Ανεπάρκεια λόγω πολυνομίας στην ασφάλιση σκαφών

Κατάσταση χάους επικρατεί στον τομέα των ναυτασφαλίσεων σκαφών που μεταφέρουν επιβάτες καθώς η χώρα μας αποκλίνει της διεθνούς πρακτικής και μέσα από υπουργικές αποφάσεις και άλλους νόμους επιχειρεί να καθορίσει ασαφώς τελικά το πώς θα ασφαλίζονται τα εν λόγω σκάφη.

Στο πλαίσιο αυτό πολλά σκάφη που μεταφέρουν επιβάτες είναι σήμερα ανεπαρκώς ή και καθόλου ασφαλισμένα όταν άλλες χώρες –κάποιες ανταγωνιστικές-  στις μεταφορές επιβατών όπως η Τουρκία, η Ιταλία, η Αλβανία, και άλλες εφαρμόζουν ισχύουσα διεθνή σύμβαση η οποία και προστατεύει τους επαγγελματίες και τους επιβάτες των θαλάσσιων μεταφορών.

Στην κατάσταση που επικρατεί το  υπουργείο Ναυτιλίας, τα Λιμεναρχεία και οι ασφαλιστικές εταιρείες παλεύουν να κατανοήσουν και να ερμηνεύσουν την πολυνομία. Την ίδια ώρα πλοία κάθε είδους και δρομολογίου ακόμα και αυτά που εκτελούν τουριστικές διαδρομές στα νησιά, καθώς και άλλες ακόμα περιπτώσεις περιηγητικών σκαφών ή αναψυχής,  μέσα από ερμηνείες ή τις συμβουλές ειδικών «ρισκάρουν» με ποιο καθεστώς θα ασφαλιστούν. Δεν είναι τυχαίο όπως αναφέρουν στο iw εκπρόσωποι ασφαλιστικών εταιρειών ότι τουριστικά γραφεία του εξωτερικού συστήνουν στους πελάτες τους που έρχονται στην Ελλάδα να μεριμνήσουν και για την ενίσχυση της ασφάλειάς  τους  στο συγκεκριμένο θέμα της μετακίνησης  προκειμένου να αποφύγουν τυχόν δυσάρεστες καταστάσεις.

Η κατάσταση ασάφειας και προκλήθηκε από την απόφαση της πολιτείας  -υπουργού Ναυτιλίας- να παραταθεί η εφαρμογή του Ευρωπαϊκού Κανονισμού που ορίζει ότι τα κράτη μέλη της ΕΕ θα τηρούν συγκεκριμένους όρους ασφάλισης –ενιαίους- για πλοία που έχουν άδεια να μεταφέρουν περισσότερους από 12 επιβάτες. Μέσω του κανονισμού καθορίζεται ότι σε περίπτωση ατυχήματος η αποζημίωση ανά επιβάτη θα ανέρχεται σε περίπου 300 χιλιάδες ευρώ συνολικά για υλικές ζημιές και σωματικές βλάβες. Παράλληλα τότε και αφού δε θα εφαρμοζόταν η Διεθνής Σύμβαση, πέρασε νομοθετική διάταξη που όριζε ότι τα ασφαλιζόμενα κεφάλαια ανά επιβάτη θα ορίζονται με απόφαση του εκάστοτε υπουργού Ναυτιλίας. Στο πλαίσιο αυτό εκδόθηκε προσφάτως η σχετική υπουργική απόφαση που προβλέπεται από την νομοθεσία η οποία και καθορίζει την ασφάλιση των επιβατών.

Εδώ εντοπίστηκε και το πρώτο παράλογο καθώς συνδέθηκε η ασφάλιση με βάση τους κόρους του κάθε πλοίου, δηλαδή, στοιχείο άσχετο με την αποζημίωση του κάθε επιβάτη καθώς δεν μπορεί η ζωή, η βαλίτσα ή η φωτογραφική μηχανή να έχουν διαφορετική αποζημίωση  με βάση τους κόρους του πλοίου.

