Σε ελεύθερη πτώση με -16,1% ο κλάδος μεταφερόμενων εμπορευμάτων

Πτωτική πορεία καταγράφει, τα τελευταία χρόνια, ο κλάδος ασφάλισης μεταφερόμενων εμπορευμάτων. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ένωσης Ασφαλιστικών Εταιρειών, η παραγωγή του κλάδου το 2012 μειώθηκε κατά 16,1% σε σχέση με τον προηγούμενο χρόνο. Συνολικά η παραγωγή ανήλθε σε 23,1 εκατ. ευρώ από 27,5 εκατ. ευρώ το 2011. Αρνητική μεταβολή σημείωσε και η συμμετοχή του κλάδου στην παραγωγή πρωτασφαλίσεων κατά ζημιών, που διαμορφώθηκε στο 1%, από 1,1 το 2011 και 1,3 το 2010.

H ασφάλιση μεταφερόμενων εμπορευμάτων καλύπτει κάθε ζημία που θα προκληθεί σε μεταφερόμενο εμπόρευμα
με κοινώς αναγνωρισμένο μέσο από εξωτερικό γεγονός ή κάποιο απρόβλεπτο συμβάν και μπορεί να  πραγματοποιηθεί από τον ιδιοκτήτη του μεταφερόμενου εμπορεύματος ή όποιον έχει έννομο συμφέρον επί του εμπορεύματος. Είναι μία από τις αρχαιότερες μορφές ασφάλισης που διατυπώθηκε σε κανόνες δικαίου, καθώς χρονολογείται από το 1750 στη Βαβυλωνία με τον κώδικα του βασιλιά Χαμουραμπί.

Επειδή ο κλάδος είναι διεθνοποιημένος, διέπεται από τυποποιημένους κανονισμούς και συγκεκριμένα διεθνείς
ρήτρες ασφάλισης. Οι τρεις βασικές ρήτρες ασφάλισης είναι οι «Α», «Β», «C» του Ινστιτούτου Ασφαλιστών του
Λονδίνου, οι οποίες εφαρμόζονται σήμερα στις περισσότερες χώρες και συνοδεύονται από τις ρήτρες Πολέμου και Απεργιών, αλλά και δεκάδες εξειδικευμένες ρήτρες που σχετίζονται με το είδος των εμπορευμάτων. Η ρήτρα «Α» καλύπτει τις ζημίες που δεν εξαιρούνται ονομαστικά και σε αυτήν μπορούν να προστεθούν ειδικές ρήτρες ασφάλισης που έχουν ως στόχο να καλύψουν εξειδικευμένες ανάγκες.

Στη ρήτρα «Β» καλύπτονται απώλειες ολικής ή μερικής ζημιάς, που οφείλονται σε εισροή θαλάσσιου νερού, λίμνης ή ποταμού στο μεταφορικό μέσο ή στον αποθηκευτικό χώρο, απώλεια του φορτίου κατά τη φορτεκφόρτωση στο πλοίο, σεισμό-κεραυνό-ηφαιστειακές εκρήξεις, απώλεια του εμπορεύματος στη θάλασσα και όλοι οι κίνδυνοι της ρήτρας «C». Η ρήτρα «C» περιέχει περιορισμένες καλύψεις και προστατεύει έναντι βασικών ζημιών κατά τη διάρκεια της μεταφοράς.

Ποια είναι τα οφέλη της ασφάλισης εμπορευμάτων;

Έμμυ Κυριαζοπούλου, προϊσταμένη του κλάδου μεταφορών στην Ευρωπαϊκή Πίστη: Η ασφάλιση μεταφοράς εμπορευμάτων είναι απαραίτητη, προκειμένου να προστατεύσει τα συμφέροντα είτε του αποστολέα είτε του παραλήπτη και, εφόσον προβλέπεται από τους όρους ασφάλισης, να τον αποζημιώσει στις περιπτώσεις που θα προκληθούν ζημιές ή απώλειες από βίαιο, απρόβλεπτο ή εξωτερικό γεγονός στα διακινούμενα εμπορεύματα, με κοινώς αναγνωρισμένα μεταφορικά μέσα.

Σχεδόν το 75% των συναλλαγών στο εσωτερικό της Ε.Ε. αφορά τα εμπορεύματα, επομένως η ασφαλιστική κάλυψη από τυχόν ζημιές ή απώλειες κρίνεται αναγκαία, ιδιαίτερα σε μια εποχή οικονομικής κρίσης, που έπαψε η εύκολη χρηματοδότηση των τραπεζικών συναλλαγών.

