Γ. Παπακωνσταντίνου: «Η περαίωση δεν είναι συγχωροχάρτι»

Περισσότερες δόσεις και χαμηλότερη προκαταβολή και συντελεστές για τον υπολογισμό του ποσού της περαίωσης ζήτησαν μεταξύ άλλων σήμερα οι παραγωγικοί φορείς στη συνάντηση που είχαν με τον υπουργό Οικονομικών κ. Γ. Παπακωνσταντίνου στο πλαίσιο τη διαβούλευσης για το σχέδιο της ρύθμισης των εκκρεμών φορολογικών υποθέσεων.

«Η περαίωση δεν είναι συγχωροχάρτι, ο συνεπής φορολογούμενος ούτε εκβιάζεται, ούτε υποχρεώνεται να υπαχθεί» τόνισε μιλώντας στην έναρξη της διαβούλευσης ο υπουργός Οικονομικών Γ. Παπακωνσταντίνου και διευκρίνισε ότι η Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων θα αποστείλει τα ειδοποιητήρια περαίωσης στα οποία θα αναγράφεται ο φόρος που θα πρέπει να καταβάλλουν όσοι υπαχθούν για να κλείσουν τις υποθέσεις τους.

Παράλληλα έκανε σαφές ότι στο πλαίσιο του νομοσχεδίου για τις “δίκες εξπρές” που προωθείται σε συνεργασία με το υπουργείο Δικαιοσύνης, θα προβλέπεται αυτόφωρος διαδικασία για όποιους εντοπίζονται από το ΣΔΟΕ με μεγάλη φοροδιαφυγή. “Βάζουμε γερά θεμέλια για να φτιάξουμε ένα νέο πλαίσιο φορολογικής συμμόρφωσης”, τόνισε χαρακτηριστικά ο υπουργός σημειώνοντας ότι η περαίωση αποτελεί μια τελευταία ευκαιρία για ρύθμιση όλων των φορολογικών υποθέσεων παρελθόντων ετών και σηματοδοτεί το ξεκίνημα μιας νέας αρχής.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσιάστηκαν από τον κ. Παπακωνσταντίνου οι ανέλεγκτες χρήσεις φτάνουν τα 2,5 εκατομμύρια, στα δικαστήρια εκκρεμούν φορολογικές υποθέσεις 30 δισ. ευρώ, οι φορολογικές δίκες φτάνουν τις 150.000 , ο χρόνος εκδίκασης αγγίζει τα 7 με 10 χρόνια μέχρι να τελεσιδικήσουν, 1,3 φορολογούμενοι έχουν ληξιπρόθεσμες οφειλές 30 δισ. ευρώ ενώ οι ελεγκτικοί μηχανισμοί μπορούν να ελέγξουν μόνο το 3% των φορολογικών υποθέσεων κάθε χρόνο.

Από την πλευρά τους οι παραγωγικοί φορείς ζήτησαν επίσης να αυξηθεί το όριο των ακαθάριστων εσόδων των 20 εκατ. ευρώ που τίθεται για να υπαχθεί μία επιχείρηση στην περαίωση. Ζήτησαν ακόμη να διευκρινισθεί αν η περαίωση θα οδηγεί στη δυνατότητα καταστροφής των βιβλίων.

Το υπουργείο Οικονομικών, αναμένεται να προχωρήσει σε διορθώσεις σημείωση του σχεδίου της ρύθμισης με βάση τις προτάσεις των φορέων έτσι ώστε να καταθέσει το σχέδιο νόμου για την περαίωση την ερχόμενη εβδομάδα στη Βουλή. Προηγουμένως το σχέδιο νόμου θα τεθεί προς έγκριση σε συνεδρίαση του υπουργικού συμβουλίου.

Αντιδράσεις-Θέσεις φορέων παραγωγικών τάξεων   

Ο συντελεστής 2% επί του τζίρου είναι υψηλός και θα πρέπει να μειωθεί στο 1%, σύμφωνα με όσα ανέφεραν ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Αθήνας κ. Κ. Μίχαλος και ο πρόεδρος της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου κ. Β. Κορκίδης σχολιάζοντας τη ρύθμιση της περαίωση. Ειδικότερα, σε δήλωσή του ο κ. Κορκίδης τόνισε τη σημασία των κινήτρων για τις συνεπείς επιχειρήσεις αλλά και την ανάγκη μη αύξησης του ΦΠΑ και των έμμεσων φόρων ενώ ο κ. Μίχαλος ανέφερε:

«Προφητικά το Ε.Β.Ε.Α. είχε επισημάνει πριν λίγες μέρες ότι για να αποβεί αποτελεσματική και χρήσιμη μία νέα περαίωση, θα έπρεπε να συνδυάζει λογικά ποσά πρόσθετου φόρου και, κυρίως, να βάζει οριστικό και αμετάκλητο τέλος στις περαιούμενες φορολογικές υποθέσεις. Το κείμενο προς διαβούλευση, όμως, που έδωσε το Υπουργείο Οικονομικών περιέχει παγίδες που αν δεν εξαλειφθούν, τότε η περαίωση θα αποτύχει παταγωδώς. 

Εξάλλου ο ΣΕΒ με ανακοίνωση του ζητάει να δεσμευτούν τα δύο μεγάλα κόμματα με επίσημη δήλωσή τους ότι στο άμεσο, αλλά και στο απώτερο μέλλον θα καταψηφίσουν  κάθε νέα πρόταση για περαίωση. Ο Σύνδεσμος τάσσεται κατά της πρακτικής της περαίωσης αλλά θεωρεί ότι στην παρούσα συγκυρία “πρέπει να υλοποιηθεί με τη βασική προϋπόθεση ότι θα είναι πράγματι για τελευταία φορά και με όρους τόσο ευνοϊκούς ώστε να σηματοδοτεί με σαφήνεια μία αμετάκλητη διαχωριστική γραμμή με το παρελθόν, δίνοντας οριστικό τέλος στις 150.000 υποθέσεις που λιμνάζουν στις εφορίες και στα δικαστήρια”.

Ο ΣΕΒ αναφέρει ότι από θέση αρχής έχει επανειλημμένα τοποθετηθεί ενάντια στην πρακτική της περαίωσης ανέλεγκτων φορολογικών και άλλων υποθέσεων και ότι η κατ’ έθιμο προσφυγή στο μέτρο αυτό της ουσιαστικής φορολογικής αμνηστίας επιβεβαιώνει την αναποτελεσματικότητά του μέτρου στην πράξη. Παρά ταύτα, ο Σύνδεσμος αναγνωρίζει πόσο είναι δημοσιονομικά κρίσιμο να αυξηθούν τα έσοδα τούτη τη συγκεκριμένη στιγμή, καθώς και το γεγονός ότι πολλοί φορολογούμενοι αντιμετωπίζουν αντικειμενική αδυναμία να ανταποκριθούν στα πρόσθετα φορολογικά βάρη που καλούνται πλέον να επωμιστούν.

Η περαίωση δεν είναι μέτρο εξυπηρέτησης μόνο των επιχειρήσεων, αλλά καλύπτει και τα κενά που δημιουργούνται από τις ασάφειες και την πολυπλοκότητα του Κώδικα Φορολογικών Στοιχείων, δήλωσε επίσης ο πρόεδρος του Συνδέσμου Βιομηχανιών Αττικής και Πειραιώς κ. Δημήτρης Μαθιός

Όπως επισημαίνει, για να ανταποκριθούν τα λογιστήρια των επιχειρήσεων στις πολύμορφες και πολύπλοκες απαιτήσεις του σημερινού Κώδικα Φορολογικών Στοιχείων επιβάλλεται να έχουν γνώσεις φοροτεχνικών και νομικών ώστε να αποφύγουν λάθη και παρατυπίες. Στελέχωση όμως τέτοιας μορφής είναι έξω από τις οικονομικές δυνατότητες των επιχειρήσεων.

Συνεπώς μέχρι να απλοποιηθεί ο Κώδικας Φορολογικών Στοιχείων θα πρέπει η κυβέρνηση να φροντίζει να καλύπτονται οι συνέπειες και η περαίωση είναι ένα από τα μέτρα για την κάλυψη των κενών αυτών.

«Εάν συμβαίνει, όπως και συμβαίνει το μέτρο αυτό να το εκμεταλλεύονται και ασυνεπείς φορολογούμενοι είναι ασφαλώς δυσάρεστο και άδικο αλλά δυστυχώς δεν μπορεί να γίνει διαφορετικά» κατέληξε ο κ. Μαθιός.