ΤΟ ΧΑΟΣ

Σύμφωνα λοιπόν με την απόφαση αυτή για τα πλοία άνω των 300 κόρων ανά επιβάτη τα ασφαλιζόμενα κεφάλαια (η αποζημίωση) θα είναι περίπου στα 200 χιλιάδες ευρώ ανά επιβάτη. Παράλληλα ορίστηκε σε άλλη απόφαση ότι τα πλοία που μεταφέρουν επιβάτες το ασφαλιζόμενο κεφάλαιο ανά επιβάτη καθορίστηκε στα 50 χιλιάδες ευρώ για σωματικές βλάβες και στα 2.500 ευρώ για υλικές ζημιές. Ωστόσο τα πράγματα περιπλέκονται περισσότερο καθώς  στην ίδια υπουργική  προβλέπεται ως όριο ασφαλιστικής κάλυψης  για απώλεια ζωής ή/και σωματική βλάβη ή/και υλικές ζημίες περισσοτέρων του ενός ατόμου καθορίζεται  ελάχιστο ποσό  κάλυψης  500.000 ευρώ ανά συμβάν. Αυτό σημαίνει ότι για 50 επιβάτες το ελάχιστο ποσό  ασφαλιστικής κάλυψης θα πρέπει να είναι 25 εκατομμύρια ευρώ.   Ωστόσο  η  υπουργική απόφαση παρερμηνεύεται από τα Λιμεναρχεία διότι είναι ασαφής, από τους ιδιοκτήτες σκαφών διότι πληρώνουν λιγότερα ασφάλιστρα ή από άγνοια, αλλά και τις ασφαλιστικές εταιρείες  καθώς κάποιες   ίσως λόγω  των υψηλών απαιτήσεων σε κεφάλαια κάλυψης, ερμηνεύουν το όριο των 500.000 ως μέγιστο όριο της ασφαλιστικής κάλυψης. 

Η ασάφεια δεν σταματά εδώ.  Ένα μείζον θέμα που αφορά και την ασφάλεια των τουριστών είναι τα διάφορα σκάφη που πραγματοποιούν περιηγήσεις, πλόες αναψυχής, ξεναγήσεις τα οποία βιώνουν το πραγματικό αλαλούμ. Συγκεκριμένα σε άλλο νόμο προβλέπεται ότι τα επαγγελματικά αυτά πλοία αναψυχής, υπάγονται στο νόμο εφόσον έχουν μεταφορική ικανότητα μέχρι και 49 επιβατών. Γι΄αυτά προβλέπεται  ότι θα καλύπτονται για το ποσό των 540.000 ευρώ (300.000 ευρώ για σωματικές βλάβες, 150.000 ευρώ για υλικές ζημίες και 90.000 ευρώ για ρύπανση).

ΕΚΤΟΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ

Ωστόσο τα πλοία αυτά συνήθως μεταφέρουν πολύ περισσότερους από 49 επιβάτες και επίσης  χρησιμοποιούνται κατά τους καλοκαιρινούς μήνες για την μεταφορά επιβατών από τα κρουαζιερόπλοια. Συνεπώς αφού μεταφέρουν περισσότερους από 49 επιβάτες δεν περιλαμβάνονται σε κανένα νόμο και πλέον εξαρτάται από τον ιδιοκτήτη τους εάν επιθυμεί να τα ασφαλίσει το πλοίο σύμφωνα με τον προηγούμενο νόμο προκειμένου να λάβει έγκριση απόπλου από τις λιμενικές αρχές. Το παράδοξο είναι πώς και από τα Λιμεναρχεία κατά τις πληροφορίες δεν αποσαφηνίζεται η υποχρεωτική ασφάλιση όσων μεταφέρουν άνω των 49 επιβατών και πόσο είναι το ποσό που πρέπει να ασφαλιστεί ανά επιβάτη.