Με δεδομένο το ότι η εσωτερική αγορά αγαθών αποτελεί τον «ακρογωνιαίο λίθο» της ανταγωνιστικότητας της Ευρώπης, η προστασία της αγοράς αυτής μέσω της ασφάλισης έχει καθοριστική σημασία τόσο για τη σημερινή όσο και για τη μελλοντική ευημερία της Ε.Ε. σε μια παγκοσμιοποιημένη οικονομία.

Κατερίνα Ιωαννίδου, διευθύντρια παραγωγής της Interlife ΑΑΕΓΑ: Η ασφάλιση μεταφερόμενων εμπορευμάτων, με κάθε κοινώς αναγνωρισμένο μεταφορικό μέσο, από βίαιο, απρόβλεπτο ή εξωτερικό γεγονός, είναι απαραίτητη προϋπόθεση προκειμένου να εξασφαλιστούν τα συμφέροντα είτε του αποστολέα είτε του παραλήπτη. Η αποζημίωση για τυχόν ζημίες που μπορεί να προκληθούν στα  εμπορεύματα κατά τη διάρκεια της μεταφοράς τους είναι ο ουσιαστικός και κύριος λόγος ασφάλισης που κάθε επαγγελματίας οφείλει να λαμβάνει υπόψη του. Επιπλέον εξασφαλίζει την απρόσκοπτη συνέχιση των δραστηριοτήτων του χωρίς επιβαρύνσεις και προβλήματα.

Μαρία Μαραγκάκη, προϊσταμένη του τμήματος αναλήψεων μεταφορών στην Εθνική Ασφαλιστική:Η ασφάλεια των εμπορευμάτων έναντι κινδύνων μεταφοράς παίζει σημαντικό ρόλο στο διεθνές εμπόριο, γιατί με αυτόν τον τρόπο παρέχεται η δυνατότητα να μεταφέρονται με μεγαλύτερη ευχέρεια εμπορεύματα, να  αναλαμβάνονται με μεγαλύτερη άνεση εμπορικοί κίνδυνοι και να επεκτείνονται σημαντικά οι όποιες οικονομικές δραστηριότητες σε όλο τον κόσμο.

Ποια είναι σήμερα τα μεγέθη του κλάδου και οι προοπτικές ανάπτυξής του;

Μαρία Μαραγκάκη: Ο κλάδος ασφάλισης εμπορευμάτων είναι ένας κλάδος με αρκετές ιδιαιτερότητες σε σχέση με τους υπόλοιπους κλάδους ασφαλίσεων κατά ζημιών. Λόγω της οικονομικής κρίσης, καθώς και δεδομένου του ότι η ασφάλιση μεταφερόμενων εμπορευμάτων δεν είναι υποχρεωτική από το νόμο, η ανάπτυξη του κλάδου δεν φαίνεται να ήταν η μέχρι τώρα αναμενόμενη.

Ωστόσο, λαμβάνοντας υπόψη την πλεονεκτική γεωγραφική θέση της Ελλάδας, τη συνεχή βελτίωση των υποδομών της (όπως η καλυτέρευση του οδικού δικτύου, των λιμανιών κ.ά.), αλλά και το ότι η ασφάλιση μεταφερόμενων εμπορευμάτων είναι ο παλαιότερος κλάδος ασφάλισης, μας αφήνει αρκετά περιθώρια να πιστεύουμε ότι υπάρχουν προοπτικές ανάπτυξής του στη χώρα μας στο άμεσο μέλλον.

Κατερίνα Ιωαννίδου: Ο κλάδος της ασφάλισης μεταφερόμενων εμπορευμάτων υπέστη, όπως όλοι οι άλλοι κλάδοι, απώλειες, οφειλόμενες στην οικονομική κρίση που ταλανίζει τη χώρα, γεγονός που επιβεβαιώνεται από τη μείωση παραγωγής, η οποία, σύμφωνα με στοιχεία της ΕΑΕΕ, έφθασε στο 16%. Με δεδομένη τη συνεχή προσπάθεια για ανάκαμψη της οικονομίας και για προώθηση των εμπορικών δραστηριοτήτων, ο κλάδος μεταφορών αναμένεται να ακολουθήσει ανάλογη πορεία.

Έμμυ Κυριαζοπούλου: Η παραγωγή του κλάδου μεταφερόμενων εμπορευμάτων δέχτηκε για τρίτη συνεχόμενη χρονιά ισχυρές πιέσεις, οι οποίες το 2012 μεταφράστηκαν σε πτώση 16,1% σε σχέση με το δωδεκάμηνο του 2011. Η ποσοστιαία συμμετοχή του κλάδου στις ασφαλίσεις κατά ζημιών αποτελεί το 1,1% όπως προέκυψε από την έρευνα της ΕΑΕΕ.

