Ένωση Ασφαλιστών Β. Ελλάδος: Υπόμνημα με προτάσεις για το νέο νομοσχέδιο

Υπόμνημα προτάσεων επί του νομοσχεδίου για την εποπτεία της ιδιωτικής ασφάλισης με αποδέκτες τον υπουργό οικονομικών κ. Γ. Παπακωνσταντίνου, τον υφυπουργό κ. Φ. Σαχινίδη και το διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδος κ. Γ. Προβόπουλο, απέστειλε η Ένωση Ασφαλιστών Βορείου Ελλάδος:

Το υπόμνημα έχει ως εξής:

«Αξιότιμοι Κύριοι,

Λάβαμε γνώση του καταρτισθέντος σχετικού Νομοσχεδίου από δημοσίευσή του στον Τύπο και επ΄ αυτού επιθυμούμε και οφείλουμε να εκφράσουμε τις ιδιαίτερες και τοπικές απόψεις μας, που προέρχονται από τα καθημερινά προβλήματα και δυσχέρειες, που εμείς βιώνουμε και γνωρίζουμε.

Άλλοι και δήθεν «πανελλαδικοί» εκφραστές εξ Αθηνών ούτε τα βιώνουν, ούτε τα γνωρίζουν και ούτε μας εκφράζουν, όπως αναληθώς και για τους δικούς τους λόγους εμφανίζονται.

Οι Προτάσεις μας
1. Στο άρθρο 1, παρ. 2, εδάφιο ζ) να προστεθεί: «εφαρμοζομένων πιστά των διατάξεων της παρ. 3 άρθρου 101 του Συντάγματος για την αποτελεσματική και ισότιμη εποπτεία και έλεγχο σε όλη την Επικράτεια, δια των τοπικών καταστημάτων και την τοπική εξυπηρέτηση εποπτευομένων, ασφαλιζομένων, δικαιούχων αποζημιώσεων και κοινού».

Αν και πάλι όλη η Ελλάδα υπάγεται στα Κεντρικά της Τράπεζας Ελλάδος, τότε, πέραν της αντισυνταγματικότητας, ο νέος νόμος θα είναι συγκεντρωτικός και όχι αποκεντρωτικός, όπως όλοι οι προηγούμενοι, με τα γνωστά και θλιβερά αποτελέσματα.

2. Στο τέλος της παρ. 3, άρθρου 1 να προστεθεί: «και με προτεραιότητα επανεξέτασης όλου του νομοθετικού πλαισίου για τις ασφαλιστικές δραστηριότητες, σύμφωνα με το ισχύον Κοινοτικό Δίκαιο και ιδιαίτερα από ιδρύσεως της ΕΠΕΙΑ».
Η προτεινόμενη επανεξέταση είναι επιβεβλημένη για λόγους ηθικής τάξης, διαφάνειας και δικαιοσύνης, διότι στο Διοικητικό Συμβούλιο της καταργούμενης ΕΠΕΙΑ συμμετείχαν εκπρόσωποι των εποπτευομένων, που ήταν ταυτόχρονα και εποπτεύοντες, με αποτέλεσμα να έχουν πραγματοποιηθεί εισηγήσεις και αποφάσεις βλαπτικές για τις εγχώριες ιδιωτικές ασφαλιστικές και μερίδα μη προνομιούχων επιχειρήσεων, που λειτουργούν ως όμιλοι με χωριστές επιχειρήσεις Ζωής και χωριστές Γενικών Κλάδων, ωφελούμενων των ξένων συμφερόντων και ειδικά των «Μικτών» επιχειρήσεων (Ζωής και Γενικών από μία επιχείρηση) και με οριακή μάλιστα ψήφιση διατάξεων που περιορίζουν υπερβολικά τα Διοικητικά Συμβούλια Ανωνύμων Ασφαλιστικών Εταιριών, με αντίστοιχη παροχή υπερβολικών δικαιωμάτων σε ειδικότητες επαγγελματιών και ειδικά των Αναλογιστών.

3. Διαφωνούμε πλήρως και καθέτως με την διατήρηση της αναγκαστικής και ειδικής εισφοράς υπό ασφαλιστικών επιχειρήσεων υπέρ του υπόχρεου σε εποπτεία κράτους φορολογουμένων. Η απαράδεκτη επιβολή αυτή είχε ως αποτέλεσμα να ενεργούν ως «εργοδότες» εκπρόσωποι των εποπτευομένων έναντι του εποπτεύοντα και φοβούμαστε ότι θα πληγεί το κύρος και η αξιοπιστία της Τράπεζας Ελλάδος από ίδιες αντιλήψεις.

Δεν γνωρίζουμε αν τα κρατικώς εποπτευόμενα Πιστωτικά Ιδρύματα καταβάλουν εισφορές εποπτείας τους υπέρ της Τράπεζας Ελλάδος, αλλά είναι αδιανόητο σε ευνομούμενη Πολιτεία να πληρώνει πρόσθετη εισφορά εποπτείας -και μάλιστα επί του κύκλου εργασιών του- ο, προς τον σκοπό αυτό, βαρύτατα φορολογούμενος πολίτης.

