Σύλλογος Ζημιωθέντων Ασπίς Πρόνοια: Παρατηρήσεις στο σχέδιο νόμου

Παρατηρήσεις στο προτεινόμενο προς ψήφιση σχέδιο νόμου, κάνει ο Σύλλογος Ζημιωθέντων Επενδυτών και Ασφαλισμένων  του Ομίλου Ασπίς Πρόνοια που ανεγράφησαν από τον καθηγητή του ασφαλιστικού δικαίου της Νομικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών κ. Θεμιστοκλή Σκούρα. Οι παρατηρήσεις έχουν ως εξής:

1. Η κατά το άρθρο 1 του Σχεδίου κατάργηση της «Επιτροπής Εποπτείας Ιδιωτικής Ασφάλισης» (ΕΠ.Ε.Ι.Α.) και η μη μεταφορά της ως συνόλου στην Τράπεζα της Ελλάδος, παρά μόνον η μεταφορά του ειδικού επιστημονικού προσωπικού, ύστερα όμως από αξιολόγησή του, θα δημιουργήσει ένα μεγάλο κενό Εποπτείας των ασφαλιστικών επιχειρήσεων και μάλιστα σε μια χρονική στιγμή, που οι ασφαλιστικές επιχειρήσεις θα πρέπει να αυξήσουν τα ίδια κεφάλαιά τους σε εφαρμογή της Οδηγίας Solvensy II. Οι συνέπειες του κενού αυτού θα είναι ιδιαίτερα σημαντικές .

2. Αναζήτηση Αναδόχου του χαρτοφυλακίου ζωής σύμφωνα με το άρθρο 2 του Σχεδίου

2.1. Η μη ανεύρεση Αναδόχου του χαρτοφυλακίου ζωής της ΑΣΠΙΣ ΠΡΟΝΟΙΑ από την ανάκληση της άδειάς της (21.09.2009) μέχρι σήμερα, προδικάζει και τη μη ανεύρεση τέτοιου Αναδόχου στα πλαίσια του άρθρου 2 του Σχεδίου, καθόσον καμιά ασφαλιστική επιχείρηση δεν θα δεχθεί να αναλάβει ένα τέτοιο χαρτοφυλάκιο με έλλειμμα πάνω από 400 εκατ. Ευρώ.

2.2. Οι υπό παρ. α και β της παρ. 1 του άρθρου 2 του Σχεδίου φαίνονται να συγκρούονται σχετικά με το καθεστώς που θα διέπει τις εκκρεμείς διαδικασίες που αφορούν ασφαλιστικές επιχειρήσεις, των οποίων έχει ανακληθεί η άδεια, δηλαδή Ασπίς Πρόνοια. Οι εκκρεμείς αυτές διαδικασίες θα διέπονται από το άρθρο 4α του άρθρου 10 ν.δ. 400/70 ή από το άρθρο 2 του Σχεδίου. Χρειάζεται σαφής διατύπωση.

2.3. Στο άρθρο 2 του Σχεδίου (παρ. 1 υπό δ΄) οι απαιτήσεις των φορέων παροχής υπηρεσιών υγείας, που προέρχονται από νοσήλεια των ασφαλισμένων της Ασπίς Πρόνοια, περιορίζονται στο 50%. Ποιός ο λόγος του τόσο μικρού περιορισμού;

2.4. Στην παρ. 5 του άρθρου 2 του Σχεδίου ορίζεται ότι : «αν παρέλθει ένα έτος από τη δημοσίευση αυτού του νόμου χωρίς να εκδοθεί η εγκριτική απόφαση της Τράπεζας της Ελλάδος, η διαδικασία περατώνεται αυτοδίκαια και για το χαρτοφυλάκιο ζωής εφαρμόζονται οι διατάξεις περί ασφαλιστικής εκκαθάρισης του ν.δ. 400/70». Δηλαδή εάν δεν ευρεθεί Ανάδοχος για το χαρτοφυλάκιο ζωής ή ευρεθεί, και ή δεν έχει υπογραφτεί η σύμβαση μεταβίβασης του χαρτοφυλακίου ή δεν έχει εκδοθεί η εγκριτική της συμβάσεως αυτής απόφαση της Τράπεζας της Ελλάδος μέσα σε ένα χρόνο από τη δημοσίευση του νόμου αυτού τότε ακολουθεί η ασφαλιστική εκκαθάριση του χαρτοφυλακίου ζωής.
Θα χρειαστεί ένας χρόνος από τη δημοσίευση του νόμου για να ακολουθήσει η ασφαλιστική εκκαθάριση του χαρτοφυλακίου ζωής. Δεν είναι μεγάλο το χρονικό διάστημα, αν αναλογιστεί κανείς και το χρόνο περάτωσης της ασφαλιστικής εκκαθάρισης του χαρτοφυλακίου;

2.5.     Στην παρ. 3 υπό γ΄ του άρθρου 2 ορίζεται ότι : «…κάθε υφισταμένη αίτηση εξαγοράς ή μελλοντική εξαγορά ασφαλιστηρίου της επιχείρησης ή λήξη του ασφαλιστηρίου, με εξαίρεση τις απαιτήσεις για καταβολή  ασφαλίσματος υγείας, αναστέλλεται για δύο χρόνια από την ημέρα ανάληψης του χαρτοφυλακίου από τον ανάδοχο…».

