factoring, αυτές της Eurobank και της Marfin,  βρίσκονται μέσα στην πρώτη δωδεκάδα.

«Ασφάλιση και χρηματοδότηση»

Πανελ 1β, Τζέης, Σακελλαρίδη, ΧασιώτηςΣτο δεύτερο μέρος του πάνελ με θέμα «Ασφάλιση και χρηματοδότηση» συμμετείχαν οι  κ.κ. Χριστίνα Σακελλαρίδη, Πρόεδρος Οργανισμού Ασφάλισης Εξαγωγικών Πιστώσεων, Γεράσιμος Τζέης, Managing Director της Atradius Credit Insurance N.V. και Χρήστος Χασιώτης, Προϊστάμενος κλάδου Αστικής Ευθύνης και Διαχείρισης Κρίσεων της Chartis Greece. 

Η κ. Χ. Σακελλαρίδη, αναφέρθηκε στα τρία βασικά «άγχη» που έχουν οι εξαγωγικές επιχειρήσεις, και είναι:  α) η εξεύρεση πελάτη, β) η αξιολόγηση του  ρίσκου της αγοράς σε σχέση με το που θα πρέπει να απευθυνθούν και γ) το πώς θα εξασφαλίσουν τη χρηματοδότηση και σε μερικές περιπτώσεις την προχρηματοδότηση. Ο ΟΑΕΠ, φροντίζει τα δύο πρώτα «άγχη» σύμφωνα με την κ. Σακελλαρίδη, καθώς πληροφορεί την ελληνική επιχείρηση για την φερεγγυότητα του πελάτη, ενώ σε περίπτωση ζημιάς την καλύπτει ο οργανισμός.

Την τελευταία εξαετία, ο ΟΑΕΠ έχει αποζημιώσει ελληνικές εταιρείες με περίπου 3,3 εκατ. ευρώ. Τα ασφάλιστρα είναι χαμηλά, σε μία προσπάθεια ενθάρρυνσης των εξαγωγών και μάλιστα σε μία περίοδο που σύμφωνα με την πρόεδρο του οργανισμού, οι ξένες ασφαλιστικές εταιρείες αρνούνται να ασφαλίσουν τις ελληνικές εταιρείες.  

Από τη δική του πλευρά, ο κ. Γ. Τζέης, επεσήμανε, ότι  ολοένα και περισσότερες επιχειρήσεις, συνδέουν την ασφάλιση της εξαγωγικής διαδικασίας με τη διευκόλυνση της χρηματοδότησης μια τάση  που ολοταχώς αυξάνεται.
Το ασφαλιστικό πακέτο δε, ανοίγει συχνά  και την πόρτα της χρηματοδότησης, αφού είναι πολύ συχνό το φαινόμενο, εξαγωγικές επιχειρήσεις οι οποίες έχουν ασφαλίσει τον πιστωτικό κίνδυνο σε ασφαλιστικές εταιρείες, να απευθύνονται στις τράπεζες εκχωρώντας το ασφαλιστήριο συμβόλαιο είτε και να κάνουν χρήση υπηρεσιών Factoring μόνο για τη χρηματοδοτική και την εισπρακτική λειτουργία.

Όπως προσέθεσε ο κ. Γ. Τζέης, η παρουσία της Atradius στο εξωτερικό συνεχώς αυξάνεται, ενώ σε σχετικό ερώτημα σχετικά με το κόστος των υπηρεσιών απάντησε ότι είναι «αποδεκτό» καλύπτοντας  τη διαχείριση του cash flow, την παροχή πληροφοριών και γενικά την αποτροπή της ζημιάς για την επιχείρηση. Αυτό μπορεί να πραγματοποιηθεί μέσω της μεγάλης βάσης δεδομένων της Atradius, η οποία έχει στοιχεία για περίπου 55 εκατ. ευρώ επιχειρήσεις διεθνώς. Μάλιστα, σύμφωνα με τον κ. Τζέη η εταιρεία καλύπτει και την ασφάλιση έναντι πολιτικού ρίσκου όπου αυτό απαιτείται.

