Γ. Επιδέξιος: Οι λύσεις της SAS παγιδεύουν τις ασφαλιστικές απάτες

 «Η SAS είναι βέβαιη για τις λύσεις τεχνολογίας που προσφέρει, οι οποίες συμβάλλουν αφενός στην επίλυση μιας σειράς προβλημάτων και αφετέρου στη βελτίωση των υποδομών πληθώρας εταιρειών του χρηματοπιστωτικού τομέα και κυρίως των ασφαλιστικών εταιρειών και των τραπεζών».

Αυτά αναφέρει στο iw ο κ. Γιώργος Επιδέξιος, project manager της εταιρείας για Ελλάδα και Κύπρο, τονίζοντας πως τα εργαλεία λογισμικού της SAS αξιοποιούνται σήμερα από μεγάλο αριθμό χρηματοπιστωτικών εταιρειών σε όλο τον κόσμο και τα οφέλη είναι μετρήσιμα και ορατά.

Ιδιαίτερα για τις ασφαλιστικές εταιρείες, ο κ. Επιδέξιος εκτιμά ότι έχουν ανάγκη από μια σειρά υπηρεσιών με πρώτιστη αυτήν της καταπολέμησης του φαινομένου της απάτης, στο οποίο η SAS έχει αναπτύξει μεγάλη τεχνογνωσία. Συστήνει στις εταιρείες να δώσουν έμφαση σε συγκεκριμένα σημεία, για να αντιμετωπίσουν το φαινόμενο της απάτης, και παράλληλα τονίζει πως πρέπει να κατανοήσουν ότι δεν μπορεί να συνεχίσουν να αποδέχονται να πληρώνουν αυτό το αδικαιολόγητο «χαράτσι» της απάτης.
 Όπως υποστηρίζει, η επένδυση οποιασδήποτε ασφαλιστικής σε λύσεις λογισμικού κατά της απάτης, είναι συμφέρουσα, γιατί, σε λίγους μήνες, φέρνει αποτέλεσμα μετρήσιμο και αποσβένεται και το κόστος της. Θεωρεί ότι η συγκεκριμένη επένδυση αποτελεί εχέγγυο για την ανταγωνιστικότητα μιας ασφαλιστικής και για την καλυτέρευση της οικονομικής της θέσης, αφού κλείνει μια πολύ μεγάλη πληγή, που απασχολεί το σύνολο των ασφαλιστικών εταιρειών παγκοσμίως: την απάτη με τα ασφαλιστήρια συμβόλαια, η οποία αναπτύσσεται ραγδαία.

iw? Πείτε μας για την ασφαλιστική απάτη στην Ελλάδα. Έχετε εικόνα;

Γ.Ε.: Οι «ασφαλιστικές απάτες» στην Ευρώπη, σύμφωνα με επίσημες αναφορές, ανέρχονται περίπου στο 10% των αποζημιώσεων που καταβάλλουν οι ασφαλιστικές. Θεωρώ ότι και στην Ελλάδα βρίσκεται στα ίδια περίπου επίπεδα.
 Ωστόσο, ειδικά για την Ελλάδα, υπάρχει το θέμα του οικονομικού προβλήματος, το οποίο και δημιουργεί τάσεις ανόδου στις απόπειρες απάτης. Και αυτό το αναφέρουν μελέτες που καταδεικνύουν ότι όπου υπάρχει στενότητα οικονομική, αυξάνεται ο αριθμός αυτών που αποτολμούν να αντλήσουν, αθέμιτα, χρήματα από ασφαλιστικές εταιρείες.

iw? Αριθμητικά, μπορείτε να εκτιμήσετε τα κρούσματα απάτης πού ανέρχονται και σε τι ποσά αντιστοιχούν; Υπάρχει κάποια προσέγγιση;

Γ.Ε.: Ας πάρουμε ως παράδειγμα τις αποζημιώσεις των 2,9 δισ. ευρώ, που έδωσαν συνολικά οι εταιρείες της αγοράς σε ένα έτος. Στην περίπτωση που μια εταιρεία δραστηριοποιούνταν σε όλους τους κλάδους ασφάλισης με μερίδιο αγοράς 10% και ποσοστό απάτης 10%, τότε θα είχε σε ετήσια βάση απώλειες 29 εκατ. ευρώ, τα οποία δόθηκαν σε ψευδείς ζημιές. Αν από αυτό το ποσό, ακόμη και μόνο το 10% από τις απάτες γίνει ανιχνεύσιμο και προλαμβάνεται, τότε η εταιρεία θα έχει κέρδος 2,9 εκατ. ευρώ σε ετήσια βάση. Νομίζω ότι αν κάθε ασφαλιστική κάνει αναγωγή στα μεγέθη της, θα καταλάβει ότι πρέπει να βρει τρόπους να σταματήσει αυτή την οικονομική αιμορραγία. Και φυσικά εμείς, ως SAS, δίνουμε λύσεις.

