Οι λεπτομέρειες που κάνουν τη διαφορά στην Οδική Βοήθεια

Συνεχείς ανατροπές βιώνει ο χώρος της Οδικής Βοήθειας, ανατροπές οι οποίες επέρχονται από τις αλλαγές στη νομοθεσία και που κατά ένα… περίεργο τρόπο συνδέονται με τις εξελίξεις στο πολιτικό σκηνικό της χώρας. 

Σχετικά πρόσφατα λοιπόν άλλαξε το θεσμικό πλαίσιο που ορίζει τον τρόπο οργάνωσης και λειτουργίας των εταιριών που εξειδικεύονται στην παροχή Οδικής Βοήθειας, όπως τις σχέσεις τους με τις ασφαλιστικές εταιρίες, προκαλώντας σφοδρές αντιδράσεις από την πλευρά των ασφαλιστών. 

Σήμερα, λέγεται ότι δρομολογούνται εκ νέου αλλαγές στη νομοθεσία, με την προοπτική το θεσμικό καθεστώς να επανέλθει στην προγενέστερη μορφή του. 

Πρόκειται για εξελίξεις που αν και εκ πρώτης όψεως λογίζονται ως σημαντικές για το μέλλον των υπηρεσιών οδικής βοήθειας, μέχρι και σήμερα δεν φαίνεται να επηρεάζουν τη γενικότερη εικόνα την οποία έχει σχηματίσει ο ασφαλισμένος είτε για τις ασφαλιστικές εταιρίες και τη συγκεκριμένη συμπληρωματική κάλυψη, είτε για τις εταιρίες οι οποίες εξειδικεύονται στις υπηρεσίες οδικής βοήθειας. Ο κλάδος λοιπόν παραμένει μοιρασμένος στα δύο. 

Στις εταιρίες οδικής βοήθειας και στις ασφαλιστικές εταιρίες οι οποίες παρέχουν ανάλογες υπηρεσίες έχοντας η κάθε μια συνάψει από ένα ομαδικό συμβόλαιο κάλυψης της συγκεκριμένης παροχής με μια εξειδικευμένη εταιρία.

Τιμολογιακή πολιτική 

Έτσι, αν κάτι διαφοροποιεί τις δύο κατηγορίες εταιριών ως προς την οδική βοήθεια είναι η τιμολογιακή τους πολιτική και βέβαια οι παροχές αυτές καθ΄ αυτές. 

Οι εξειδικευμένες εταιρίες καλύπτουν τον κίνδυνο έναντι ασφαλίστρου που υπερβαίνει τα 70 ευρώ ετησίως και στις περισσότερες των περιπτώσεων και τα 100 ευρώ ετησίως φθάνοντας ακόμη και τα 150 ευρώ. 

Από την πλευρά τους οι ασφαλιστικές εταιρίες παρέχουν την εν λόγω υπηρεσία έναντι περίπου 35 ευρώ το χρόνο, εξασφαλίζοντας μέσω των ομαδικών τους συμβολαίων ειδική τιμολόγηση. 

Οι εξειδικευμένες εταιρίες φροντίζουν καταρχήν στο να αναγνωρίζουν στους ασφαλισμένους σημαντικές εκπτώσεις εφόσον στην οικογένειά τους ασφαλίζουν περισσότερα του ενός οχήματα, ενώ, ορισμένες, παρέχουν και ειδικού τύπου υπηρεσίες πέρα από αυτές που συνδέονται άμεσα με το ζήτημα της οδικής βοήθειας. 

Ειδικότερα, αναφέρονται η χορήγηση οχήματος αντικατάστασης ώστε ο ασφαλισμένος για όσο διάστημα διαρκέσει η επισκευή του δικού οχήματος να μην βρεθεί χωρίς αυτοκίνητο, η χορήγηση κάποιας μορφής ταξιδιωτικής διευκόλυνσης για εισιτήρια ή και για τη διαμονή του ασφαλισμένου εφόσον το αυτοκίνητό του τον… πρόδωσε μακριά από την οικία του, η διενέργεια δωρεάν ελέγχου 20 σημείων για το αυτοκίνητό του εφόσον σχεδιάζει να ταξιδέψει ή η μεταφορά του οχήματος στο ΚΤΕΟ και η επιστροφή του στον ιδιοκτήτη του. 

Σημειώνεται ότι η φροντίδα ατυχήματος, που αποτελεί μια ακόμη σημαντική παροχή, παρέχεται από σχεδόν όλες τις εταιρίες καθότι πρόκειται για υπηρεσία από την οποία εξασφαλίζουν οφέλη, τόσο ο ασφαλισμένος, όσο και η ασφαλιστική εταιρία, λόγω της σωστής και πάνω απ΄ όλα επαγγελματικής διαχείρισης των δεδομένων ενός τροχαίου ατυχήματος. 

Πέρα όμως από πραγματικά χρήσιμες παροχές, ένα συμβόλαιο οδικής βοήθειας μπορεί να κρύβει και ορισμένες «παγίδες» ή αλλιώς εξαιρέσεις από τις παρεχόμενες καλύψεις. 

Στις βασικότερες περιλαμβάνονται η αλλαγή ελαστικού εφόσον το αυτοκίνητο μείνει από λάστιχο, η εξασφάλιση στον οδηγό βενζίνης εφόσον το αυτοκίνητο μείνει από καύσιμα ή ρυμούλκηση του οχήματος εφόσον αυτό μείνει εκτός δρόμου. 

Πρόκειται βέβαια για εξαιρέσεις οι οποίες συνήθως προβλέπονται σε συμβόλαια τα οποία δίδονται από τις αντιπροσωπείες αυτοκινήτων δωρεάν για την αγορά καινούργιου οχήματος και όχι τόσο στα συμβόλαια των ασφαλιστικών εταιρειών, ενώ σε κάθε περίπτωση δεν θα περιληφθούν σε συμβόλαια εξειδικευμένης εταιρίας κλάδου Βοηθείας.