Από τη δική του πλευρά ο  κ. Χ. Χασιώτης τόνισε, ότι  το σημαντικότερο μεγαλύτερο κριτήριο για την ασφάλιση μίας επιχείρησης είναι το ίδιο το προϊόν που παράγει και κατά πόσο αυτό είναι ανταγωνιστικό και μπορεί να πετύχει σε ξένες αγορές. Τη μεγαλύτερη εξαγωγική δραστηριότητα και κατ’ επέκταση ανάγκη για ασφάλιση έχουν οι επιχειρήσεις του κλάδου τροφίμων και ποτών, όμως υπάρχει ανάγκη ασφάλισης και σε άλλα διαρκή προϊόντα.

WORKSHOP : Όμιλος Εθνικής Τράπεζας: «Η εξωστρέφεια χρειάζεται εμπειρία και εξειδίκευση»

Ακολούθησε workshop στο οποίο συμμετείχαν η κα Εύη Πασσά, Διευθύντρια-Επικεφαλής της Διεύθυνσης Συναλλακτικής Τραπεζικής ομίλου Εθνικής Τράπεζας, και ο Αλέξανδρος Κοντόπουλος, διευθύνων σύμβουλος της Εθνικής Factors. Η κ. Ε. Workshop Ομιλος Εθνικής Τράπεζας,κα Πασσά, κ. ΚοντόπουλοςΠασσά στην ομιλία της, αναφέρθηκε στα οφέλη που προκύπτουν από την εμπλοκή της τράπεζας σε όλη τη διαδικασία της εφοδιαστικής αλυσίδας, κάτι που δημιουργεί ασφάλεια και κλίμα εμπιστοσύνης μεταξύ επιχείρησης και πελάτη.  

Οι ανάγκες των επιχειρήσεων, σύμφωνα με την κ. Πασσά, εντοπίζονται στην  βελτίωση της ρευστότητας τους, τη βελτίωση των οικονομικών τους καταστάσεων και στην εξασφάλιση κλίματος εμπιστοσύνης απέναντι στους πελάτες τους. Η τράπεζα, βοηθά, στο επίπεδο της αποτελεσματικότερης διαχείρισης των ισολογισμών, στην καλύτερη διαχείριση της ρευστότητας, στις δυναμικές πωλήσεις και στη σύσφιξη των σχέσεων με τους πελάτες. Η κ. Πασσά, ανέφερε ότι η Εθνική αποτελεί περιφερειακή δύναμη με παρουσία σε 11 χώρες με μονάδες και γραφεία σε όλες μέχρι και την Κίνα.

Ο κ. Α. Κοντόπουλος, αναφέρθηκε στη σημασία του εξαγωγικού Factoring για  το παγκόσμιο εμπόριο, καθώς σημαντικό ποσοστό συναλλαγών γίνεται αυτή τη στιγμή με ανοικτούς λογαριασμούς, κάτι που σημαίνει ότι απαιτείται η ασφάλεια των πιστώσεων. Τόνισε ότι το factoring στην Ελλάδα έχει μεγάλες προοπτικές ανάπτυξης καθώς υπάρχουν προσδοκίες ότι οι  ελληνικές εξαγωγές μπορούν να αυξηθούν κατακόρυφα μέσα στην προσεχή πενταετία. Υπενθύμισε, ότι η Εθνική έχει μπει από το 1994 στο factoring ενώ το 2008 ο τομέας αυτονομήθηκε «βγαίνοντας» από την τράπεζα.

 Χρήστος Αθανασόπουλος: η σημασία των εμπορικών γραφείων

Ο κ. Χρ. Αθανασόπουλος, ανέφερε ότι το συγκριτικό πλεονέκτημα του Υπουργείου Εξωτερικών είναι οι αρχές και τα γραφεία στο εξωτερικό. Συνολικά, υπάρχουν 60 εμπορικά γραφεία σε 49 χώρες με φιλοσοφία επίλυσης  των προβλημάτων κάθε μιας επιχείρησης ξεχωριστά.  

Παράλληλα, επεκτείνοντας το πρόγραμμα εξωστρέφειας, το υπουργείο προχώρησε  στη δημιουργία χάρτη με τις βασικές ομάδες προϊόντων, αλλά και τις χώρες στις οποίες επιλέγουμε να τα προωθήσουμε. Ανάμεσα στις δράσεις που θα συμβάλλουν στην επίτευξη των στόχων της Οικονομικής Διπλωματίας περιλαμβάνεται  κι ένα  πρόγραμμα επιχειρηματικών αποστολών στο εξωτερικό για συγκεκριμένους κλάδους, στις εξής αγορές: Ουγγαρία, Αζερμπαϊτζάν, Καναδά, Ουζμπεκιστάν, Ινδία, Ν. Κορέα, Σερβία και Ιράκ. 