iw? Πού χτυπούν οι απατεώνες; Έχουν προτίμηση σε κάποιον κλάδο;

Γ.Ε.: Στην κορυφή του φαινομένου της ασφαλιστικής απάτης βρίσκεται ο κλάδος αυτοκινήτου. Είναι πιο συχνά τα κρούσματα. Στους άλλους κλάδους, όπως εκείνους της υγείας και της ζωής, περιορίζονται τα κρούσματα, αλλά τα ποσά είναι μεγαλύτερα στις αποζημιώσεις, οπότε επέρχεται ισορροπία και λέμε ότι οι απώλειες από την απάτη είναι σχεδόν ίδιες σε όλους τους κλάδους.

iw? Ποιος είναι ο τελευταίος μεγάλος σας ασφαλιστικός πελάτης;

Γ.Ε.: Μια μεγάλη εταιρεία, με έντονη δραστηριότητα στον κλάδο αυτοκινήτου, η οποία και αντιλήφθηκε ότι πληρώνει αποζημιώσεις που εμπίπτουν στο φαινόμενο της απάτης. Έχουμε εγκαταστήσει το λογισμικό, εκπαιδεύουμε τα στελέχη, τρέχουν οι διαδικασίες και σύντομα θα τεθεί σε εφαρμογή το «δίχτυ» εντοπισμού των περιπτώσεων απάτης. Σύντομα, η εταιρεία θα έχει κάνει απόσβεση της επένδυσης, δεν θα αντιμετωπίσει ξανά τέτοια φαινόμενα (υπεράριθμα κρούσματα) και φυσικά θα έχει σημαντικά οφέλη στα έσοδά της.

iw? Τι σηματοδοτούν οι απάτες για την οικονομία των επιχειρήσεων και τους ασφαλισμένους;

Γ.Ε.: Άδικη οικονομική επιβάρυνση. Το αδικαιολόγητο κόστος το πληρώνουν οι συνεπείς ασφαλισμένοι και οι εταιρείες. Αυτές οι δύο πλευρές είτε το μοιράζονται είτε κάποια από τις δύο το αναλαμβάνει εξολοκλήρου. Εξαρτάται από τις επιλογές της κάθε εταιρείας. Να σας αναφέρω ότι στην Αμερική το FBI προσδιορίζει το κόστος της ασφαλιστικής απάτης στα περίπου 40 δισ. δολ. κάθε χρόνο. Αυτό στη λιανική αντιστοιχεί σε επιβάρυνση που κυμαίνεται από 400 έως 700 δολ. σε κάθε συμβόλαιο ασφαλισμένου ή αντίστοιχα ίδιες απώλειες στα έσοδα της εταιρείας, αν το αναλάβει αυτή.

iw? Κωδικοποιημένα, τι θα λέγατε στις ασφαλιστικές εταιρείες για το θέμα της απάτης;

Γ.Ε.: Ότι το να προσπαθήσουν να απαλείψουν ή να περιορίσουν τις απάτες αποτελεί το καθοριστικό βήμα για να δημιουργήσουν τις προϋποθέσεις μείωσης του κόστους των αποζημιώσεων, ελάφρυνσης των εξόδων τους, καλύτερης διαμόρφωσης των τιμών των ασφαλίστρων και βελτίωσης της εταιρικής τους εικόνας στον ανταγωνισμό.

iw? Για τον τρόπο που οι ασφαλιστικές σήμερα προσπαθούν να περιορίσουν την ασφαλιστική απάτη, τι πιστεύετε;

Γ.Ε.: Οι παλιές πρακτικές, οι μέθοδοι του παρελθόντος για την καταπολέμηση της απάτης, έχουν αδύναμα πλέον αποτελέσματα. Σήμερα υπάρχουν «ευφυείς» λύσεις, στοχευμένες, εξειδικευμένες. Είναι προηγμένες τεχνολογικά προτάσεις, συστήματα λογισμικού που διαμορφώθηκαν από κορυφαίους επιστήμονες και περιέχουν ό,τι πιο ισχυρό μπορεί να δημιουργηθεί για την καταπολέμηση του φαινομένου της ασφαλιστικής απάτης.

iw? Η SAS έχει να παρουσιάσει αποδείξεις, επιτεύγματα, έμπρακτες λύσεις;

