Ελένη Κίτρα: Ωφέλιμη η δημόσια κριτική…

Η Ελένη Κίτρα, διευθύντρια OMD Digital Hellas και μέλος Δ.Ε. του Interactive Advertising Bureau Hellas, αναφέρθηκε στην ανάπτυξη και τον εξελισσόμενο ρόλο των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, τα οποία έχουν διαμορφώσει έναν συμμετοχικό χαρακτήρα στον παγκόσμιο ιστό του διαδικτύου, αλλά ωθούν και τις επιχειρήσεις να έχουν θετική παρουσία σε αυτόν. Οι επιχειρηματικές πρακτικές αποκτούν ευρύτερη κοινωνική πρόσβαση, ενώ παράλληλα εκτίθενται στο ευρύ κοινό με αμεσότερο τρόπο και καθίστανται αντικείμενο άμεσου διαλόγου και κριτικής.

Τα social media είναι μέρος της εξέλιξης της γενικότερης κοινωνικότητας του ανθρώπου, ανέφερε η κα Κίτρα, η οποία τόνισε ότι -με το πέρασμα του χρόνου και με την εδραίωση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης- το web γίνεται ολοένα και πιο ανθρώπινο. Η παρουσία, μάλιστα, των επιχειρήσεων σε αυτά αλλάζει την αντίληψη της επικοινωνίας και τις προσεγγίσεις τους σε αυτόν τον τομέα. Οι εταιρείες, παραδείγματος χάριν, δεν “ανακοινώνουν”, πλέον, στοιχεία για τη δραστηριότητά τους, αλλά τα “μοιράζονται” με τους αποδέκτες της σχετικής πληροφόρησης. Η μεταβολή αυτή στην οπτική και στην πρακτική της επικοινωνίας σαφέστατα επιφέρει αλλαγές και στο πεδίο της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης.

Είναι σημαντικό να έχουμε κατά νου διάφορα δεδομένα, σχετικά με τα social media, τα οποία πριν από λίγα χρόνια θα ήσαν αδιανόητα, αλλά ακόμη και σήμερα ίσως είναι δύσκολο να φαντασθούμε ότι συμβαίνουν. Δεδομένα όπως ότι εκατομμύρια πολίτες ενημερώνονται για την επικαιρότητα κυρίως από sites όπως το Facebook ή το Twitter, παρά από τις επαγγελματικές, ειδησεογραφικές ιστοσελίδες. Όπως ότι το Facebook συγκεντρώνει περισσότερους χρήστες από τη μηχανή αναζήτησης Google, οι οποίοι μάλιστα παραμένουν συνδεδεμένοι με αυτό για πολύ περισσότερο χρόνο. Όπως ότι εκατομμύρια άτομα παίζουν τα διαδικτυακά, κοινωνικά παιχνίδια, που είναι διαθέσιμα στα social media, ενώ επίσης εκατομμύρια χρήστες ηλικίας άνω των 35 ετών (όχι μόνο έφηβοι, όπως θα ήταν αναμενόμενο) παρακολουθούν και ενημερώνουν τις σελίδες τους σε αυτά μέσω φορητών συσκευών επικοινωνίας.

Η κα Κίτρα, εν είδει εισαγωγής στη συζήτηση που συνεχίσθηκε στο πάνελ που ακολούθησε, ανέφερε παραδείγματα ευρύτατης και ελεύθερης κυκλοφορίας γνώσης και απόψεων, μέσα από site όπως η Wikipedia ή το YouTube, η εμπειρία των οποίων παρέχει πολύτιμη ενημέρωση και δεδομένα σχετικά με τις κοινωνικές και καταναλωτικές τάσεις. Αναφορικά με τα αρνητικά σχόλια, τα οποία πολλές φορές διατυπώνονται από επισκέπτες σελίδων κοινωνικής δικτύωσης που διατηρούνται από επιχειρήσεις, η κα Κίτρα υποστήριξε ότι είναι θετικό η όποια κριτική να εκφράζεται ανοικτά ενώπιον των εταιρειών, επειδή σε διαφορετική περίπτωση αυτή θα εκφρασθεί «πίσω από την πλάτη» της εταιρείας, η οποία έτσι δεν θα έχει τη δυνατότητα να παράσχει τις δικές της θέσεις και ερμηνείες των πραγμάτων.