Ν. Βαγιακάκος: Υπάρχουν μεγάλα περιθώρια συμπίεσης του λειτουργικού κόστους

Εμπιστοσύνη στην αγορά και τις ασφαλιστικές εταιρείες επισημαίνοντας όμως και σειρά πραγμάτων, διαδικασιών, και ενεργειών που πρέπει να γίνουν για να διασφαλιστεί ένα καλύτερο και ποιοτικότερο μέλλον για τον κλάδο, εκφράζει ο διευθύνων σύμβουλος της HDI Gerling Hellas κ. Νότης Βαγιακάκος.
 Μιλώντας στο iw αναφέρει ότι θεωρεί επιβεβλημένο οι εταιρείες να κινηθούν αυτόνομα αλλά και συλλογικά με στόχο: την  βελτίωσή τους, την ενημέρωση των καταναλωτών, την μείωση του λειτουργικού κόστους , την αναβάθμιση των προϊόντων και των υπηρεσιών που προσφέρουν και πολλά άλλα.
Επισημαίνει ότι
– δεν υπάρχουν απατεώνες στην αγορά και τυχόν φαινόμενα καιροσκόπων  θα πρέπει να τα καταγγέλλουν οι ίδιες οι ασφαλιστικές.
– χρειάζεται να ενημερώσουν οι εταιρείες για τον ρόλο τους και να αποδείξουν στην πράξη την αξία και την φερεγγυότητά τους.
– ο επόπτης πρέπει να μάθει γρήγορα και σε βάθος για τις ασφαλιστικές εταιρείες ώστε να μπορεί να τις ελέγχει καλύτερα.
– η ιδιωτική ασφάλιση καλείται επιτακτικά να ενημερώσει για τον ρόλο της και να αποδείξει  στην πράξη την αξία και την φερεγγυότητά της.
– οι εταιρείες σήμερα πρέπει να περιορίσουν τα λειτουργικά κόστη χωρίς να θίξουν το επίπεδο των υπηρεσιών τους.
– η στρατηγική μας πρέπει να είναι με ορίζοντα μακροχρόνια και όχι ευκαιριακής ανάπτυξης.

Για την HDI Gerling, την εταιρεία του θεωρεί ότι προσφέρει υψηλού επιπέδου εξειδικευμένες ασφαλίσεις  γι΄ αυτό και συγκαταλέγεται στις μεγάλες εταιρείες της αγοράς, θεωρεί ότι ασκεί σημαντικό έργο στην αγορά στον τομέα διαχείρισης κινδύνων, ενώ την καταγράφει ως «μειονέκτημα»  ότι κάποιες φορές είναι  περισσότερο τεχνική από τον ανταγωνισμό που είναι συχνά καθαρά εμπορικός. Ωστόσο σε βάθος χρόνου διακρίνει ότι και οι πελάτες που επέλεξαν με βάση αυτό το δίλημμα τελικώς επανέρχονται στην HDI.

iw? Η ασφαλιστική αγορά σήμερα έχει προβλήματα;

Ν.Β.: Θα ήταν περίεργο να μην έχει. Είναι καλό να έχει, διότι υπάρχει κίνητρο για να κινητοποιηθεί και να βελτιωθεί, να βρίσκεται σε δημιουργική εγρήγορση, να διορθώνεται, να εξελίσσεται, να προχωρά και να μην επαφίεται στο «καλώς έχει».

iw? Λειτουργεί ομαλά σε επίπεδο ανταγωνισμού παροχής υπηρεσιών;

Ν.Β.: Σε γενικές γραμμές, ναι. Ωστόσο, πάντα υπάρχουν κάποια φαινόμενα άκρατου ανταγωνισμού, ο οποίος μπορεί να οδηγήσει σε πρακτικές που δεν είναι «σωστές». Για παράδειγμα, αν ένα συμβόλαιο ανανεωθεί για ένα χρόνο (με ανά τρίμηνο δόσεις ασφαλίστρων), δεν μπορούμε να δίνουμε αντιπροσφορά εν μέσω της διαρκείας του. Εκτιμώ ότι δεν είναι ηθικά και επαγγελματικά σωστό. Δεν πρέπει να κάνεις (σαν ανταγωνιστής) στον άλλο αυτό που δεν θέλεις να σου κάνουν. Υπάρχουν και άλλα, τα οποία μπορεί να θεωρούνται μικρά, αλλά τελικά είναι τόσο πολλά, που μας κάνουν να έχουμε πρόβλημα.

