Υπάρχει μέλλον για την FSA;

Με αφορμή τις προτάσεις της συντηρητικής παράταξης, αυτό το μήνα το PowerHour μελετά το μέλλον της FinancialServiceAuthority (FSA) και ρωτά το κατά πόσο η ασφαλιστική αγορά θα επωφεληθεί από ενδεχόμενη αλλαγή της νομοθεσίας που θα τη διαφοροποιεί τον ασφαλιστικό κλάδο από τον τραπεζικό και εξετάζει πως οι μεσίτες θα ενταχθούν σε αυτό το υποθετικό σενάριο.
 
 Η Συντηρητική παράταξη ανακοίνωσε πρόσφατα ότι εάν κερδίσει τις ερχόμενη εκλογική αναμέτρηση θα «αποστρατεύσει» την FSA μεταφέροντας τις νομοθετικές της δραστηριότητες στον Οργανισμό Προστασίας Καταναλωτή (ConsumerProtectionAgency) και στην Κεντρική Τράπεζα της Βρετανίας.
 
Είναι απαραίτητη η κατάργηση της FSA, τελικά οι επιδόσεις της ήταν τόσο αρνητικές;
 
DavidT: Στην πραγματικότητα δεν είμαι σίγουρος ότι η ερώτηση πραγματικά στέκει, καθώς εάν υποθέσουμε ότι η Συντηρητική παράταξη αναλάβει την εξουσία, τότε η απόφαση είναι ήδη ειλημμένη. Ελλοχεύει λοιπόν ο κίνδυνος να εισέλθουμε σε μια συζήτηση στην οποία η απόφαση έχει ολοκληρωθεί.
 
DavidP: Από την πλευρά της Lloyd’s, η FSA δεν κάνει άσχημη δουλειά. Οι δυσκολίες που προκάλεσαν αυτές τις προτάσεις έχουν να κάνουν με τις αποτυχίες του τραπεζικού κλάδου, όχι του ασφαλιστικού.  
 
Tina: Θα ήθελα να το υποστηρίξω αυτό. Όσον αφορά την ασφαλιστική βιομηχανία, καταφέραμε να διαχειριστούμε το ρίσκο αρκετά καλά εν αντιθέση με τις τράπεζες που αντιμετώπισαν σοβαρά προβλήματα. Όλα αυτά που συμβαίνουν είναι στοχασμοί για το τι χρειάζεται ο κλάδος μας ή αξιώσεις που αφορούν τις τράπεζες;
 
Michael: Πρώτα από όλα εδώ υπάρχει μια πολιτική αναγκαιότητα καθώς έχουμε εισέλθει σε μια οδυνηρή ύφεση. Ο τραπεζικός κλάδος φέρει μεγάλο μερίδιο της ευθύνης ενώ μεγάλες ευθύνες επιρρίπτονται και στις αρμόδιες αρχές. Η FSA δεν είναι δημοφιλής ανάμεσα στους ψηφοφόρους και έτσι το θέμα της αναδιοργάνωσης δεν είναι μόνο πολιτικό και ρυθμιστικό αλλά και πολιτικό.
 
Είναι μόνο μια ψήφος νίκης; (is this just a vote winner?)
 
DavidT: Εάν κοιτάξει κανείς σε διεθνές επίπεδο, το μοντέλο που υιοθετεί η Συντηρητική παράταξη, σε γενικές γραμμές πραγματοποιείται και σε άλλες περιοχές. Οποιοδήποτε μοντέλο ακολουθηθεί θα έχει τις δικές του προκλήσεις. Με την FSA, το τριμερές καθεστώς was a so-called under lap where things fell between the three players. Αυτή η πρόταση δύναται να δημιουργήσει ένα διαφορετικό σετ εντάσεων.
 
