Deloitte: Οι επενδύσεις στα ελληνικά λιμάνια

H Deloitte με εκπρόσωπό της τον κ. Γεώργιο Δ. Καμπάνη, Διευθύνων Σύμβουλο της Deloitte στην Ελλάδα και Global Leader Shipping & Ports της Deloitte συμμετείχε στις εργασίες της 17ης Συζήτησης Στρογγυλής Τραπέζης με την Ελληνική Κυβέρνηση που πραγματοποιήθηκε τη Δευτέρα 15 και την Τρίτη 16 Απριλίου 2013 στο Athenaeum Intercontinental στην Αθήνα.

Την πρώτη ημέρα του συνεδρίου, σε μια συζήτηση με τίτλο Επενδύσεις στα ελληνικά λιμάνια: Προκλήσεις και προοπτικές – Η αναμόρφωση των λιμανιών: Προϋπόθεση για την ανάπτυξη της Ελληνικής οικονομίας κατά την οποία ερωτήσεις έθετε ο κ. Laza Kezic, Περιφερειακός Διευθυντής του Economist Intelligence Unit στην Ευρώπη συμμετείχε ο κ. Γεώργιος Δ. Καμπάνης με συνομιλητή τον κ. Ηρακλή Χαραλαμπίδη, Καθηγητή στο Πανεπιστήμιο Erasmus του Ρότερνταμ και Πρόεδρο της Λιμενικής Αρχής του Πρίντεζι και με συντονιστή της συζήτησης τον κ. Κώστα Μουντζούρη, Γενικό Γραμματέα Λιμένων και Λιμενικής Πολιτικής του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου.

Ο κ. Καμπάνης ξεκίνησε την ομιλία του περιγράφοντας μια εμπειρία που είχε τον Οκτώβριο του 2006, όταν είχε τη χαρά να συναντήσει τον κ. Lee Kuan Yew, ο οποίος του εξήγησε πώς μετέτρεψε μια λωρίδα άμμου με πληθυσμό χαμηλού μορφωτικού επιπέδου σε μια από τις πιο επιτυχημένες οικονομικά χώρες του κόσμου, τη σημερινή Σιγκαπούρη.

Στη συνέχεια αναφέρθηκε στη μελέτη του World Economic Forum με τίτλο Global Competitiveness Report 2012-2013 η οποία αξιολογεί την ανταγωνιστικότητα 144 χωρών του κόσμου και παρουσιάζει τους 12 πυλώνες της ανταγωνιστικότητας με πρώτο τον πυλώνα των θεσμών. Οι θεσμοί ορίζονται από το νομικό και το διοικητικό πλαίσιο μέσα στα οποία άτομα, εταιρίες και κυβερνήσεις αλληλεπιδρούν για να δημιουργήσουν πλούτο. Σχετικά με τους θεσμούς, ο κ. Καμπάνης παρουσίασε δυο παραδείγματα που αφορούν την Ελλάδα από τη συγκεκριμένη μελέτη. Πρώτον, με κριτήριο τη δικαστική ανεξαρτησία, η Ελλάδα βρίσκεται στη θέση 98 ανάμεσα σε 144 χώρες και βαθμολογείται με 3,1, όταν με 7 βαθμολογούνται οι χώρες των οποίων το δικαστικό σύστημα εξαρτάται εξ ολοκλήρου από κυβερνήσεις, εταιρίες ή πολίτες και με 1 οι χώρες των οποίων το δικαστικό σύστημα είναι εντελώς ανεξάρτητο από άλλους φορείς.

Το δεύτερο παράδειγμα αναφέρεται στη διαχείριση των κυβερνητικών κονδυλίων. Σύμφωνα με τη συγκεκριμένη μελέτη, η Ελλάδα από τις 144 χώρες παίρνει την 137η θέση στην κατάταξη των χωρών με κριτήριο τον τρόπο διαχείρισης των κυβερνητικών κονδυλίων και βαθμολογείται με 2, όταν με 7 βαθμολογούνται οι χώρες με υψηλή επάρκεια στην παροχή των απαραίτητων αγαθών και υπηρεσιών και με 1 οι χώρες των οποίων τα έξοδα του δημοσίου είναι υπερβολικά.

Με αφορμή την συγκεκριμένη κατάταξη και αναφερόμενος στις ερωτήσεις του συνεδρίου για τους τρόπους που θα μπορούσε η ελληνική οικονομία να «αναθερμανθεί», για το αν η εμπιστοσύνη στην Ευρώπη και την Ελλάδα μπορεί να αποκατασταθεί και για τους λόγους για τους οποίους είναι σημαντική η αναμόρφωση του δημόσιου τομέα, ο κ. Καμπάνης σχολίασε ότι για να επιτύχει η Ελλάδα θα πρέπει να αναμορφώσει το δικαστικό της σύστημα με τρόπο ώστε να περιοριστεί ο χρόνος που εκκρεμούν οι εκδικάσεις υποθέσεων και οι επιχειρήσεις να μπορούν να διευθετούν τις υποθέσεις τους σε σύντομο χρονικό διάστημα και με σύντομες διαδικασίες. Επιπλέον, φορολογικοί και άλλοι νόμοι θα πρέπει να είναι σταθεροί και να μην αλλάζουν συχνά προκειμένου οι επιχειρήσεις να είναι σε θέση να κάνουν μακροχρόνιους σχεδιασμούς.