iw? Στις άλλες αγορές δεν συμβαίνει αυτό;

Ν.Β.: Όχι, δεν συμβαίνει. Στο αυτοκίνητο, για παράδειγμα, στην Ευρώπη, η ανανέωση γίνεται κάθε 1η του έτους, ισχύει για ένα έτος για όλη την αγορά και μπορεί να διακοπεί, αμοιβαία, μόνο στην επέτειο ανανέωσης, με ένα μήνα προειδοποίηση.

iw? Και τι πιστεύετε ότι πρέπει να γίνει;

Ν.Β.: Να σταματήσει η αταξία και η αυθαιρεσία, η οποία έχει μικρές, αλλά πολλές εκφάνσεις. 

iw? Μπορείτε να γίνετε πιο συγκεκριμένος;

Ν.Β.: Κατά τη σύναψη της ασφάλισης, ο ασφαλιζόμενος προπληρώνει. Ο πελάτης δεσμεύεται για την έγκαιρη πληρωμή και ο ασφαλιστής αναλαμβάνει το ρίσκο του κεφαλαίου και του κινδύνου που ασφαλίζει. Έναντι αντιτίμου γίνονται όλα. Κατά τη σύναψη του συμβολαίου, οι ασφαλιστές δεν γνωρίζουμε αν κερδίζουμε οικονομικά. Μετά τη λήξη του και την καταβολή των όποιων αποζημιώσεων, μπορούμε να κάνουμε απολογισμό. 

iw? Ο Έλληνας καταναλωτής είναι επαρκώς ενημερωμένος για την ασφαλιστική αγορά και τα συμβόλαια που υπάρχουν;

 Ν.Β.: Προφανώς ο καταναλωτής δεν είναι επαρκώς ενημερωμένος και δεν διαθέτει υψηλή ασφαλιστική συνείδηση. Η ευθύνη για την ενημέρωση του καταναλωτή ανήκει, σε μεγάλο βαθμό, στις εταιρείες και τους φορείς της ασφαλιστικής αγοράς. 

 iw? Δηλαδή θα μπορούσαν να πουλήσουν περισσότερο οι εταιρείες;

Ν.Β.: Φυσικά και υπάρχουν περιθώρια επέκτασης του κλάδου, καθώς αυτός βρίσκεται σε ιδιαίτερα χαμηλό επίπεδο σε σύγκριση με τις αντίστοιχες αγορές του εξωτερικού, πάντα αναλογικά με το βιοτικό επίπεδο. Αξίζει να τονίσουμε ότι ανταγωνιστής μας δεν είναι «οι άλλες» ασφαλιστικές εταιρείες. Ανταγωνιστής μας είναι ο οικονομικός προϋπολογισμός, το διαθέσιμο εισόδημα αυτού που αγοράζει ασφάλιση. Ο καθένας κατανέμει τον προσωπικό, οικογενειακό, επιχειρηματικό προϋπολογισμό του σε κάποια πράγματα, ένα εκ των οποίων είναι και η ασφάλιση. Δυστυχώς, στην ιδιοσυγκρασία του λαού μας, η ασφάλιση δεν θεωρείται επένδυση (για εξασφάλιση) αλλά «έξοδος». 

iw? Είπαμε όμως ότι δεν υπάρχει επαρκής ενημέρωση. Πώς θα επενδύσουμε σε κάτι που δεν γνωρίζουμε;

Ν.Β.: Η ενημέρωση δεν σχετίζεται με το ποια είναι η καλύτερη ή η λιγότερο καλή εταιρεία. Έχει να κάνει με την ανάγκη για ασφάλιση και τα πλεονεκτήματά της. 

