Πλήττεται από την ύφεση η αγορά ταχυμεταφορών – logistics

Η υποχώρηση εργασιών σε νευραλγικούς κλάδους της οικονομίας, όπως είναι το λιανεμπόριο αλλά και η βιομηχανική παραγωγή, προκαλεί, όπως είναι απολύτως φυσιολογικό, μείωση της ζήτησης για μεταφορές και διανομές, είτε αυτές αφορούν σε τελικά αγαθά είτε σε ενδιάμεσα βιομηχανικά προϊόντα είτε σε δέματα και φακέλους.

Η έλλειψη υποδομών σε ό,τι αφορά την κατασκευή αποθηκευτικών και διαμετακομιστικών κέντρων, καθυστερεί τη χώρα μας από το να εξελιχθεί σε κομβικό σημείο εμπορίου στην ευρύτερη περιοχή. Εφόσον επιταχυνθεί η ανάπτυξη επαρκών υποδομών, η Ελλάδα μπορεί να εξελιχθεί σε διαμετακομιστικό κέντρο και να αναβαθμίσει τον ρόλο της στο διεθνές εμπορικό δίκτυο λόγω της στρατηγικής της τοποθεσίας ανάμεσα στις ηπείρους της Αφρικής μέσω του Σουέζ, της Ασίας και της Ευρώπης. Η Ελλάδα χρειάζεται να επιταχύνει την προγραμματισμένη ανάπτυξή της, προκειμένου να ενισχύσει τη παρουσία της στον παγκόσμιο ανταγωνισμό και να μη χάσει «το τρένο» της ενίσχυσης των logistics σε παγκόσμιο επίπεδο, το οποίο θα προέλθει από το συνεχώς αυξανόμενο εμπορικό μερίδιο της Κίνας και της Ινδίας μέσα στην επόμενη δεκαετία. 

Η ολοκλήρωση αυτοκινητοδρόμων, όπως ο Ε65, και οι κάθετοι άξονες της Εγνατίας Οδού που οδηγούν σε χώρες των Βαλκανίων και της κεντρικής Ευρώπης, σε συνδυασμό με τον εκσυγχρονισμό των εσωτερικών σιδηροδρομικών μεταφορών (Πάτρα – Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Ειδομένη – Προμαχώνας) μπορεί να βελτιώσει τις υπηρεσίες και να τις προσαρμόσει στις ανάγκες των ευρωπαϊκών κεντρικών αγορών.

Συνεχίζεται η πτώση στις ταχυμεταφορές

Παρ’ όλα αυτά, η οικονομική ύφεση και η ανάπτυξη των ψηφιακών επικοινωνιών ευθύνονται για την πτώση της ευρύτερης ταχυδρομικής αγοράς. Ειδικότερα, όπως εξετάζεται σε πρόσφατη μελέτη της Hellastat, σημειώθηκε υποχώρηση κατά 12,8%  σε όρους όγκου (διακινήθηκαν συνολικά 591 εκατ. αντικείμενα) και 8,8% σε όρους αξίας (στα 643 εκατ. ευρώ συνολικά για τις ταχυδρομικές μεταφορές). 