Steve: Υπάρχει μια έμφυτη διαμάχη στο twin peaks model, το οποίο βλέπουμε σε άλλα μέρη του κόσμου. Τράπεζες και άλλοι οργανισμοί -συμπεριλαμβανομένων και των ασφαλιστικών εταιριών- θα περάσουν κάτω από την εποπτεία της Τράπεζας της Βρετανίας. Το βασικό ερώτημα είναι ο ασφαλιστικός κλάδος τι σχέση έχει;      
 
Michael: Η ανάγκη να διατηρηθεί η σταθερότητα και η εμπιστοσύνη δημιουργεί μια φυσική τάση με την προστασία των καταναλωτών που στη δεδομένη στιγμή εμπίπτει στην εποπτεία της FSA. Βάση των προτάσεων η Κεντρική Τράπεζα της Βρετανίας αρχικά θα αναλάβει την εποπτεία και μετέπειτα θα δημιουργηθεί ο Οργανισμός Προστασίας του Καταναλωτή και η εποπτεία θα μοιραστεί και στους δύο οργανισμούς.
 
DavidP: Ένα από τα ξεκάθαρα σημεία των νέων προτάσεων είναι το εάν θα υπάρχει διμερής εποπτεία η οποία θα εξαρτάται από τον τύπο του κλάδου.
Αυτή είναι εξάλλου και η κατεύθυνση που οδηγείται ο νόμος, προτεινόμενος διαχωρισμός ανάμεσα στο νόμο που θα διέπει τα ασφαλιστικά συμβόλαια για τους ιδιώτες και στα εταιρικά ασφαλιστικά συμβόλαια. Τα πράγματα οδηγούν προς αυτήν την κατεύθυνση, ωστόσο πως αυτό θα λειτουργήσει για τους ρυθμιστές;
 
Michael: Η άλλη ερώτηση είναι πώς η Financial Ombudsman Service (FOS) θα ενταχθεί σε αυτό το μοτίβο καθώς μοιάζει όλο και περισσότερο ως οργανισμός που προσανατολίζεται στην προστασία των καταναλωτών παρά ως εναλλακτικός οργανισμός που θα δίνει λύση στις διαφορές.
 
DavidR: Θα συμφωνήσω με την αναδυόμενη τάση ότι η FSA ήταν λίγο ως πολύ αποτελεσματική στην εποπτεία της στην ασφαλιστική αγορά. εάν υπήρχαν αμφιβολίες είναι γύρω από το κόστος καθώς είναι ένα μοντέλο που είναι σχεδιασμένο (one size fits all).
 
Steve: Έχει βελτιωθεί. Δείτε ποια ήταν η μοίρα της Independent το 2001 και το σχέδιο Tiner, που αφορούσε αποκλειστικά την ασφαλιστική βιομηχανία.
 
DavidP: Αυτό είναι ζωτικό για οπουδήποτε καταλήξουμε, να διατηρήσουμε αυτή τη διαφοροποίηση. Οι τράπεζες προφανώς θα αναγκαστούν να διατηρούν περισσότερα κεφάλαια και πιθανώς να διαχωριστούν σε διαφορετικές εταιρικές οντότητες στη λιανική τραπεζική και στον επενδυτικό βραχίονα.
 
Tina: Μήπως είναι το ίδιο ακριβώς με άλλη ονομασία σε κάποιο βαθμό;
 
Steve: Πρέπει να είναι κάτι παραπάνω από καινούργιες εταιρικές κάρτες. Πρέπει να υπάρχει μια ξεκάθαρη προσέγγιση στους κατάλληλους ανθρώπους που θα κάνουν την κατάλληλη δουλειά.
 
Tina: Υπάρχει και ένα άλλο πρόβλημα. Θα καταφέρουν να προσελκύσουν τα κατάλληλα άτομα σε αυτή την προσωρινή περίοδο;
 
Steve: Το White Paper στην πραγματικότητα κάνει λόγο για αύξηση των απαιτήσεων έτσι ώστε να διασφαλιστεί ότι οι κατάλληλοι άνθρωποι θα μπουν στις κατάλληλες θέσεις. Υπάρχει το ερώτημα της συνοχής όπως συμβαίνει και με κάθε οργανισμό. Ας μην ξεχνάμε την ιστορία της FSA. Οι συνετές μακροοικονομικές προϋποθέσεις για την FSA προέρχονται από την Τράπεζα της Βρετανίας.
 
