Μηχανισμοί αντιμετώπισης της ασφαλιστικής απάτης

Μηχανισμούς αντιμετώπισης της ασφαλιστικής απάτης αναζητά η ασφαλιστική αγορά. Σύμφωνα με πληροφορίες του iw το θέμα μελετάται και από την Ένωση Aσφαλιστικών Eταιρειών και διατυπώνονται σχετικές εισηγήσεις μεταξύ των μελών της, καθώς και κάθε εταιρία αυτόνομα, προκειμένου να περιοριστεί διότι στοιχίζει «ακριβά» στην ασφαλιστική βιομηχανία.

Κατά τις ίδιες πληροφορίες ανάμεσα στις προτάσεις που έχουν γίνει περιλαμβάνεται και η δημιουργία ειδικού φορέα για την αντιμετώπιση της ασφαλιστικής απάτης, η τοποθέτηση ειδικών μηχανισμών, η σκληρή αξιολόγηση των πελατών και άλλα ακόμη.    
Υπολογίζεται ότι στην Ελλάδα η ασφαλιστική απάτη ότι ανέρχεται από 375-500 εκατ. ευρώ ετησίως και αφορά το 15-20% του συνολικού τζίρου της αγοράς. Πέρα από τη δημιουργία ειδικών τμημάτων καταπολέμησης της απάτης που συγκροτούν οι εταιρείες και τη χρήση ειδικών προγραμμάτων από εξειδικευμένες εταιρείες πληροφορικής και τεχνολογίας μία έρευνα από το Ηνωμένο Βασίλειο συμβουλεύει τις ασφαλιστικές να ζητούν από την αρχή στο έντυπο αποζημίωσης από τον ασφαλισμένο να είναι ειλικρινής, καθώς σύμφωνα με τη συμπεριφοριστική ψυχολογία επηρεάζεται από την αρχή ο τρόπος με τον οποίο θα λειτουργήσει ο καταναλωτής.
 
Η έρευνα που έγινε σε καταναλωτές από την Consumer Intelligence υποστηρίζει ότι η τροποποίηση αυτή στη φόρμα αξιώσεων μπορεί να οδηγήσει στη μείωση των περιστατικών ασφαλιστικής απάτης κατά 100 εκατ. λίρες ετησίως στο Ηνωμένο Βασίλειο.
Το μόνο που χρειάζεται είναι στον ανασχεδιασμό του εντύπου να τοποθετηθεί στην αρχή η δήλωση «απαντώ με ειλικρίνεια στις ερωτήσεις» που αποδέχονται οι ασφαλισμένοι, καθώς σύμφωνα με τους ψυχολόγους οι ερωτηθέντες προσανατολίζονται εξαρχής στο να δηλώσουν τα πραγματικά στοιχεία της ζημιάς.  

Όπως υποστηρίζει η εταιρεία που έκανε τη μελέτη το 9,5% των ασφαλισμένων θα απαντούσε με περισσότερη ειλικρίνεια αν απαντούσε στην εν λόγω ερώτηση στην αρχή και όχι στο τέλος του εντύπου. Η μελέτη, η οποία βασίστηκε στη συμπεριφοριστική ψυχολογία, διαπίστωσε επίσης ότι οι άνθρωποι έχουν την τάση να δηλώνουν ψευδή στοιχεία προς τις ασφαλιστικές εταιρείες από ότι σε οποιοδήποτε άλλο κλάδο.

Ο Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρείας που διεξήγαγε την έρευνα, κ. Ian Hughes αναφέρει πως «όταν ζητάς από την αρχή στον ασφαλισμένο να είναι ειλικρινής μειώνονται δραστικά οι πιθανότητες να δηλώσει ψευδή στοιχεία. Αυτό είναι ένα απλό μάθημα προς τις ασφαλιστικές για το πως θα μειώσουν την ασφαλιστική απάτη. Επίσης οι ασφαλιστικές εταιρείες θα πρέπει να σκεφτούν κατά πόσο η δημοσιοποίηση των περιστατικών ασφαλιστικής απάτης μπορεί να ενθαρρύνει και άλλους ασφαλισμένους σε ψευδείς αξιώσεις».
Υπενθυμίζουμε ότι στη μεγάλη Βρετανία υπολογίζεται ότι η απάτη στοιχίζει περίπου 1 δις λίρες ετησίως στις ασφαλιστικές εταιρείες και επιβαρύνουν κατά 50 λίρες τα ασφαλιστήρια συμβόλαια των καταναλωτών.