iw? Η παροχή υπηρεσιών πιστεύετε ότι είναι σε καλό επίπεδο;

 Ν.Β.: Πιστεύω ότι βρίσκεται σε αρκετά υψηλό επίπεδο και με αξιόπιστο τρόπο, ιδίως μετά το «ξεκαθάρισμα» της αγοράς τα τελευταία έτη. 

iw? Αυτό το έχετε προβάλει;

Ν.Β.: Ίσως όχι επαρκώς ούτε αρκετά θαρραλέα. Βέβαια, καλές προσπάθειες γίνονται, αλλά πρέπει, νομίζω, να ενταθούν, ιδίως τώρα που η ανασφάλεια του κόσμου, λόγω της οικονομικής στενότητας, είναι μεγαλύτερη. Θα μπορούσαμε να αναδείξουμε περισσότερο τις αποζημιώσεις που καταβάλλουμε κάθε χρόνο, ώστε να τονιστεί στη συνείδηση του κοινού η σημαντική συμβολή της ασφαλιστικής αγοράς στην αποκατάσταση της «κανονικότητας» μετά από οποιαδήποτε αναποδιά. Πρόκειται για αποζημιώσεις εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ ετησίως.

iw? Μετέχετε στα κοινά. Επίσης, είστε ενεργό μέλος της Ένωσης Ασφαλιστικών Εταιρειών. Ποιο είναι το στοίχημα για εσάς ως ΕΑΕΕ, ως ασφαλιστές, ως άνθρωποι που υποστηρίζετε την πρόοδο της αγοράς;

Ν.Β.: Σε προσωπικό επίπεδο εκτιμώ ότι η ασφάλιση είναι μια διαδικασία σημαντική, μια πράξη πρόνοιας και σεβασμού του καθενός προς τον εαυτό του. Είναι σημαντική η αποστολή μας στην ενασχόληση με τα κοινά, καθώς πρέπει να αποτελέσουμε τον πιο αξιόπιστο συνομιλητή του κοινωνικού συνόλου, της Πολιτείας, των φορέων της, αλλά και μεταξύ μας. Αποσκοπούμε στο να αναπτυχθεί μεγαλύτερη εμπιστοσύνη, να προαχθεί ο επαγγελματισμός. Θέλουμε ακόμα να αυξηθεί η τεχνογνωσία των ανθρώπων μας, των πελατών μας, όλων όσοι συντελούν στη θεσμική και πρακτική ανάπτυξη της ασφάλισης.

iw? Και πώς θα επιτευχθεί αυτό;

Ν.Β.: Με πολλά μικρά – αλλά μεθοδικά και συνεχή – επιμέρους βήματα. 

iw? Η πρόοδος πώς θα έλθει; Ατομικά, ανά εταιρεία και με τις αυτόνομες προσπάθειες, ή συλλογικά και ως αγορά γενικά;

 Ν.Β.: Πίσω από τις εταιρείες βρίσκονται  άνθρωποι. Αν δεν επιδιώξουμε  την ποιότητα, τον επαγγελματισμό και την εμπιστοσύνη μεταξύ των ανθρώπων που απαρτίζουν τις εταιρείες, δεν είναι δυνατόν και οι εταιρείες να δουλέψουν μαζί καλύτερα για τον κοινό σκοπό. Πρακτικά αυτό σημαίνει «επίπεδο γήπεδο» για όλους, καθορισμένο, κανόνες σαφείς και σταθερούς, διαφάνεια σε όλα τα επίπεδα, ποιοτικό, τίμιο προϊόν. Νομίζω ότι αν δεν δουλέψουμε σε ατομικό επίπεδο να κάνουμε καλύτερους τους εαυτούς μας, καλύτερες τις εταιρείες μας, καλύτερο το προϊόν μας, δεν θα αποκτήσουμε ποτέ καλύτερους πελάτες. Χρειάζεται εμείς – ατομικά ο καθένας – να βελτιώσουμε την αγορά. 

iw? Χρειάζονται βελτίωση οι εταιρείες και σε ποιο επίπεδο;