Michael: Θεωρώ ότι υπάρχει μια γενική τάση στο σκεπτικό της Συντηρητικής παράταξης που δίνει έμφαση στην υπευθυνότητα. Υπάρχει η αίσθηση της μεταφοράς μιας ανεξάρτητης αρχής μέσα στην Τράπεζα της Βρετανίας. Στην ουσία θα είναι ένα ακόμα εργαλείο στη διάθεση των υπουργών αλλά η διάκριση των ευθυνών θα είναι πιο διακριτή.
 
DavidT: Ένα ακόμα δεδομένο που έρχεται στην επιφάνεια κυρίως για τις μικρές τράπεζες είναι αυτό της σταθερότητας. Είναι αρκετά ενδιαφέρον πως πολλές μικρές εταιρίες από αρκετούς κλάδους είδαν με θετικό τρόπο την προοπτική να μην εποπτεύονται από την FSA. Υπάρχει βέβαια η ανάγκη να εφεστίσουμε την προσοχή για το τι εύχεται ο καθένας γιατί μπορεί να πραγματοποιηθεί. Η πιθανή εποπτεία των εταιριών από όργανα προστασίας των καταναλωτών είναι πολύ πιθανό να είναι πιο δύσκολα αντιμετωπίσιμο από τις εταιρίες.
 
Tina: Κάποιες από τις μικρότερες εταιρίες, συμπεριλαμβανομένων και απλοϊκών μεσιτικών γραφείων, εκφράζουν έντονες ανησυχίες ανεξάρτητα από οποιαδήποτε αλλαγές, λόγω του κόστους των αλλαγών. Θα χρειαστεί να σπαταλήσουν χρόνο από τις καθημερινές εργασίες τους για να εκπονήσουν το τι πρέπει να κάνουν αλλά και να το βάλουν σε εφαρμογή. Οποιαδήποτε μορφή αλλαγής είναι μια πρόκληση για τις μικρές επιχειρήσεις καθώς τις εκτροχιάζει από το κύριο αντικείμενο εργασίας τους.
 
David Τ: Πολλά στελέχη της ασφαλιστικής βιομηχανίας θεωρούν ότι ο κλάδος απέφυγε την οικονομική σύνθλιψη, καθώς είχαν πάρει το μάθημά τους από τα προηγούμενα έτη και κατάφεραν να διαχειριστούν το ρίσκο πολύ καλύτερα από ότι οι επενδυτικές τράπεζες.
 
 
Δεν είναι τώρα η κατάλληλη στιγμή για αλλαγή της νομοθεσίας τώρα που οι τράπεζες απέδειξαν ότι απέτυχαν να διαχειριστούν το ρίσκο, την ώρα που οι ασφαλιστικές εταιρίες τα πήγαν αρκετά καλά;
 
DavidR: Ναι, θεωρώ ότι πρέπει να το κάνουμε σαφές.
 
DavidT: Αυτό σημαίνει ότι ο κλάδος επιλέγει να μην συμμετέχει στην υπόθεση; Αυτό είναι εξαπάτηση.
 
DavidR: Αυτό είμαι μη ρεαλιστικό.    
 
David Τ: Είναι μη ρεαλιστικό αλλά είναι εξαπάτηση.
 
DavidR: Το μεγάλο πρόβλημα με την FSA είναι ότι είναι ο μεγάλος ρυθμιστής. Εάν δούμε τους εισπράκτορες για παράδειγμα, έχουν δείξει μεγάλο ενδιαφέρον να διαχωρίσουν το κόστος για την Financial Services Compensation Scheme (FSCS) δια μέσου αρκετών κλάδων, με αποτέλεσμα να κινούνται αμερόληπτα, αλλά η αλήθεια είναι ότι είναι ακόμη ο μεγάλος ρυθμιστής. Επειδή υπάρχει αυτός ο κολοσσιαίος Γολιάθ που πρέπει να υπηρετήσεις, το κόστος πάντα θα διογκώνεται με τέτοιο τρόπο που δεν είναι πάντα αναλογικό με τον τύπο του κλάδου που ελέγχεται.
 