Πτωτική τάση παρατηρήθηκε και στον κλάδο των ταχυμεταφορών για τρίτη συνεχόμενη χρονιά σε όρους εσόδων, καθώς σημαντικοί πελάτες για τον κλάδο (διανομείς προϊόντων στο λιανεμπόριο, οι εισαγωγείς αυτοκινήτων κ.λπ.) περιόρισαν σημαντικά τις αποστολές δεμάτων και φακέλων. Συγκεκριμένα, συνολικά διακινήθηκαν 49 εκατ. αντικείμενα, αριθμός σταθερός από το 2010, ενώ τα έσοδα διαμορφώθηκαν στα 268,1 εκατ. ευρώ, μειωμένα κατά 6,3% από το προηγούμενο έτος.
Επίσης, το 2011 έκλεισαν 50 εταιρείες ταχυμεταφορών, λόγω της ύφεσης, αλλά και των αυτεπάγγελτων ελέγχων της ΕΕΤΤ. Ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο κλάδος είναι τα ολοένα και χαμηλότερα επίπεδα τιμολόγησης λόγω του ανταγωνισμού, ιδίως αναφορικά με τους εταιρικούς πελάτες.
Το Υπουργείο Μεταφορών προχώρησε στη μερική απελευθέρωση της αγοράς των ταχυμεταφορών, ικανοποιώντας δύο αιτήματα του κλάδου (κατάργηση του περιορισμού του μεταφερόμενου βάρους και δυνατότητα των περιφερειακών συνεργατών των επιχειρήσεων ταχυμεταφοράς να διαθέτουν στόλους από μικρά βανάκια).

Χρηματοοικονομική ανάλυση του κλάδου

Στη μελέτη της Hellastat αναλύονται οι οικονομικές καταστάσεις 22 επιχειρήσεων. Τα βασικά συμπεράσματα που προκύπτουν συνοψίζονται στα εξής:
• Ο συνολικός κύκλος εργασιών των εταιρειών του δείγματος το 2011 υποχώρησε κατά 3,9%, φθάνοντας τα 287,69 εκατ. ευρώ. Η μέση μείωση πωλήσεων διαμορφώθηκε σε -8,8%, μεταβολή ίδια με το σύνολο της ελληνικής οικονομίας.
• Τα συνολικά ΚΠΤΦΑ αυξήθηκαν κατά 23,6%, φθάνοντας τα 12,41 εκατ. ευρώ, λόγω της βελτίωσης των λειτουργικών αποτελεσμάτων της ΓΕΝΙΚΗΣ ΤΑΧΥΔΡΟΜΙΚΗΣ Α.Ε.Ε., ενώ τα ΚΠΦ παρέμειναν στα 4,80 εκατ. ευρώ.
• Το μέσο περιθώριο μικτού κέρδους το 2011 μειώθηκε σε 19,3%, από 20,6% το 2010.
• Αντιθέτως, το περιθώριο ΚΠΤΦΑ βελτιώθηκε κατά μισή μονάδα, σε 4,2%, ενώ το περιθώριο ΚΠΦ παρέμεινε στο 1,5%.
• Ο δείκτης γενικής ρευστότητας το 2011 διαμορφώθηκε σε 1,26.
• Οι απαιτήσεις το 2011 εισπράχθηκαν εντός διαστήματος 4 περίπου μηνών, με τον εμπορικό κύκλο να διαμορφώνεται στις -21 ημέρες.
• Η κεφαλαιακή μόχλευση το 2011 βελτιώθηκε οριακά σε 1,7 προς 1.
• Η αποδοτικότητα των ιδίων κεφαλαίων (RoE) υποχώρησε κατά δύο περίπου μονάδες σε 7,8%.

