Σε ελεύθερη πτώση οι Ασφαλίσεις Μεταφερόμενων Εμπορευμάτων

Αν και με μικρή παραγωγή ο κλάδος Ασφάλισης Μεταφερόμενων Εμπορευμάτων αποτελεί έναν από τους πλέον παραδοσιακούς τομείς δραστηριοποίησης των ασφαλιστικών εταιριών.

Πριν η οικονομίας μας εμπλακεί στη δίνη της κρίσης οι Ασφαλίσεις Μεταφερόμενων Εμπορευμάτων πορεύονταν ανοδικά, ακολουθώντας τα χνάρια της επιχειρηματικής κοινότητας που έσφυζε από ανάπτυξη. Τώρα που οι καιροί άλλαξαν, τώρα που η κατανάλωση μειώνεται, όπως και οι εξαγωγές μας, ο κλάδος κινείται αντίστροφα χάνοντας χρόνο με το χρόνο σημαντικό μέρος της δυναμικής του.

Ωστόσο, οι ασφαλιστικές εταιρίες δεν τον εγκαταλείπουν. Το αντίθετο. Πασχίζουν να αναστρέψουν την αρνητική του κατεύθυνση αναζητώντας στηρίγματα στο marketing, όπως και σε νέες τακτικές πωλήσεων.

Όσο για τα ασφάλιστρα, ούτε λόγος να γίνεται για αυξήσεις. Οι ασφαλισμένοι πιέζουν για φθηνότερα τιμολόγια, ενώ και η ίδια η αγορά των εμπορευμάτων χάνοντας σημαντικό κομμάτι από τους διακινούμενους όγκους λόγω της κρίσης, δεν αφήνει περιθώρια για αυξητικές μεταβολές στα ασφάλιστρα.

Στον κλάδο των μεταφερόμενων εμπορευμάτων δραστηριοποιούνται συνολικά περί τις 40 ασφαλιστικές εταιρίες, με την Εθνική Ασφαλιστική ως leader στην ιδιωτική ασφάλιση να κατέχει την πρώτη θέση και τους πολυεθνικούς να κρατούν της 8 από τις 10 πρώτες θέσεις της κατηγορίας.

Ωστόσο, στις Ασφαλίσεις Μεταφερόμενων Εμπορευμάτων υπάρχουν μεγάλα περιθώρια συγκέντρωσης. Οι τρεις πρώτες εταιρίες κατέχουν το 36% της σχετικής αγοράς και οι 10 πρώτες περίπου το 70%. Το ενδιαφέρον πλέον για τους ισχυρούς είναι το πώς θα εξασφαλίσουν ανάπτυξη διεκδικώντας μερίδια αγοράς από τους μικρούς.

Ο κλάδος Ασφάλισης Μεταφερόμενων  Εμπορευμάτων επιβιώνει τα τελευταία δύο με τρία χρόνια τρώγοντας από τις… σάρκες του και θα συνεχίσει στο ίδιο μοτίβο όσο διαρκεί η κρίση, όσο οι εταιρίες παραγωγής, εμπορίας και διακίνησης θα παραμένουν σε ύπνωση.

Απώλειες εσόδων μετρά τα τελευταία δύο χρόνια ο κλάδος Ασφάλισης Μεταφερόμενων Εμπορευμάτων, που φαίνεται να πλήττεται ιδιαίτερα από τις αντιξοότητες του οικονομικού περιβάλλοντος.

Η μείωση της ζήτησης και κατά συνέπεια του τζίρου των επιχειρήσεων, προκαλεί πτώση των μεταφορών στην Ελλάδα, αλλά και των εισαγωγών και εξαγωγών, και κατά συνέπεια συρρίκνωση του όγκου των μεταφερόμενων εμπορευμάτων, που ως αποτέλεσμα έχει τη συρρίκνωση και της «ασφαλιστικής πίτας».

Πρόκειται για αρνητική εξέλιξη η οποία καταγράφεται στα στατιστικά στοιχεία της Ένωσης Ασφαλιστικών Εταιριών Ελλάδος. Σύμφωνα με αυτά, το 2009 η μεταβολή των ασφαλίστρων και των δικαιωμάτων συμβολαίων ήταν αρνητική κατά 22,47% (!) με τα έσοδα των ασφαλιστικών εταιριών να περιορίζονται στα 39,033 εκατ. ευρώ έναντι 50,346 εκατ. ευρώ το 2008.