 Ν.Β.: Περιθώρια βελτίωσης υπάρχουν σε πολλά επίπεδα. Σε διαδικαστικό, λειτουργικό, τεχνικό, στη διασφάλιση της μακροβιότητας των εταιρειών βάσει των νέων νομοθετικών κανόνων. Χρειάζεται να δημιουργήσουμε στέρεες υποδομές για να συζητάμε σε ορίζοντα μακροχρόνιο και όχι ευκαιριακής ανάπτυξης. 

 iw? Για το κόστος των ασφαλιστικών προϊόντων τι πιστεύετε;

Ν.Β.: Δεν υπάρχει ακριβό ή φθηνό, καθώς αυτό είναι υποκειμενικό, ανάλογα με τις ανάγκες και την τσέπη του καθενός, ανάλογα και με την ποιότητα του προϊόντος και το παρεχόμενο εύρος κάλυψης. Σχετίζεται αμιγώς με ό,τι ταιριάζει στον καθένα, τι του κάνει, τι του πάει και τι κάλυψη αγοράζει. Πάντως, συγκριτικά με άλλες ευρωπαϊκές αγορές, για αντίστοιχες καλύψεις, ο Έλληνας πληρώνει πολύ λιγότερο.

 iw? Πιστεύουν οι πολίτες στην ασφάλιση; Τι νομίζετε;

 Ν.Β.: Το κοινό, ο μέσος ασφαλισμένος, δέχθηκε πλήγματα από όσα έχουν συμβεί τα τελευταία χρόνια. Ο πελάτης υπέστη κλονισμό, εν μέρει έχασε την εμπιστοσύνη του στην αγορά, έγινε ανήσυχος. Αυτό έχει κάνει ζημιά στον θεσμό και στην αγορά εν γένει. 

iw? Ναι, αλλά εσείς υπόκεισθε σε προσβολή του προϊόντος σας.

Ν.Β.: Ασφαλώς, και γι’ αυτό οφείλουμε να προσέχουμε τις κινήσεις μας τώρα και στο μέλλον, να είμαστε ιδιαίτερα επαγγελματίες, σοβαροί και αξιόπιστοι σε οτιδήποτε κάνουμε. 

iw? Ποια προϊόντα θα πρωταγωνιστήσουν στην αγορά το επόμενο διάστημα;

Ν.Β.: Οι συντάξεις και η υγεία αποτελούν σίγουρα προϊόντα αυξημένης ζήτησης. Η ασφάλιση περιουσίας αναφορικά με την προστασία από τις φυσικές καταστροφές, επίσης συζητείται έντονα σε επίπεδο Ε.Ε. και είναι καιρός να αντιμετωπισθεί σοβαρά και επιστημονικά και σε τοπικό επίπεδο, τόσο από την Πολιτεία όσο και από τις ασφαλιστικές εταιρείες. Η πολύ σεισμογενής Ελλάδα είναι η μόνη χώρα στην Ευρώπη (αλλά και σε παγκόσμιο επίπεδο από τις λίγες) που δεν έχει προνοήσει για κάποιο εθνικό πρόγραμμα ασφαλιστικής αντιμετώπισης των αντίστοιχων καταστροφικών κινδύνων. 

iw? Ποια βήματα πρέπει να κάνουν οι εταιρείες μέσα στον χρόνο και εν μέσω της τρέχουσας οικονομικής συγκυρίας;

 Ν.Β.: Να περιορίσουν τα λειτουργικά τους κόστη, χωρίς να θίξουν το επίπεδο των υπηρεσιών τους και να γίνουν πιο αποτελεσματικές ως Oργανισμοί. Να βελτιώσουν τις υπηρεσίες που προσφέρουν στον ασφαλιζόμενο για το δεδομένο αντίτιμο που καταβάλλει. Υπάρχουν μεγάλα περιθώρια συμπίεσης του λειτουργικού κόστους στη χώρα μας. Η τεχνολογία είναι αρωγός μας, η φαντασία, η ευρηματικότητα και η εμπειρία μας επίσης, ενώ η συνεργασία και ο συντονισμός εντός του κλάδου μπορεί να συμβάλει καθοριστικά. 