Υποχωρούν και τα logistics

Το 2012 σημειώθηκε μείωση και στην αγορά logistics, ως απόρροια της μειωμένης βιομηχανικής δραστηριότητας και της περιορισμένης κεφαλαιακής επάρκειας στην ελληνική αγορά, σύμφωνα με μελέτη της Colliers International με τίτλο «Βιομηχανική και Logistics Επισκόπηση 2012». Οι επενδυτές υιοθέτησαν στρατηγική αναμονής, εστιάζοντας κυρίως στα distressed ακίνητα, προκειμένου να αξιοποιήσουν ευκαιρίες.
Η ζήτηση, αν και μειωμένη, παρακινήθηκε από επιχειρήσεις που προχώρησαν σε συμφωνίες με 3PL εταιρείες (logistics), επιδιώκοντας να μειώσουν τα κόστη μεταφοράς, αποθήκευσης, διαχείρισης και διανομής των προϊόντων τους.
Η κυρία Ana Vukovic, διευθύνουσα σύμβουλος της Colliers International Ελλάδας, σχολίασε: «Παρά τη δύσκολη οικονομική συγκυρία, η διαθεσιμότητα ποιοτικών βιομηχανικών χώρων και ακινήτων κατάλληλων για logistics βρίσκεται σε ικανοποιητικά επίπεδα για τα δεδομένα της Ελλάδας, ενώ η ποιότητα των σύγχρονων χώρων ανταποκρίνεται στις προδιαγραφές που ισχύουν στο εξωτερικό. Πρόκειται για αποτέλεσμα της σημαντικής προσφοράς, που προηγήθηκε της ύφεσης. Ωστόσο, η πτώση των βιομηχανικών παραγγελιών εξαιτίας της μειούμενης κατανάλωσης και της ύφεσης που πλήττει τους περισσότερους κλάδους, έχει επηρεάσει σημαντικά τη συγκεκριμένη αγορά».
Η δραστηριότητα στη βιομηχανική και logistics αγορά εκτιμάται να παραμείνει σε χαμηλά επίπεδα, λόγω της περιορισμένης τραπεζικής χρηματοδότησης, σε συνδυασμό με τον χρόνο που απαιτείται για την εφαρμογή ανταγωνιστικών δομών. Ωστόσο, νέες γραμμές παραγωγής που σχεδιάστηκαν από πολυεθνικές εταιρείες, σε συνδυασμό με νέες συμφωνίες για συνεργασία διανομής και οικονομικά αποδοτικές λύσεις, αυξάνουν τη δραστηριότητα και τη ζήτηση για χώρο, παρακινώντας το ενδιαφέρον της αγοράς προς δυνητικές συμφωνίες και πράξεις.
Επιπλέον, εκτιμάται ότι, με το περιορισμένο νέο επενδυτικό απόθεμα, ευκαιρίες θα παρουσιαστούν από εταιρείες που υιοθετούν τη στρατηγική αποεπένδυσης ακινήτων από τα χαρτοφυλάκιά τους. Οι επιπτώσεις του ηλεκτρονικού εμπορίου στην αλυσίδα εφοδιασμού αναμένεται να γίνουν πιο σαφείς, με αποτέλεσμα πολλές εταιρείες να οδηγηθούν σε επανεξέταση των χαρτοφυλακίων τους, αλλά και των τοποθετήσεών τους σε διαμετακομιστικά κέντρα, σημεία τελικής διανομής και ακίνητα κατάλληλα για μεταφόρτωση. Αυτό αναμένεται επίσης να οδηγήσει σε μεγαλύτερη διαφάνεια τιμών και πιθανώς να ενισχύσει τη ρευστότητα στον εν λόγω τομέα της αγοράς.

H διαχείριση εφοδιαστικής αλυσίδας

Η Διαχείριση Εφοδιαστικής Αλυσίδας αναφέρεται στον σχεδιασμό και τη διαχείριση όλων των ενεργειών-δραστηριοτήτων που σχετίζονται με τις διαδικασίες προμήθειας, την παραγωγή-μεταποίηση και όλες τις δραστηριότητες της διανομής. Επιπλέον, συμπεριλαμβάνει τον συντονισμό και τη συνεργασία με όλους τους εταίρους του καναλιού εφοδιασμού, που μπορεί να είναι προμηθευτές, μεσάζοντες, εταιρείες παροχής υπηρεσιών Third Party Logistics (3PL) και πελάτες.
Κατ’ ουσία, η Διαχείριση Εφοδιαστικής Αλυσίδας ενοποιεί και ολοκληρώνει τον σχεδιασμό, τις προμήθειες, την παραγωγή, την αποθήκευση, τη μεταφορά και τις πωλήσεις τόσο μέσα στις επιχειρήσεις όσο και μεταξύ αυτών. Ο αντικειμενικός λοιπόν σκοπός της Διαχείρισης της Εφοδιαστικής Αλυσίδας είναι η αύξηση της συνολικής κερδοφορίας κατά μήκος της αλυσίδας, που συνεπάγεται την αύξηση της κερδοφορίας όλων των εταίρων της. Αυτό επιτυγχάνεται με την κατανόηση και ικανοποίηση των πελατειακών αναγκών στον απαιτούμενο χρόνο, και με την προσφορά προϊόντων υψηλής προστιθέμενης αξίας και ανταγωνιστικού κόστους.
Για την επίτευξη των παραπάνω στόχων, απαραίτητα χαρακτηριστικά των εφοδιαστικών αλυσίδων που ανταγωνίζονται μέσα στο σύγχρονο παγκοσμιοποιημένο περιβάλλον είναι η ευελιξία και η ταχεία προσαρμοστικότητά τους στις δυναμικά μεταβαλλόμενες συνθήκες.