Οι εξαιρέσεις

Σημειώνεται επίσης ότι, οι εταιρίες παροχής υπηρεσιών οδικής βοήθειας δεν υποστηρίζουν φορτηγά αυτοκίνητα άνω των 3,5 τόνων, διότι δεν διαθέτουν γερανοφόρα οχήματα με πλατφόρμα η οποία να μπορεί να σηκώσει ανάλογα βάρη, ενώ σε ότι αφορά τα μηχανάκια οι περισσότερες εταιρίες δεν καλύπτουν όσα είναι ιπποδύναμης 50 cc, ενώ ορισμένες εταιρίες αναλαμβάνουν μηχανάκια με κυβισμό άνω των 125 cc και αυτό διότι τα μικρού κυβισμού μηχανάκια παρουσιάζουν μεγάλη συχνότητα βλαβών με αποτέλεσμα οικονομικά η ασφάλισή τους να είναι ασύμφορη για τις εταιρίες του κλάδου.

Για τις υπηρεσίες οδικής βοήθειας ενδιαφέρον έχει ένα ακόμη ζήτημα. Το πότε πραγματικά αξίζει τον κόπο κανείς να προσθέσει στις καλύψεις του και τη συγκεκριμένη παροχή. 

Αρκετοί οδηγοί δεν ζητούν να έχουν οδική βοήθεια στα συμβόλαιά τους εφόσον το όχημά τους είναι καινούργιο, ή για την πρώτη πενταετία από την αγορά του, θεωρώντας ότι πολύ δύσκολα θα αντιμετωπίσουν κάποια βλάβη. 

Αν ωστόσο σταθεί κανείς άτυχος, τότε το κόστος που θα επωμιστεί θα είναι υψηλό, διότι θα κληθεί πρώτα να πληρώσει τη συνδρομή των περίπου 70 ευρώ για ένα εξάμηνο, καθώς και το κόστος μεταφοράς του αυτοκινήτου, που συνήθως κυμαίνεται από τα 80 ευρώ αν είναι στην Αθήνα έως και τα 200 ευρώ ή και ακριβότερα αν το αυτοκίνητό του χρειαστεί να μεταφερθεί από άλλη πόλη σε συνεργείο του τόπου διαμονής του.

Πώς να επιλέξετε

Πως όμως επιλέγει κανείς την εταιρία παροχής οδικής βοήθειας; Κατά κύριο λόγο αξιόπιστη εταιρία θεωρείται αυτή που διαθέτει επαρκές στόλο αυτοκινήτων. 

Στην πράξη αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει να διαθέτει τουλάχιστον ένα ειδικά εξοπλισμένο όχημα για κάθε 300 με 400 ασφαλισμένους της. Επίσης, το δίκτυο με τους σταθμούς εξυπηρέτησης που έχει οργανώσει μια εταιρία είναι ένα από τα βασικότερα στοιχεία τα οποία απαιτούν διερεύνηση.
 
Εάν λοιπόν θέλει κανείς να είναι σίγουρος ότι η ασφαλιστική εταιρία μπορεί να καλύψει στο σύνολό της την Ελληνική Επικράτεια, καλό είναι να διαπιστώσει που και πόσους σταθμούς εξυπηρέτησης διαθέτει η εταιρεία οδικής βοήθειας με την οποία η ίδια συνεργάζεται. 

Πόσα δηλαδή είναι τα σημεία όπου βρίσκονται σε ετοιμότητα αυτοκίνητα οδικής βοήθειας τα οποία εντάσσονται στο στόλο της εταιρίας. 

Επίσης, όταν κανείς επιθυμεί κάλυψη οδικής βοήθειας θα πρέπει να αποφασίσει αν έχει ανάγκη ένα συμβόλαιο το οποίο να τον καλύπτει για την Αθήνα ή τη Θεσσαλονίκη (ανάλογα του που διαμένει) ή ένα συμβόλαιο πανελλαδικής κάλυψης, ή ακόμη περισσότερο ένα συμβόλαιο το οποίο θα παρέχει καλύψεις και εκτός συνόρων. 

Βέβαια, το διεθνές συμβόλαιο το παρέχουν λίγες εταιρίες, οι οποίες μάλιστα εξαιρούν την Αλβανία, αλλά και κάθε κράτος εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης. Στο μεταξύ, είναι σημαντικό να γνωρίζει κανείς ότι υπάρχουν εταιρείες, πολύ λίγες σε αριθμό, οι οποίες καλύπτουν δύο μεταφορές για κάθε ασφαλισμένο όχημα. 

Οι δύο μεταφορές έχουν ιδιαίτερη σημασία αν κάποιος μείνει με το αυτοκίνητό του σε ώρες που τα συνεργεία είναι κλειστά, διότι στην περίπτωση αυτή το αυτοκίνητό του θα μεταφερθεί πρώτα στο σπίτι του και την επομένη το πρωί στο συνεργείο που επιθυμεί. 

Τέλος, κάθε ενδιαφερόμενος να ασφαλίσει το αυτοκίνητό του για οδική βοήθεια καλό είναι να ελέγχει τη φερεγγυότητα της εταιρείας που επιλέγει, προσφεύγοντας για στοιχεία στην Επιτροπή Εποπτείας Ιδιωτικής Ασφάλισης, καθότι οι υπηρεσίες Οδικής Βοήθειας λογίζονται ως ασφαλιστικές υπηρεσίες και, κατά συνέπεια, οι εταιρίες Βοηθείας εποπτεύονται από την Επ.Ε.Ι.Α..