Σκοντάφτει ασφάλιση και τουρισμός σε ενοικιαζόμενα οχήματα

Του Γεώργιου Βρούβα, Ασφαλιστικού Συμβούλου – Οικονομολόγου

Λίγο πριν την άφιξη του καλοκαιριού οι μηχανές της τουριστικής αγοράς αρχίζουν να ανεβάζουν στροφές για να είναι σε ετοιμότητα για το φετινό καλοκαίρι το οποίο κατά τα λεγόμενα θα είναι το καλύτερό μας, την μετά κρίση εποχή, κι έτσι πολλοί από εμάς έχουμε στηρίξει πάνω του τις ελπίδες μας για ανάκαμψη. 

Η ιδιότητά μου ως ασφαλιστικός διαμεσολαβητής και μάλιστα σε νησιωτικό τουριστικό προορισμό με φέρνει αντιμέτωπο κάθε καλοκαίρι με τα ίδια προβλήματα. Στο σημείο αυτό, κάποιοι ίσως αναρωτηθούν για το ποια μπορεί να είναι η σχέση του τουρισμού με τον ασφαλιστικό τομέα. Θα σας πω λοιπόν ότι οι ασφάλειες αποτελούν κι αυτές έναν κρίκο στην αλυσίδα ανάμεσα στον τουρισμό και την ελληνική οικονομία. 

Τα προβλήματα που προανέφερα δεν είναι άλλα από αυτά που έχει  επιφέρει η Ευρωπαϊκή  Ένωση με τις άδειες οδήγησης οι οποίες σχεδόν σε κάθε κράτος μπορεί να διαφέρουν σε όλα εκτός από το χρώμα και το σχέδιο του διπλώματος. Και εκεί είναι που ξεκινάει το μπέρδεμα ανάμεσα σε τουρίστες (που επιθυμούν να ενοικιάσουν μοτοποδήλατα και μοτοσυκλέτες, δίκυκλα, τρίτροχα και τετράτροχα) και σε ενοικιαστές, τροχαία, ασφαλιστές και ασφαλιστικές εταιρείες. Ένα μπέρδεμα το οποίο έχει προκαλέσει η παρακάτω οδηγία του Ευρωπαϊκού κοινοβουλίου:                                     

ΟΔΗΓΙΑ 2006/126/ΕΚ ΤΟΥ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΥ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ (20 Δεκεμβρίου 2006 για την άδεια οδήγησης -αναδιατύπωση)  (EE L 403 της 30.12.2006, σ. 18)

Άρθρο 6   
Κλιμάκωση και ισοδυναμίες μεταξύ κατηγοριών
« 3. Τα κράτη μέλη μπορούν να εγκρίνουν, για την οδήγηση στο έδαφός τους, τις ακόλουθες ισοτιμίες:
A. μηχανοκίνητα τρίκυκλα με άδεια κατηγορίας Β, για τρίκυκλα με ισχύ άνω των 15 kW, υπό τον όρον ότι ο κάτοχος της άδειας για την κατηγορία Β είναι τουλάχιστον 21 ετών·
B. μοτοσικλέτες κατηγορίας Α1 με άδεια κατηγορίας Β. »

Σύμφωνα λοιπόν με την παραπάνω οδηγία διαπιστώνουμε ότι πολλοί Ευρωπαίοι έχουν το δικαίωμα στη χώρα τους να οδηγούν μηχανάκι με δίπλωμα αυτοκινήτου καθώς και να οδηγούν τρίτροχο πάνω από 125cc πάλι με δίπλωμα αυτοκινήτου, τη στιγμή που για να οδηγήσουν  το ίδιο τρίτροχο, της ίδια εταιρίας, ιδίου μοντέλου αλλά με κινητήρα 50cc στην Ελλάδα τους ζητάμε δίπλωμα μηχανής ή μοτοποδηλάτου. 

Και σε αυτό το σημείο είναι που προκαλείται η σύγχυση όταν ένας Ιταλός λόγου χάρη  προτιμάει να πάρει ένα σκουτεράκι 50-125 cc (και λόγω κόστους και λόγω γούστου και ευκολίας μέσα στο κατακαλόκαιρο) αλλά στην Ελλάδα του απαγορεύεται να το οδηγήσει με άδεια κατηγορίας Β, ενώ μπορεί να οδηγάει το ίδιο στην χώρα του για δεκαετίες. Ομοίως το ίδιο πρόβλημα αντιμετωπίζουν και πολλοί άλλοι ευρωπαίοι όπως γίνεται αντιληπτό και στα παρακάτω στοιχεία που εύκολα μπορεί να βρει κανείς στο διαδίκτυο.

