Το Εγγυητικό Κεφάλαιο να έχει αναδρομική ισχύ

Στη φάση των διαβουλεύσεων παραμένει το νομοσχέδιο που πέραν του θέματος της εποπτείας και της μεταφοράς των αρμοδιοτήτων στην Τράπεζα της Ελλάδος, προβλέπει και τη σύσταση Εγγυητικού Κεφαλαίου στον κλάδο Ζωής.

«Αγκάθι» ως γνωστόν αποτελεί το ζήτημα της αναδρομικότητας του Εγγυητικού Κεφαλαίου. Από τη μία πλευρά είναι οι ασφαλιστικές εταιρίες που δεν επιθυμούν ο νέος φορέας να αναλάβει τις «αμαρτίες» και τα βάρη του παρελθόντος που άφησαν πίσω τους η Ασπίς Πρόνοια και η Commercial Value.

Από την άλλη πλευρά, είναι οι ασφαλισμένοι των εταιριών που έκλεισαν, που ως γνωστόν, εδώ και περίπου οχτώ μήνες παραμένουν ανασφάλιστοι και που δεν έχουν καμία ακόμα απάντηση αν και κατά πόσο είναι εξασφαλισμένοι και κατά πόσο θα αποκατασταθούν σε σχέση με τις απαιτήσεις τους. 

Με άλλα λόγια, ζητείται απάντηση γύρω από το ποιος θα πληρώσει τη ζημιά σε επίπεδο ασφαλισμένων, στοιχείο που όπως φαίνεται είναι κομβικό και στην κατεύθυνση της σταδιακής αποκατάστασης της εμπιστοσύνης των πολιτών απέναντι στο θεσμό.

Προκειμένου να διερευνήσουμε τη στάση του κοινού απέναντι στο θέμα που συνδέεται με τη σύσταση του Εγγυητικού Κεφαλαίου, θέσαμε στους επισκέπτες του insuranceworld.gr, το ερώτημα: «Το Εγγυητικό Κεφάλαιο Ζωής να έχει αναδρομική ισχύ;». Η εικόνα των απαντήσεων, δεν αφήνει αμφιβολία γύρω από την επικρατούσα άποψη. Το «Ναι» ως απάντηση συγκέντρωσε περίπου το 42% των απαντήσεων και το «Όχι», μόλις το 18%.

Η δεύτερη σε προτιμήσεις επιλογή, ήταν η πιο συγκεκριμένη: «Ναι και να επιβαρυνθεί η Πολιτεία, οι ασφαλισμένοι και οι ασφαλιστικές εταιρίες» με ποσοστό περίπου 26%. 

Η απάντηση που αφήνει εκτός των βαρών τις ασφαλιστικές: «Ναι χωρίς να επιβαρυνθούν οι ασφαλιστικές εταιρίες» συγκέντρωσε μόλις το υπόλοιπο 14,5%.

Ναι στην αναδρομικότητα, απάντησαν δηλαδή σχεδόν εφτά στους δέκα συμμετέχοντες. Η γενικότερη στάση επομένως απέναντι στο θέμα είναι ξεκάθαρη, χωρίς να εξαιρεί τις ασφαλιστικές που συχνά έρχονται αντιμέτωπες με το επιχείρημα ότι έχουν επωφεληθεί από την παραγωγή που είχαν οι εταιρείες που έκλεισαν.
 
Οι ασφαλιστικές από την πλευρά τους έχουν επίσης ισχυρό επιχείρημα, ότι δεν μπορούν να ευθύνονται οι ίδιες για λάθη και παρανομίες άλλων, που λειτουργούσαν νόμιμα επί σειρά ετών.

Η «καυτή πατάτα» της απόφασης βρίσκεται στα χέρια του υπουργείου που καλείται επιπλέον να λάβει απόφαση σε μια εξαιρετικά δύσκολη περίοδο για τη χώρα, όπου όλοι αναζητούν ρευστότητα και κανείς δε θέλει να… πληρώσει.

Το σίγουρο είναι, ότι ακόμα χειρότερη είναι η απραξία που συσσωρεύει, παρά επιλύει τα προβλήματα. Οι ασφαλισμένοι παραμένουν οχτώ περίπου μήνες στον «αέρα» και οικονομικοί και κοινωνικοί λόγοι, επιβάλλουν να δοθούν άμεσα απαντήσεις και λύσεις.

Η διέξοδος είναι απαραίτητη και για τον κλάδο, προκειμένου να βρει το βηματισμό του για μια νέα και υγιή αναπτυξιακή πορεία. Σε αυτήν την κατεύθυνση, χρειάζονται αποφάσεις και σύμφωνα με το κοινό, καλούνται όλοι να συμβάλλουν και να αναλάβουν τις ευθύνες που τους αναλογούν.