Tι περιλαμβάνουν τα logistics

Logistics είναι εκείνο το τμήμα της Διαχείρισης Εφοδιαστικής Αλυσίδας που σχεδιάζει, υλοποιεί και ελέγχει την αποδοτική και αποτελεσματική κανονική και αντίστροφη ροή και αποθήκευση των προϊόντων, υπηρεσιών και των σχετικών πληροφοριών από το σημείο προέλευσής τους έως το σημείο κατανάλωσής τους, ώστε να ικανοποιηθούν οι απαιτήσεις των πελατών.
Ενδεικτικές περιοχές εφαρμογών των Logistics περιλαμβάνουν τα: Business Logistics, Systems Logistics, Maritime Logistics, Logistics Υγείας, Logistics Στρατού, Περιβαλλοντικά Logistics, City Logistics, Crisis Logistics, Logistics Υπηρεσιών, Agro-logistics και Reverse Logistics.
Τα Logistics βρίσκουν εφαρμογή σε δύο κυρίως πεδία:
• Το πρώτο πεδίο είναι η επιχείρηση, η οποία πρέπει να οργανώσει την εισροή, την εσωτερική διακίνηση και την εκροή υλικών και προϊόντων κατά τέτοιον τρόπο, έτσι ώστε να εξασφαλίζει τη μέγιστη ικανοποίηση των πελατών της.
• Το δεύτερο πεδίο είναι η εφοδιαστική αλυσίδα, η οποία αποτελείται από όλες εκείνες τις επιχειρήσεις και τους Οργανισμούς που είναι απαραίτητοι έτσι ώστε ένα προϊόν, από τις πρώτες ύλες να καταλήξει στον τελικό πελάτη. Η αποτελεσματική οργάνωση και διοίκηση της ροής προϊόντων και πληροφοριών σε αυτήν την αλυσίδα αποτελεί επιτακτική ανάγκη σε μια παγκοσμιοποιημένη και ψηφιακή οικονομία, όπου ο ανταγωνισμός από ατομικός (επιχείρηση εναντίον επιχείρησης) γίνεται συλλογικός (εφοδιαστική αλυσίδα εναντίον εφοδιαστικής αλυσίδας).

Τα Logistics αφορούν σε:

Απαιτήσεις:

Οι δραστηριότητες των Logistics εμπλέκονται με την ανάλυση, τη σύνθεση και τον καθορισμό των πόρων που απαιτούνται για να επιτύχουμε ένα σκοπό ή να φέρουμε εις πέρας μια επιχείρηση κάτω από συγκεκριμένες συνθήκες. Ο συνολικός στόχος, του να καθορίσουμε απαιτήσεις, είναι μια λειτουργία σχεδιασμού που εμπλέκει ταυτόχρονα και τη στρατηγική και τα Logistics. Ο καταμερισμός των κυρίων διαθέσιμων πόρων, αν είναι λιγότεροι από τους απαιτούμενους, και η αξιολόγηση του αποτελέσματος των ελλείψεων για την επίτευξη των βασικών στόχων, είναι κύριες ευθύνες της στρατηγικής και όχι λειτουργία των Logistics.