Γ.Ε.: Ναι, με βεβαιότητα, υπάρχουν πολλά business cases. Η απόφαση των ασφαλιστικών να επενδύσουν σε λύσεις λογισμικού για να αντιμετωπίσουν το πρόβλημα της απάτης είναι επιβεβλημένη. Κυρίως όμως είναι και αποτελεσματική. Τα οφέλη είναι ορατά στον περιορισμό των ζημιών, στα έσοδα, στους ισολογισμούς των εταιρειών. Τι άλλο αναζητά μια εταιρεία από το να περιορίσει ή να εκμηδενίσει ένα άδικο και αθέμιτο έξοδο; Τονίζω, λοιπόν, ότι η SAS προσφέρει ό,τι πιο σύγχρονο υπάρχει ως λύση για την ηλεκτρονική αντιμετώπιση της απάτης. Κορυφαίο προϊόν μας  είναι η πλατφόρμα SAS Fraud Framework for Insurance, η οποία κατέχει την πρώτη θέση στην αξιολόγηση του μεγάλου οργανισμού Forrester! Η SAS κατέκτησε επίσης και διάκριση από τον οργανισμό StrategyMeetsAction, ο οποίος παρέχει συμβουλευτικές υπηρεσίες και έρευνα, βοηθώντας τις ασφαλιστικές εταιρείες να χαράσσουν την IT στρατηγική τους, να επενδύουν σε λύσεις που έχουν Return on Investment, ενώ παράλληλα προχωρά και σε αξιολόγηση προμηθευτών. Τον περασμένο Σεπτέμβρη, στη Βοστόνη, η SAS κατέκτησε το πρώτο βραβείο στην κατηγορία ΙΤ Solution Provider, για τη λύση SAS Fraud Framework for Insurance.

iw? Τι προσφέρει αυτή η πλατφόρμα, SAS Fraud Framework for Insurance;

Γ.Ε.: Είναι η πλήρης λύση για την πρόληψη, τον εντοπισμό, την ανίχνευση και την αντιμετώπιση των ψευδών αποζημιώσεων. Υπάρχουν ενσωματωμένες και τεχνολογίες όπως το SAS Social Network Analysis, το οποίο αναλύει δραστηριότητες και σχέσεις κοινωνικών δικτύων, καθώς βέβαια και τα ισχυρά εργαλεία datamining και predictive analytics.Eπιπροσθέτως,είναι διαθέσιμο και το SAS Enterprise Case Management για την καλύτερη διαχείριση και διενέργεια ερευνών.

iw? Τα εχέγγυα της δραστηριότητάς σας ποια είναι; Γιατί να αγοράσει κάποιος λύσεις SAS;

Γ.Ε.: Διότι έχουμε πολύ καλά και μετρήσιμα αποτελέσματα σε αυτό που κάνουμε. Οι συνεργάτες μας απολαμβάνουν σχεδόν άμεσα τα οφέλη εντοπισμού των περιπτώσεων απάτης, οπότε και δεν πληρώνουν άδικα. Επίσης κερδίζουν σε έσοδα και φυσικά, μέσα από αυτό, κάνουν γρήγορα απόσβεση της επένδυσης στις συγκεκριμένες τεχνολογίες. Ανάμεσα στις πολλές λύσεις που η SAS εγκατάστησε σε εταιρείες, έχουμε στοιχεία που δείχνουν ότι το 84% των περιπτώσεων που αναδεικνύονταν ως ύποπτες για απάτη αποδείχτηκαν ακριβείς, το οποίο συνιστά 69% βελτίωση της εταιρείας σε σχέση με την προηγούμενη κατάσταση που εμφάνιζε, χωρίς δηλαδή την υλοποίηση των τεχνολογιών της SAS.

iw? Ένα μήνυμα για τις ασφαλιστικές εταιρείες;

Γ.Ε.: Οι ασφαλιστικές οφείλουν να δώσουν, για το δικό τους καλό, έμφαση στην αντιμετώπιση της απάτης. Να σταματήσουν να υπόκεινται σε αυτήν την αθέμιτη συμπεριφορά και φυσικά να μην την αποδέχονται ως ένα «υποχρεωτικό χαράτσι», που πρέπει να επωμίζονται κάθε χρόνο, διότι «αλλιώς δεν γίνεται». Αυτή η αποδοχή δεν ισχύει σήμερα. Μπορούν οι εταιρείες να επενδύσουν σε στελέχη, λογισμικά και στρατηγικούς συνεργάτες όπως η SAS για να σταματήσουν να πλήττονται από το φαινόμενο της απάτης. Η αγορά διαθέτει τεχνολογία και γνώσεις. Αρκεί οι εταιρείες να λάβουν την απόφαση να ενσωματώσουν στην καθημερινότητά τους τις λύσεις που θα βάλουν τέλος στην οικονομική τους αιμορραγία.

iw? Τι θα προτείνατε, ως εταιρεία, για την πρόληψη της ασφαλιστικής απάτης;

Γ.Ε.: Τέσσερα βασικά σημεία:

•    Δημιουργία σημείων ελέγχου (κλειδιά) στις απαιτήσεις αποζημιώσεων, προκειμένου να αναγνωρίζονται πιο εύκολα οι ύποπτες υποθέσεις

•    Βελτίωση και εκσυγχρονισμό του εσωτερικού συστήματος ειδοποίησης των ύποπτων απαιτήσεων (ποιες είναι και γιατί)

•    Εκπαίδευση στελεχών όσον αφορά στις τάσεις και εξελίξεις στον χώρο της απάτης

•    Επένδυση σε σύγχρονο λογισμικό, που αποτελεί τη βάση για την αποτελεσματική πρόληψη και καταπολέμηση της απάτης