iw? Κάνετε διάκριση μεταξύ ελληνικών και πολυεθνικών εταιρειών;

Ν.Β.: Δεν κάνω διάκριση. Θεωρώ ότι υπάρχει λανθασμένη αντίληψη σε ό,τι αφορά τις πολυεθνικές που δραστηριοποιούνται στη χώρα μας. Το έργο στην Ελλάδα το παράγουμε οι εργαζόμενοι των εταιρειών στην Ελλάδα. 

iw? Για τους διαμεσολαβούντες τι πιστεύετε;

Ν.Β.: Υπάρχουν προϊόντα απλά και τυποποιημένα. Σε αυτά δεν έχουν να προσφέρουν μεγάλο έργο παρά, στην ουσία, μόνο σύσταση και γνωριμία. Υπάρχουν όμως και πιο σύνθετα προϊόντα – ή και πιο απαιτητικοί ασφαλισμένοι – όπου ο πελάτης χρειάζεται συμβουλή, επεξήγηση για την κάλυψη των αναγκών του και ο πλέον κατάλληλος γι’ αυτό, είναι ο διαμεσολαβών. Ο καθένας είναι απαραίτητος, ανάλογα με την προστιθέμενη αξία που έχει να προσφέρει.

 iw? Για τις direct πωλήσεις τι πιστεύετε;

Ν.Β.: Είναι φαινόμενο απότοκο της εποχής. Όσο ο καταναλωτής μορφώνεται και αποκτά πρόσβαση στην πληροφορία, μαθαίνει να αγοράζει απευθείας. Είναι ένα κανάλι διανομής που αποκτά το κοινό του και θα συνεχίσει να αναπτύσσεται, συνυπάρχοντας με τα άλλα κανάλια για συγκεκριμένα, απλά και τυποποιημένα προϊόντα. 

iw? Πείτε μου για την HDI-Gerling.
 
Ν.Β.:
Η εταιρεία μας είναι ένας πολύ εξειδικευμένος πάροχος ασφαλιστικών υπηρεσιών, που έχει στρατηγικά αφοσιωθεί, για περισσότερο από έναν αιώνα, αποκλειστικά στη βιομηχανία, στο εμπόριο, στις υποδομές, στον επαγγελματία καταναλωτή. Απευθυνόμαστε στις επιχειρήσεις και μάλιστα στις μεσαίες και μεγάλες επιχειρήσεις. 

 iw? Αυτό που μας λέτε το κάνουν και δεκάδες διαμεσολαβούντες, οι οποίοι υποστηρίζουν πως εστιάζονται, φέρνοντας και αποτελέσματα, στους βιομηχανικούς κινδύνους. Ποια είναι η διαφορά σας; 

Ν.Β.: Οι διαμεσολαβούντες στο δικό μας κομμάτι της αγοράς, έχουν κυρίως συμβουλευτικό ρόλο, δίνουν συγκριτικά στοιχεία στον πελάτη για την αγορά και είναι χρήσιμοι εφόσον αποτελούν προστιθέμενη αξία στην αλυσίδα σχέσης διαμεσολαβών/σύμβουλος – πελάτης – ασφαλιστική εταιρεία. Η HDI-Gerling έχει μακρόχρονη τεχνογνωσία από το ευρύ φάσμα πολλών μεγάλων πελατών σε όλο τον κόσμο, ενώ οι εργασίες μας κατά 95% πραγματοποιούνται μέσω διαμεσολαβούντων. Σημαίνει ότι στην «αλυσίδα της σχέσης και της παροχής», τόσο εμείς όσο και οι διαμεσολαβούντες εκπληρώνουν έκαστος τον ρόλο του.

 iw? Έχετε ως εταιρεία ένα σύνθημα: «πρώτα εξασφαλιστείτε και μετά ασφαλιστείτε». Μας το εξηγείτε;