 Η αναστολή αυτή των δύο ετών συν τον ένα χρόνο που απαιτείται κατά τα παραπάνω για την εφαρμογή της ασφαλιστικής εκκαθάρισης στο χαρτοφυλάκιο ζωής συν τον απαιτούμενο χρόνο για την περάτωση της ασφαλιστικής εκκαθάρισης του χαρτοφυλακίου ζωής φθάνουμε τουλάχιστον στην πενταετία για να λάβει ο καθένας ασφαλισμένος της ΑΣΠΙΣ ΠΡΟΝΟΙΑ ένα ελάχιστο ποσοστό της αξιώσεώς του.

2.6. Στην παρ. 3 υπό θ΄ του άρθρου 2 του Σχεδίου ορίζεται ότι : «Το μέρος της απαίτησης από ασφάλιση που δεν αναλαμβάνεται από τον ανάδοχο κατά την περίπτωση (β) της παραγράφου αυτής ικανοποιείται κατά ποσοστό 65% από το Εγγυητικό Κεφάλαιο Ζωής…».

 Καταρχήν θα πρέπει να διευκρινιστεί ότι στην πιο πάνω διάταξη υπάγονται όλες οι απαιτήσεις των ασφαλισμένων της ΑΣΠΙΣ ΠΡΟΝΟΙΑ και η ικανοποίηση του 65% των απαιτήσεών τους αφορά το υπόλοιπο των απαιτήσεών τους μετά την ικανοποίηση μέρους τους είτε από τον Ανάδοχο είτε από την ασφαλιστική εκκαθάριση.

 Η αναστολή είσπραξης των απαιτήσεων από το Εγγυητικό Κεφάλαιο για χρονικό διάστημα τριών ετών από τη δημοσίευση αυτού του νόμου με απόφαση της Τράπεζας της Ελλάδος, όπως ορίζει στη συνέχεια η πιο πάνω διάταξη, παραπέμπει στο απώτατο μέλλον την έστω και κατά μέρος ικανοποίηση των ασφαλισμένων της ΑΣΠΙΣ ΠΡΟΝΟΙΑ.

2.7. Στο άρθρο 5 παρ. 2 του Σχεδίου πρέπει να γίνει σαφές ότι το Εγγυητικό Κεφάλαιο Ζωής καλύπτει σε όση έκταση τούς καλύπτει και τους ασφαλισμένους της Ασπίς Πρόνοια.

2.8. Στο άρθρο 7 του Σχεδίου θα πρέπει να διευκρινιστεί ότι η ρύθμιση αυτή δεν αφορά τα ασφαλιστήρια των ασφαλισμένων της Ασπίς Πρόνοια. Πέρα από αυτό, ο περιορισμός ικανοποίησης των αξιώσεων ανά δικαιούχο στις 25.000,00 και 50.000,00 Ευρώ αντίστοιχα θεωρείται μεγάλος.

2.9. Στο άρθρο 10 ο καθορισμός σε ποσοστό μέχρι 1,5 % της συνολικής ετήσιας παραγωγής ακαθάριστων καταχωρημένων ασφαλίστρων κλάδων ζωής, που θα εισφέρουν οι ασφαλιστικές επιχειρήσεις, θεωρείται ότι προσκρούει σε δεδομένα του Κοινοτικού Δικαίου σύμφωνα με τα οποία δεν μπορεί η εισφορά από ασφαλιστικές επιχειρήσεις σε Επικουρικό Κεφάλαιο να υπερβαίνει το 0,20% των ασφαλίσεων ζωής.

Τα μέλη του σωματείου διατυπώνουν επίσης τα κάτωθι ερωτήματα – προβληματισμούς:

1) Πρόβλεψη στο συνιστώμενο δια του νόμου αυτού που θα ψηφισθεί στην ολομέλεια της βουλής την 22/7/210, εγγυητικό κεφαλαίο ζωής για τις εκκρεμείς υποθέσεις, εκ της ανάκλησης της άδειας λειτουργίας του εταιρειών του ομίλου ασπίς πρόνοια , καθ΄ην περίπτωση δεν υπάρξει αναδοχή υπό τινός ασφαλιστικής εταιρείας, προκείμενου να διασφαλιστούν πλήρως οι απαιτήσεις των δικαιούχων ασφαλισμάτων.

