Γ. Μπράβος: Συνυφασμένο με την καινοτομία το μέλλον της International Life

Μέσα από στρατηγικές επιλογές και προγραμματισμένες κινήσεις που αποδίδουν αποτελέσματα, η International Life προχωρά με βεβαιότητα στο μέλλον, καθώς έχει σταθεροποιημένη παραγωγή, εμφανίζει διψήφια ποσοστά κέρδους και καταγράφει μείωση στα λειτουργικά της έξοδα.
Ταυτόχρονα, προχωρά επιτυχώς στις αυξήσεις μετοχικού κεφαλαίου κατά τον σχεδιασμό της, καλύπτει τις ζημιές από το PSI και διασφαλίζει τη φερεγγυότητά της.
Τα σχέδια της εταιρείας, τις προοπτικές της, καθώς και όσα αφορούν τη στρατηγική της στόχευση αναλύει στο iw ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου, κ. Γιάννης Μπράβος, τονίζοντας μεταξύ άλλων τα εξής:

• Η International Life θα παραμείνει στην αγορά ακολουθώντας πιστά τις αρχές της, που είναι η συνέπεια και η σωστή ασφαλιστική κάλυψη. Επί 57 έτη δίνει έμφαση στη φερεγγυότητά της και σε αυτήν τη βάση θα συνεχίσει να αναπτύσσεται.
• Η εταιρεία το έχει στο DNA της να αναζητά συνεργασίες, πιστεύει στις συνέργειες και σε όλες τις διαδικασίες που προσδίδουν υπεραξία στην ασφαλιστική εργασία.
• Το μέλλον της International Life περνά μέσα από την καινοτομία, που εκτείνεται σε προϊόντα, συστήματα, εκπαίδευση και τεχνολογία. Και αυτό αποδεικνύεται και από τη μέχρι σήμερα διαδρομή της.
• Ο «πόλεμος των τιμών» είναι βλαπτικός για την αγορά και θα πρέπει να σταματήσει.
• Ο ανταγωνισμός κυριαρχεί στην Υγεία και στο Αυτοκίνητο, ενώ υπάρχουν και άλλοι κλάδοι, όπως αυτός της περιουσίας, που είναι πολύ σημαντικοί για τους πολίτες.
• Η ασφαλιστική αγορά χρειάζεται νέα στελέχη, που θα στηρίξουν τις εταιρείες.
• Οι ελληνικές ασφαλιστικές πρέπει να αξιοποιήσουν το πλεονέκτημα να εργάζονται στη χώρα τους.

iw? Περιγράψτε μας την οικονομική κατάσταση της εταιρείας σε επίπεδο παραγωγής, μεγεθών, εσόδων κ.λπ.

Γ.Μ.: Όσον αφορά την παραγωγή, για πρώτη φορά φέτος, από το 2010, αυτή σταθεροποιείται. Αυτό συνέβη γιατί έχουμε άνοδο της νέας παραγωγής και πλέον αναπληρώνει τις ακυρώσεις. Δηλαδή ό,τι μπαίνει βγαίνει. Υπό κανονικές συνθήκες αυτό δεν αποτελεί κάποια επιτυχία, όμως με δεδομένο το ότι η ασφαλιστική αγορά συνεχίζει τη συρρίκνωση και φέτος (-12% το πρώτο τετράμηνο), για μας είναι αισιόδοξο μήνυμα η σταθεροποίηση. Όμως το πιο αισιόδοξο μήνυμα στο σκέλος των εσόδων είναι η αύξηση των εισπράξεων κατά 11% στο πρώτο πεντάμηνο. H αύξηση προέρχεται από αποτελεσματικότερους και γρηγορότερους μηχανισμούς είσπραξης. Στο σκέλος των εξόδων, η κρίση βοήθησε στο να μειωθούν τα κόστη της εταιρείας. Τα έξοδα για αποζημιώσεις είναι σημαντικά λιγότερα από ό,τι ήταν το 2009. Αυτό συνέβη γιατί μειώθηκε η κυκλοφορία των αυτοκινήτων, ενώ στην υγεία ανακόπηκε ο υψηλός ιατρικός πληθωρισμός της προηγούμενης δεκαετίας και γύρισε σε αποπληθωρισμό. Μείωση είχαμε και στα λειτουργικά έξοδα. Ο μόνος τομέας κόστους που δεν έχουμε αποκλιμάκωση είναι οι εκχωρούμενες προμήθειες. Οι αποζημιώσεις και τα λειτουργικά έξοδα, όμως, αποτελούν το 60-70% του κόστους μιας εταιρείας. Η μείωση και στους δύο τομείς ξεπερνά το 10% επί των ασφαλίστρων, συνεπώς για πρώτη φορά, απολαμβάνουμε διψήφιο περιθώριο κέρδους ακόμα και σε κλάδους όπως το αυτοκίνητο. Επομένως, έχουμε βελτιώσει θεαματικά τη ρευστότητα και την κερδοφορία της εταιρείας. Μήνα με τον μήνα μένει από 1 ως 1,5 εκατ. ευρώ ελεύθερα μετρητά στην εταιρεία. Αυτό μας ενισχύει ως εταιρική οντότητα και αυξάνει την κεφαλαιακή μας επάρκεια.

