EFG Eurobank: Ύφεση -2,8% εκτιμά για την Ελλάδα το 2010

Ύφεση 2,8% της ελληνικής οικονομίας αναμένει η EFG Eurobank για το 2010, έπειτα από συρρίκνωση ύψους 2% το 2009. Σύμφωνα με την τριμηνιαία έκθεση της τράπεζας για την οικονομία της Ελλάδας, η συρρίκνωση του ελληνικού ΑΕΠ αναμένεται να συνεχιστεί μέχρι και το τέλος του δευτέρου εξαμήνου του 2011. 

Επιπλέον, η τράπεζα αναμένει ο ετήσιος πληθωρισμός της χώρας να ανέλθει στο 2,7% το 2010. Δεδομένης, δε, της επιθετικής δημοσιονομικής πολιτικής της χώρας, λόγω του υψηλού ελλείμματος, η αναλογία χρέους-ΑΕΠ αναμένεται να σταθεροποιηθεί μέχρι το 2012 με 2013.

Πιο αναλυτικά, η έκθεση αναφέρει τα εξής:

Στην τριμηνιαία έκθεσή της, για την ελληνική οικονομία, αναφέρει πως η γιγάντια προσπάθεια που απαιτείται για την πιστή εφαρμογή του προγράμματος δημοσιονομικής προσαρμογής και οι υψηλές υποχρεώσεις εξυπηρέτησης του δημοσίου χρέους της χώρας θα συνεχίσουν, και το τρέχον έτος, να επηρεάσουν αρνητικά την εγχώρια οικονομική δραστηριότητα.

Πιο συγκεκριμένα, η Eurobank αναφέρει πως η αυστηρή πολιτική μισθών στον δημόσιο τομέα, η αύξηση του φορολογικού βάρους και οι μεγάλες ετήσιες αυξήσεις στις τιμές καυσίμων και τροφίμων θα επηρεάσουν αρνητικά τα διαθέσιμα εισοδήματα του 2010, ενώ και ο ρυθμός αύξησης των πιστώσεων στην οικονομία αναμένεται να παραμείνει υποτονικός τους επόμενους μήνες, κυρίως σε ότι αφορά τις πιστώσεις προς της μικρές και μεσαίου μεγέθους επιχειρήσεις.

Αναμένει συρρίκνωση της δαπάνης αυτής κατά 6,2% το 2010 καθώς: α) τα διαθέσιμα εισοδήματα των εργαζομένων στον δημόσιο τομέα ενδέχεται να μειωθούν κατά 10% και πλέον σε πραγματικούς όρους β) τα πραγματικά εισοδήματα των αυτοαπασχολούμενων και των εργαζομένων στον ιδιωτικό τομέα αναμένονται να υποχωρήσουν τουλάχιστον κατά τον ίδιο βαθμό με τον εγχώριο πληθωρισμό.

Ο ετήσιος ρυθμός μεταβολής της οποίας αναμένεται να παραμείνει αρνητικός και το τρέχον έτος. Στην κατεύθυνση αυτή τονίζουμε την αναγκαιότητα άμεσης λήψης πρωτοβουλιών από την κυβέρνηση με στόχο την τόνωση της επενδυτικής εμπιστοσύνης και την ταχύτερη απορρόφηση των κοινοτικών κονδυλίων. 

Λαμβάνοντας υπ όψιν τα ανωτέρω, αναμένουμε επίσης περαιτέρω συρρίκνωση του ετήσιου πραγματικού ρυθμού μεταβολής των εισαγωγών αγαθών και υπηρεσιών κατά περίπου 10,5%. 

Η εξέλιξη αυτή σε συνδυασμό με την αναμενόμενη αύξηση των εξαγωγών κατά περίπου 2,5% αναμένεται σε να αμβλύνουν σε κάποιο βαθμό την αναμενόμενη συρρίκνωση του ΑΕΠ το 2010″, αναφέρει η έκθεση.

Μια συνετότερη δημοσιονομική προσέγγιση είναι δυνατόν σταδιακά να συμβάλλει στη μείωση της δημοσιονομικής εξάρτησης καθώς και της εκτόπισης (crowding out) του ιδιωτικού από το δημόσιο τομέα και συνεπώς να οδηγήσει στη βελτίωση της αποτελεσματικότητας της οικονομίας, αναφέρεται στην έκθεση. 