Επίσης, τρεις φορές το χρόνο, διεξάγονται τα Contact Days, στα οποία καλούνται εμπορικοί ακόλουθοι για να ενημερώσουν τους επιχειρηματίες. Έχει ακόμα δημιουργηθεί η πλατφόρμα για τη δικτύωση των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων, διαδικτυακά σεμινάρια ενημέρωσης και εκπαίδευσης για τα στελέχη των γραφείων στο εξωτερικό κα.

ΠΑΝΕΛ II

Στο δεύτερο πάνελ του συνεδρίου με τίτλο «Μέσα υποστήριξης και προώθησης των εξαγωγών» με συντονιστή τον κ. Ηλία Σιακαντάρη, κατέθεσαν τις απόψεις τους οι κ.κ. Σταύρος Αρναουτάκης, Περιφερειάρχης Κρήτης, ο κ. Βασίλης Κορκίδης, πρόεδρος Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου, ο κ. Παναγιώτης Αγνιάδης, Γενικός Γραμματέας Κεντρικής Ένωσης Πάνελ 2, Αρναουτάκης, Παπαστεργιόπουλος, Κακούδης, Αγνιάδης, ΚορκίδηςΕπιμελητηρίων  και πρόεδρος Επιμελητηρίου Βοιωτίας, ο κ. Γιώργος Παπαστεργιόπουλος Διευθυντής Επικοινωνίας, Πληροφόρησης, Συντονισμού Γραφείου και Δράσεων ΟΠΕ και   ο κ. Αθανάσιος Κακούδης, Υπεύθυνος Ενδιάμεσου Φορέα του Επιχειρησιακού Προγράμματος Ανταγωνιστικότητα και Επιχειρηματικότητα (ΕΦΕΠΑΕ) για τη Δράση «Εξωστρέφεια– Ανταγωνιστικότητα των Επιχειρήσεων».

Από τη δική του πλευρά ο κ. Στ. Αρναουτάκης, Περιφερειάρχης Κρήτης τόνισε ότι «βασική προϋπόθεση για να έχουμε ανταγωνιστικά προϊόντα είναι να έχουμε ποιοτικά προϊόντα. Πρέπει να επενδύσουμε στην ποιότητα για να ανταγωνιστούμε τις χώρες που έχουν φθηνό εργατικό δυναμικό. Το σχέδιο Καλλικράτης  βοηθά, γιατί παρέχει πλέον τη δυνατότητα συνεργασίας όλων των αρμόδιων φορέων».
Ο κ. Γ. Παπαστεργιόπουλος,  ανέφερε ότι «η Ελλάδα είναι ουραγός σε ευρωπαϊκό επίπεδο στις εξαγωγές, ενώ σε παγκόσμιο επίπεδο η χώρα μας κατατάσσεται στην 64η θέση. Τα στοιχεία αυτά δείχνουν πως έχουμε χάσει σημαντικό έδαφος, αλλά παρόλα αυτά υπάρχουν περιθώρια βελτίωσης. Η αισιοδοξία πηγάζει από την αυξητική πορεία των παγκόσμιων εξαγωγών, την οποία και μπορούμε να εκμεταλλευτούμε». Ο εκπρόσωπος του ΟΠΕ, ανέφερε επίσης ότι είναι σημαντικός ο ρόλος που πρέπει να διαδραματίσουν οι περιφέρειες στην επικοινωνία και την εκπαίδευση όλων των εμπλεκομένων. Προς αυτή την κατεύθυνση, ο ΟΠΕ  δρομολογεί ήδη δράσεις,  όπως η συμμετοχή σε επιλεγμένες εκθέσεις του εξωτερικού.  

Στη δική του παρέμβαση, ο κ. Β. Κορκίδης, πρόεδρος της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου  ανέφερε, ότι το επιζητούμενο σήμερα εξαγωγικό μοντέλο  θα είναι μία λύση στην κρίση και ταυτόχρονα παράγοντας ανάπτυξης μακροπρόθεσμα. Επιβεβαίωσε επίσης, την στροφή του εμπορίου  στην εξωστρέφεια. Όπως είπε χαρακτηριστικά, «όλοι θέλουμε και μπορούμε να  γίνουμε εξαγωγείς.  Πλην όμως, χρειάζεται χρόνος».