Οι προτάσεις των επιμελητηρίων

Μείωση προκαταβολών και συντελεστών υπολογισμού πρόσθετου φόρου, καθώς και αύξηση των δόσεων για την εξόφληση των υποχρεώσεων των επιχειρήσεων, ζητούν μεταξύ άλλων -στο πλαίσιο της διαδικασίας περαίωσης εκκρεμών φορολογικών υποθέσεων- τα επιμελητήρια Εμποροβιομηχανικό (ΕΒΕΘ), Επαγγελματικό (ΕΕΘ) και Βιοτεχνικό Θεσσαλονίκης (ΒΕΘ). Οι θέσεις τους κοινοποιούνται με επιστολές, που εστάλησαν στον αρμόδιο υπουργό, Γεώργιο Παπακωνσταντίνου, στο πλαίσιο της εν εξελίξει διαβούλευσης για την κατάρτιση του σχετικού νομοσχεδίου.

 Αναλυτικότερα, ο πρόεδρος του ΕΒΕΘ, Δημήτρης Μπακατσέλος, προτείνει να ενταχθούν στη διαδικασία περαίωσης όλες οι εταιρίες, ανεξαρτήτως τζίρου. Επίσης, οι συντελεστές υπολογισμού φόρου να είναι στο 0,7% για εταιρίες με επαρκή βιβλία, στο 1,5% για ανεπαρκή βιβλία και σε 2,3% για ανακριβή. Ζητά ακόμη την τμηματική καταβολή του φόρου που θα προκύψει από την περαίωση, σε μέχρι 36 δόσεις κατ’ ανώτατο όριο και συμψηφισμό του ΦΠΑ, που θα προκύψει από την περαίωση, με το ΦΠΑ του 2011.

Παράλληλα, προτείνει να υπάρχει δυνατότητα μεταφοράς υπολοίπου ζημίας στις επόμενες χρήσεις. Ζητά, τέλος, να συμπεριληφθούν στο νομοσχέδιο δύο ακόμη προτάσεις του: ρύθμιση του οφειλόμενου ΦΠΑ τρέχουσας χρήσης, μέχρι την ψήφιση του νόμου και πρόβλεψη για τμηματική καταβολή του μέχρι 24 μήνες, καθώς και επίλυση εκκρεμούντων θεμάτων επιστροφών ΦΠΑ και φόρου εισοδήματος, π.χ., με έκδοση ομολόγων ελληνικού δημοσίου.

 Αναγκαία χαρακτηρίζει, λόγω της κρίσης, την προσφυγή των μικρομεσαίων επιχειρήσεων στη ρύθμιση η διοίκηση του ΕΕΘ, προτείνοντας όμως βελτιώσεις. Ο πρόεδρος του ΕΕΘ, Μιχάλης Ζορπίδης, προτείνει την εξαίρεση -από την περαίωση- όσων εταιριών είχαν προβεί σε αυτοπεραίωση για τις χρήσεις 2003-2009. 

Ζητά να μειωθεί ο συντελεστής υπολογισμού επιπλέον φόρου για τα δηλωθέντα ακαθάριστα έσοδα σε 1% από 2% , αλλά και να “πέσει” στο 10% από 25% το ύψος της προκαταβολής για όποιον επιτηδευματία θέλει να ρυθμίσει ανέλεγκτες υποθέσεις. Το ΕΕΘ εισηγείται ακόμη να υπάρξει τμηματική καταβολή του φόρου, που θα προκύψει λόγω περαίωσης, με ελάχιστο ποσό μηνιαίας δόσης 300, 500 και 800 ευρώ.

 Για τελευταία φορά πρέπει να εφαρμοστεί το μέτρο της περαίωσης, γιατί αλλιώς “όλοι θα περιμένουν την ύστατη στιγμή για να προχωρήσουν σε αντίστοιχες ρυθμίσεις”, υποστηρίζει ο πρόεδρος του ΒΕΘ, Σωτήρης Μαγόπουλος. Κάνει λόγο για κίνδυνο επιβράβευσης της φοροδιαφυγής και των ασυνεπών φορολογούμενων, σε βάρος των συνεπών.

 «Μπορεί η αύξηση των εσόδων να είναι το μεγάλο στοίχημα για την κυβέρνηση, ωστόσο πολλοί φορολογούμενοι αντιμετωπίζουν αντικειμενική αδυναμία να ανταποκριθούν στα πρόσθετα φορολογικά βάρη», υπογραμμίζει το ΒΕΘ. Εφόσον δρομολογείται η περαίωση, προσθέτει, η προβλεπόμενη προκαταβολή πρέπει να μειωθεί και ο αριθμός των δόσεων να αυξηθεί.