Φορολογία και ανασφάλιστα σκάφη «πνίγουν» τις ναυτασφαλίσεις

Tο αποτύπωμά της στον κλάδο ασφάλισης σκαφών έχει αφήσει η οικονομική ύφεση, οδηγώντας τα τελευταία χρόνια πολλούς ιδιοκτήτες να μειώσουν τις καλύψεις τους σε αυτές  που ορίζει ο νόμος ως υποχρεωτικές ή και να διακόψουν τα ασφαλιστήρια συμβόλαιά τους λόγω παροπλισμού ή πώλησης. Σε μεγαλύτερο βαθμό οι επιπτώσεις φαίνονται στην ασφάλιση σκαφών προσωπικής αναψυχής, όπου οι κάτοχοι τους πέρα από την κατάργηση της μικτής ασφάλειας και τη μετάβαση σε καλύψεις αστικής ευθύνης προχωρούν και σε μείωση του χρόνου ασφάλισης, προκειμένου να περιορίσουν το κόστος των ασφαλίστρων. 
 
Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Ένωσης Ασφαλιστικών Εταιρειών, το 2013 η ασφάλιση πλοίων, μέρος της οποίας είναι και η ασφάλιση σκαφών, ανήλθε σε 10,8 εκατ. ευρώ καταγράφοντας πτώση της τάξεως του 15,6% και η αστική ευθύνη πλοίων έφτασε σε παραγωγή τα 5,9 εκατ. ευρώ, καταγράφοντας επίσης μείωση 2,9%. 
Ασφαλιστικά προγράμματα σε αυτόν τον κλάδο παρέχουν πολλές εταιρείες στην Ελλάδα, στελέχη των οποίων διαβλέπουν ότι αν και ο τομέας έχει πληγεί από τη μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος των πολιτών, αφορά νευραλγικό κλάδο για την Ελλάδα, στον οποίο θα υπάρξει διεύρυνση εργασιών όταν βελτιωθεί η εικόνα της ελληνικής οικονομίας και παράλληλα ενισχυθούν η ασφαλιστική συνείδηση  και τα φορολογικά κίνητρα που παρέχει η Πολιτεία στους ιδιοκτήτες. Την εικόνα του κλάδου συνθέτουν οι απόψεις ανθρώπων της ασφαλιστικής αγοράς που μίλησαν στο iw για τις επιπτώσεις της οικονομικής κρίσης στον κλάδο, αλλά και τις προοπτικές ανάπτυξής του. 
 
Aigaion 
Όπως αναφέρει ο κ. Ν. Βελλιάδης, Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της Aigaion Ασφαλιστικής, «μπορεί τα τελευταία χρόνια ηΝ. Βελλιάδης, Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της Aigaion Ασφαλιστικής εικόνα του ασφαλιστικού κλάδου να έχει επιβαρυνθεί λόγω της οικονομικής κρίσης, ωστόσο, το κυρίαρχο πρόβλημα της ασφαλιστικής αγοράς στην Ελλάδα ήταν και παραμένει η έλλειψη ασφαλιστικής συνείδησης. Ειδικά όσον αφορά στα σκάφη, οι περισσότεροι ασφαλισμένοι έχουν καταργήσει τη μικτή ασφάλεια που διασφαλίζει και την περιουσία τους, και περιορίζονται μόνο στην αστική ευθύνη, που είναι υποχρεωτική από τον νόμο. Αυτό μάλιστα που προκαλεί ιδιαίτερη εντύπωση είναι το γεγονός ότι σε πολλές περιπτώσεις ακόμη και τα μεγάλα πλοία εσωτερικών γραμμών, αξίας ενός και δύο εκατ. ευρώ, καλύπτονται ασφαλιστικά μόνο για τα απαραίτητα και πραγματοποιούν δρομολόγια χωρίς να έχουν ασφαλιστική κάλυψη ιδίων κινδύνων. Την ίδια ώρα, η εξασφάλιση «φθηνών» ασφαλίστρων, ανεξαρτήτως της ποιότητας, αποτελεί κύριο μέλημα των ασφαλισμένων. Πάντως, λόγω της ύφεσης, έχουν μειωθεί οι αξίες των σκαφών και των πλοίων και κατ’ επέκταση μειώθηκαν και τα ασφάλιστρα. Να τονίσω ότι αν και έχουν ψηφιστεί νόμοι που επιβάλλουν την ασφαλιστική κάλυψη αστικής ευθύνης, κάθε μέρα συναντάμε περιστατικά όπου ο Έλληνας προσπαθεί να αποφύγει την ασφάλιση. Μέχρι να αλλάξει αυτή η νοοτροπία, λοιπόν, αλλά και η πολιτική βούληση για την επίβλεψη εφαρμογής των νόμων, θεωρώ πως η ανάπτυξη της ασφαλιστικής αγοράς θα αντιμετωπίζει εμπόδια».
 