iw? Έχετε ολοκληρώσει το πλάνο των παρεμβάσεων για τη μείωση του λειτουργικού κόστους;

Γ.Μ.: Στο μεγαλύτερο μέρος τους, ναι. Οι περυσινές παρεμβάσεις στο κόστος λειτουργίας ήταν ιδιαίτερα επιτυχημένες και φέτος αποδίδουν. Όπως είναι γνωστό, η μείωση των γενικών εξόδων αποδίδει με ένα έτος καθυστέρηση, λόγω του ότι δεν γίνονται όλες οι μειώσεις στην αρχή ενός ημερολογιακού έτους, αλλά και λόγω του ότι ο εξορθολογισμός κόστους βραχυπρόθεσμα κοστίζει περισσότερο. Π.χ. αν μετακομίσουμε ένα γραφείο μας σε άλλο χώρο, με μικρότερο ενοίκιο, θα πρέπει να δώσουμε αποζημίωση στον προηγούμενο ιδιοκτήτη και να κάνουμε και μεταφορικά έξοδα. Η ουσιαστική ωφέλεια επομένως θα φανεί την επόμενη χρονιά. Πλέον, λειτουργούμε με σημαντικά μικρότερο κόστος και τα έσοδά μας είναι αρκετά υψηλότερα των εξόδων. Είμαστε ικανοποιημένοι. Καλύπτουμε τις ζημιές από το PSI με την κερδοφορία της εταιρείας και με τις αυξήσεις κεφαλαίου που αποφασίσαμε. Αξίζει να αναφέρω ότι τον Μάιο ολοκληρώθηκε με επιτυχία η πρώτη αύξηση κεφαλαίου στην International Life, σύμφωνα με τον σχεδιασμό που είχαμε κάνει.

iw? Για το σημαντικό στοιχείο της φερεγγυότητας που πρέπει να έχει κάθε ασφαλιστική εταιρεία, τι έχετε να πείτε;

Γ.Μ.: Είμαι τρίτης γενιάς ασφαλιστής και αυτό από μόνο του λέει πολλά για τη μέριμνα που δίνουμε στη φερεγγυότητα της εταιρείας εδώ και 57 χρόνια. Θέλουμε να έχουμε μια σοβαρή και αξιόπιστη παρουσία. Και το έχουμε πετύχει, ακόμα και μετά από τις απρόοπτες οικονομικές ζημιές που προκλήθηκαν από το PSI, αντιδρώντας με αύξηση κεφαλαίου και ενίσχυση της κερδοφορίας μας. Η οικονομική κρίση μάς έκανε καλό. Αναγκαστήκαμε να γίνουμε πιο αποτελεσματικοί, να σταματήσουμε τις σπατάλες του παρελθόντος, να επικεντρωθούμε στη βελτίωση της ασφαλιστικής λειτουργίας, και τελικά να αυξήσουμε την κερδοφορία μας. Ο στόχος στις επιχειρήσεις είναι μόνο ένας και δεν αλλάζει ποτέ: το τελικό αποτέλεσμα, τα κέρδη. Αν δεν υπάρχουν κέρδη, καμία επιχείρηση δεν είναι βιώσιμη μακροπρόθεσμα.Όποιος και να είναι ο μέτοχος, δεν είναι διατεθειμένος να στηρίζει μια ζημιογόνο επιχείρηση. Μπορεί ένας μέτοχος να το κάνει για 1, για 2 ή και για 3 χρονιές αν έχει συμβεί κάτι έκτακτο. Όμως δεν μπορεί να το κάνει για πάντα, όπως και το ελληνικό δημόσιο, που δεν κατάφερε να χρηματοδοτεί επ’ άπειρον ζημιογόνες επιχειρήσεις. Οι ζημιές και η επιχείρηση είναι έννοιες αντίθετες, αντιβαίνουν στον μοναδικό στόχο της λειτουργίας μιας επιχείρησης που είναι το κέρδος. Τα κέρδη αποτελούν το «οξυγόνο» που χρειάζεται για να ζήσει μια εταιρεία και με αυτά και μόνο μπορεί να σχεδιάσει το μέλλον της σε στέρεες βάσεις. Εφόσον υπάρχουν κέρδη, όλα τα υπόλοιπα είναι εύκολα.