 Ν.Β.: Η ασφάλιση είναι μια επιλογή μακροχρόνια. Είναι ένα «δάνειο» που εξασφαλίζει» ο επιχειρηματίας αλλά δεν το εκταμιεύει, το βάζει στην άκρη και το χρησιμοποιεί όταν τα πράγματα πάνε στραβά, όταν επέλθει ο κίνδυνος, δηλαδή «η απόκλιση από το αναμενόμενο». Εάν κάτι συμβεί, εξωγενές, θα πρέπει να έχουν εξασφαλισθεί τα μέσα για να ελαχιστοποιηθεί η επίπτωση στη λειτουργία. Πριν την αποζημίωση, σημαντικό ρόλο παίζει η πρόληψη και γι’ αυτό προτρέπουμε τους πελάτες μας πρώτα να εξασφαλίσουν, να λάβουν τα προληπτικά μέτρα για να αποτρέψουν «το μη αναμενόμενο» και – αν κάτι δεν πάει καλά – τότε έχουμε ρόλο εμείς. Θεωρούμε ότι πρέπει να δουλεύουμε μαζί με τον επιχειρηματία ως συνεχής «συνομιλητής» του για να ελαχιστοποιούμε αυτόν τον κίνδυνο. 

iw? Είναι ασφαλισμένες οι ελληνικές επιχειρήσεις;

 Ν.Β.: Κατά μεγάλο ποσοστό, ναι. Σε αυτό έχει συμβάλει και η χρηματοδότηση μέσω τραπεζών, οι οποίες έχουν κατά κάποιον τρόπο «επιβάλλει» την ασφάλιση. Το πόσο σωστά και ολοκληρωμένα είναι ασφαλισμένες οι ελληνικές επιχειρήσεις είναι ένα άλλο θέμα, άλλοτε ναι, άλλοτε όχι. Ενδεικτικό είναι το ότι στην Ελλάδα δεν είναι ανεπτυγμένη η ειδικότητα του επαγγελματία-στελέχους-διαχειριστή κινδύνων/risk manager. 

iw? Το προσφέρετε εσείς;

 Ν.Β.: H εταιρεία μας παρέχει τέτοιες υπηρεσίες ως έναν βαθμό, κυρίως σε τεχνικό επίπεδο. Πιστεύουμε ότι η προσέγγισή μας σε ό,τι αφορά την αξιολόγηση και διαχείριση του κινδύνου καταδεικνύει στον πελάτη τι πρέπει να κάνει. Η τακτική μας αυτή, σε βάθος χρόνου, αποβαίνει σε όφελος και των δύο πλευρών. Κάνουμε τον πελάτη πιο ώριμο καταναλωτή, τον βοηθάμε να συνειδητοποιήσει τους κινδύνους που αντιμετωπίζει, να τους προλάβει κατά το δυνατόν, αλλά και να τους ασφαλίσει πλήρως και σωστά. 

iw? Εκπροσωπείτε αυτό που λέμε εξειδίκευση. Θεωρείτε ότι η ελληνική αγορά υποδέχεται θετικά και αναγνωρίζει την εξειδικευμένη παροχή υπηρεσιών ή εργασιών;

 Ν.Β.: Είμαστε εταιρεία που στηρίζεται στην τεχνογνωσία της, είμαστε πολύ γνωστοί και ανάμεσα στους σημαντικούς παίκτες στις κατηγορίες πελατών όπου απευθυνόμαστε. Βεβαίως έχουμε το μειονέκτημα ότι δεν τα παρέχουμε «όλα», που σημαίνει ότι δεν μπορούμε να παράσχουμε ασφαλίσεις ιδιωτών (σπίτια, αυτοκίνητα, κ.λπ.) στην ελληνική αγορά, ακόμη κι αν πρόκειται για τα ιδιωτικά περιουσιακά στοιχεία του επιχειρηματία-πελάτη μας. Ενώ η εταιρεία στο εξωτερικό ασφαλίζει αντίστοιχους κινδύνους, η υποδομή μας στο ελληνικό υποκατάστημα δεν είναι ανάλογη για να υποστηρίξει τέτοια δραστηριότητα. 

