Τηλεπικοινωνίες: Η «πίτα» μικραίνει, ο «πόλεμος» μεριδίων εντείνεται

Η συνεχώς επιδεινούμενη οικονομική κατάσταση στη χώρα φαίνεται ότι δεν μπορεί να αντέξει τον αριθμό των εταιρειών που δραστηριοποιούνται σήμερα στην εγχώρια αγορά και η πιθανότητα να υπάρξει περαιτέρω συγκέντρωση στον κλάδο είναι αρκετά μεγάλη.

Εξάλλου, εδώ και χρόνια, οι περισσότεροι αναλυτές και τα στελέχη του τομέα, εκφράζουν την άποψη ότι η αγορά έχει φτάσει σε τέτοιο επίπεδο προχωρημένης ωρίμανσης, που δεν «σηκώνει» τους «παίκτες» που δραστηριοποιούνται σε αυτήν σήμερα.
Βέβαια, στο πέρασμα των τελευταίων ετών, έχουν γίνει κάποιες κινήσεις στην κατεύθυνση της συγκέντρωσης, όπως η στρατηγική συνεργασία Vodafone-Hellas On Line, η συγχώνευση των εταιρειών On Telecoms – Vivodi, η απορρόφηση της Q Telecom από τη Wind παλαιότερα κ.ά. Οι εξελίξεις αυτές έχουν συντελέσει ώστε αυτήν τη στιγμή στην Ελλάδα να υπάρχουν τρεις «πόλοι» στις τηλεπικοινωνίες: Ο ένας είναι βέβαια ο ΟΤΕ με την Cosmote, ο δεύτερος η Vodafone και ο τρίτος η Wind.

Από εκεί και πέρα, υπάρχουν άλλοι δύο σημαντικοί παίκτες, που είναι η Forthnet και η σχετικά «φρέσκια» στην ελληνική αγορά Cyta, οι οποίοι, ενδεχομένως, να γίνουν στόχοι των τριών πόλων που αναφέρονται παραπάνω για διαφορετικούς λόγους ο καθένας. Ειδικά στην περίπτωση της Forthnet, έχουν γίνει αρκετές προσπάθειες, μέχρι στιγμής, για να βρεθεί μια «φόρμουλα» συνεργασίας τόσο με τη Vodafone-Hol όσο και με τη Wind, αλλά, μέχρι στιγμής, απέβησαν άκαρπες. Η κυπριακή Cyta, από την άλλη πλευρά, δεν αντιμετωπίζει κάποιο ιδιαίτερο πρόβλημα, καθώς κατάφερε, σε σύντομο χρονικό διάστημα, να αποσπάσει σημαντικό μερίδιο στην ελληνική αγορά, όμως δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι αποτελεί κατά 100% θυγατρική του ομώνυμου κυπριακού ομίλου, ο οποίος είναι κρατικός και κανείς δεν μπορεί να προβλέψει, μετά τις πρόσφατες οικονομικές εξελίξεις στη Μεγαλόνησο, τις επιπτώσεις που μπορεί να προκύψουν για την ελληνική Cyta. Τέλος σε ό,τι αφορά τις υποψήφιες προς εξαγορά εταιρείες, υπάρχει και η περίπτωση της On Telecoms, η οποία διαθέτει έναν αριθμό 60.000 περίπου πελατών, συνδυαστικών κυρίως, υπηρεσιών double play και triple play. Το πρόβλημα είναι ότι η συγκεκριμένη εταιρεία έχει υψηλό δανεισμό με βάση το μέγεθός της, παρουσιάζει διαδοχικές ζημιές, ενώ οι μέτοχοί της δεν φαίνονται ικανοί ή διατεθειμένοι να την «αιμοδοτήσουν» με νέα κεφάλαια, μέσω αύξησης μετοχικού κεφαλαίου.
Παρόλα αυτά, υπάρχουν φήμες ότι η On Telecoms έχει δεχτεί κρούσεις για εξαγορά από δύο τουλάχιστον εταιρείες του εγχώριου κλάδου τηλεπικοινωνιών.

«Μάχη» σε επίπεδο προγραμμάτων και προσφορών

Η ένταση του ανταγωνισμού στην αγορά τηλεπικοινωνιών έχει πάρει τεράστιες διαστάσεις και γίνεται πραγματική «μάχη» μεταξύ των εταιρειών για να αποσπάσει η μία από την άλλη έστω και έναν πελάτη. Οι διαφημιστικές καμπάνιες είναι πραγματικά εντυπωσιακές και τα «πεδία των μαχών» ποικίλλουν. Οι εταιρείες προσπαθούν να δελεάσουν τους καταναλωτές πραγματικά με κάθε «όπλο» που μπορεί να διαθέτουν, όπως με συνδυαστικές προσφορές double και triple play, με τεχνητά αυξανόμενες επιδοτήσεις, με δωροεπιταγές από συνεργαζόμενα καταστήματα, με αύξηση δωρεάν χρόνου ομιλίας και μηνυμάτων κ.λπ.
Ειδικά η Wind και η Vodafone προσπαθούν με νέα προγράμματα που έχουν δωρεάν χρόνου ομιλίας προς όλα τα δίκτυα να χτυπήσουν τον ΟΤΕ, ο οποίος επειδή έχει τους περισσότερους συνδρομητές είχε αποκτήσει πλεονέκτημα με τον μεγάλο δωρεάν χρόνο ομιλίας που έδινε στους πελάτες του.