Σε ότι αφορά στο ρόλο των Επιμελητηρίων στην εξωστρέφεια, ο κ. Παναγιώτης Αγνιάδης, Γενικός Γραμματέας  της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων, επεσήμανε την αναγκαιότητα να υπάρξει συνεργασία ανάμεσα στην ιδιωτική  πρωτοβουλία  και το κράτος για την εξουδετέρωση της  δημοσιοϋπαλληλικής  νοοτροπίας που καθυστερεί και την εξαγωγική προσπάθεια. Όπως είπε χαρακτηριστικά ο κ. Αγνιάδης, «με τραυματισμένη αξιοπιστία στα προϊόντα της χώρας δε θα έχουμε τα επιθυμητά αποτελέσματα στις εξαγωγές αν στο ρόλο του συντονιστή δεν  τοποθετηθεί η ιδιωτική πρωτοβουλία». 

Ο κ. Αθανάσιος Κακούδης, υπεύθυνος Ενδιάμεσου Φορέα του Επιχειρησιακού Προγράμματος Ανταγωνιστικότητα και Επιχειρηματικότητα (ΕΦΕΠΑΕ) για τη Δράση «Εξωστρέφεια – Ανταγωνιστικότητα των Επιχειρήσεων», κατά την παρέμβαση του, αναφέρθηκε στα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά αυτού του νέου προγράμματος που προκηρύχτηκε στις 4/2/11 και η δημόσια δαπάνη του, ανέρχεται στα 30 εκατ. ευρώ με συγκεκριμένη γεωγραφική κατανομή.  Το πρόγραμμα, αφορά επίσης  όλο το φάσμα του μεγέθους των επιχειρήσεων και η υποβολή των αιτήσεων γίνεται ηλεκτρονικά.

ΠΑΝΕΛ III
Η εμπειρία των επιτυχημένων εξαγωγέων

Στο τρίτο πάνελ με θέμα «Η εμπειρία των επιτυχημένων εξαγωγέων προϊόντων και υπηρεσιών» συμμετείχαν οι κ.κ Βασίλης Θεοχαράκης πρόεδρος της Nanofos, Δημήτρης Κυριακόπουλος, εκτελεστικός αντιπρόεδρος της ΕΛΒΑΛ, Γεώργιος Λάλλος, Διευθυντής Εφοδιασμού και Εμπορίας Πετροχημικών ΕΛΠΕ, Δημήτρης Παρασκευάς, Δικηγόρος, του Δικηγορικού Γραφείου «Ηλίας Παρασκευάς» , Δρ. Ανδρέας Περσίδης, Διευθύνων Σύμβουλος, Biovista, Πρόεδρος του Συνδέσμου Εταιρειών Βιοτεχνολογίας. 

Ο κ. Β. Θεοχαράκης έκανε αναφορά στη δραστηριότητα της εταιρείας του με έδρα το Λαύριο, η οποία αφορά στη παραγωγή υλικών νανοτεχνολογίας, τα οποία χρησιμοποιούνται στις κατασκευές για την προστασία των κατοικιών από υγρασία, ή υλικών που κάνουν τα πλακίδια αυτοκαθαριζόμενα κλπ. Η εταιρεία εξάγει σε 25 χώρες σε όλο τον κόσμο μεταξύ των οποίων είναι η Ιαπωνία , το Ντουμπάι, και οι Σκανδιναβικές χώρες. 

Ο κ. Δ. Κυριακόπουλος, αναφέρθηκε στον όμιλο που ανήκει η ΕΛΒΑΛ (ΒΙΟΧΑΛΚΟ), που  είναι ο μεγαλύτερος εξαγωγέας  στην Ελλάδα με 75% των πωλήσεων να γίνεται στο εξωτερικό, ποσοστό που αντιστοιχεί σε εξαγωγές αξίας 2,2 δις ευρώ.  Σύμφωνα με τον ίδιο, η επιτυχία μίας εξαγωγικής εταιρείας συνίσταται στο τρίπτυχο τεχνολογία, ποιότητα και focus στον πελάτη. Επίσης είναι σημαντικό τα ελληνικά προϊόντα να πιστοποιούνται από τους διεθνείς οργανισμούς για να αποδεικνύουν έτσι ότι μπορούν να σταθούν στην παγκόσμια αγορά. 