Σχεδιασμό:

Αυτή η λειτουργία περιλαμβάνει όλο το πλάνο του σχεδιασμού μέσα από λεπτομερή σχεδιασμό των προϊόντων, συστημάτων και υπηρεσιών, συμπεριλαμβανομένων της ανάπτυξης, της δοκιμής και της αξιολόγησης του σχεδιασμού. Το Logistics Engineering έχει να κάνει με τον σχεδιασμό του εφοδιασμού και της συντήρησης υπό το πρίσμα της αποτελεσματικότητας κόστους, σε αντίθεση με τον σχεδιασμό της εύκολης παραγωγής ή χρήσης.

Εφοδιασμό:

Αυτή η περιοχή εμπλέκει τον φυσικό εφοδιασμό και τη διανομή όλων των διαθέσιμων πόρων: προμήθειες, πρόσληψη και εκπαίδευση προσωπικού, υποστήριξη παραγωγής, συσκευασία, διοίκηση αποθεμάτων, διακίνηση και μεταφορές, ιχνηλασιμότητα προϊόντων, διαδικασία παραγγελιών, αποθήκευση, αποσύρσεις, κ.λπ. Υπάρχουν λειτουργίες που δημιουργούν «χρονική και χωροταξική χρησιμότητα» σε αντίθεση με τις λειτουργίες παραγωγής που χρησιμοποιούν «χρησιμότητα τυποποίησης» και τις λειτουργίες του marketing που δημιουργούν «χρησιμότητα ιδιοκτησίας».

Συντήρηση:

Η συντήρηση εκλαμβάνεται ευρέως σαν τη διατήρηση των εγκαταστάσεων, των προϊόντων, του ανθρώπινου δυναμικού, των συστημάτων και των υπηρεσιών, των παραγωγών και των χρηστών, συμπεριλαμβανομένης της προστασίας, διατήρησης και ανάκτησης όλων των διατιθέμενων πόρων.

Πόρους:

Πρώτες ύλες (υλικά), εξοπλισμός εγκαταστάσεις, προσωπικό, συμπεριλαμβανομένων των κεφαλαίων και πληροφοριών. Τα Logistics συχνά συνδέονται με τη διοίκηση των υλικών, όμως οι τεχνικές της διοίκησης των υλικών μπορούν επίσης να εφαρμοσθούν στη διοίκηση του ανθρώπινου δυναμικού, των χρημάτων και των πληροφοριών.
Οι δραστηριότητες των Logistics συμπληρώνουν και υποστηρίζουν τη στρατηγική και την τακτική. Υποστηρίζουν τους στόχους, τα σχέδια και τις επιχειρησιακές δραστηριότητες των συστημάτων. Τα υποστηριζόμενα συστήματα μπορεί να είναι Οργανισμοί ή μεμονωμένα άτομα.
Ο παραπάνω ορισμός των Logistcs δεν δηλώνει ότι τα Logistics προσδιορίζουν τις απαιτήσεις ούτε ότι είναι μηχανικός σχεδιασμός ή διοίκηση. Δηλώνει μόνο ότι όταν μια προκαθορισμένη διοίκηση, μια συγκεκριμένη τεχνική μεθοδολογία και κάποιες συγκεκριμένες τεχνικές δραστηριότητες εμπλέκονται με ειδικές λειτουργίες υποστήριξης, τότε ο συνδυασμός των παραγόντων αυτών αποτελεί εφαρμογή των Logistics. Η εφαρμογή των Logistics έχει διαφορετικούς τρόπους δράσης και διαφορετικά αποτελέσματα κατά περίπτωση, που εξαρτώνται από το περιβάλλον μέσα στο οποίο αναπτύσσονται και τους παράγοντες που το επηρεάζουν: παράγοντες όπως η οικονομική κατάσταση, η πολιτική κατάσταση, το κοινωνικό καθεστώς, το μορφωτικό επίπεδο, το ηθικό περιβάλλον, το τεχνολογικό περιβάλλον, το νομικό καθεστώς, το φυσικό περιβάλλον.
Εκείνος όμως ο παράγοντας που έχει τη μεγαλύτερη βαρύτητα είναι ο ανθρώπινος παράγοντας και η ανθρώπινη λογική, που αν είναι αλόγιστη, μπορεί να έχει ως αποτέλεσμα όχι μόνο την αποτυχία οποιουδήποτε εγχειρήματος, αλλά και την καταστροφή του ίδιου του ανθρώπου και κατ’ επέκταση της ίδιας της φύσης.

