«Μαύροι κωδικοί»: Η μάστιγα του κλάδου μας.

Ασφαλιστικοί διαμεσολαβητές που δεν είναι ασφαλιστικοί διαμεσολαβητές. Επαγγελματίες άλλων κλάδων, που προωθούν και ασφαλιστικά προϊόντα. Μη επαγγελματίες, που απλά τους είπαν ότι μπορούν να πουλάνε περιστασιακά ασφάλειες και να βγάζουν ένα «χαρτζιλίκι».

Κοινώς, αυτό που λέμε στην καθομιλουμένη «μαύροι ασφαλιστές» ή «μαύροι κωδικοί». Ένα πρόβλημα που υπήρχε από πολύ παλιά, που όμως μεγάλωσε τα τελευταία χρόνια και έγινε ανεξέλεγκτο στα χρόνια της κρίσης.

Το ακούμε καθημερινά, σε κάποιες περιοχές λιγότερο, σε κάποιες άλλες περισσότερο. Μικρές κοινωνίες, όπου οι «μαύροι κωδικοί» είναι περισσότεροι από τους ασφαλιστικούς διαμεσολαβητές.

 «Μαύροι κωδικοί» που «τζιράρουν» περισσότερο από τους επαγγελματίες. Από αυτούς δηλαδή που με κόπο, έξοδα, επιμονή και συνεχή αγώνα και μεράκι προσπαθούν να κρατήσουν την επιχείρησή τους ζωντανή.

Κάποιοι μπορεί να μην το έχετε αντιληφθεί. Κάποιοι βλέπετε το πρόβλημα λιγότερο, κάποιοι περισσότερο. Η αλήθεια δεν βρίσκεται κάπου στη μέση. Η αλήθεια είναι πως το πρόβλημα είναι μεγάλο, έντονο, προκαλεί στρεβλώσεις και προβλήματα στην αγορά.
Ας το δούμε και από την άλλη πλευρά: Καταναλωτές που εμπιστεύονται την ασφάλισή τους σε ανθρώπους που δεν έχουν καμία σχέση με τον «ιερό» κλάδο της ασφάλισης.

Καταναλωτές που κινδυνεύουν, ανά πάσα στιγμή, να μάθουν πως δεν θα αποζημιωθούν λόγω κακής επιλογής ασφαλιστικής εταιρείας, λόγω επιλογής λάθους προϊόντος, λόγω κακής περιγραφής των όρων του ασφαλιστηρίου κατά την υπογραφή.
Πρόσφατα, μιλούσα με έναν συνάδελφό μου ο οποίος μου εξηγούσε τι συμβαίνει στην περιοχή του. Δυσκολευόμουν να τον πιστέψω. Περαστικός, να ρωτάει τιμή από το γραφείο του και έπειτα να διαβαίνει το κατώφλι μπακάλικου για να ζητήσει μια δεύτερη τιμή.
Ο πρώτος με Ο.Α.Ε.Ε., ενοίκιο, ασφάλιση ευθύνης και πολλά άλλα, ο δεύτερος απαλλαγμένος από αυτά τα «περιττά» έξοδα και σαφώς απαλλαγμένος από τις βασικές, έστω, γνώσεις της ασφαλιστικής επιστήμης.

Για κάθε πρόβλημα υπάρχει και μια λύση. Και συνήθως είναι ευκολότερη και απλούστερη από όσο πιστεύουμε:
•    Δημιουργία ειδικού τομέα ελέγχων στην Τράπεζα της Ελλάδος για καταγγελίες που θα αφορούν αποκλειστικά παράνομους και χωρίς άδεια ασφαλιστικούς διαμεσολαβητές.
•    Δημιουργία τηλεφωνικής γραμμής για επώνυμες καταγγελίες με το δικαίωμα της μη ανακοίνωσης των στοιχείων του καταγγέλλοντος σε τρίτους.
•    Άμεση διευθέτηση, έλεγχος των καταγγελιών και παραδειγματική ποινή στους «επαγγελματίες» που παίζουν με την ασφάλεια των καταναλωτών.

Η Διεύθυνση Εποπτείας Ιδιωτικής Ασφάλισης (Δ.Ε.Ι.Α.) και οι άνθρωποι που βρίσκονται από πίσω είναι κατά τη γνώμη μου οι πλέον κατάλληλοι για να οργανώσουν και να υλοποιήσουν ένα τέτοιο εγχείρημα.

Είχα την τιμή να τους γνωρίσω και ξέρω πως αν και συναντούν αρκετά προβλήματα, προσπαθούν πραγματικά για την εξυγίανση του κλάδου. Έστω και με τα όποια λάθη γίνονται στην πορεία…
Και είναι βέβαιο πως, αν το καταφέρουν, θα βάλουν ένα μεγάλο λιθαράκι στην αναβάθμιση του κλάδου.
Είναι αυτονόητο πως βρίσκομαι στη διάθεσή τους.
*Του Βασιλειάδη Αριστείδη,
Ιδρυτή και διαχειριστή του insuranceforum.gr