Ο κ. Γ. Λάλλος ανέφερε για τον κλάδο πετροχημικών των ΕΛΠΕ ότι εξάγει αυτή τη στιγμή γύρω στα 3 εκατ. τόνους προϊόντος αλλά η ποσότητα αυτή θα διπλασιαστεί όταν ολοκληρωθεί η επένδυση στην Ελευσίνα. Τόνισε ότι στα πετροχημικά οι εξαγωγές των ΕΛΠΕ αφορούν στο 65-70% της παραγωγής και γίνονται κυρίως σε χώρες της Μεσογείου, τη Β. Αφρική και τα Βαλκάνια. 

Ο κ. Π. Περσίδης ανέφερε για την εταιρεία του ότι είναι κατά 100% εξαγωγική και αφορά σε καθαρά B2B δραστηριότητα. Τόνισε ότι στον κόσμο υπάρχουν μόνο άλλες 5-10 εταιρείες ανταγωνιστικές της Biovista. Για το θέμα του κόστους της τεχνολογίας είπε ότι είναι σημαντικό αν θέλει κάποιος να βρίσκεται στην αιχμή των εξελίξεων.

Ο κ. Παρασκευάς υπογράμμισε  ότι το 99,5% των εργασιών του δικηγορικού του γραφείου, αφορά σε ξένους πελάτες. Μίλησε για την ανάγκη ώστε το ελληνικό δίκαιο να διέπει σε παγκόσμιο επίπεδο κάποιους τομείς στους οποίους έχει πλεονέκτημα όπως είναι η ναυτιλία. Ως  το μεγαλύτερο πρόβλημα των ελληνικών επιχειρήσεων χαρακτήρισε  το ελληνικό κράτος το οποίο αλλάζει συνεχώς τους νόμους δυσκολεύοντας την επιχειρηματική δραστηριότητα.

ΠΑΝΕΛ IV
   
Στο τελευταίο πάνελ του συνεδρίου με θέμα «Οι μεγάλες και οι νέες αγορές για τα ελληνικά προϊόντα και υπηρεσίες»  έλαβαν μέρος Πάνελ 4, Π. Αρμακόλας,S. Jallad, Ι.Τζεν, Μ, Μπαλήοι κ.κ. Μιχαέλα Μπαλή, εκπρόσωπος Germany Trade and Invest Ελληνογερμανικού Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου, Ιωάννης Τζεν, μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του Ελληνο-ρωσικού Επιμελητηρίου, Dr Salleh Jalad, αντιπρόεδρος Ελληνοαραβικού Επιμελητηρίου και 3rd Vice President Treasury, Insurance & Relations f Consolidated Contractors Company (CCC) και  Παναγιώτης Αρμακόλας Διευθύνων Σύμβουλος Kondor S.A.   
  
Η κ. Μ. Μπαλή κατά την παρέμβαση της, ανέφερε ότι η Γερμανία είναι η μεγαλύτερη εξαγωγική χώρα και ακολουθεί η Ιταλία. Η Γερμανία είναι σημαντική ως χώρα για την Ελλάδα, αλλά η σχέση αυτή δε λειτουργεί και αντίστροφα.  Σε ότι  αφορά τα νούμερα, πέρυσι υπήρξε πτώση από την πλευρά των ελληνικών εισαγωγών από τη Γερμανία, αλλά αυξήθηκαν κατά 6% οι εξαγωγές της Ελλάδας προς τη Γερμανία.

Ο κ. Ι. Τζεν, μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του Ελληνο-ρωσικού Επιμελητηρίου ανάφερε ότι  «η Ρωσία είναι μία μεγάλη αγορά με προοπτική και δυναμισμό στην οποία η Ελλάδα δεν έχει τη θέση που της αναλογεί, λόγω των ελλείψεων στην εξαγωγική προσπάθεια προς την Ρωσία. Οι εξαγωγές της Ελλάδας προς τη Ρωσία είναι 321 εκατ. ευρώ και οι εισαγωγές 4 δις. ευρώ λόγω του πετρελαίου.