Εθνική Ασφαλιστική
Σύμφωνα με τον Ν. Συμεών, Προϊστάμενο της Διεύθυνσης Ασφαλίσεων Πυρός & Συναφών Κλάδων, στην Εθνική Ασφαλιστική, «η δεινή οικονομική κατάσταση στην οποία έχει περιέλθει η χώρα μας, έχει επιφέρει σοβαρές επιπτώσεις στον κλάδο, αφενός αναγκάζοντας πολλούς ιδιοκτήτες να προβαίνουν στην πώληση ή τον 
παροπλισμό των σκαφών τους, με αποτέλεσμα τη διακοπή της ασφαλιστικής σύμβασης, αφετέρου οδηγώντας στη μείωση των ασφαλιστικών καλύψεων, διατηρώντας μόνο την υποχρεωτική, εκ του νόμου, κάλυψη της αστικής ευθύνης 
έναντι τρίτων. Η τάση αυτή παρατηρείται κυρίως στα σκάφη προσωπικής αναψυχής».
 
 Ιωαννίδου, Διευθύντρια του Τμήματος Παραγωγής της InterlifeInterlife 
Σε απώλειες αναφέρεται και η κα Κ. Ιωαννίδου, Διευθύντρια του Τμήματος Παραγωγής της Interlife, τονίζοντας ότι «λαμβάνοντας υπΚ. Ιωαννίδου, Διευθύντρια του Τμήματος Παραγωγής της Interlifeόψιν το γεγονός ότι η ασφάλιση σκαφών είναι πλέον υποχρεωτική από την ελληνική νομοθεσία, η συντριπτική πλειοψηφία των ασφαλιζόμενων σκαφών που ανήκει στην κατηγορία αναψυχής, διατήρησε μεν τα συμβόλαια, περιόρισε, όμως, τον χρόνο της ασφαλιστικής κάλυψης, με στόχο τη μείωση του κόστους.

Δεδομένης της συνεχούς προσπάθειας για ανάκαμψη της οικονομίας, ο κλάδος σκαφών αναμένεται να ακολουθήσει ανάλογη πορεία». 

 

Ευρώπη ΑΕΓΑ
Από την πλευρά της η κα Δ. Τσακνιά, Σύμβουλος Διοίκησης και μέλος του Δ.Σ. της Ευρώπης ΑΕΓΑ, επισημαίνει ότι το «πλήγμαΔ. Τσακνιά, Σύμβουλος Διοίκησης και μέλος του Δ.Σ. της Ευρώπης ΑΕΓΑ που έχει υποστεί ο κλάδος, είναι απόλυτα διαχειρίσιμο. 

Πολύ δε περισσότερο σήμερα που ο τουρισμός καταγράφει εντονότατους ρυθμούς ανάπτυξης και που, ιδιαίτερα φέτος, παράγοντες της αγοράς εκτιμούν ότι το τουριστικό ρεύμα προς τη χώρα μας θα κινηθεί σε επίπεδα-ρεκόρ. 

Η αναμόρφωση, μάλιστα, του θεσμικού πλαισίου και η αντιμετώπιση από το Υπουργείο Ναυτιλίας σειράς ζητημάτων που έθεταν μετ’ επιτάσεως οι εκπρόσωποι του κλάδου, καθιστούν ευκολότερη την περαιτέρω διείσδυση της ασφαλιστικής αγοράς στον τομέα». 


Ευρωπαϊκή Πίστη
Τέλος ο κ. Ζ. Παπαϊωάννου, Υποδιευθυντής Γενικών Κλάδων της Ευρωπαϊκής Πίστης, εκτιμά ότι «είναι λογικό, η κρίση που αντιμετωπίζει η ελληνική οικονομία να έχει αντίκτυπο στον τομέα της κατασκευής, συντήρησης – επισκευής και πώλησης σκαφών και φυσικά στις ασφαλίσεις σκαφών. Η οικονομική κρίση έχει μειώσει τη δυνατότητα των καταναλωτών να προχωρούν εύκολα σε διασφάλιση του σκάφους τους και των ευθυνών που πηγάζουν από αυτό, μέσω των ασφαλειών, λόγω της μείωσης του εισοδήματός τους, της εφαρμογής των νέων τεκμηρίων και της 
μεγάλης αύξησης στην τιμή των καυσίμων. 
 
Παρατηρούμε ότι κάθε χρόνο όλο και πιο πολλά σκάφη βρίσκονται σε ακινησία και προς πώληση. Πτώση παρατηρούμε και στις ενοικιάσεις των yachts. Σκάφη μετακινούνται για ελλιμενισμό στις μαρίνες των γειτονικών χωρών. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ένωσης Ασφαλιστικών Εταιρειών Ελλάδας, η παραγωγή ασφαλίστρων των μελών της το 2013, σε σύγκριση με το 2012, μειώθηκε κατά 12,47%. Υπάρχουν ασφαλισμένοι που αφαιρούν τις καλύψεις των ιδίων ζημιών – απωλειών και συνεχίζουν την ασφάλισή τους μόνο για την υποχρεωτική από τον νόμο αστική 
ευθύνη».
 
Προγράμματα εφάμιλλα του εξωτερικού
 
Η πρακτική των ασφαλιστικών εταιρειών που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα στον συγκεκριμένο κλάδο βασίζεται στη διεθνή εμπειρία και την τεχνογνωσία εξειδικευμένων στελεχών. 
 