iw? Σκέπτεστε συνεργασίες με άλλες ασφαλιστικές ή χρηματοπιστωτικές εταιρείες ή αποκλείετε το ενδεχόμενο;

Γ.Μ.: Είναι στο DNA της εταιρείας μας να αναζητούμε συνεργασίες. Απόδειξη ότι στο παρελθόν είχαμε Γερμανούς μετόχους, είχαμε Ιταλούς μετόχους, έχουμε κάνει προτάσεις για συγχωνεύσεις στην αγορά, έχουμε πραγματοποιήσει εξαγορές και συγχωνεύσεις οι ίδιοι. Σήμερα, συνεργαζόμαστε με την ING στις γενικές ασφάλειες και την Insurope στα ομαδικά ζωής, η οποία είναι μέσα στα δύο μεγαλύτερα διεθνή pools ομαδικών συμβολαίων. Μας ενδιαφέρουν οι συνέργειες, η ανάπτυξη σε διαδικασίες που θα μας κάνουν πιο ισχυρούς, πιο δυνατούς και θα προσφέρουν αποτελεσματικότητα και υπεραξία στη δουλειά μας, στο προϊόν μας, στην εταιρεία. Δεν θέλουμε να βρισκόμαστε σε απομόνωση.

iw? Τι λέτε σε όσους εκλαμβάνουν τις συνεργασίες αυτές ως προσπάθεια διάσωσης και όχι ως επιλογή ανάπτυξης;

Γ.Μ.: Ότι κάνουν λάθος. Διότι και οφέλη υπάρχουν, και μείωση εξόδων μέσα από οικονομίες κλίμακος μπορούν να επιτευχθούν, και γρηγορότερη ανάπτυξη. Να τονίσω ότι οι συνεργασίες είναι δύσκολες στην Ελλάδα, διότι αντιβαίνουν στην ελληνική ιδιοσυγκρασία, όπου ο καθένας θέλει να έχει το «μαγαζί» του. Δεν είναι τυχαίο το ότι οι περισσότερες συνεργασίες που έχουμε πετύχει είναι με ξένες εταιρείες.

iw? Είστε ελληνική ασφαλιστική εταιρεία. Ποιες είναι οι δυσκολίες, το «φορτίο» τού να είσαι Έλληνας στην ασφαλιστική αγορά, και πώς μπορούν να ξεπεραστούν;