Ο Dr S. Jalad, 3rd Vice President Treasury, Insurance & Relations f Consolidated Contractors Company (CCC) από την πλευρά του αναφέρθηκε στις εξαγωγικές σχέσεις της Ελλάδας με τα αραβικά κράτη. Σύμφωνα με τα στοιχεία για τις εξαγωγές και τις εισαγωγές, το διάστημα 2006-10, φαίνεται πως στην Ελλάδα υπάρχει έλλειμμα της τάξεως των 50 δισ. δολαρίων.
Το έλλειμμα που παρατηρείται μπορεί να μειωθεί με δύο τρόπους την ενίσχυση των εξαγωγών ή την αύξηση των επενδύσεων. Σε ότι αφορά όμως το δεύτερο, πρέπει να επισημανθεί ότι μετά από την είσοδο της Ελλάδας στην ΕΕ οι σχέσεις της με τα αραβικά κράτη έχουν μεταβληθεί και ένας από τους σημαντικότερους λόγους είναι τα προβλήματα που προκύπτουν με την έκδοση βίζας. «Θέλετε να κοιτάξετε στην Ευρώπη και είναι δική σας απόφαση, αλλά μη νομίζετε ότι στη Μ. Ανατολή δε θα κινηθούν προς την Τουρκία ή προς άλλες χώρες εκτός ΕΕ» είπε χαρακτηριστικά.

Τέλος ο κ. Παναγιώτης Αρμακόλας, Διευθύνων Σύμβουλος Kondor S.A., αναφέρθηκε στη σχέση των ελληνικών προϊόντων με την αγορά της Κίνας. 

«Οι προοπτικές για τα ελληνικά προϊόντα στην κινεζική αγορά είναι θετικές καθώς οι παραγγελίες αυξάνονται και οι Κινέζοι καταναλωτές αποδέχονται ολοένα και περισσότερο τα ελληνικά προϊόντα». Αναφερόμενος στην πολιτεία και το ρόλο της ως προς την ενίσχυση των ελληνικών εξαγωγών στην Κίνα, ο κ. Αρμακόλας, επεσήμανε την έλλειψη εμπορικού ακολούθου τους τελευταίους έξι μήνες  από το γραφείο του Πεκίνου, αλλά  και την έλλειψη πόρων από την πλευρά της πρεσβείας για τη στήριξη των ελληνικών επιχειρήσεων».
      

Το συνέδριο, διοργανώθηκε από το οικονομικό και επενδυτικό περιοδικό ΧΡΗΜΑ και  τα Money Conferences, με την αιγίδα και συνεργασία των παρακάτω επτά εξαγωγικών φορέων: Ελληνικού Οργανισμού Εξωτερικού Εμπορίου (ΟΠΕ), Πανελληνίου  Συνδέσμου  Εξαγωγέων (ΠΣΕ), Συνδέσμου  Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος (ΣΕΒΕ),  Συνδέσμου Εξαγωγέων Κρήτης (ΣΕΚ), Συνδέσμου Ελληνικής Βιομηχανίας Τυποποίησης Ελαιολάδου (ΣΕΒΙΤΕΛ), Πανελλήνιας Ενωσης Μεταποιητών-Τυποποιητών Επιτραπέζιων Ελιών (ΠΕΜΕΤΕ) και της Εθνικής Διεπαγγελματικής Οργάνωσης Αμπέλου και Οίνου (ΕΔΟΑΟ).

Χορηγοί:

Χρυσός χορηγός του συνεδρίου ήταν η Εθνική Τράπεζα.
Αργυροί χορηγοί ήταν οι εταιρίες Marfin Factors & Forfaiters, η Εntersoft και η Specisoft.
Χάλκινοι χορηγοί ήταν οι εταιρείες Atradius Credit Insurance, η Κόνδωρ Α.Ε.Ε.Ε., η Ελβάλ, και τα Σωληνουργεία Κορίνθου ΑΕ.
Απλοί χορηγοί ήταν οι εταιρίες ABC FACTORS, η Πειραιώς FACTORING, η Chartis Insurance και η Noisis Σύμβουλοι Ανάπτυξης.

Χορηγοί Επικοινωνίας ήταν ο ΣΚΑΙ και ο ΣΚΑΙ 100,3, η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, και το site kathimerini.gr, το μηνιαίο περιοδικό ΧΡΗΜΑ, η εβδομαδιαία ηλεκτρονική εφημερίδα ΧΡΗΜΑ WEEK, το site hrima.gr, το μηνιαίο περιοδικό Insurance World, η εβδομαδιαία ηλεκτρονική εφημερίδα Insurance Week, το site Insuranceworld.gr και η μηνιαία free press εφημερίδα «ασφαλίζομαι».

Για περισσότερες πληροφορίες παρακαλούμε απευθυνθείτε: Αθηνά Φραδέλου, Money Conferences, +30 210 998 4905, fradelou.a@ethosmedia.eu