Επιστρέφοντας στη μελέτη του World Economic Forum, ο δεύτερος πυλώνας ανταγωνιστικότητας είναι οι υποδομές. Η Ελλάδα με κριτήριο τις υποδομές της βρίσκεται στην 69η θέση ανάμεσα στις 144 χώρες της μελέτης, ενώ η Γαλλία στη 4η. Ο κ. Καμπάνης σχολίασε ότι οι επενδύσεις στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ για τη βελτίωση του σιδηροδρομικού δικτύου είναι προαπαιτούμενο για την επιτυχία των λιμανιών της χώρας.

Επιπλέον, ο κ. Καμπάνης αναφέρθηκε στη μελέτη της Εθνικής Τράπεζας με τίτλο Container Ports: An Engine of Growth σύμφωνα με την οποία η επιρροή της ιδιωτικοποίησης των ελληνικών λιμανιών είναι πολύ σημαντική αφού η συνολική αύξηση στην προστιθέμενη αξία αναμένεται να φτάσει τα 5,1 δισ. (ή το 2,5%του Α.Ε.Π.) μέχρι το 2018, ενώ θα δημιουργηθούν 9.000 νέες θέσεις εργασίας μέχρι το 2015 και περισσότερες από 125.000 νέες θέσεις εργασίας ως το 2018. Σύμφωνα με τα στοιχεία του OECD για τα έτη 2008-2010 η προστιθέμενη αξία που δίνουν τα λιμάνια στο Α.Ε.Π. της χώρας τους κυμαίνεται από 0,4% ως 2,9% (2,9% για την Αμβέρσα). Προεκτείνοντας τα ποσοστά αυτά στο Α.Ε.Π. της Ελλάδας, όπως προκύπτει στο Greece Forecast (February 2013) του Economist Intelligence Unit τα ελληνικά λιμάνια θα μπορούσαν να αποφέρουν σημαντική προστιθέμενη αξία στο Α.Ε.Π. της χώρας.

Στην πρόσφατη μελέτη Global Maritime Trend 2030 έστρεψε την προσοχή του κοινού, ο κ. Καμπάνης υποστηρίζοντας τη θέση της ότι οι πόλεις είναι αυτές που βάζουν τους κανόνες, αλλά οι πόλεις που διαθέτουν λιμάνια είναι αυτές που ξεχωρίζουν. Εντόπισε, μάλιστα ότι οι πόλεις που διαθέτουν λιμάνια αναδείχθηκαν περισσότερο χάρη στην παγκοσμιοποίηση της μεταφορικής ναυτιλίας. Σήμερα, περισσότερες από το ήμισυ των πλουσιότερων πόλεων διαθέτουν λιμάνια και η τάση αυτή αναμένεται να διατηρηθεί μέχρι το 2030, σύμφωνα με τη συγκεκριμένη μελέτη.

Όσο αφορά στην Ελλάδα, ο κ. Καμπάνης επεσήμανε ότι η χώρα μας έχει την τύχη να διαθέτει 8 λιμάνια τα οποία θα ιδιωτικοποιηθούν και μπορούν να αποδειχθούν το δώρο μας μέσα στην κρίση, ένα δώρο το οποίο θα πρέπει να αξιοποιήσουμε με σοφία και με αποφασιστικότητα. Υπογράμμισε, επίσης, ότι αυτού του είδους οι μακροπρόθεσμες επενδύσεις απαιτούν και μακροπρόθεσμο οικονομικό όραμα, αλλά ακόμη περισσότερο προϋποθέτουν συνέπεια και προνοητικότητα σε νομικό επίπεδο. Την εμπιστοσύνη των επενδυτών κερδίζει κανείς με το να ακολουθεί το νόμο σταθερά και προνοητικά. Για το λόγο αυτό χρειάζονται άνθρωποι με όραμα, με κουράγιο και με θέληση να φέρουν εις πέρας ένα τέτοιο έργο, άνθρωποι οι οποίοι εργαζόμενοι για αυτό το σκοπό θα δημιουργούν νέες θέσεις εργασίας. Ο κ. Καμπάνης υποστήριξε ότι η χώρα μας έχει ικανό ανθρώπινο δυναμικό το οποίο αποτελεί και τον πιο σημαντικό παράγοντα που καθορίζει την ανταγωνιστικότητα μιας χώρας, σύμφωνα με τον Lee Kuan Yew και σε λίγα χρόνια μπορούμε να αναδειχθούμε ως παγκόσμιος εμπορικός κόμβος.

Κλείνοντας ο κ. Καμπάνης επανέλαβε τα λόγια του Lee Kuan Yew από μια συνέντευξή του το 2005: «Οι ηγέτες για να επιτύχουν πρέπει να διαθέτουν αποφασιστικότητα, σταθερότητα και επιμονή. Πρέπει να ξεκινούν να κάνουν κάτι συγκεκριμένο και να μην εστιάζουν μόνο στα προνόμια που κερδίζουν ως πολιτικοί».