Περίπου 20 εταιρείες διαθέτουν προγράμματα για αστική ευθύνη και περιουσία, αντίστοιχα τόσο σε επάρκεια όσο και σε ποιότητα υπηρεσιών σε όλο το φάσμα της ασφαλιστικής διαδικασίας – από τη σύναψη του ασφαλιστηρίου έως και την αποζημίωση – με τα ευρωπαϊκά ασφαλιστικά προιόντα. Ωστόσο, αν και σε επίπεδο παρεχόμενων υπηρεσιών και σχεδιασμού προϊόντων δεν υπάρχουν ελλείψεις, υφίσταται «κενό» νόμου όσον αφορά το πλαίσιο για την αστική ευθύνη. Ο κ. Ν. Βελλιάδης αναφέρει σχετικά: «στην αστική ευθύνη, υπάρχουν ελλείψεις στην  Ελλάδα. 

Όχι όμως στην Aigaion. Να εξηγήσω: ο νόμος καλύπτει τα σκάφη που βρίσκονται εν κινήσει. Στην περίπτωση λοιπόν κατά την οποία ένα σκάφος βρίσκεται στη μαρίνα και πάρει φωτιά, με αποτέλεσμα να καταστραφούν και άλλα σκάφη που βρίσκονται παραπλεύρως, δεν υπάρχει κάλυψη από τον νόμο. Εμείς στην Aigaion υπερέχουμε διότι παρέχουμε ασφάλιση αστικής ευθύνης πλοιοκτήτη σύμφωνα με τις αγγλικές ρήτρες ΙYC, που παρέχουν πλήρη κάλυψη της αστικής ευθύνης και μάλιστα με περισσότερα κεφάλαια που διασφαλίζουν τον ασφαλισμένο. Παράλληλα, η εταιρεία διαθέτει πρόγραμμα μικτής ασφάλισης που απευθύνεται και σε πολύ μικρά σκάφη, τα οποία έχουν τη δυνατότητα τιμολόγησης μέσω internet, ενώ ασφαλίζουμε και με όρους ελληνικού δικαίου, μια πρωτοτυπία μοναδική στην αγορά. Διαθέτουμε την απαραίτητη τεχνογνωσία για να υποστηρίξουμε τον ασφαλιζόμενο και παρέχουμε την καλύτερη δυνατή οικονομική υποστήριξη σε περίπτωση ζημίας, σύμφωνα πάντα με τους όρους του συμβολαίου».

 
Στελέχη της αγοράς επισημαίνουν ότι τα ασφαλιστικά προγράμματα που παρέχουν οι εταιρείες στην Ελλάδα είναι εφάμιλλα του εξωτερικού. Σύμφωνα με τον κ. Ν. Συμεών «στη χώρα μας αρκετές ασφαλιστικές εταιρείες δραστηριοποιούνται στις ασφαλίσεις σκαφών αναψυχής, με καλύψεις εφάμιλλες των άλλων ευρωπαϊκών χωρών, λαμβάνοντας υπ’ όψιν ότι οι εταιρείες αντασφαλίζονται, κατά κύριο λόγο, σε μεγάλες ευρωπαϊκές αντασφαλιστικές εταιρείες και όχι μόνο. Σε ό,τι αφορά την ασφάλιση αστικής ευθύνης, υφίσταται νομικό πλαίσιο που καθορίζει υποχρεωτικό πλαίσιο ασφαλιστικής κάλυψης με ελάχιστα υποχρεωτικά όρια κάλυψης, ενώ η ασφάλιση του ίδιου του σκάφους επαφίεται στον ιδιοκτήτη. Και στις δύο περιπτώσεις η ασφαλιστική κάλυψη χρησιμοποιεί ως βάση τη διεθνή εμπειρία και τα ασφαλιστήρια συμβόλαια παρέχουν σφαιρική προστασία, εφάμιλλη ή και αντίστοιχη 
άλλων ευρωπαϊκών κρατών».
 
Σύμφωνα με την κα Κ. Ιωαννίδου το «πρόβλημα» στην αγορά δεν εντοπίζεται σε επίπεδο προγραμμάτων αλλά στο κατά πόσο έχουν αντιληφθεί οι Έλληνες τη σημασία και την αξία του θεσμού της ασφάλισης. Όπως τονίζει, «η ασφαλιστική κάλυψη των σκαφών στη χώρα μας είναι εφάμιλλη των άλλων ευρωπαϊκών χωρών, δεδομένου του ότι είμαστε θαλάσσια χώρα και η χρήση των σκαφών – ιδιωτική ή επαγγελματική – είναι εκτεταμένη. Το ζητούμενο δεν είναι τα αντίστοιχα ασφαλιστικά προγράμματα, αλλά η βούληση των χρηστών των σκαφών να ασφαλίζονται».
 