Αν την εισφορά αυτή, που τελικώς μετακυλίεται στον ασφαλιζόμενο, την επιβάλλουν άλλοι οικονομικοί λόγοι, τότε να επιβληθεί αναλογικά υπό άλλη μορφή και όχι για τον από τον νόμο κρατικό έλεγχο και εποπτεία. Οι κρατικές υπηρεσίες στους πολίτες δεν μπορεί να παρέχονται με, δια νόμου μάλιστα, αντάλλαγμα χρηματικό, γνωστής και κακόφημης ονομασίας του στην χώρα μας. Επί Εποπτείας από το Υπουργείο Εμπορίου και Ανάπτυξης δεν υπήρχε παρόμοια εισφορά. Για τους λόγους αυτούς, ζητούμε την διαγραφή ή αλλαγή της παρ. 4 άρθρου 1.

4. Ομοίως ζητούμε τροποποίηση της παρ. 7 άρθρου 1 και προσθήκη ρητής διάταξης για επιστροφή στις ασφαλιστικές επιχειρήσεις των εισφορών τους για την δημιουργία κεφαλαίου στην ΕΠΕΙΑ.

Αυτό επιβάλλει το δίκαιο και το νόμιμο καθήκον της Διοίκησης. …η συνέχεια στην επόμενη σελίδα

Σελίδα 3
Η Διοίκηση οφείλει να σέβεται τους Διοικούμενους και να μην τους αδικεί, δείχνοντας κακό παράδειγμα συναλλαγών της.

5. Στο τέλος της παρ. 1, α΄ εδάφιο, άρθρου 2 περί καταργούμενων διατάξεων, να προστεθεί: «επίσης καταργείται το ανενεργό άρθρο 34, Ν.Δ. 400/70».

Η τυπική κατάργηση του εκ του πονηρού διατηρηθέντος, νεκρού βέβαια, άρθρου αυτού, επιβάλλεται για την προστασία της νέας Εποπτεύουσας Αρχής από τυχόν επικλήσεις «δικαιωμάτων» Ασφαλιστικών Ενώσεων ή παραπλανήσεις μη ειδικών.

6. Στο τέλος της παρ. 1 άρθρου 11 για την Διοίκηση του Εγγυητικού Κεφαλαίου Ζωής, να προστεθεί:

«Κάθε μέλος έχει δικαίωμα μίας ψήφου. Η παρούσα διάταξη ισχύει και εφαρμόζεται και στο νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου με την επωνυμία <Επικουρικό Κεφάλαιο Ασφάλισης Ευθύνης από Ατυχήματα Αυτοκινήτων> άρθρου 16 Ν. 489/76, καταργούμενης της αντίθετης διάταξης της παρ. 3 άρθρου 19 ιδίου νόμου και τροποποιούμενης της παρ. 1, β΄ εδάφιο του άρθρου 22 του αυτού νόμου για την Διαχειριστική του Επιτροπή, η οποία αποτελείται από πέντε μέλη, τρία των οποίων εκλέγει η Γενική

Συνέλευση των μελών και δύο, ενός Προέδρου και ενός Αντιπροέδρου, ορίζονται από τον Υπουργό Οικονομικών, καταργούμενης κάθε αντίθετης διάταξης. Τα ίδια ισχύουν και για το νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου με την επωνυμία <Γραφείο Διεθνούς Ασφάλισης>, άρθρου 26 του ίδιου Νόμου 489/76, όπου το κάθε μέλος έχει δικαίωμα μίας ψήφου, τροποποιούμενης της παρ. 2, άρθρου 33 αυτού για την Διαχειριστική του Επιτροπή, η οποία στο εξής αποτελείται από πέντε μέλη, τρία των οποίων εκλέγονται από την Γενική Συνέλευση των μελών και δύο, ενός Προέδρου και ενός Αντιπροέδρου, ορίζονται από τον Υπουργό Οικονομικών, καταργούμενης κάθε αντίθετης διάταξης».

Οι παραπάνω προσθήκες και τροποποιήσεις είναι απολύτως απαραίτητες για την απελευθέρωση των Νομικών Προσώπων αυτών από εφευρέσεις εγκωλπισμού τους σε ιδιωτικά σωματεία και ιδιωτικές επιχειρήσεις μεγάλων μελών, δια των ιδιοφυών μεθοδεύσεων της «πολλαπλής ψήφου», ανάλογα δηλαδή με το μέγεθος κάθε μέλους και επιβολής των ανταγωνιστικών συμφερόντων της μειοψηφίας στην πλειοψηφία μελών, αλλά και την διευκόλυνση της εποπτείας, όπως και της υγιούς λειτουργίας αυτών.

Σε όλα τα λοιπά συμφωνούμε απόλυτα και θεωρούμε ότι το νομοσχέδιο είναι ορθό και δίκαιο. Και βέβαια θα ακουσθούν, όπως ήδη συμβαίνει, άλλες και αντίθετες θέσεις και απόψεις, ως δήθεν συνολικές ή πλειοψηφικές της ασφαλιστικής αγοράς, αλλά το μεγαλείο μίας αληθινής Δημοκρατίας είναι η δυνατότητα άλλης και διαφορετικής έκφρασης από εκείνη της όποιας και όπως πλειοψηφίας, ιδιαίτερα όταν αυτή προέρχεται από την ιδιωτικώς αποκεντρωμένη Ελλάδα και μάλιστα έξω από οργανωμένα και ισχυρά συμφέροντα του κέντρου ή του εξωτερικού.

Αυτές οι φωνές και γνώμες επιβάλλεται να ακούγονται δυνατά και να ικανοποιούνται κατά προτεραιότητα, αν δεν θέλουμε να είναι η Ελλάδα Αθήνα μόνον και εμείς, στην υπόλοιπη Επικράτεια, να κρατούμε ομπρέλα όταν βρέχει στην πλατεία Συντάγματος και γύρω οδούς της.»