Γ.Μ.: Στην Ελλάδα, μερικές φορές, αποτελεί μειονέκτημα το να είσαι ελληνική εταιρεία. Είναι ένα πολύ περίεργο φαινόμενο, που εξηγεί σε έναν βαθμό γιατί οι περισσότερες εταιρείες, ακόμα και ελληνικές, έχουν ξένα ονόματα. Η International Life έχει και αυτή ξένο όνομα, αλλά δικαιολογούμαστε μερικώς, γιατί η ίδρυσή της έγινε με μετοχική πλειοψηφία γερμανικής ασφαλιστικής εταιρείας. Το βέβαιο είναι ότι οι πολυεθνικές έχουν ισχυρά brand names. Μια ελληνική ασφαλιστική εμφανίζεται πιο αδύναμη, χωρίς στην πραγματικότητα να ισχύει κάτι τέτοιο. Στην ουσία της ασφάλισης, στην παροχή ποιοτικού προϊόντος, δεν υπάρχουν διαφορές. Θεωρώ ότι οι ελληνικές εταιρείες υπερτερούν στην ταχύτητα λήψης αποφάσεων έναντι των πολυεθνικών. Υπάρχει μεγαλύτερη ευελιξία έναντι των ξένων εταιρειών, των οποίων οι σημαντικές αποφάσεις υπόκεινται σε εγκρίσεις από το εξωτερικό και φυσικά απαιτούν χρόνο. Στις ελληνικές εταιρείες, όπου η διοίκηση είναι κοντά στην αγορά υπάρχει πλεονέκτημα έναντι των ξένων εταιρειών. Ένα άλλο πλεονέκτημα είναι η ευκολότερη συνεννόηση με τα δίκτυα πωλήσεων. Εν ολίγοις, οι ελληνικές εταιρείες οφείλουμε να αξιοποιήσουμε τα πλεονεκτήματα που έχουμε ως εργαζόμενοι στον τόπο μας.

iw? Μειονεκτούν τα ελληνικά ασφαλιστικά προϊόντα έναντι των πολυεθνικών;

Γ.Μ.: Όχι. Τα προϊόντα των ελληνικών ασφαλιστικών εταιρειών είναι ιδιαίτερα ανταγωνιστικά και άμεσα συγκρίσιμα.

iw? Πώς βλέπετε το μέλλον της εταιρείας σας και ποιες κινήσεις κάνετε για να διασφαλίσετε ανάπτυξη, επάρκεια και πελατεία;

Γ.Μ.: Το μέλλον της International Life περνά μέσα από την καινοτομία. Όλα αυτά τα χρόνια η εταιρεία μας αναπτύχθηκε διότι πάντα μεριμνούσε για να παρουσιάσει και να προσφέρει κάτι καινούριο στην αγορά. Αναζητούμε το διαφορετικό σε προϊόντα, σε συστήματα, σε εκπαίδευση, σε τεχνολογία. Για παράδειγμα ήμασταν οι πρώτοι που υποστηρίξαμε από το 2001 τους συνεργάτες μέσα από ιντερνετική πλατφόρμα. Αυτά μας βοηθούν να είμαστε ανταγωνιστικοί, ενίοτε πρωτοπόροι και να διασφαλίζουμε τη θέση μας στην αγορά. Η ύπαρξη και η ενίσχυσή μας στο μέλλον συνδέεται με την ανταγωνιστικότητά μας και την καινοτομία.

iw? Μπορεί να καινοτομήσει κάποιος στην ασφαλιστική αγορά;

Γ.Μ.: Βεβαίως. Καταρχάς, η αγορά αλλάζει διαρκώς. Ήδη σήμερα λειτουργούμε διαφορετικά από ό,τι πριν από 2 χρόνια. Ίσως είναι βαριά η λέξη «καινοτομία», αλλά για παράδειγμα τα ετήσια συμβόλαια υγείας, το παραμετρικό τιμολόγιο στον κλάδο αυτοκινήτου και πολλά άλλα ακόμα που συμβαίνουν, μπορούν να ενταχθούν σαν νεωτερισμοί για την ελληνική αγορά. Υπάρχει εξέλιξη, καταγράφονται νεωτερισμοί που δεν μπορούσαμε πριν από λίγο καιρό να φανταστούμε ότι θα ισχύσουν. Και, όπως αποδεικνύεται, η αγορά «τρέχει», εμείς είμαστε υποχρεωμένοι να προλαμβάνουμε, να σχεδιάζουμε και να προηγούμαστε των εξελίξεων και, όταν το πετυχαίνουμε, να καινοτομούμε.

iw? Ποια είναι η εγγύηση που δίνετε στους πελάτες σας ως εταιρεία;

Γ.Μ.: Είμαστε δίπλα τους, αποζημιώνουμε σωστά και γρήγορα, μετράμε τον βαθμό ικανοποίησής τους μέσα από αριθμοδείκτες εξυπηρέτησης και ανταποκρινόμαστε γρήγορα σε τυχόν παράπονα. Μετράγαμε και αντιμετωπίζαμε τα παράπονα των πελατών πολλά χρόνια προτού μας ζητηθεί από την εποπτική αρχή. Φροντίσαμε να είμαστε συνεπείς απέναντι στους καταναλωτές. Η μεγαλύτερη εγγύηση είναι ότι θα συνεχίσουμε να είμαστε αποτελεσματικοί στην εξυπηρέτησή τους. Έχουμε ευχαριστημένους και επαναλαμβανόμενους πελάτες και γι’ αυτό υπάρχουμε.