Στην επικοινωνία με το καταναλωτικό κοινό αναφέρεται και η κα Δ. Τσακνιά: «Η ιστορία της Ελλάδας είναι άρρηκτα δεμένη με τη θάλασσα, όπως εξάλλου και το μέλλον της. Η χώρα μας αποτελεί την ισχυρότερη ναυτιλιακή δύναμη στον κόσμο, η ακτοπλοΐα βασικό πυλώνα ανάπτυξης της οικονομίας μας και ο θαλάσσιος τουρισμός αναπόσπαστο τμήμα της τουριστικής μας αγοράς. Πώς θα μπορούσε λοιπόν η ιδιωτική ασφάλιση να μην έχει αναπτυχθεί στον τομέα αυτό; Εδώ και χρόνια, προσφέρει στους κατόχους σκαφών αναψυχής προϊόντα προσαρμοσμένα απόλυτα στις ανάγκες τους. Το κρίσιμο όμως για τις ασφαλιστικές εταιρείες είναι να περάσουν στο κοινό τους τα σωστά μηνύματα, να καταστήσουν ξεκάθαρη την αξία της ασφάλισης και, κυρίως, να πείσουν τους πελάτες τους ότι πρέπει να ασφαλίζονται δίχως εκπτώσεις». 
 
Ο κ. Ζ. Παπαϊωάννου μας aναφέρει πως «η ασφάλιση σκαφών αναψυχής ασκείται από τις ασφαλιστικές εταιρείες στην Ελλάδα με σχεδόν παρόμοιο τρόπο με αυτόν που εξασκείται στις περισσότερες χώρες της Ευρώπης. Χρησιμοποιούνται, κατά το πλείστον, οι όροι των Άγγλων ασφαλιστών του Λονδίνου με κάποιες διαφοροποιήσεις λόγω των απαιτήσεων του ελληνικού νόμου, αλλά και των ιδιαιτεροτήτων της ελληνικής πραγματικότητας. Στην Ευρωπαϊκή Πίστη εφαρμόζουμε σωστή και ορθολογική ασφάλιση σκαφών».
 
Με διασταυρώσεις στοιχείων και μητρώα ο εντοπισμός των ανασφάλιστων

Στον εντοπισμό των ανασφάλιστων σκαφών, όσον αφορά την υποχρεωτική ασφάλιση της αστικής ευθύνης, αναφέρονται Εθνική Ασφαλιστική, Ευρωπαϊκή Πίστη, Ευρώπη ΑΕΓΑ, Interlife και Aigaion Ασφαλιστική. Οι εκτιμήσεις της αγοράς, καθώς επίσημα 
στοιχεία δεν υπάρχουν, είναι ότι παρά το γεγονός ότι τα ασφάλιστρα έχουν μειωθεί, έχει ταυτόχρονα αυξηθεί –λόγω της οικονομικής κρίσης– ο αριθμός των ανασφάλιστων σκαφών. 
 
Λύση στο πρόβλημα αναμένεται να δοθεί μέσα από πρωτοβουλίες της Πολιτείας όπως η ολοκλήρωση του Μητρώου Σκαφών, η διενέργεια περισσότερων ελέγχων και η διασταύρωση των αρχείων που τηρούν τα λιμεναρχεία και οι ασφαλιστικές εταιρείες. 
 
Σύμφωνα με την κα Δ. Τσακνιά, «μόνο οι αυστηροί έλεγχοι από τις αρμόδιες αρχές θα διασφαλίσουν την πιστή εφαρμογή του νόμου. Οι ασφαλιστές δεν μπορούν να ασκήσουν τον ρόλο του αστυνόμου ή του λιμενοφύλακα. Μπορούν μόνο να αναδείξουν την αξία και τη σημασία της ασφάλισης. Να συμβάλουν στην τόνωση της ασφαλιστικής συνείδησης των κατόχων σκαφών αναψυχής, ώστε να μη χρησιμοποιούν τα σκάφη τους ανασφάλιστα. Θέλω να πιστεύω ότι οι αρμόδιες αρχές θα πράξουν τα δέοντα, ώστε πέρα από την ασφάλιση του συνόλου των σκαφών αναψυχής να διασφαλιστεί και η καλή εικόνα της χώρας προς το εξωτερικό. Διότι δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι τα σκάφη αναψυχής συνδέονται άμεσα με τον τουρισμό και το 
τελευταίο που θα επιθυμούσαμε θα ήταν να υπάρξει «ανακύκλωση», από τα διεθνή μέσα, ειδήσεων για την Ελλάδα με αρνητικό περιεχόμενο».
 
«Οι έλεγχοι που διενεργούν οι αρχές, καθώς και η απαίτηση των μαρινών να είναι τα σκάφη ασφαλισμένα, έχει οδηγήσει πολλούς υπόχρεους στο να ασφαλίζονται για τα υποχρεωτικά όρια που ο νόμος απαιτεί» αναφέρει ο κ. Ζ. Παπαϊωάννου και προσθέτει ωστόσο ότι «η πραγματικότητα είναι ότι υπάρχουν αρκετά ανασφάλιστα σκάφη που, σύμφωνα με τον Νόμο 2743/1999 και τους Κανονισμούς Λιμένα, θα έπρεπε να είναι ασφαλισμένα. Πιστεύουμε ότι μόνο μία κοινή βάση δεδομένων των ασφαλιστικών 
εταιρειών (μέσω της Ε.Α.Ε.Ε.) και των λιμεναρχείων (μέσω του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας) θα προσδιόριζε το ακριβές ύψος των ανασφάλιστων και θα έλυνε το πρόβλημα».
 