Steve: Συμφωνώ αλλά υπάρχουν πλεονεκτήματα που προέρχονται από τις οικονομίες κλίμακας.
 
Michael: Αυτό που μετράει είναι η πολιτική. Η δομή θα κάνει το νομοθετικό πλαίσιο λειτουργικό αλλά είναι θέμα πολιτικής. Όπως έλεγε ο George Osborne, η εσωτερική δομή μπορεί να μην αλλάζει αρκετά στις πρώτες ημέρες. Επειδή ο τίτλος ήταν «η FSA καταργείται» υπήρχε μια αίσθηση πανικού στην αγορά για κάποιο διάστημα, καθώς οι πολίτες διάβαζαν τα πρωτοσέλιδα και όχι τη ρύθμιση. Η ρύθμιση είναι πειστική και αντιληπτή, αλλά τα πρωτοσέλιδα κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου, ωστόσο τα δεν είναι των Συντηρητικών αλλά των μέσων μαζικής ενημέρωσης.
 
Steve: Και αυτό είναι που η FSA έκανε αρχικά,
 
DavidT: Η FSA απέκτησε νομική και θεσπισμένη αξίωση. Αυτό που έλεγε ο George Osborne ήταν ότι θα είναι το ίδιο μοντέλο, εν μέρει για να αποκαταστήσει την εμπιστοσύνη έτσι ώστε οι πολίτες να μην ξέρουν από ποιόν και πως θα εποπτεύονται.
 
Δεν θα μπορούσαν να έχουν κάνει αυτές τις δομικές αλλαγές εντός της FSA;  
 
David Τ: Αυτό έκανε ο κ. Adair Turner. Πιθανότατα έδωσε την πιο ξεκάθαρη επεξήγηση στο τι προκάλεσε την οικονομική κρίση στη διάλεξή του. Ωστόσο το γεγονός ότι επηρεάζει το κοινό αίσθημα, μερικές φορές, τα γεγονότα αυτά εξουδετερώνουν την κοινή λογική. Αυτό που αναφέρει η έκθεση του Taiger ακούγεται απολύτως λογικό, ωστόσο εάν η κοινή γνώμη θεωρεί ότι η FSA είχε την ευκαιρία της και την έχασε, τότε έχει απολέσει πολιτικό κεφάλαιο.
 
Michael: Είναι ένας απολύτως λογικός ισχυρισμός εάν θεωρήσομε ότι ένας από τους κύριους στόχους της εποπτείας είναι η εμπιστοσύνη στην αγορά. Εάν η FSA έχει οριστικά απολέσει την εμπιστοσύνη των πολιτών της χώρας, πρέπει να γίνει κάτι και θεωρώ ότι η ρύθμιση αυτό ουσιαστικά διευθετεί. Η αντίληψη είναι ότι η Τράπεζα της Βρετανίας μας έβγαλε από τις δύσκολες καταστάσεις που επέτρεψε να γίνουν η FSA.
 
DavidR: Είναι όμως σωστό αυτό το σκεπτικό; Γιατί καταλήγεις σε μια κατάσταση όπου μετακινείς τα έπιπλα γύρω γύρω και απλώς αυξάνεις το κόστος.
 
DavidP: Υπάρχουν τεχνικές επιβολές γύρω από αυτές τις προτάσεις, συνδυάζοντας τις λειτουργίες της νομισματικής και οικονομικής πολιτικής.
 
DavidT: Υπάρχει το επιχείρημα ότι όλο αυτό που γίνεται δημιουργεί καινούργιο ρίσκο.
 