 iw? Πού υπερτερείτε και πού μειονεκτείτε έναντι του ανταγωνισμού σε αυτό στο οποίο εξειδικεύεστε;

 Ν.Β.: Η εταιρεία μας απευθύνεται σε μεγάλες επιχειρήσεις, γι’ αυτό και έχει μεγάλο capacity (δυνατότητα ανάληψης μεγάλων κινδύνων). Η έδρα μάς εμπιστεύεται στην ανάληψη κινδύνων και την εκκαθάριση των ζημιών. Μπορούμε να αποφασίζουμε σε τοπικό επίπεδο και έχουμε τη δυνατότητα γρήγορης παροχής λύσης στην ανάγκη του πελάτη. Δεν καταφεύγουμε στις αντασφαλιστικές αγορές κατά περίπτωση, προκειμένου να βρούμε αντασφαλιστική κάλυψη. Αυτό είναι ένα από τα πλεονεκτήματά μας. Μειονέκτημά μας θεωρώ ότι είναι η υψηλή τεχνογνωσία μας. Είμαστε, πολλές φορές, περισσότερο «τεχνικοί», ενώ ο ανταγωνισμός είναι, συχνά, καθαρά «εμπορικός». 
 
iw? Γιατί καταγράφετε στα μειονεκτήματα το επίπεδο τεχνικής προσέγγισης;

 Ν.Β.: Έχουμε διαπιστώσει ότι βραχυπρόθεσμα έτσι συμβαίνει. Μακροπρόθεσμα όμως φαίνεται να κερδίζουμε. Υπάρχουν πελάτες που στο παρελθόν είπαν «όχι» στην πρότασή μας και τώρα έρχονται οι ίδιοι και αναζητούν συνεργασία.

 iw? Πιστεύετε ότι έρχεται ανάπτυξη στην ελληνική ασφαλιστική αγορά;
 
Ν.Β.:
Νομοτελειακά θα επέλθει κάποια στιγμή και εξαρτάται και από την κατάσταση της χώρας. Δεν μπορούμε να αγνοούμε το περιβάλλον στο οποίο κινούμαστε. Στα δύσκολα χρειάζεται η εξασφάλιση και η ασφάλιση. Χρειάζεται να ενημερώσουμε για τον ρόλο μας και να αποδείξουμε στην πράξη την αξία μας και τη φερεγγυότητά μας. Χρειάζεται χρόνος αλλά και συνεχής προσπάθεια.

 iw? Μήπως η εποπτεία ζητάει πολλά και μπλέκει την κατάσταση; Τι θα συστήνατε στον επόπτη;

 Ν.Β.: Να μας μάθει καλύτερα. Να γνωρίσει τα μυστικά της δουλειάς μας. Όσο πιο καλά πατήσει στα βήματά μας τόσο καλύτερα μπορεί να μας ελέγξει. Επίσης, υπάρχουν πολλές εξελίξεις σε νομοθετικό και κανονιστικό επίπεδο, σε βραχύ χρονικό διάστημα, που σήμερα είναι σε εκκρεμότητα και διατηρούν ρευστή την κατάσταση. Αλλά με συνεργασία και διάλογο, είμαι αισιόδοξος ότι όλα «θα βρουν τον δρόμο τους». 

iw? Αν υποθέσουμε ότι σήμερα κλείσει μια εταιρεία στην αγορά, τι θα συμβεί;
 
Ν.Β.:
Θεωρώ ότι θα κάνει ακόμα μεγαλύτερη ζημιά, σε λάθος χρονική στιγμή. Είμαστε και άνθρωποι και επαγγελματίες. Απατεώνες δεν υπάρχουν στην αγορά αυτήν τη στιγμή. Όποια φαινόμενα καιροσκόπων τυχόν εκδηλωθούν, θα πρέπει εμείς οι ίδιοι να τα αποκαλύψουμε και να τα καταγγείλουμε. Και οι καταναλωτές θα πρέπει όμως να είναι προσεκτικοί. Φέρουν πάντοτε, και αυτοί, την ευθύνη της λάθος επιλογής.