Για το Μητρώο Σκαφών και τον ρόλο που αυτό μπορεί να διαδραματίσει στο να διαπιστωθεί το μέγεθος του προβλήματος των ανασφάλιστων και εν συνεχεία να λυθεί, μιλά ο κ. Ν. Συμεών, ο οποίος επισημαίνει ότι «βρίσκεται σε εξέλιξη η δημιουργία Μητρώου σκαφών στη Γενική Γραμματεία Εσόδων του Υπουργείου Οικονομικών, όπου το Υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου θα υποχρεούται να 
διαβιβάζει πληροφορίες με σκοπό την καταχώριση των σκαφών στο Μητρώο αυτό. Τα στοιχεία θα αφορούν σκάφη ιδιωτικά ή επαγγελματικά υπό ελληνική σημαία, επαγγελματικά με σημαία άλλου κράτους-μέλους της Ε.Ε. ή εκτός Ε.Ε. που ναυλώνονται στην Ελλάδα, επαγγελματικά τουριστικά ημερόπλοια, λοιπά πλοία αναψυχής και μικρά σκάφη τα οποία είναι υπόχρεα για την πληρωμή του τέλους παραμονής και πλόων. Με την ολοκλήρωση της καταγραφής των σκαφών στο Μητρώο και με τη συμβολή των ασφαλιστικών εταιρειών, ευελπιστούμε ότι θα υπάρξει δυνατότητα ελέγχου των ιδιοκτητών για την ασφαλιστική κάλυψη της υποχρεωτικής αστικής ευθύνης, όπως συμβαίνει στον κλάδο αυτοκινήτου».
 
Στην αύξηση των περιστατικών ανασφάλιστων σκαφών και οχημάτων αναφέρεται ο κ. Ν. Βελλιάδης. Όπως δηλώνει: «δυστυχώς οι λιμενικές αρχές είτε δεν είναι πάντοτε πρόθυμες είτε δεν έχουν το απαιτούμενο προσωπικό για να ελέγχουν ένα προς ένα τα σκάφη, που κυρίως στις μαρίνες είναι ασφαλισμένα. Σε μεγάλο βαθμό αυτό συμβαίνει και με τα μικρά επιβατικά, τουριστικά πλοία αλλά και με τα φορτηγά πλοία. Εκτιμώ ότι μόνο με ριζοσπαστικές και αποφασιστικές ενέργειες, από την πλευρά του κράτους, θα μπορέσει να διασφαλιστεί όσο το δυνατόν πιο αποτελεσματικά η εφαρμογή των νόμων». 
 
Από την πλευρά της η κα Κ. Ιωαννίδου επισημαίνει ότι οι έλεγχοι του λιμεναρχείου «δεν εμποδίζουν μεγάλο αριθμό ιδιοκτητών – κυρίως ιδιωτικών – σκαφών να μην ασφαλίζονται, προφανώς για οικονομικούς λόγους. Εύλογο είναι ότι αυτό το φαινόμενο εντάθηκε λόγω της κρίσης». 
 
Εξειδίκευση και διαφοροποίηση από τον ανταγωνισμό 
 
Δίνοντας έμφαση στην εκπαίδευση των στελεχών τους, την εξειδίκευση στον κλάδο και τη διαμόρφωση προγραμμάτων που ανταποκρίνονται στις ανάγκες των καταναλωτών οι εταιρείες επιχειρούν να διευρύνουν τις εργασίες τους. Η αποτελεσματική διαχείριση των ζημιών, η παρακολούθηση του πλαισίου που διέπει τη ναυτασφάλιση και η εις βάθος γνώση του αντικειμένου αποτελούν εχέγγυα για την παροχή υπηρεσιών υψηλής ποιότητας προς τον ασφαλισμένο. 
 
Κατά την άποψη της κας Κ. Ιωαννίδου, «ασφαλή κριτήρια για τον ανταγωνισμό της αγοράς είναι η πληρότητα και τα «ψιλά γράμματα» ενός ασφαλιστηρίου συμβολαίου, η εξειδίκευση της εν λόγω ασφαλιστικής εταιρείας, ο χρόνος αποπληρωμής ζημιών, η ποιότητα παροχής υπηρεσιών, η άμεση αντίδραση σε περίπτωση ζημίας και, πάνω απ’ όλα, η φερεγγυότητα της εταιρείας». Όπως προσθέτει «ο κλάδος μπορεί να ασκηθεί από κάθε εταιρεία εφόσον υπάρχει εξειδίκευση. Πρόκειται για έναν κλάδο ο οποίος απαιτεί και την ανάλογη εμπειρία. Στην πράξη, πάντως, ασκείται από τις περισσότερες εταιρείες».
 
