Εάν η κυβέρνηση αντιληφθεί τα προβλήματα, ο κλάδος μπορεί να αναπτυχθεί

Μιχάλης Χατζηπροδρόμου, Εντεταλμένος Σύμβουλος, Mondial Assistance

Η οικονομική κρίση έχει επηρεάσει και τον κλάδο οδικής βοήθειας όπως συνολικά όλη την Ελληνική οικονομία. Συγκεκριμένα, ένας παράγοντας που επηρεάζει τις πωλήσεις των εταιριών οδικής βοήθειας άμεσα, είναι η μείωση στις ταξινομήσεις των καινούργιων οχημάτων.
 
Ταυτόχρονα, η αβεβαιότητα που προκαλεί η οικονομική κρίση, ωθεί όλο και περισσότερους πελάτες με παλαιά οχήματα να ασφαλιστούν για οδική βοήθεια προκειμένου να αποφύγουν δυσάρεστες περιπέτειες σε περίπτωση ακινητοποίησής τους.

Το σύνολο των πωλήσεων των ασφαλιστικών εταιριών στον κλάδο βοηθείας ανέρχεται για το 2008 στα 126 εκατ. ευρώ. Να σημειωθεί, ότι το νομοθετικό πλαίσιο που διέπει τον κλάδο οδικής βοήθειας είναι μοναδικό σε όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Με το Ν.3651/2008 το κράτος έχει δημιουργήσει ένα ασφυκτικό ρυθμιστικό πλαίσιο με πολύ συγκεκριμένα ποσοτικά κριτήρια, τα οποία δημιουργούν ειδικές συνθήκες ανταγωνισμού. 

Στον εν λόγω νόμο, υπάρχουν κρίσιμα θέματα που δε ρυθμίζονται, όπως για παράδειγμα θέματα που αφορούν σε ποιοτικά κριτήρια ενώ έχουν υπάρξει επουσιώδεις ρυθμίσεις. 

Για παράδειγμα, ζητείται να υπάρχει ανυψωτικό στους σταθμούς οδικής βοήθειας ενώ είναι γνωστό, ότι κάτι τέτοιο δε χρειάζεται καθώς δε γίνονται επισκευές σε ακινητοποιημένα οχήματα στους σταθμούς οδικής βοήθειας.
 
Τα οχήματα φυλάσσονται και μεταφέρονται σε κατάλληλα συνεργεία. Στο νόμο υπάρχει πλήθος ποσοτικών κριτηρίων, των οποίων τη λογική, βάσει της οποίας έχουν υπολογιστεί, δύσκολα μπορεί να κατανοήσει κανείς. Γενικότερα, έχει δημιουργηθεί ένα ασφυκτικό πλαίσιο, το οποίο συχνά πέφτει σε αντιφάσεις ή σε αδιέξοδα.

Δεδομένων λοιπόν των δυσλειτουργιών που έχουν επιβληθεί με το νομικό πλαίσιο που ψηφίστηκε με τον πρόσφατο νόμο το Μάρτιο του 2008, η ελληνική αγορά δε μπορεί να αναπτυχθεί σε σχέση με άλλες αγορές. 

Με το νόμο αυτό, πλήττεται σοβαρά η παραγωγικότητα του κλάδου ενώ δημιουργούνται στρεβλώσεις στην αγορά. Το αποτέλεσμα των παραπάνω είναι να προξενείτε μεγαλύτερο κόστος για την παροχή υπηρεσιών οδικής βοήθειας σε σχέση με άλλες αγορές ενώ παράλληλα τίθενται περιορισμοί που δυσχεραίνουν την εξυπηρέτηση των πελατών.

Αναπόφευκτα, τα προβλήματα του κλάδου της οδικής βοήθειας πηγάζουν από τις συνεχείς τροποποιήσεις του νομικού πλαισίου που διέπει τον κλάδο. 

Οι συνεχείς αυτές αλλαγές δεν επιτρέπουν στις εταιρίες που δραστηριοποιούνται στο χώρο της οδικής βοήθειας να χαράσσουν μακροχρόνιες στρατηγικές ενώ συγχρόνως δημιουργούν συνθήκες ανασφάλειας, οι οποίες, το δυστύχημα είναι, ότι αποβαίνουν εις βάρος του καταναλωτή. Εάν, η παρούσα ηγεσία του Υπουργείου Μεταφορών αντιληφθεί τα προβλήματα, τότε ο κλάδος μπορεί να αναπτυχθεί σημαντικά.