πλοία στο λιμάνι

Ναυτασφάλιση: Οι επιπτώσεις από την μείωση των περιοχών υψηλού κινδύνου

 

της Λαλέλας Χρυσανθοπούλου

Μείωση του ασφαλιστικού κόστους για τις ναυτιλιακές εταιρείες διαφαίνεται στον ορίζοντα μετά την απόφαση ενός διεθνούς ναυτιλιακού οργανισμού να μειώσει την γεωγραφική περιοχή που θεωρείται υψηλού κινδύνου (High Risk Area ή HRA)  στην Ερυθρά Θάλασσα και τον Ινδικό Ωκεανό αναφορικά με τον κίνδυνο επίθεσης από Σομαλούς πειρατές.

H μείωση της HRA θα πρέπει να οδηγήσει σε μειωση των ασφαλίστρων για τις ναυτιλιακές, δήλωσε ο Πέτερ Σαντ, επικεφαλής ναυτιλιακός αναλυτής της  Baltic and International Maritime Council  (BIMCO). Όπως αποκάλυψε το Platts, την περασμένη εβδομάδα η BIMCO απέστειλε συμβουλευτικό έγγραφο για τη μείωση του HRA στα στις 65 μοίρες ανατολικά από 78 προηγουμένως και στα νότια στις 10 μοίρες από 5 προηγουμένως. Τα όρια της περιοχής υψηλού κινδύνου στην Ερυθρά Θάλασσα και στον Κόλπο του Αντεν μειώθηκαν σε 15 μοίρες βόρεια και 22 μοίρες βόρεια, αντίστοιχα.

Η BIMCO  είναι ο μεγαλύτερος διεθνής ναυτιλιακός σύνδεσμος του κόσμου με πάνω από 2.200 μέλη και επανεξετάζει συχνά τις βέλτιστες πρακτικές διαχείρισης για προστασία έναντι του κινδύνου πειρατείας γύρω από τη Σομαλία. Από τη στιγμή που όντως μειωθούν τα ασφαλιστικά κόστη, θα εξαρτηθεί από τις συνθήκες της αγοράς πόσο γρήγορα θα μετακυλιστούν τα οφέλη στους πελάτες, είπε ο Σαντ. Η μείωση -όταν γίνει- θα αποτυπωθεί σίγουρα στους ναύλους για τα δρομολόγια τάνκερ και πλοίων ξηρού φορτίου που περνούν από τα δυτικά παράλια της Ινδίας”  υποστήριξε παράγοντας της αγοράς. Το πρόσθετο ασφάλιστρο που επιβαρύνει στην παρούσα φάση τα πλοία που σταματούν στα λιμάνια της περιοχής (Βομβάη, Βεγγάλη κλπ.)  θα πρέπει να καταργηθεί”, υποστήριξε άλλος.

Δεν συμμερίζονται, όμως, όλοι στους ναυτιλιακούς κύκλους την αισιοδοξία αυτή. “Η μείωση της HRA είναι περισσότερο θεωρητική άσκηση καθώς δεν έχουν υπάρξει σημαντικές επιθέσεις σε εμπορικά πλοία στην επίμαχη περιοχή εδώ και περίπου τρία χρόνια, κάτι που είχε ως αποτέλεσμα την προσαρμογή των ναύλων”, σημείωσε ναυλομεσίτης πετρελαιοφόρων πλοίων στη Σιγκαπούρη. Η “μάστιγα” των Σομαλών πειρατών έφτασε στο ζενίθ της το 2011 (οπότε εκδηλώθηκαν 151 επιθέσεις σε εμπορικά πλοία) όταν τα πλοία που διέσχιζαν την περιοχή υψηλού κινδύνου επωμίζονταν βαριές δαπάνες για να έχουν ένοπλους φύλακες εν πλω, ενώ δυνάμεις του πολεμικού ναυτικού από διάφορες χώρες επιτηρούσαν τα διεθνή ύδατα στα ανοιχτά της Σομαλίας. ¨Αμφιβάλλω για το εάν θα μπορέσει κανείς να υπολογίσει την επίπτωση της μείωσης της HRA για οποιοδήποτε από τα δρομολόγια που θεωρητικά θα επηρεάζονταν”, σημείωσε ο Σαντ. ‘’Αλλες παράμετροι της αγοράς είναι πιο σημαντικές”.

Η ίδια η BIMCO από την πλευρά της σημείωσε ότι μπορεί να περιόρισε τα όρια της HRA, υπογράμμισε όμως παράλληλα ότι οι πειρατές διατηρούν την επιχειρησιακή τους ετοιμότητα. Τυχόν μείωση των μέτρων φύλαξης στην περιοχή θα μπορούσε να αποτελέσει ευκαιρία για την αναβίωση των δραστηριοτήτων των πειρατών. “Επομένως, διατηρώντας τη δέσμευση να προασπίσει την ασφάλειά του με ίδια μέσα, ο ναυτιλιακός κλάδος υποστηρίζει πλήρως την συνέχιση της στρατιωτικής παρουσίας στην περιοχή όσο η απειλή της πειρατίας εξακολουθει να υφίσταται”, καταλήγει η BIMCO.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*