O κ. Ζ. Παπαϊωάννου, θεωρεί ότι «στον ανταγωνισμό που επικρατεί στην αγορά, θα ξεχωρίσουν οι εταιρείες που είναι καλά οργανωμένες και που ανταποκρίνονται απόλυτα στις φορολογικές, νομικές και ασφαλιστικές απαιτήσεις. Ο ενισχυμένος εποπτικός έλεγχος οδηγεί σε εξορθολογισμό όλων των ενεργειών ακόμα και στο επίπεδο του κλάδου ασφάλισης. Έξυπνα προϊόντα, που θα λαμβάνουν υπόψη τόσο την ασφαλιστική πραγματικότητα όσο και τις δυνατότητες των πελατών (όπως για παράδειγμα ο «Ασφαλιστικός Γονέας» που προσφέρει η εταιρεία μας) θα πρέπει να είναι άμεσα διαθέσιμα στους καταναλωτές. Η Ευρωπαϊκή Πίστη ανήκει στις λίγες εταιρείες της ασφαλιστικής αγοράς που έχει τη δυνατότητα, την εμπειρία, τη γνώση της ελληνικής και της αγγλικής νομοθεσίας, την αίσθηση του διεθνούς περιβάλλοντος και της διαφορετικότητας της ελληνικής θαλάσσιας περιοχής, έτσι ώστε να ασφαλίζει ολοκληρωμένα εκτός από την υποχρεωτική αστική ευθύνη και τις ίδιες ζημιές – απώλειες των σκαφών». 
 
Από την πλευρά της η κα Δ. Τσακνιά υποστηρίζει ότι «η εξειδίκευση πάντα κρύβει, πάντα εισφέρει υπεραξία στην προσφερόμενη υπηρεσία. Σε κάθε περίπτωση, πάντως, η ασφάλιση ενός σκάφους δεν είναι το ίδιο απλή με την ασφάλιση ενός αυτοκινήτου. Πρόκειται για έναν κλάδο με τις δικές του ιδιαιτερότητες, τις οποίες θα πρέπει να γνωρίζει ο ασφαλιστικός διαμεσολαβητής. Όταν είσαι καλός γνώστης του αντικειμένου, σαφώς και μπορείς να προσφέρεις αναβαθμισμένες υπηρεσίες. Εμείς στην Ευρώπη ΑΕΓΑ καλύπτουμε τον τομέα εδώ και πολλά χρόνια, με εξειδικευμένο προσωπικό, παρέχοντας σύγχρονα προγράμματα ασφάλισης, τιμολογημένα σε ανταγωνιστικό επίπεδο». Αυτό που ξεχωρίζει τις εταιρείες από τον ανταγωνισμό είναι, όπως μας λέει, ό,τι και στους υπόλοιπους κλάδους ασφάλισης. «Καταρχάς το επίπεδο της παρεχόμενης υπηρεσίας: το σέρβις προς τον πελάτη, από το πρώτο ραντεβού για μια απλή ενημέρωση έως και την καταβολή αποζημίωσης σε περίπτωση ενεργοποίησης του συμβολαίου. 
 
Ο πελάτης πρέπει πάντα να αισθάνεται ότι έχει δίπλα του τον ασφαλιστή και την ασφαλιστική του εταιρεία. Πρόκειται για μια σχέση εμπιστοσύνης που δομείται με τα χρόνια και που πολύ δύσκολα διαρρηγνύεται όσο η εταιρεία και ο ασφαλιστικός σύμβουλος στέκονται ανελλιπώς δίπλα στον ασφαλισμένο. 
 
Δεύτερο στοιχείο διαφοροποίησης αποτελεί το ίδιο το ασφαλιστικό προϊόν, που πρέπει πάντα να προσαρμόζεται στις ανάγκες του πελάτη και ίσως κάποιες φορές να προτρέχει των αναγκών του, να τον προλαβαίνει σε αυτό το οποίο θα ζητήσει. Τα γρήγορα αντανακλαστικά της ασφαλιστικής εταιρείας λειτουργούν ως βασική προϋπόθεση διαφοροποίησης έναντι του ανταγωνισμού. Τρίτο, εξίσου σημαντικό, στοιχείο είναι η τιμολόγηση της υπηρεσίας, ιδιαίτερα αυτή την περίοδο που η αγορά πιέζεται λόγω της ύφεσης. Εδώ, ωστόσο, χρειάζεται προσοχή, διότι το χαμηλό ασφάλιστρο, αν δεν συνοδεύεται από τη σωστή αναλογιστική μελέτη, ενέχει τον κίνδυνο να δημιουργήσει σοβαρά προβλήματα στην ασφαλιστική εταιρεία. Η ασφαλιστική δεν οφείλει απλά να αποπνέει σιγουριά στον ασφαλισμένο. Οφείλει να είναι πραγματικά φερέγγυα, να διαθέτει την αναγκαία κεφαλαιακή επάρκεια ώστε – ανεξαρτήτως συνθηκών – να ανταποκρίνεται στον ρόλο της».
 
Σύμφωνα με τον κ. Ν. Συμεών τα στοιχεία που κάνουν μια ασφαλιστική εταιρεία να ξεχωρίζει από τον ανταγωνισμό είναι η φερεγγυότητα, η άμεση εξυπηρέτηση του πελάτη, η ευελιξία και η κατανόηση, οι παρεχόμενες καλύψεις και τα 
ασφάλιστρα.
 