Η καθοδική τάση στα έσοδα του κλάδου δείχνει να μην σταματά το 2010, αλλά, αντίθετα, να συνεχίζεται με αμείωτη ένταση. Βάσει των πρώτων ενδείξεων για την πορεία της παραγωγής φέτος, τα έσοδα του κλάδου εμφανίζονται να ακολουθούν εκ νέου καθοδική πορεία σε ποσοστό 15% με 20%, η οποία αν προσμετρηθεί στα παραγωγικά αποτελέσματα του 2009 επιτείνει το πρόβλημα, διογκώνοντας τις συνέπειές του στα αποτελέσματα των ασφαλιστικών εταιριών.

Μάλιστα, αν κανείς παρατηρήσει τα στοιχεία παραγωγής που έδωσε πρόσφατα η Ένωση στη δημοσιότητα για τη χρήση του 2009, εύκολα θα διαπιστώσει ότι οι Ασφαλίσεις Μεταφερόμενων Εμπορευμάτων κατέγραψαν τη μεγαλύτερη μείωση παραγωγής έναντι κάθε άλλου κλάδου στις Γενικές Ασφάλειες και με μεγάλη διαφορά από τον αμέσως προηγούμενο κλάδο με αρνητική πορεία, που ήταν οι Ασφαλίσεις Πιστώσεων, όπου το ποσοστό μείωσης διαμορφώθηκε στο 8,72%.

Θα πρέπει επίσης να τονιστεί ότι στις Ασφαλίσεις Μεταφερόμενων Εμπορευμάτων εντοπίζονται οι υψηλότερες απώλειες εσόδων και ως αξία, δεδομένου ότι το 2009 χάθηκε παραγωγή περί τα 11 εκατ. ευρώ σε σχέση πάντα με το 2008.

Χτυπήματα κάτω από τη ζώνη

Στελέχη της ασφαλιστικής αγοράς αναφερόμενα στην πτωτική πορεία της παραγωγής δεν την αποδίδουν μόνο στην κρίση, αλλά και στο σκληρό ανταγωνισμό που επικρατεί στον κλάδο, και που λόγω της κρίσης έχει ενταθεί, ξεφεύγοντας πολύ συχνά και από τα νόμιμα όρια.

Όπως σχολιάζουν τα ίδια στελέχη, οι αθέμιτες πρακτικές με την παροχή τιμολογίων κάτω του κόστους είναι αρκετά συχνές. Ένας σημαντικός αριθμός εταιριών, στην αγωνία τους να μην χάσουν μερίδια αγοράς, αλλά και να εξασφαλίσουν έσοδα, όπως και να τονώσουν τη ρευστότητά τους, «χτυπούν» τα ασφάλιστρα χωρίς να υπολογίζουν αν με την επιθετική τιμολογιακή πολιτική την οποία ακολουθούν θα μπορέσουν, μελλοντικά, να αντιμετωπίσουν τους κινδύνους τους οποίους αναλαμβάνουν.

Σύμφωνα με εκτιμήσεις κύκλων της αγοράς, από τις 22 ποσοστιαίες μονάδες κατά τις οποίες μειώθηκε η παραγωγή το 2009 έναντι του 2008, οι 15 μονάδες προκλήθηκαν από την κρίση και την πτώση της ζήτησης και οι υπόλοιπες 7 μονάδες χάθηκαν λόγω του εξοντωτικού ανταγωνισμού και των μειωμένων ασφαλίστρων.

Πάντως, τα όσα συμβαίνουν στις Ασφαλίσεις Μεταφερόμενων Εμπορευμάτων επιδρούν σε μικρό βαθμό στην εξέλιξη της παραγωγής των Γενικών Ασφαλειών και αυτό διότι, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΑΕΕ, σε ένα σύνολο παραγωγής από πρωτασφαλίσεις και δικαιώματα συμβολαίων ύψους 2,939 δισ. ευρώ το 2009, στις Ασφαλίσεις Μεταφερόμενων Εμπορευμάτων αντιστοιχούν μόλις τα 39,033 εκατ. ευρώ.

Νέες υπηρεσίες

Τα στελέχη των ασφαλιστικών εταιριών ήδη από το 2009 άρχισαν να προβληματίζονται για το πώς θα αναστρέψουν την αρνητική πορεία του κλάδου. Το ίδιο και η Ένωση Ασφαλιστικών Εταιριών Ελλάδος. Το iw ζήτησε από τον πρόεδρο της Επιτροπής Μεταφορών και Σκαφών, κ. Χρήστο Αδαμαντιάδη, να σχολιάσει τις ανωτέρω εξελίξεις, και όπως ο ίδιος ανέφερε «η Επιτροπή έχει εστιάσει στην προσπάθεια επαναφοράς του κλάδου σε αναπτυξιακή τροχιά, δεδομένης της οργανικής συρρίκνωσης του τομέα των ελληνικών μεταφορών και της συνεπακόλουθης μείωσης της συνολικής παραγωγής ασφαλίστρων κατά την τελευταία πενταετία».