Michael: Εάν δει κανείς τις πολιτικές θέσεις των Συντηρητικών όλα περιστρέφονται γύρω από τον τραπεζικό και ασφαλιστικό κλάδο.
 
Tina: Με όλα αυτά που οι εποπτικές αρχές αναφέρουν για τις ασφαλιστικές εταιρίες, εννοούσαν να μην επαναληφθούν τα ίδια προβλήματα που αντιμετώπισαν οι τράπεζες και να διασφαλίσουν ότι και να γίνει να μην δημιουργήσει διάσπαση στην αγορά. Οι μεσίτες λόγω του γεγονότος ότι οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις αντιμετωπίζουν σοβαρές δυσκολίες δεν χρειάζονται περαιτέρω άγχος και δυσκολίες στην καθημερινότητά τους.
 
Michael: Ο κλάδος των ασφαλειών δεν έχει δεχθεί τα τελευταία δύο χρόνια την ένταση της επίθεσης που δέχθηκαν οι τράπεζες.
 
Τι επιπτώσεις νομίζετε ότι θα έχουν αυτές οι αλλαγές όσον αφορά την μεσιτική αγορά;
 
Steve: Οι προτάσεις αυτές από μόνες τους είναι ακαθόριστες για τον μεσιτικό κλάδο. Ποια θα είναι η αρμόδια επιτροπή που θα τους ελέγχει, με ποιον τρόπο θα γίνεται η εποπτεία. Είναι πολύ καθοριστικό να υπάρχει φερεγγυότητα. Αλλά είναι εξίσου σημαντικό για τον μεσίτη να διατηρεί τη φερεγγυότητα εάν δε διαχειρίζεται τα λεφτά των πελατών, εάν μόνο δίνουν συμβουλές στους πελάτες; Είναι αναπόφευκτο ότι θα υπάρξουν αλλαγές. Ακόμα και η αλλαγή μηχανογραφικού συστήματος είναι πολύ μεγάλο κόστος για ένα μικρό μεσίτη.
 
DavidP: Ένας μεσίτης μπορεί να ρωτήσει –εντάξει εδώ είναι το κόστος- όμως που είναι το πλεονέκτημα; Εγώ τι θα κερδίσω από αυτό;
 
Steve: Όλο το ρυθμιστικό πλαίσιο εργασίας θα επωφεληθεί από τον καταμερισμό της εργασίας, καθώς θα
υπάρχουν ειδικοί με πρωταρχικό σκοπό, οι οποίοι δεν θα παρεκκλίνουν όπως θα γινόταν με το non-twin peaks model. 
 
DavidT: Είναι η ώρα να ακουστεί η φωνή μας. Ελλοχεύει ο κίνδυνος να μείνουμε πίσω από τις εξελίξεις σκεφτόμενοι ότι δεν μπορεί να γίνει κάτι για τον κλάδο μας.
 
Michael: Ολόκληρος ο κλάδος πρέπει να εμπλακεί συμπεριλαμβανομένων και των μεσιτών γιατί αυτή τη στιγμή σχηματοποιείται η πολιτική.
 
Are brokers even on the radar;
 
Michael: Οι νέες ρυθμίσεις που προωθούνται δε στοχεύουν στην επίλυση των προβλημάτων; Κάποιος θα το περίμενε αυτό.
 
DavidR: Επιτυχία θα είναι να μην έχουμε μια παρεμφερή κρίση μέσα στην επόμενη πενταετία, δεδομένου ότι τα δημόσια οικονομικά τείνουν να λειτουργούν πέρα από μέσο επιβίωσης, συμπεριλαμβανομένων τους μεσίτες και τους ασφαλιστές.Θα υπάρχει πάντα ένα επίπεδο δημιουργικότητας, πάντα κάποιο θα θέλουν να προσπαθήσουν κάτι καινούργιο, το οποίο μας φέρνει πίσω, εκεί που είμαστε τώρα, ανεξάρτητα από το πόσο αυστηρά εποπτευόμαστε.
 