Λόγω της ιδιαιτερότητας του κλάδου, βασικές προϋποθέσεις για τη δραστηριοποίηση αυτού είναι η τεχνογνωσία, η εξειδίκευση και η εμπειρία, προκειμένου να αφουγκράζεται και να καλύπτει τις απαιτήσεις και τις ανάγκες των ιδιοκτητών, να αξιολογεί σωστά τον προς ασφάλιση κίνδυνο, παρέχοντας τις απαιτούμενες καλύψεις, να ανταποκρίνεται άμεσα και αποτελεσματικά σε ναυτικούς κινδύνους με τους οποίους μπορεί να βρεθεί απρόσμενα αντιμέτωπος ο ιδιοκτήτης, καθώς και να παρακολουθεί και να προσαρμόζεται άμεσα στις αλλαγές του νομικού πλαισίου που αφορούν τον κλάδο. Επίσης και σε περίπτωση ζημίας ενδέχεται να ανακύψουν ιδιαιτερότητες οι οποίες απαιτούν γνώση του αντικειμένου, προκειμένου να διακανονιστεί σωστά η απαίτηση.
 
Τα στοιχεία που πρέπει να διαθέτει μια εταιρεία ώστε να διαφοροποιείται από τις υπόλοιπες, είναι σύμφωνα με τον κ. Ν. Βελλιάδη: «συνέπεια, ορθή τιμολόγηση, σωστοί συνεργάτες, χρηστή διοίκηση, συντηρητική πολιτική επενδύσεων και ασφαλώς κεφαλαιακή επάρκεια αποτελούν τα βασικά χαρακτηριστικά για την επιβίωση σε πρώτη φάση και την ισχυροποίηση σε δεύτερη μιας ασφαλιστικής εταιρείας. Ωστόσο, όσον αφορά την εξειδίκευση, και στην προκειμένη περίπτωση την ασφάλιση των σκαφών, συγκριτικό πλεονέκτημα για μια εταιρεία αποτελεί η τεχνογνωσία και η άμεση αντιμετώπιση των ζημιών. Η Aigaion, με τους έμπειρους και εξειδικευμένους συνεργάτες της, συμβουλεύει τον ασφαλισμένο για την ορθή επισκευή του σκάφους του, ελέγχοντας παράλληλα τις τιμές κόστους, καθώς και την ολοκλήρωση της επισκευής. 
 
Παράλληλα, διαθέτουμε τεχνικό-πραγματογνώμονα, ο οποίος είναι στη διάθεση του ασφαλισμένου, παρέχοντας συμβουλές για οποιοδήποτε θέμα». Η εταιρεία διατηρεί την πρώτη θέση στον κλάδο της ασφάλισης πλοίων και σκαφών, κατέχει μερίδιο αγοράς 34% και έχει ασφαλι- σμένα πάνω από 3.500 σκάφη. Επίσης, είναι η μοναδική εταιρεία που προσφέρει 500 εκατ. δολ. ασφαλιζόμενα κεφάλαια, τα οποία καλύπτει πλήρως από τα Lloyd’s του Λονδίνου. Μάλιστα, έχει μεταφράσει τόσο τους όρους των αστικών ευθυνών όσο και των αγγλικών ρητρών στα ελληνικά, διευκολύνοντας του ασφαλισμένους να κατανοήσουν τις παροχές των συμβολαίων. Τα 40 χρόνια συνεργασίας της διοίκησης της Aigaion με τα Lloyd’s έχουν εφοδιάσει την εταιρεία με την ανάλογη τεχνογνωσία, δίνοντάς της συγκριτικό πλεονέκτημα τόσο στην εγχώρια όσο και στις ξένες αγορές. Έτσι, δεν παρέχουμε απλώς καλύτερη υπηρεσία στους Έλληνες εφοπλιστές, αλλά αντιμετωπίζουμε με επάρκεια και αποτελεσματικότητα τα συμβάντα». 
 
Η εξειδίκευση κατά τον κ. Ν. Βελλιάδη παίζει σημαντικό ρόλο στην επικοινωνία με τον ασφαλισμένο και τη σωστή ασφαλιστική του κάλυψη: «οι ασφαλιστές πρέπει να εξειδικεύονται, προκειμένου να έχουν την κατάρτιση να αναλύουν στους ασφαλισμένους τις παροχές με λεπτομέρεια, αλλά και να τους βοηθούν στην επιλογή του κατάλληλου προγράμματος. Ωστόσο, στην ελληνική αγορά δεν υπάρχει σε μεγάλο βαθμό ουσιαστική και σε βάθος προσέγγιση στους περισσότερους κλάδους. Ειδικότερα ο κλάδος σκαφών, στον οποίο η Αigaion δίνει έμφαση, έχει ιδιαιτερότητες και χρειάζεται προσοχή. Μέσω σεμιναρίων το έμπειρο προσωπικό μας ενημερώνεται συνεχώς για τις εξελίξεις και τις απαιτήσεις της διεθνούς κοινότητας, με έμφαση στις αστικές ευθύνες. Όσον αφορά στα μεγαλύτερα πλοία, συνεργαζόμαστε με εξειδικευμένους μεσίτες μας, που είναι πλήρως καταρτισμένοι για τη ναυτασφάλιση». 
 