Business logistics

Business Logistics είναι η διαδικασία του σχεδιασμού, της υλοποίησης και του ελέγχου της επιτυχημένης (efficient) και της αποτελεσματικής (cost effective) ροής των πάσης φύσεως υλικών, από την πρώτη ύλη μέχρι το τελικό προϊόν, και όλων των σχετιζόμενων πληροφοριών, από την πηγή προμήθειας (point of origin) μέχρι τον τελικό καταναλωτή (point of consumption).
Ερμηνεύοντας τον παραπάνω ορισμό, διαπιστώνουμε ότι στη σύγχρονη επιχείρηση τα logistics είναι υπεύθυνα για τη διάθεση όλων των κατηγοριών υλικών (από την πρώτη ύλη μέχρι το έτοιμο προϊόν) στην κατάλληλη ποσότητα, ποιότητα, τόπο και χρόνο και στο χαμηλότερο δυνατό κόστος, αξιοποιώντας όλους τους διατιθέμενους πόρους.
Logistics λοιπόν στη σύγχρονη επιχείρηση σημαίνει τις παρακάτω δραστηριότητες:
Διανομή των προϊόντων (Physical Distribution) από την επιχείρηση μέχρι τον τελικό καταναλωτή, υποστήριξη της παραγωγής (Production Support), με ό,τι απαιτείται στην κάθε φάση, και προμήθειες για την απόκτηση όλου του απαραίτητου υλικού για την υλοποίηση των επιχειρηματικών δραστηριοτήτων. 
Για να υλοποιηθούν οι παραπάνω δραστηριότητες, εμπλέκονται και συνεργάζονται σχεδόν όλα τα τμήματα της σύγχρονης επιχείρησης. Αναλυτικότερα, και με απλά λόγια, σε μια επιχείρηση Logistics σημαίνει:

-Μεταφορικά μέσα: (αριθμός, μέγεθος, είδος κ.λπ.), προκειμένου να μεταφερθεί το προϊόν από και προς την επιχείρηση.
-Management διανομών: Καθορισμός βελτιστοποιημένων δρομολογίων, χρόνων παράδοσης των προϊόντων κ.λπ.
-Αποθηκευτικοί χώροι: Θέση, μέγεθος, εξοπλισμός κ.λπ.
-Αποθέματα: Καθορισμός ειδών, ύψους αποθεμάτων, σημείων αναπαραγγελίας μοντέλων παρακολούθησης των αποθεμάτων, πολιτικής ελέγχου κ.λπ.
-Ιχνηλασιμότητα: Υποτύπωση του τι έχουμε διαθέσει και πού και του τι έχουμε προμηθευτεί και από πού. Η υποτύπωση αυτή αποδεικνύεται πολύτιμη σε περιπτώσεις ανακλήσεως προϊόντων.
-Προμήθειες: Επιλογή πηγών προμήθειας, καθορισμός κριτηρίων επιλογής προμηθευτών, καθορισμός πολιτικής ποιότητας πρώτων υλών κ.λπ.
-Προσωπικό: Απαιτήσεις σε προσωπικό, ποσοτικά και ποιοτικά, για την υλοποίηση του συγκεκριμένου επιχειρηματικού έργου.
-Εκπαίδευση: Προσδιορισμός και παροχή της απαιτούμενης εκπαίδευσης στο προσωπικό, προκειμένου να είναι σε θέση να φέρει εις πέρας με επιτυχία το έργο που του έχει ανατεθεί.
-Εγκαταστάσεις: Προσδιορισμός και απόκτηση όλων των απαραίτητων εγκαταστάσεων που είναι απαραίτητες για τη διεκπεραίωση των επιχειρηματικών δραστηριοτήτων.
-Τεκμηρίωση: Ανάπτυξη γραπτών οδηγιών και διαδικασιών για όλες τις δραστηριότητες με τη σύνταξη εγχειριδίων και λοιπών γραπτών οδηγιών που είναι ουσιαστικές για την ορθή διεξαγωγή των επιχειρηματικών δραστηριοτήτων.
-Logistics Information System: Με βάση το οποίο θα επεξεργάζονται και θα αξιοποιούνται όλες οι απαραίτητες για τα Logistics πληροφορίες.

Είναι προφανές ότι ο βαθμός συσχέτισης και αλληλεπίδρασης των τομέων δράσης των Logistics, δηλαδή του physical distribution,της υποστήριξης της παραγωγής και των αγορών/προμηθειών, είναι μεγάλος και απαιτεί επιτυχημένη και αποτελεσματική επιχειρηματική δράση και αρμονική συνεργασία των επιχειρηματικών δραστηριοτήτων.
 Ενδεικτικά, απαιτείται συνεχής συνεργασία με τις Διευθύνσεις Μάρκετινγκ και Παραγωγής ώστε:
-Να τεθούν τα επίπεδα (όρια) εξυπηρέτησης πελατών.
-Να καθοριστούν οι ανάγκες των πελατών για την εξυπηρέτησή τους.
-Να καθοριστούν οι αντιδράσεις των πελατών στην παρεχόμενη εξυπηρέτηση.
-Να καθορίζονται συγκεντρωτικές ποσότητες για παραγγελίες πρώτων υλών.
-Να επιτευχθεί συντονισμός του ρυθμού και του χρόνου παραγωγής με τις δραστηριότητες Logistics.

Systems logistics

Με τον όρο Systems Logistics ορίζεται το σύνολο των δραστηριοτήτων και ενεργειών συντονισμένης ανάπτυξης όλων των στοιχείων υποστήριξης ενός συστήματος, οι οποίες αρχίζουν από τη φάση της σχεδίασης του συστήματος και ολοκληρώνονται παράλληλα με αυτό, με σκοπό να το διατηρούν διαθέσιμο (available) στο μέγιστο της απόδοσής του (Systems Effectiveness), με ταυτόχρονη μείωση του συνολικού κόστους στον προγραμματισμένο κύκλο ζωής (Life Cycle Cost).
Το βασικό εργαλείο management, με το οποίο γίνεται πράξη η φιλοσοφία της ολοκληρωμένης και αποτελεσματικής υποστήριξης του κάθε συστήματος στον κύκλο ζωής του, είναι το Integrated Logistics Support (ILS) που βασίζεται:
-Στο configuration του συστήματος
-Στο μοντέλο επιχειρησιακής λειτουργίας και
-Στις απαιτήσεις σε Logistics

Οι τομείς υποστήριξης που καλύπτει ένα πρόγραμμα ILS είναι:

-Συντήρηση. Σωστή και προγραμματισμένη συντήρηση του συστήματος (προληπτική και διορθωτική), προκειμένου να βρίσκεται πάντα σε καλή κατάσταση και σε επιχειρησιακή ετοιμότητα, ώστε να μεγιστοποιείται η αποδοτικότητα και ο ωφέλιμος χρόνος ζωής.
-Εφοδιασμός. Τα υλικά διαθέσιμα στη σωστή ποσότητα, ποιότητα, τόπο και χρόνο, ώστε να εξασφαλίζεται η απρόσκοπτη λειτουργία και συντήρηση του συστήματος.
-Μέσα ελέγχου και υποστήριξης. Όλα τα απαραίτητα μέσα ελέγχου και συντήρησης του συστήματος.
-Physical Distribution-Materials Handling & Storage Equipment. Διάθεση και πλήρης αξιοποίηση όλων των απαραίτητων μέσων για τη διατήρηση, αποθήκευση και διακίνηση τόσο του κυρίως συστήματος όσο και όλων των υποσυστημάτων και των απαραίτητων για την υποστήριξη και τη λειτουργία των μέσων και υλικών.
-Προσωπικό και εκπαίδευση. Αφορά το απαραίτητο, ποσοτικά και ποιοτικά, αλλά και κατάλληλο εκπαιδευμένο προσωπικό για την ορθή και απρόσκοπτη λειτουργία του συστήματος.
-Εγκαταστάσεις. Αφορά τις εγκαταστάσεις που είναι αναγκαίες και πρέπει να είναι διαθέσιμες, προκειμένου το σύστημα να λειτουργεί και να συντηρείται στο κατάλληλο περιβάλλον.
-Τεκμηρίωση. Όλα τα απαραίτητα για τον χειρισμό, τη λειτουργία και τη συντήρηση του συστήματος, εγχειρίδια στην κατάλληλη μορφή και όλες τις απαραίτητες σε ποσότητα και ποιότητα πληροφορίες.
-Ηλεκτρονικοί υπολογιστές. Υποστήριξη του συστήματος με Η/Υ στους τομείς λειτουργίας (π.χ. computer simulation) και υποστήριξης (π.χ. management προσωπικού αποθεμάτων κ.λπ.).

ΟΛΠ:
Αύξηση κατά 27,5% στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων ΤΟ 2012

Αύξηση στη διακίνηση των κοντέινερς, κατά 27,5% το 2012 έναντι του 2011, καταγράφηκε στο Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς, στον προβλήτα 1, του Νέου Ικονίου, παρά την οικονομική κρίση.
Συγκεκριμένα, διακινήθηκαν 625.914 ΤΕU’s (Μονάδα μέτρησης εμπορευματοκιβωτίων – ένα TEU ισοδυναμεί με ένα τυποποιημένο εμπορευματοκιβώτιο μήκους 20 ποδών) το 2012, έναντι 490.904 το 2011, παρουσιάζοντας έτσι αύξηση 27,5%.
Αύξηση κατά 12% υπήρξε επίσης και στην πληρότητα των χώρων, επί του Προβλήτα Ι.
Ήδη ο ΟΛΠ Α.Ε., μέσα και από νέα λειτουργικά και εργασιακά δεδομένα και διαπραγματεύσεις με διεθνείς μεταφορείς, εκτιμά ότι το 2013 θα αποτελέσει το έτος της πλήρους δραστηριοποίησής του στον χώρο των εμπορευματοκιβωτίων.

Η αύξηση κατά 27,5% στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων, σε μια εξαιρετικά δύσκολη χρονιά, λόγω της μείωσης των ελληνικών εισαγωγών και των προβλημάτων των διεθνών μεταφορέων παγκοσμίως, θεωρείται για τα συμφέροντα του ΟΛΠ Α.Ε. εξαιρετικά σημαντική, αφού ήδη τα αναμενόμενα οριστικά στοιχεία της κρουαζιέρας και της διακίνησης αυτοκινήτων φαίνεται ότι κινήθηκαν το 2012 επίσης θετικά.

Πηγή: Περιοδικό ΧΡΗΜΑ

Περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να δείτε εδώ