2) Να τεθεί ρητά στον νόμο αυτόν, η αναγκαιότης και η σκοπιμότης της τριετούς αναστολής των εξαγορών μας των απαιτήσεων μας, από την νέα τυχόν ευρεθησομενη ανάδοχο ασφαλίς. εταιρεία και να αιτιολογηθεί η μη δυνατότης των ασφαλισμένων να στραφούν δικαστικώς κατά ασπίς πρόνοια κ.λ.π (των προερχόμενων εκ της συμβάσεως ασφάλισης), ενόσον δεν ικανοποιούνται πλήρως και ολοσχερώς οι απαιτήσεις τους.

3) πρόβλεψη ρητή στον νόμο της εξασφάλισης των απαιτήσεων μας,  στην περίπτωση της μη υπάρξεως ανάδοχου ασφαλιστικής εταιρείας για να αναλάβει το διαμορφωμένο από τον επόπτη  χαρτοφυλάκιο ζωής αυτής της ασπίς πρόνοια και commercial value, πως θα εξασφαλισθούν σε αυτήν την περίπτωση  και εντός ποσού χρονικού ακριβώς διαστήματος στον νόμο αυτόν οι απαιτήσεις μας.

4) Να τεθεί ρητή πρόβλεψη σε ποιες ακριβώς περιπτώσεις οδηγούνται οι απαιτήσεις των ασφαλισμένων στην ασφαλιστική εκκαθάριση (εάν το πόσον από το εγγυητικό κεφαλαίο των 25.000 ευρώ, λειτουργεί αλληλένδετα και προσθετικά με αυτό της ασφαλ. εκκαθάρισης ή μεμονωμένα) και να ορισθεί το ακριβές πλαίσιο το χρονικό της εκκαθάρισης και των αρμοδιοτήτων ομοίως χρονικών και νομικών ενεργειών του εκάστοτε επόπτη της εκκαθάρισης.

5) Να τεθεί ρητή πρόβλεψη για την περίπτωση που η αναδεχόμενη και εγκρινόμενη από την τράπεζα Ελλάδας, ασφαλ. εταιρεία αυτό το χαρτοφυλάκιο ζωής, κριθεί τελικώς αφερέγγυα και αυτή, προκείμενου να διασφαλισθούν οι απαιτήσεις των δικαιούχων ασφαλισμάτων και να !!!!μην οδηγηθούν και αυτοί στην ασφαλιστική εκκαθάριση και στην αποζημίωση του μέχρι ποσού 25.000 ευρώ από το συνιστηθησώμενο εγγυητικό κεφαλαίο ζωής.

6) Στην προηγούμενη περίπτωση -της ανάκλησης δηλ. της άδειας λειτουργίας της τυχόν ευρεθησομένης, μετά την παροδο του έτους, ή των 3 ετών ανάλογα, να τεθεί ρητή πρόβλεψη τι θα γίνει με το εγγυητικό κεφάλαιο ζωής. πώς αυτό δηλ. θα λειτουργήσει αυτόνομα – ανεξάρτητα και στην περίπτωση που θα ανακληθεί και η άδεια της νέας αναδόχου και εμείς οι δικαιούχοι ασφαλισμάτων ζωής, θα αποζημιωθούμε σύμφωνα με τον υπό ψήφιση σχέδιο νόμου, κατά το υπόλοιπο ποσοστό του 70%, ανεξαρτήτως δηλ. εαν ανακληθεί αυτής ή άδεια, ή όχι…. και επομένως πάλι

7) Να τεθεί στον νόμο αυτόν που θα ψηφισθεί πρόβλεψη περί παρεχόμενης σε εμάς τους ασφαλισμένους κάλυψης του εγγυητικού κεφαλαίου ζωής, το οποίο να λειτουργεί, υπέρ ημών, διασφαλίζοντας τις απαιτήσεις μας, ανεξαρτήτως της προσβολής του ή μη από τις ασφαλ. εταιρείες (ένωση τους ε.α.ε.ε) ως προς  την  αναδρομικότητα του εγγυητικού κεφαλαίου για το ποσοστό επί του υπόλοιπου που δεν αναδέχθηκε η ασφαλ. εταιρεία η ανάδοχος…κατά 70% ….

8) Αιτιολόγηση στον νόμο σαφή, περί της μη δυνατότητας μας της διεκδίκησης μας δικαστικώς κατά ελληνικού δημόσιου, της ασπίς πρόνοια εκ της ασφάλισης σύμβασης των προερχόμενων απαιτήσεων μας κατ΄αυτης, κ.λ.π.,  για το υπόλοιπο των ασφαλ. απαιτήσεων μας, αφού δεν μας εξοφλεί και αποζημιώνει πλήρως και ολοσχερώς το ελληνικό δημόσιο και αυτή η εταιρεία.