Ν. Βελλιάδης: Απαιτεί διευκρίνηση η ΥΑ για την ασφάλιση πλοίων

Πλημμελώς ασφαλισμένος ενδέχεται να είναι ένας αριθμός πλοίων λόγω της λανθασμένης ερμηνείας της Υ.Α 3332.2/01/2012. Το θέμα έχει επισημανθεί και στο Υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου κατόπιν διαπιστώσεων που έγιναν στην πράξη από ασφαλιστικές εταιρείες και ιδιοκτήτες πλοίων που έτυχε να αναζητήσουν τους ακριβείς όρους ασφαλιστικής κάλυψης, που περιέχει η σχετική υπουργική απόφαση. Η άμεση αποσαφήνιση της ΥΑ είναι επιτακτική καθώς η τουριστική περίοδος βρίσκεται σε εξέλιξη και η ασφάλιση των πλοίων και των επιβατών είναι καθοριστικής σημασίας. 

Σημαντικά διευκρινιστικά στοιχεία σχετικά με το τι ισχύει δίνει στο iw Ο κ. Νίκος Βελλιάδης, πρόεδρος και Διευθύνοντας Σύμβουλος της Aigaion Ασφαλιστικής, ο οποίος με αφορμή το άρθρο του iw «10 εκατ. ευρώ έσοδα από τις ασφαλίσεις των ημερόπλοιων»  επισημαίνει τα ακόλουθα:     

«Διαβάσαμε με ενδιαφέρον το άρθρο σας σχετικά με την εφαρμογή του ΠΔ 6/2012 που αφορά στην κάλυψη αστικής ευθύνης πλοιοκτητών δρομολογημένων πλοίων.
 
Επιθυμούμε να σας ενημερώσουμε ότι η εταιρία μας έχει ήδη υποβάλλει τις ενστάσεις της στο Υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου καθώς και στην Ένωση Ασφαλιστικών Εταιριών Ελλάδος (Ε.Α.Ε.Ε.) σχετικά με την ερμηνεία της Υ.Α. 3332.2/01/2012 όσον αφορά στα όρια κάλυψης που αναφέρονται στο συγκεκριμένο νομοθέτημα.
 
Η ως άνω Υ.Α., στο άρθρο 3 παρ. 1, προβλέπει ως όριο ασφαλιστικής κάλυψης για απώλεια ζωής ή σωματική βλάβη επιβάτη το ποσό των 50.000 ευρώ ανά επιβάτη, το ποσό των 2.500 ευρώ για ζημία/απώλεια αντικειμένου, ενώ στο άρθρο 3 παρ. 3 προβλέπει ως όριο ασφαλιστικής κάλυψης για απώλεια ζωής ή/και σωματική βλάβη ή/και υλικές ζημίες περισσοτέρων του ενός ατόμου, τοΕΛΑΧΙΣΤΟ ποσό των 500.000 ευρώ ανά συμβάν.
 
Δυστυχώς η Υ.Α. έχει παρερμηνευτεί τόσο από τα λιμεναρχεία της χώρας όσο και από τις ασφαλιστικές εταιρίες, οι οποίες, ίσως λόγω  των υψηλών απαιτήσεων σε κεφάλαια κάλυψης, ερμηνεύουν το όριο των 500.000 ως μέγιστο όριο της ασφαλιστικής κάλυψης. Αντιλαμβάνεστε πως ένας μεγάλος αριθμός πλοίων πλέουν με ανεπαρκή ασφάλιση.
 
Στο ίδιο άρθρο θίξατε πολύ σωστά και τα ημερόπλοια, τα οποία εκτελούν είτε περιηγητικούς πλόες είτε πλόες αναψυχής. Δυστυχώς, όπως έχουμε υποδείξει επανειλημμένως στο Υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου, – χωρίς ωστόσο καμία ανταπόκριση έως σήμερα, ο Νόμος 2743 άρθρο 1β προβλέπει για τα επαγγελματικά πλοία αναψυχής, όπως τα ονομάζει, να υπάγονται στο Νόμο εφόσον έχουν μεταφορική ικανότητα μέχρι και 49 επιβατών και να καλύπτονται για το ποσό των 540.000 ευρώ (300.000 ευρώ για σωματικές βλάβες, 150.000 ευρώ για υλικές ζημίες και 90.000 ευρώ για ρύπανση).

Τα ημερόπλοια, τα οποία  συνήθως μεταφέρουν πολύ περισσότερους από 49 επιβάτες και επίσης  χρησιμοποιούνται κατά τους καλοκαιρινούς μήνες για την μεταφορά επιβατών από τα κρουαζιερόπλοια, δεν υπάγονται σε κανένα Νόμο και επαφίεται στη διακριτική ευχέρεια του πλοιοκτήτη – και όχι στην υποχρέωσή του – αν θα ασφαλίσει το πλοίο σύμφωνα με τον Ν2743, προκειμένου να λάβει έγκριση απόπλου από τις λιμενικές αρχές.
 
Σε ερώτηση που υποβάλλαμε στο Κεντρικό Λιμεναρχείο Πειραιώς σχετικά με τους υπόλοιπους τύπους πλοίων, δεν είχαν υπόψη τους αν υπάρχει σχετική Νομοθεσία που να καθορίζει την υποχρεωτική ασφάλιση τους  ή τα απαραίτητα ασφαλιζόμενα κεφάλαια. 

Επειδή οι Νόμοι θεσπίζονται για να υπηρετούν ένα σκοπό, αναρωτιόμαστε αν θα ήταν σκόπιμο ο κύριος Υπουργός άμεσα να καταστήσει τις ρυθμίσεις του Athens convention υποχρεωτικές για όλους τους τύπους των πλοίων , ορίζοντας πως κάθε πλωτό μέσο με μεταφορική ικανότητα άνω των 12 επιβατών θα πρέπει να διαθέτει την προβλεπόμενη κάλυψη αστικής ευθύνης. Έστω, ας μην απαιτηθούν άμεσα τα ασφαλιζόμενα κεφάλαια που προβλέπει το Athens convention, αλλά ας αρχίσουμε τις τμηματικές αυξήσεις κεφαλαίων έτσι ώστε έως το 2016 να πληρούνται όλες οι προϋποθέσεις του Νόμου.
 
Η τουριστική περίοδος άρχισε και τα ξένα τουριστικά γραφεία εξακολουθούν να παροτρύνουν τους πελάτες τους να ασφαλιστούν από μόνοι τους διότι τα πλωτά μεταφορικά μέσα στην Ελλάδα δεν έχουν ασφάλιση επιβατών.Μήπως ήρθε η ώρα να αναστρέψουμε την εικόνα της χώρας μας»;