Ειδικότερα, ο κ. Αδαμαντιάδης τόνισε ότι στο επίκεντρο αυτής της πρωτοβουλίας βρίσκεται η αναζήτηση νέων πηγών άντλησης εργασιών και δραστηριοτήτων, που θα μπορούσαν να οδηγήσουν στη διεύρυνση της «ασφαλιστικής πίτας» και στη δημιουργία της πρόσθετης ασφαλιστικής ύλης για τους Κλάδους Μεταφορών και Σκαφών. 

Σύμφωνα με τον ίδιο «στο πλαίσιο αυτό, διερευνούμε και προτείνουμε στις εταιρίες-μέλη μας ένα περίγραμμα εξειδικευμένων καλύψεων που ζητούνται από διάφορες επαγγελματικές κατηγορίες, όπως για παράδειγμα η Αστική Ευθύνη Λιμένων, η ασφάλιση μικρών και μεσαίων ναυπηγοεπισκευαστικών μονάδων ή οι ασφαλίσεις πειρατείας και, παράλληλα, καταβάλουμε προσπάθεια για την διασφάλιση, ενίσχυση και προβολή του θεσμού της υποχρεωτικής ασφάλισης αστικής ευθύνης σκαφών μέσω της υλοποίησης συγκεκριμένων δράσεων και ενεργειών».

Ο κ. Αδαμαντιάδης υπογράμμισε επίσης ότι, η Επιτροπή της ΕΑΕΕ θα συνεχίσει να εργάζεται με τις Εποπτικές και άλλες αρχές για τη βελτίωση και αναβάθμιση του πλαισίου δραστηριότητας του κλάδου στην Ελλάδα. 

«Σίγουρα, δεν μπορούμε να αγνοούμε την καθοριστική σημασία που θα είχε στην ανάπτυξή του η υλοποίηση ενός εθνικού στρατηγικού προγράμματος αναβάθμισης του ελληνικών μεταφορών και εκσυγχρονισμού των τουριστικών λιμένων της χώρας μας. Ως υπεύθυνος κοινωνικός εταίρος επιθυμούμε να συμβάλλουμε σε μία τέτοια προσπάθεια» δήλωσε ο κ Αδαμαντιάδης ολοκληρώνοντας την τοποθέτησή του.

Στον Απολογισμό της Επιτροπής Μεταφορών και Σκαφών για το 2009, ο κ. Αδαμαντιάδης ανέφερε ότι, για το 2010 τα μέλη της Επιτροπής σκοπεύουν να επιμείνουν στην ανάληψη πρωτοβουλιών που θα αποβλέπουν στην παροχή πληροφόρησης σχετικά με εξειδικευμένες και νέες καλύψεις του κλάδου με τρόπο που να λειτουργεί ως έναυσμα ενδιαφέροντος για τις ασφαλιστικές εταιρίες, όπως και στην προβολή του έργου της ασφαλιστικής αγοράς και του θεσμού της ιδιωτικής ασφάλισης σε χώρους που αφορούν στον Κλάδο Μεταφορών και Σκαφών γενικότερα.

Μικρή συγκέντρωση

Σε ότι αφορά τώρα τις εταιρίες οι οποίες δραστηριοποιούνται στις Ασφαλίσεις Μεταφερόμενων Εμπορευμάτων, το πρώτο συμπέρασμα το οποίο συνάγεται έχει να κάνει με τη συγκέντρωσή του. Από τα στοιχεία της ΕΑΕΕ προκύπτει ότι οι δέκα πρώτες σε παραγωγής εταιρίες ελέγχουν το 76,1% της κατηγορίας και οι πέντε πρώτες το 53,4%, ενώ συνολικά στον κλάδο δραστηριοποιούνται 42 εταιρίες με τις 32 να κατέχουν μερίδιο μικρότερο του 2,2% η κάθε μια.

Κατά συνέπεια, αν κάτι χαρακτηρίζει τον κλάδο είναι ο κατακερματισμός της παραγωγής του σε πολλές ασφαλιστικές εταιρίες και κατ΄ επέκταση τα περιθώρια που υπάρχουν για μεγαλύτερη συγκέντρωση. Ήδη από τα στοιχεία της ΕΑΕΕ θα πρέπει να αφαιρεθούν πέντε ασφαλιστικές εταιρίες, οι Commercial Value, Ασπίς Πρόνοια ΑΕΑΖ, Γενική Ένωση, Γενική Πίστη και Ασπίς Πρόνοια ΑΕΓΑ, των οποίων οι άδειες ανακλήθηκαν με αποφάσεις της Επ.Ε.Ι.Α.. Πρόκειται για εταιρίες που συνολικά κατείχαν μερίδιο αγοράς 7,35%, το οποίο μεταφέρθηκε στον ανταγωνισμό.

