Στα 12-14 εκατ. ευρώ το κόστος εφαρμογής του ΦΧΣ

Η Ευρωπαϊκή Ένωση ανακοίνωσε την τροποποιημένη πρότασή της σχετικά με την επιβολή φόρου επί των χρηματοπιστωτικών συναλλαγών (ΦΧΣ).  Ο ΦΧΣ αναμένεται να αποφέρει στην ΕΕ φορολογικά έσοδα ύψους 31 δισ. ευρώ, ενώ οι λειτουργικές αλλαγές που θα χρειαστεί να πραγματοποιηθούν για τη συμμόρφωση στο νέο καθεστώς θα έχουν σημαντικό κόστος για τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα.

Το πεδίο εφαρμογής του ΦΧΣ στην τροποποιημένη πρόταση είναι πολύ ευρύ και περιλαμβάνει την πλειοψηφία των συναλλαγών επί χρηματοοικονομικών εργαλείων οι οποίες πραγματοποιούνται είτε εντός ρυθμιζόμενης αγοράς είτε εξωχρηματιστηριακά.

Ο David Newton, επικεφαλής του διεθνούς δικτύου της PwC στον τομέα των φορολογικών χρηματοοικονομικών υπηρεσιών, υποστηρίζει ότι «αυτές οι προτάσεις είναι σημαντικές, ιδιαίτερα καθώς η αναμενόμενη για την ΕΕ αύξηση των φορολογικών εσόδων και μόνο ανέρχεται σε 31 δισ. ευρώ. 

«Η προοπτική αυτή καθιστά την επιβολή αυτού του φόρου πολύ ελκυστική, ωστόσο το κόστος εφαρμογής της για τον κλάδο θα είναι επίσης μεγάλο.  Για τους μεγάλους οργανισμούς παροχής χρηματοπιστωτικών υπηρεσιών που δραστηριοποιούνται στην Ευρώπη, το κόστος εφαρμογής πιθανολογείται να ανέλθει σε 12-14 εκ. ευρώ, με βάση την εμπειρία που έχει αποκτηθεί από τη μέχρι τώρα επιβολή ΦΧΣ σε μεμονωμένα κράτη.
 
Είναι σαφές ότι θα πραγματοποιηθούν εκτεταμένες συζητήσεις για την τελική βάση φορολόγησης – και στον κλάδο των χρηματοοικονομικών υπηρεσιών, οι δε οργανισμοί θα έπρεπε ήδη να έχουν ξεκινήσει να εκτιμούν τον αντίκτυπο που θα έχει στις επιχειρηματικές τους δραστηριότητες, ούτως ώστε να είναι σε θέση να αναγνωρίσουν τους κυριότερους τομείς στους οποίους πρέπει να επικεντρώσουν την προσοχή τους και να σχεδιάσουν τη στρατηγική που θα ακολουθήσουν.  Με τις διαπραγματεύσεις επί του σχεδίου της Οδηγίας προ των πυλών, τώρα είναι η κατάλληλη στιγμή ο χρηματοοικονομικός κλάδος να πάρει τον λόγο.
 
Αυτή τη στιγμή δεν είναι ακόμη βέβαιο ποιες χώρες θα συμμετάσχουν στην τελική Οδηγία ΦΧΣ και μέσα τους επόμενους μήνες αναμένεται να διεξαχθεί έντονος διάλογος για την ακριβή μορφή του φόρου, συμπεριλαμβανομένων και των κρίσιμων εξαιρέσεων.

Επιπλέον, δεν πρέπει να υποτιμούμε την γεωγραφική εμβέλεια του προτεινόμενου ευρωπαϊκού ΦΧΣ. Το νέο φορολογικό αυτό μέτρο θα επηρεάσει χρηματοπιστωτικά και μη ιδρύματα και εκτός της ΕΕ και όχι μόνο όσα δραστηριοποιούνται στις 11 χώρες που έχουν ήδη υπογράψει την  “Enhanced Cooperation Procedure”.»

Το σημερινό σχέδιο της Οδηγίας βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στην αρχική πρόταση που εξέδωσε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή τον Σεπτέμβριο του 2011, όμως έχει υποστεί κάποιες σημαντικές τροποποιήσεις. Η σημαντικότερη από αυτές είναι ότι η επιβολή του φόρου δεν περιορίζεται στα συμμετέχοντα κράτη-μέλη.  Κατά συνέπεια, ενδέχεται να υπόκεινται σε αυτό τον φόρο και χρηματοπιστωτικά ιδρύματα εκτός ΕΕ, που δεν έχουν παρουσία στη ζώνη εφαρμογής του ΦΧΣ, εφόσον πραγματοποιούν συναλλαγή με αντικείμενο χρηματοοικονομικά εργαλεία που έχουν εκδοθεί από εταιρεία εντός της ζώνης του ΦΧΣ.

Το σχέδιο της Οδηγίας εξακολουθεί να προτείνει ως ημερομηνία έναρξης εφαρμογής του ΦΧΣ την 1η Ιανουαρίου 2014.