iw? Ποια είναι τα πλεονεκτήματα και ποια τα μειονεκτήματα της εταιρείας σας;

Γ.Μ.: Πλεονέκτημα θεωρώ την εμπειρία που διαθέτει μέσω των στελεχών της και της 57χρονης πορείας της. Όμως, η εμπειρία αυτή είναι ταυτόχρονα και μειονέκτημα, διότι στη διοίκηση της εταιρείας πρέπει – εκτιμώ – να εκπροσωπούνται όλες οι τάσεις και οι ηλικίες. Θεωρώ λοιπόν ότι την εμπειρία που διαθέτουμε πρέπει να τη συμπληρώσουμε και με τις απόψεις νέων στελεχών που θα μπουν στην αγορά και στην εταιρεία μας. Θέλουμε να βρούμε αυτά τα νέα στελέχη, να τα εκπαιδεύσουμε στην ασφαλιστική αγορά και να εργαστούν για την εταιρεία, προσφέροντας ιδέες και νέα στοιχεία.

iw? Χρειάζεται και η ασφαλιστική αγορά στελέχη ή μόνο η εταιρεία σας;

Γ.Μ.: Ναι, χρειάζεται. Τα νέα και ικανά στελέχη στην αγορά είναι λίγα, οπότε δεν πιστεύω ότι πρέπει να επιδοθούμε σε μια πλειοδοσία με στόχο τη μεταγραφή από τη μία εταιρεία στην άλλη. Αντίθετα είμαι υπέρ της εκπαίδευσης νέων, όπως είπα. Υπάρχουν νέοι άνεργοι, με εξαιρετικές σπουδές, που αδυνατούν να εργαστούν σε μια τράπεζα ή κάποιον άλλο χρηματοοικονομικό οργανισμό, όπως ήταν το όραμά τους πριν την κρίση. Αυτούς τους νέους οφείλουμε να προσεγγίσουμε, ως εταιρεία και ως αγορά, και να τους δείξουμε τον δρόμο για να κάνουν καριέρα σε ασφαλιστική εταιρεία. Να θυμίσω ότι, μέχρι πρότινος, οι νέοι δεν προτιμούσαν να εργαστούν σε ασφαλιστική εταιρεία. Οι αντίξοες συνθήκες που επικρατούν στην αγορά εργασίας και η τεράστια προσφορά νέων που αναζητούν εργασία, αποτελούν μοναδική ευκαιρία στο να δημιουργήσουμε την επόμενη γενιά στελεχών στην εταιρεία μας και στην αγορά.

iw? Πώς αξιολογείτε τις κινήσεις του ανταγωνισμού; Του δίνετε σημασία και με ποιον τρόπο και ποια μέθοδο απαντάτε σε αυτόν;

Γ.Μ.: Το επικίνδυνο αυτήν την εποχή είναι η συνέχιση του «πολέμου τιμών» του ανταγωνισμού. Είναι βλαπτικές για τη λειτουργία της αγοράς, διότι η μείωση ασφαλίστρων οδηγεί σε συρρίκνωση του περιθωρίου κέρδους, με συνέπειες στις εταιρείες που την εφαρμόζουν. Θέλω να πιστεύω ότι ο «πόλεμος τιμών» θα σταματήσει και θα ισορροπήσει η αγορά σε αυτά τα επίπεδα ασφαλίστρων.

iw? Εσείς έχετε πληγεί από αυτό;

Γ.Μ.: Έχουμε επηρεαστεί λίγο, γιατί διαθέτουμε παραμετρικό τιμολόγιο και συνεπώς είμαστε ανταγωνιστικοί σε κάποιες κατηγορίες και σε άλλες όχι. Δεν μας πειράζει να χάνουμε δουλειές που κρίνουμε ότι το ρίσκο ασφάλισής τους είναι μεγάλο σε σχέση με το ασφάλιστρο που εισπράττουμε.