Μάλιστα, η Commercial Value είχε το 2009 καταταχθεί στην έκτη θέση του κλάδου με παραγωγή 2,393 εκατ. ευρώ και μερίδιο 6,1%. 

Ο αποκλεισμός της από την αγορά δεν αποκλείεται να έχει ήδη σηματοδοτήσει αλλαγές στην κατάταξη των πέντε πρώτων ασφαλιστικών εταιριών, αλλαγές οι οποίες θα διαπιστωθούν βάσει των παραγωγικών αποτελεσμάτων τα οποία θα γνωστοποιήσουν οι εταιρείες στην Επ.Ε.Ι.Α. για το πρώτο τρίμηνο του 2010, είτε με μεγαλύτερη πλέον ακρίβεια βάσει των ετήσιων παραγωγικών αποτελεσμάτων του 2010.

Σήμερα λοιπόν στην κορυφή του κλάδου, στις πέντε πρώτες θέσεις βάσει στοιχείων 12μήνου 2009, βρίσκονται η Εθνική Ασφαλιστική με εγγεγραμμένα ασφάλιστρα 5,097 εκατ. ευρώ και μερίδιο αγοράς 13,1%, η Generali Hellas με εγγεγραμμένα ασφάλιστρα 4,86 εκατ. ευρώ και μερίδιο αγοράς 12,5%, η AXA Ασφαλιστική με εγγεγραμμένα ασφάλιστρα 4,158 εκατ. ευρώ και μερίδιο 10,7%, η Allianz Ελλάδος με εγγεγραμμένα ασφάλιστρα 3,878 εκατ. ευρώ και μερίδιο 9,9% και στην πέμπτη θέση η National Union Fire Ins. of Pittsburgh με εγγεγραμμένα ασφάλιστρα 2,813 εκατ. ευρώ και μερίδιο 7,2%.

Αντασφάλειες

Θα πρέπει τέλος να αναφερθεί ότι, ο κλάδος Ασφάλισης Μεταφερόμενων Εμπορευμάτων εμφανίζει και παραγωγή από αντασφαλίσεις, που όμως είναι περιορισμένης αξίας. 

Συνολικά, τα έσοδα από τα αντασφάλιστρα ανήλθαν το 2009 στο ποσό των 0,946 εκατ. ευρώ, το οποίο μοιράσθηκαν 12 ασφαλιστικές εταιρείες. 

Πρώτη στην κατηγορία κατατάχθηκε η EFG Eurolife ΑΕΓΑ με έσοδα 0,313 εκατ. ευρώ και μερίδιο αγοράς 33,1%, δεύτερη η National Union Fire Ins. of Pittsburgh με έσοδα 0,216 εκατ. ευρώ και μερίδιο 22,9% και τρίτη η AXA Ασφαλιστική με έσοδα 0,163 εκατ. ευρώ και μερίδιο 17,3%.

Οι βασικές καλύψεις στις Ασφαλίσεις Μεταφερόμενων Εμπορευμάτων
 
– Κάλυψη φυσικής ζημίας ή απώλειας

– Επαναφορά της ασφαλιζόμενης επιχείρησης στην οικονομική θέση που κατείχε πριν το ατύχημα

– Κάλυψη εμπορευμάτων ανεξάρτητα από την κατηγορία τους (χύμα, υγρά ή στερεά φορτία, εξειδικευμένα φορτία ή γενικά φορτία)

– Κάλυψη μεταφερόμενων εμπορευμάτων με οποιοδήποτε αναγνωρισμένο μεταφορικό μέσο (μικτές/σύνθετες μεταφορές)

– Κάλυψη εισαγωγών από διάφορες χώρες του κόσμου μέχρι την Ελλάδα

– Κάλυψη εξαγωγών από Ελλάδα προς διάφορες χώρες του κόσμου

– Κάλυψη μεταφορών από χώρα σε χώρα χωρίς ενδιάμεσο σταθμό στην Ελλάδα

– Κάλυψη εσωτερικών διακινήσεων σε διάφορα μέρη της χώρας

 
Πατήστε εδώ για να δείτε τα στοιχεία παραγωγής για το 2009, στις ασφαλίσεις κατά ζημιών