Πώς θα έρθει η ανάπτυξη εργασιών
 
Η αντιστροφή του οικονομικού κλίματος και η παροχή φορολογικών κινήτρων στους ιδιοκτήτες των σκαφών είναι οι δύο κυριότερες προϋποθέσεις για την ανάπτυξη εργασιών στον κλάδο. Οι καταναλωτές θα στραφούν προς την ασφάλιση σκαφών όταν υπάρξει ευνοϊκότερο φορολογικό καθεστώς, το οποίο θα οδηγήσει σε ανάπτυξη την αγορά σκαφών, και κατά συνέπεια την αγορά ασφάλισης σκαφών, και όταν εξομαλυνθεί η οικονομική κατάσταση στην Ελλάδα. 
 
Τι αναφέρουν Εθνική Ασφαλιστική, Ευρωπαϊκή Πίστη, Ευρώπη ΑΕΓΑ, Aigaion Ασφαλιστική και Interlife:
 
–  Nικόλαος Βελλιάδης: Δυστυχώς, ο χώρος των σκαφών αναψυχής έχει πληγεί σημαντικά από την κρίση, καθώς αποτελεί είδος πολυτελείας. Την ίδια ώρα, μεγάλος αριθμός θαλαμηγών έχουν φύγει από την Ελλάδα για φορολογικούς λόγους και έχουν ελλιμενιστεί είτε στην Τουρκία είτε στην Κροατία, οπότε και ασφαλίζονται στις τοπικές εταιρείες. Βέβαια, η «Μέκκα» των ασφαλίσεων ήταν και παραμένει το Λονδίνο, με το μεγαλύτερο μέρος των σκαφών και των πλοίων να επιλέγει τη συγκεκριμένη αγορά. Η Ελλάδα έχει τις δυνατότητες να αναπτυχθεί στο μέτωπο των ασφαλίσεων σκαφών και πλοίων, αλλά βασική προϋπόθεση για μια τέτοια εξέλιξη αποτελεί η συνεργασία των εγχώριων ασφαλιστικών, καθώς σε περιστατικά υψηλών κινδύνων δεν έχουν όλες οι εταιρείες την επάρκεια και την τεχνογνωσία να ανταποκριθούν. Παράλληλα, πρέπει να δοθούν κίνητρα από το κράτος και να υπάρξουν ρυθμίσεις προκειμένου να επιστρέψουν τα σκάφη στην ελληνική αγορά. Την ίδια ώρα, μείζον ζήτημα για τις εταιρείες του κλάδου των ασφαλειών αποτελούν και οι ασφαλιστικές απάτες, με έμφαση στις κλοπές, φαινόμενο που συναντάται και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες. 
 
– Νίκος Συμεών: «Απαραίτητες συνθήκες για τη βελτίωση και ανάπτυξη των εργασιών στον κλάδο θεωρούνται η βελτίωση της τρέχουσας οικονομικής κατάστασης, η βελτίωση των φορολογικών μέτρων, η απλούστευση διαδικασιών και η καταπολέμηση της γραφειοκρατίας, η ανάπτυξη σύγχρονων υποδομών υποδοχής σκαφών, καθώς και η περαιτέρω καλλιέργεια ασφαλιστικής συνείδησης» 
 
– Δήμητρα Τσακνιά: Η θεραπεία είναι μία: η χώρα να επιστρέψει στην ανάπτυξη, οι επιχειρήσεις να αποκτήσουν ρευστότητα και, φυσικά, να περιοριστεί η ανεργία. Τότε μόνο η επιχειρηματική κοινότητα θα πάρει τις «ανάσες» που τόσο έχει ανάγκη, τότε ο κλάδος μας θα ανακάμψει συνολικά. Στο μεταξύ, οι ασφαλισμένοι θα καλύπτουν την υποχρεωτική από τον νόμο ασφάλιση της αστικής ευθύνης έναντι τρίτων. 
 
– Κατερίνα Ιωαννίδου: «Βασική προϋπόθεση για να ανακάμψει ο κλάδος είναι ευθέως ανάλογη με την εξέλιξη της ύφεσης, άρα εξαρτάται άμεσα από την έξοδο από την κρίση. Ένας εξίσου σημαντικός παράγοντας, όμως, είναι και η υφιστάμενη φορολογική επιβάρυνση των ιδιοκτητών σκαφών και τα πολύ υψηλά τεκμήρια, τα οποία αποτρέπουν τους πολίτες από την κατοχή σκάφους».
 
– Ζαχαρίας Παπαϊωάννου: Πιστεύουμε ότι η αντιστροφή του γενικού οικονομικού κλίματος και η αύξηση του τουρισμού θα βοηθήσει την αγορά σκάφων και, κατά συνέπεια, τις ασφαλίσεις σκαφών. Η εξομάλυνση του φορολογικού καθεστώτος μέσα σε σταθερά και ξεκάθαρα πλαίσια και ο εξορθολογισμός των τεκμηρίων θα δώσει πνοή στην αγορά σκαφών. Η επένδυση στις μαρίνες, η στροφή των καταναλωτών σε μικρότερα σκάφη, που λογικά έχουν μικρότερα ετήσια έξοδα, και η μείωση στις τιμές των ναυλώσεων θα τονώσουν το ενδιαφέρον για τους λάτρεις της ελευθερίας και της χαράς που το σκάφος απλόχερα προσφέρει.