ΟΤΕ: Το double-play βελτίωσε τα λειτουργικά αποτελέσματα

Το Δ’ τρίμηνο του 2012 τα συνολικά έσοδα του Ομίλου ΟΤΕ μειώθηκαν κατά 9,1%, σημειώνοντας μια μικρή βελτίωση σε σύγκριση με το προηγούμενο τρίμηνο (Γ’ τρίμηνο 2012: -10,2%). Αν και το δύσκολο οικονομικό περιβάλλον στην Ελλάδα συνέχισε να επιβαρύνει την απόδοση του ΟΤΕ, το μεγαλύτερο μέρος της μείωσης των εσόδων οφείλεται στις μειώσεις των τελών τερματισμού κινητής, οι οποίες επέδρασαν σημαντικά στις λειτουργικές δραστηριότητες τόσο της σταθερής όσο και της κινητής στις περισσότερες χώρες όπου δραστηριοποιείται η εταιρεία. Στην κινητή, περισσότερο από το 60% της υστέρησης των εσόδων σε σχέση με το Δ’ τρίμηνο του 2011 οφείλεται στις μειώσεις των τελών τερματισμού κινητής.

Στη σταθερή τηλεφωνία Ελλάδας, η συνεχιζόμενη δυναμική αποδοχή των ανταγωνιστικότερων προσφορών double-play, των οποίων η διάθεση ξεκίνησε τον προηγούμενο Μάιο, οδήγησαν σε βελτιωμένα λειτουργικά αποτελέσματα το Δ’ τρίμηνο του 2012.
Παρά τις εποχικές επιθετικές ανταγωνιστικές προσφορές, ο ΟΤΕ κατάφερε να συγκρατήσει την απώλεια γραμμών και πέτυχε σημαντική αύξηση των συνδρομητών ADSL και τηλεόρασης. Η νέα προσφορά VDSL, η οποία διατέθηκε εμπορικά τον Νοέμβριο και ενίσχυσε τις ταχύτητες internet έως και 50 Mbps, προσέλκυσε περισσότερους από 6.000 συνδρομητές έως το τέλος του έτους.
Στη σταθερή τηλεφωνία Ρουμανίας, τα έσοδα μειώθηκαν κατά 8,0% το Δ’ τρίμηνο του 2012, οδηγώντας σε ετήσια μείωση μόλις 5,4% και σημειώνοντας σημαντική βελτίωση σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος (δωδεκάμηνο 2011: -8,6%). Η επιβράδυνση της μείωσης των εσόδων αντανακλά, σε μεγάλο βαθμό, τη βελτίωση στα έσοδα λιανικής, τα οποία μειώθηκαν μόνο κατά 3,0% (δωδεκάμηνο 2011: -10,1%), ενώ τα έσοδα χονδρικής μειώθηκαν κατά 11,2%, κυρίως λόγω της μείωσης των τελών τερματισμού.
Στην Ελλάδα, εκτός του δύσκολου οικονομικού κλίματος, η μείωση των εσόδων της Cosmote κατά το τρίμηνο οφείλεται κυρίως στις υπερβολικές μειώσεις των τελών τερματισμού κινητής.

Αναφορικά με τις διεθνείς δραστηριότητες της κινητής τηλεφωνίας, οι μειώσεις των εσόδων στη Βουλγαρία και τη Ρουμανία το Δ’ τρίμηνο του 2012 οφείλονται στις μεγάλες μειώσεις των τελών τερματισμού. Στην Αλβανία, τα έσοδα παρέμειναν περίπου στα ίδια επίπεδα στο τρίμηνο, οδηγώντας σε μείωση μόλις 5,9% σε ετήσια βάση, μια σημαντική βελτίωση σε σχέση με το προηγούμενο έτος (δωδεκάμηνο 2011: -21,1%).

Forthnet: Βελτίωση ρευστότητας και Ebitda το 2012

Τα σημαντικά σημεία για τις επιδόσεις του ομίλου το 2012 έχουν ως εξής:

● Βελτίωση ρευστότητας: οι λειτουργικές ταμειακές ροές κατά το εννεάμηνο ανήλθαν σε 49,5 εκατ. ευρώ (+6,8% έναντι του 2011), ενώ οι ροές μετά από επενδυτικές δραστηριότητες αυξήθηκαν κατά 3,5x πάνω από τα αντίστοιχα περσινά επίπεδα.
● Βελτίωση κερδοφορίας: παρά τις πιέσεις στη λιανική αγορά τηλεπικοινωνιών και συνδρομητικής τηλεόρασης, η κερδοφορία σε επίπεδο EBITDA υπερδιπλασιάστηκε σε σχέση με το εννεάμηνο του 2011 και διαμορφώθηκε στα 42,8 εκατ. ευρώ. Αυτό οφείλεται τόσο στις μικρότερες απομειώσεις υπεραξίας όσο και στη συγκράτηση της λειτουργικής κερδοφορίας του ομίλου (προσαρμοσμένο EBITDA στα 56,3 εκατ. ευρώ).
● Αύξηση συνδρομητικής βάσης: ο όμιλος ανέστρεψε την τάση του δευτέρου τριμήνου και ενίσχυσε την πελατειακή του βάση σε όλα τα επίπεδα. Κύριοι άξονες της στρατηγικής αποτελούν οι προσιτές συνδυαστικές υπηρεσίες, η πανελλαδική προσβασιμότητα (μέσω Nova Επίγειας και Satellite Broadband) και το εμπλουτισμένο αθλητικό περιεχόμενο.
Σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο του Ομίλου Forthnet, κ. Πάνο Παπαδόπουλο:
«Κατά το τρίτο τρίμηνο, οι Έλληνες καταναλωτές είδαν το διαθέσιμο εισόδημά τους να μειώνεται με αυξανόμενο ρυθμό, μέσα σε ένα κλίμα παρατεταμένης μακροοικονομικής αβεβαιότητας. Παρά ταύτα, η ζήτηση για υπηρεσίες broadband και συνδρομητικής τηλεόρασης κινήθηκε ανοδικά – βοηθούμενη και από ένα έντονα ανταγωνιστικό περιβάλλον, από πλευράς παρόχων. Ο Όμιλος Forthnet ανταποκρίνεται με ανανεωμένο δυναμισμό στις ανάγκες του ελληνικού νοικοκυριού, πετυχαίνοντας να αυξήσει τη συνδρομητική του βάση, με συνεχή αναδιάρθρωση κοστολογίων, διαφυλάσσοντας παράλληλα τα επίπεδα κερδοφορίας και ρευστότητας».

VODAFONE: Μικρή μείωση εσόδων στο εξάμηνο

Μειωμένα ήταν τα βασικά μεγέθη της Vodafone Ελλάδας κατά το πρώτο εξάμηνο του οικονομικού της έτους (1/4/2012 – 31/3/2013).
Ειδικότερα, με βάση τα στοιχεία που ανακοίνωσε κεντρικά ο όμιλος της Vodafone για το εξάμηνο που έληξε στις 30 Σεπτεμβρίου του 2012, τα έσοδα στην Ελλάδα ήταν 411 εκατ. στερλίνες ή 513,75 εκατ. ευρώ, έναντι 456 εκατ. στερλινών (η ισοτιμία που χρησιμοποιεί ο ίδιος ο όμιλος στα αποτελέσματά του φέτος είναι 1 στερλίνα προς 1,25 ευρώ). Η μείωση στα έσοδα είναι 9,8%.
Τα EBITDA μειώθηκαν κατά 23,5% και διαμορφώθηκαν σε 101 εκατ. στερλίνες ή 126,25 εκατ. ευρώ, έναντι 132 εκατ. στερλινών, τα προσαρμοσμένα λειτουργικά κέρδη μειώθηκαν επίσης κατά 7,1% και διαμορφώθηκαν σε 39 εκατ. στερλίνες ή 48,75 εκατ. ευρώ, έναντι 42 εκατ. στερλινών.

Οι επενδύσεις που έγιναν είναι ύψους 28 εκατ. στερλινών (35 εκατ. ευρώ), σε σύγκριση με τις περσινές, το αντίστοιχο διάστημα, που έφτασαν τα 50 εκατ. στερλίνες, ενώ η ρευστότητα διαμορφώθηκε σε 47 εκατ. στερλίνες ή 58,75 εκατ. ευρώ, έναντι 110 εκατ. στερλινών.

Με βάση επίσης τα στοιχεία που ανακοινώθηκαν από τον όμιλο στο τέλος Σεπτεμβρίου, το 19,3% της συνδρομητικής βάσης της Vodafone Ελλάδας είχε smartphone και από αυτό το 45,9% πακέτο σύνδεσης στο διαδίκτυο. Τα αντίστοιχα ποσοστά πέρσι το ίδιο διάστημα ήταν 14,6% και 34,6%.

Το σύνολο των συνδρομητών της στο τέλος Σεπτεμβρίου ήταν 4.314.000, εκ των οποίων το 63,6% ήταν συνδρομητές καρτοκινητής. Οι νέες συνδέσεις του τριμήνου Ιουλίου – Σεπτεμβρίου ήταν 19.000. Το μέσο έσοδο ανά συνδρομητή στο τρίμηνο αυτό διαμορφώθηκε σε 15,9 ευρώ, μειωμένο σε σύγκριση με το ίδιο διάστημα πέρσι, που ήταν 19,3 ευρώ, και αυξημένο σε σχέση με το πρώτο τρίμηνο του οικονομικού έτους, που ήταν 15,2 ευρώ.