iw? Σε ποια προϊόντα και ποιους κλάδους δίνετε έμφαση, και με ποιον τρόπο;

Γ.Μ.: Αυτήν την εποχή δίνουμε – δυστυχώς – έμφαση σε κλάδους όπου εμφανίζουν ζήτηση και είναι αυτοί της υγείας και του αυτοκινήτου. Και λέω δυστυχώς, διότι θα θέλαμε μεγαλύτερη ισορροπία στην ανάπτυξη, όπως για παράδειγμα να προκρίνονται τα κλασικά «ζωικά» προϊόντα ή να υπάρχει ενδιαφέρον και στον κλάδο περιουσίας. Είναι σημαντικοί κλάδοι, που μας ενδιαφέρουν, και οι Έλληνες είναι εξαιρετικά υπασφαλισμένοι. Τόσο η κλασική ασφάλεια ζωής όσο και η ασφάλεια κατοικιών βρίσκονται σε υπερβολικά χαμηλή διείσδυση. Στον κλάδο περιουσίας υπολογίζεται ότι περίπου το 20% των κατοικιών είναι ασφαλισμένες, σε μια σεισμογενή χώρα όπως η Ελλάδα. Η σημαντικότερη ενέργεια σε αυτόν τον κλάδο είναι αυτό που συζητείται και αφορά την υποχρεωτική ασφάλιση σεισμού και φυσικών καταστροφών.
Τέλος, αξίζει να αναφέρω ότι είμαστε από τις λίγες εταιρείες των οποίων όλα τα προϊόντα είναι κερδοφόρα και δεν έχουμε αναγκαστεί να σπάσουμε ή να μετατρέψουμε παλαιά συμβόλαια ζωής λόγω ζημιών. Αυτό, αν θέλετε, δείχνει μια εγκράτεια και μια συντηρητικότητα ως προς τον σχεδιασμό των προϊόντων, που αποδεικνύει ότι σκεπτόμαστε μακροπρόθεσμα.

iw? Σκέπτεστε κάποια καινοτομία για την παραγωγή, τους συνεργάτες, τις πωλήσεις κ.λπ.;

Γ.Μ.: Η καινοτομία δεν είναι κάτι που μπορεί να προγραμματιστεί. Υπάρχουν εταιρείες που έχουν μάθει να αναζητούν το καινούριο, και να το πετυχαίνουν μερικές φορές, και άλλες που δεν ενδιαφέρονται. Πιστεύω ότι ανήκουμε στην κατηγορία των εταιρειών που «ψάχνονται», προβληματίζονται και ενίοτε πετυχαίνουν. Όσον αφορά τις direct πωλήσεις, αυτές είναι μια καινοτομία που δεν εφαρμόσαμε ή αναζητήσαμε. Πλησιάζουμε τους πελάτες μέσω του agency system, των πρακτόρων και μεσιτών. Δεν πάμε direct, λόγω φιλοσοφίας της εταιρείας. Είναι ένα κανάλι που παίρνει το δικό του μερίδιο, όμως το μεγαλύτερο μερίδιο ανήκει και θα ανήκει στους διαμεσολαβούντες. Είμαστε μια εταιρεία που εργάζεται μέσω δικτύων, οπότε δεν έχει νόημα να μπούμε σε αυτήν την αγορά και ειδικά τόσο αργά. Έχουμε επιλέξει να αναζητούμε την καινοτομία στην τεχνολογική υποστήριξη των συνεργατών με απλά και εύχρηστα εργαλεία που δεν υπάρχουν στον ανταγωνισμό.

iw? Είστε από τις εταιρείες που θα παραμείνουν στην αγορά;

Γ.Μ.: Εδώ και 57 χρόνια υπηρετούμε με σοβαρότητα τον θεσμό και έχουμε ικανοποιημένους πελάτες. Επάνω σε αυτήν την αρχή, της συνέπειας και της σωστής ασφαλιστικής κάλυψης, σταθήκαμε και αναπτυχθήκαμε μέχρι σήμερα στην αγορά. Είναι βέβαιο ότι θα παραμείνουμε, συνεχίζοντας την ίδια τακτική και ανταποκρινόμενοι πάντα στις προκλήσεις της κάθε εποχής.