Ευρωπαίοι   με άλλη  ισχύ στις χώρες τους
Στην λίστα που ακολουθεί βλέπουμε τι προβλέπεται για τους οδηγούς άλλων κρατών – μελών αναφορικά με την οδήγηση μοτοσυκλέτας  έως  κάποια κυβικά με δίπλωμα αυτοκινήτου, τη στιγμή που στην Ελλάδα τους απαγορεύεται η ενοικίαση καθώς δεν πληρούν τις προϋποθέσεις για την οδήγησή τους.
1. Ιταλοί : με δίπλωμα Β ( ερασιτεχνικό αυτοκινήτου).
2. Λετονοί  :  Έπειτα από δύο χρόνια κατοχής διπλώματος Β
3. Τσέχοι : Μόνο με αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων
4. Σλοβάκοι : Μόνο με αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων έπειτα από δύο χρόνια κατοχής διπλώματος Β
5. Πορτογάλοι :  Έπειτα από δύο χρόνια κατοχής διπλώματος Β
6. Βέλγοι : Μόνο με Βέλγικο δίπλωμα , έπειτα από δύο χρόνια κατοχής του Β
7. Αυστριακοί : Έπειτα από 5 έτη κατοχής διπλώματος Β και με 6 ώρες παρακολούθησης  εκπαίδευσης
8. Γάλλοι : Έπειτα από 5 έτη κατοχής διπλώματος Β και με  7 ώρες παρακολούθησης  εκπαίδευσης
9. Ισπανία :  Έπειτα από τρία χρόνια κατοχής διπλώματος Β

Σοβαρό πρόβλημα προκύπτει και με τους τουρίστες που δεν ανήκουν στην Ευρωπαϊκή Ένωση και δεν έχουν διεθνές δίπλωμα με αποτέλεσμα να μην μπορούν να ενοικιάσουν Αυτοκίνητο / Μοτοποδήλατο / Μοτοσυκλέτα. Μιλάμε σαφώς για τους Ρώσους, τους Ισραηλινούς, τους Τούρκους, τους Αμερικάνους, τους Καναδούς και τους Αυστραλούς, η πλειονότητα των οποίων δεν έχει διεθνές δίπλωμα και αυτό δυσχεραίνει την μετακίνησή τους ενώ ζημιώνει σημαντικά το ταμείο μας αν αναλογιστούμε τα έσοδα που χάνουμε από τις εκατοντάδες χιλιάδες των τουριστών αυτών που δεν είμαστε σε θέση να εξυπηρετήσουμε.

Πίνακας με τον αριθμό αφίξεων τουριστών διαφόρων εθνικοτήτων για το 2012

Μήπως πρέπει να δοθεί μια λύση;

Παρατηρώντας τον αριθμό αφίξεων και αναμένοντας αύξηση σε πολλές από αυτές, μήπως ήρθε η ώρα να βρεθεί μια λύση; Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι το πρόβλημα δεν έχει να κάνει μόνο με τα διαφυγόντα έσοδα και την μη διευκόλυνση των τουριστών στην μετακίνησή τους. Το πρόβλημα επεκτείνεται σε πολλούς τομείς και δημιουργείται ανασφάλεια σε πολλούς κλάδους. Πρώτα απ’ όλα στους  ενοικιαστές που  παλεύουν να επιβιώσουν και για τον λόγο αυτό πολλές φορές προβαίνουν σε παράνομη ενοικίαση μοτοποδηλάτων και μοτοσυκλετών έχοντας πρόβλημα τόσο με την τροχαία όσο και με τις ασφαλιστικές εταιρίες. Ανασφάλεια όμως δημιουργείται και στον ασφαλιστικό κλάδο, καθώς οι ασφαλιστικές εταιρείες δεν καθιστούν σαφές το αν πράγματι καλύπτουν τα οχήματα που ενοικιάζονται σε τουρίστες και πρόκειται να τα οδηγήσουν με βάση τη νομοθεσία της χώρας τους (δηλαδή με άδεια Β κατηγορίας ενώ στην Ελλάδα υπάρχει άλλη πρόβλεψη). Δηλαδή λένε μεν ότι καλύπτουν αλλά δεν παρέχουν καμιά διαβεβαίωση επ’ αυτού. Τέλος, πρόβλημα αντιμετωπίζουμε και εμείς οι ίδιοι οι ασφαλιστικοί διαμεσολαβητές που δεν ξέρουμε τελικά τι να πούμε και πώς να κατευθύνουμε τους ενοικιαστές.

Ας ελπίσουμε ότι οι αρμόδιοι θα δώσουν λύση στο πρόβλημα ώστε να κινηθεί ο τουρισμός επιτέλους οργανωμένα χωρίς να υπάρχουν κενά και ασάφειες και χωρίς να ταλαιπωρούνται πια οι άμεσα εμπλεκόμενοι.