Steve: Δεν μπορείς να έχεις μια αποτυχία στο καθεστώς. Αυτό που πρέπει να έχεις είναι μηδενικό ποσοστό αποτυχίας στο βασικό συστημικό.
 
DavidT: Θεωρώ ότι η FSA ήταν αρκετά ελλιπής όσον αφορά το κομμάτι των ανταμοιβών. Ίσως αυτό είναι μια ευκαιρία να συμπεριληφθεί σε ένα νέο πλαίσιο εργασίας.
 
Michael: Είναι ένα αίνιγμα της ρύθμισης, ότι οι εταιρίες που συμπεριφέρονται καλά με σωστή εταιρική διακυβέρνηση, ξοδεύουν αρκετά χρήματα εσωτερικά, ενώ παράλληλα συνεισφέρουν και στους κανονισμούς.
 
DavidR: Αυτό είναι το αρνητικό του να εξυπηρετείς ένα μεγάλο «τέρας» ενώ τώρα συζητάμε να αυξήσουμε περαιτέρω το κόστος. Μιλάμε για πρωτοφανή αυξήσεις, ούτε διπλάσιες ή τριπλάσιες, αλλά σε κάποιες περιπτώσεις θα είναι 20 φορές παραπάνω από ότι ήταν μόλις δύο χρόνια νωρίτερα. Αυτό σημαίνει ότι το κόστος της εποπτείας μετατρέπεται από δευτερεύων στοιχείο του ισολογισμού σε κάτι το οποίο καθορίζει την οικονομική στρατηγική του επόμενου έτους.
 
Υπάρχει κάποιο ρίσκο στο διαχωρισμό της εποπτείας με τον ασφαλιστικό κλάδο να περνάει στην αρμοδιότητα της Τράπεζας της Βρετανίας και τους μεσίτες στην εποπτεία της CPA;
 
DavidR: Σε αυτό προσανατολίζεται έτσι και αλλιώς. Ξεκινούν το διαχωρισμό μεταξύ των οικονομικών και εταιρικών ρυθμίσεων, το οποίο είναι το πρώτο από τα αποτελέσματα του Turner.
 
Υπάρχει κίνδυνος για την FSA να παραβλεφθεί;
 
Michael: Είναι ένα πληγωμένο θηρίο. Ωστόσο δε θεωρώ ότι τα στελέχη του οικονομικού κλάδου τη θεωρούν ως «νεκρή πάπια», ακόμα είναι η εποπτική αρχή.
 
Steve: Πολλοί από τους ίδιους ανθρώπους θα καταλήξουν να κάνουν τα ίδια πράγματα με διαφορετικούς τίτλους. Θα είναι αφελές να θεωρεί κανείς ότι είναι η κατάλληλη εποχή για να αλλάξουν τις πρακτικές τους.
 
Είμαστε υπέρ της κατάργησης και τελικά η ασφαλιστική βιομηχανία θα εισακουστεί;
 
DavidR: Ουσιαστικά αλλάζουμε θέση στα έπιπλα. Είναι κυρίως αλλαγές για τα μάτια της κοινής γνώμης. Καταλαβαίνω ότι σε μια δημοκρατική κοινωνία πρέπει να το κάνεις αυτό, αλλάζοντας τον οργανισμό δε σηματοδοτεί καμία ουσιαστική διαφορά στον τρόπο που διοικείται.
 
Michael: Η απάντηση πρέπει να ακουστεί. Για να επιδοθούν όλες αυτές οι μαζικοί στόχοι της εποπτείας, ο επόπτης πρέπει να έχει την αρμοδιότητα και η FSA την έχει απολέσει. Είχε τις πρώιμες ενδείξεις με την περίπτωση της Northern Rock ένα χρόνο νωρίτερα τις οποίες δεν έλαβε υπόψη της. Μπορεί ο οποιοσδήποτε πλέον να επιχειρηματολογήσει ότι πρέπει να διατηρήσει την πλήρη εποπτεια;