Επίσης, ο εξωτερικός έλεγχος από της Βρυξέλλες αναμένεται να λειτουργήσει ως μηχανισμός επιβολής πειθαρχίας, να επιτρέψει την ευκολότερη αποδοχή των μέτρων λιτότητας από την κοινή γνώμη και να ενεργοποίηση την ταχύτερη εφαρμογή των μεταρρυθμίσεων από την Κυβέρνηση.

Η έκθεση, κρίνει το πρόγραμμα προσαρμογής που ανακοίνωσε η Κυβέρνηση ικανό να α) επιτύχει την επιδιωκόμενη μείωση του ελλείμματος της γενικής κυβέρνησης κατά 4 ποσοστιαίες μονάδες του ΑΕΠ το τρέχον έτος και β) να συμβάλει σταθεροποιητικά, τουλάχιστον σε βραχυπρόθεσμη βάση, στο μέτωπο των εξελίξεων που σχετίζονται με τις διαβαθμίσεις της πιστοληπτικής ικανότητας της χώρας. 

Μάλιστα, αναμένει συνέχιση των θετικών εκπλήξεων από τα στοιχεία εκτέλεσης του κρατικού προϋπολογισμού τους αμέσως επόμενους μήνες, καθώς θα αρχίσει να γίνεται αισθητή η συμβολή των πλέον πρόσφατων δημοσιονομικών μέτρων που ανακοινώθηκαν στις αρχές Μαρτίου.

Παρόλο που οι αναλυτές θεωρούν, επιτεύξιμο το δημοσιονομικό στόχο του 2010, η ακριβής ποσοτικοποίηση των επιπτώσεων του υφιστάμενου προγράμματος προσαρμογής για την περίοδο 2011-2012 και, ενδεχομένως, η λήψη επιπρόσθετων μέτρων κρίνεται απαραίτητη για την ταχύτερη σταθεροποίηση του λόγου χρέους ΑΕΠ και την σταδιακή αποκλιμάκωση του κόστους δανεισμού του ελληνικού δημοσίου.

Oι εμπειρικές μετρήσεις για την περίοδο Νοέμβριος 2009-Ιάνουάριος 2010 δείχνουν ότι κάθε μονάδα υποχώρησης του αναμενόμενου δημοσιονομικού ελλείμματος (σε όρους ΑΕΠ) της Ελλάδας σε σχέση με το έλλειμμα της Γερμανίας το τρέχον και το επόμενο έτος μπορεί να αποκλιμακώσει σημαντικά τα spreads των ελληνικών ομολόγων.

Κατά την εκτίμηση της έκθεσης, η χρηματοδοτική βοήθεια είτε από την Ε.Ε. είτε από το ΔΝΤ δεν είναι απολύτως απαραίτητη σε αυστηρά χρηματοδοτικούς οικονομικούς όρους. Η παρουσία των συγκεκριμένων οργανισμών είναι απαραίτητη περισσότερο για λόγους εποπτικού ελέγχου. 

Η διαφορά επιτοκίων μεταξύ των Ελληνικών και των Γερμανικών ομολόγων θα μειωθεί στην περίπτωση παροχής βοήθειας, αλλά το οριακό χρηματοοικονομικό όφελος στην περίπτωση μιας τέτοιου είδους εξέλιξης είναι μειωμένο.

Ιδιαίτερα αν ληφθεί υπόψη και το γεω-στρατηγικό κόστος που η όποια χρηματοδότηση συνεπάγεται. Μάλιστα, η συνεχής αναφορά στη χρηματοδοτική βοήθεια ενέχει τον κίνδυνο να προκαλέσει πανικό στο ευρύ κοινό, το οποίο δεν γνωρίζει κατ’ ανάγκη τις βαθύτερες και περισσότερο μακροχρόνιες συνέπειες της ύφεσης και είναι ευάλωτο από ακραίες απόψεις όπως αυτές που πολλές φορές εκφράζονται από τα μέσα μαζικής ενημέρωσης. 

Επίσης, η προηγούμενη εμπειρία δείχνει ότι χώρες που εφάρμοσαν με συνέπεια τα προγράμματα δημοσιονομικής αναδιάρθρωσης απήλαυσαν σημαντική μείωση του κόστους δανεισμού τους μετά από περίοδο μερικών μηνών.