Στην Ελλάδα η αύξηση των εξαγωγών που καταγράφεται στην προσπάθεια των ελληνικών επιχειρήσεων να πουλήσουν τα προϊόντα τους στο εξωτερικό και η ενίσχυση της ανταγωνιστικότητάς τους, ανοίγουν νέους δρόμους για τις διεθνείς μεταφορές. Παράλληλα, η εναλλαγή των χρονικών περιόδων ύφεσης που αντικαθίστανται με περιόδους ανάπτυξης, καθιστούν μακροπρόθεσμα ευοίωνες τις προοπτικές ανάπτυξης του κλάδου ασφάλισης μεταφερόμενων εμπορευμάτων.

Τι προγράμματα παρέχει η εταιρεία σας;

Κατερίνα Ιωαννίδου: Η Interlife Ασφαλιστική καλύπτει όλες τις μεταφορές, οδικές, σιδηροδρομικές, αεροπορικές, θαλάσσιες και συνδυασμένες με τα ευέλικτα προγράμματά της, εξασφαλίζοντας την καλύτερη δυνατή ασφαλιστική κάλυψη, με τα πιο ανταγωνιστικά ασφάλιστρα και την πιο γρήγορη και αντικειμενική αποζημίωση.

Τα προγράμματα ασφάλισης μεταφορών της Interlife είναι:

Transit CARGO
Το πρόγραμμα Transit Gargo προσφέρει τρία είδη (3) ασφαλιστηρίων συμβολαίων, το καθένα κατάλληλα σχεδιασμένο για να εξυπηρετεί συγκεκριμένες ανάγκες με ανταγωνιστικά ασφάλιστρα. 

Transit C.M.R.
Το πρόγραμμα αυτό παρέχει τη δυνατότητα στον μεταφορέα να ασφαλίσει την ευθύνη της μεταφοράς εμπορευμάτων για λογαριασμό τρίτων. Το όχημα περιγράφεται στο ασφαλιστήριο συμβόλαιο και διευκρινίζεται αν πρόκειται για φορτηγό δημοσίας χρήσεως που κυκλοφορεί εντός Ελλάδος ή στο εξωτερικό TIR.

Οι καλύψεις που παρέχονται είναι:
• Σύγκρουση ή πρόσκρουση του οχήματος,
• Ναυάγιο, πρόσκρουση πλοίου ή προσάραξη που είναι συνέχεια της οδικής μεταφοράς,
• Αιφνίδια καθίζηση του εδάφους,
• Πτώση χιονοστιβάδας, κεραυνού, υπερχείλιση ποταμών,
• Πυρκαγιά, έκρηξη, σεισμός, ηφαιστειακή έκρηξη,
• Κατάρρευση γεφυρών, σηράγγων ή κτηρίων,
• Ποιοτική αλλοίωση εμπορευμάτων,
• Εναλλακτικά, μπορούν να συμπεριληφθούν οι καλύψεις ολικής κλοπής, μερικής κλοπής, ζημίες κατά τη φορτοεκφόρτωση και μικροζημιές.

Transport Plus
Το Transport Plus είναι ένα ειδικό πρόγραμμα ασφάλισης μεταφορέα, το οποίο απευθύνεται σε μεταφορικές εταιρείες, σε ιδιοκτήτες Φ.Δ.Χ. εθνικών και διεθνών μεταφορών, καθώς και σε ιδιοκτήτες Φ.Δ.Χ. εθνικών μεταφορών, με δικαίωμα να πραγματοποιούν μεταφορές και στις γειτονικές χώρες (Αλβανία, FYROM, Σερβία, Βουλγαρία κ.ά.).

Σχεδιάστηκε με τέτοιο τρόπο ώστε να συνδυάζει την ασφάλιση του μεταφορέα, αλλά και του ίδιου του οχήματος. Αναλυτικότερα, παρέχει:
• Tην ευθύνη για τυχόν ζημίες που θα υποστούν τα εμπορεύματα τρίτων που μεταφέρουν (αστική ευθύνη μεταφορέα)
• Τις ζημίες του ιδίου οχήματός τους (Teilkasko ή Vollkasko)
• Τις δικαστικές και δικηγορικές δαπάνες για διεκδικήσεις ή αντικρούσεις σχετικά με το όχημά τους (νομική προστασία οδηγού/οχήματος)
Ευθύνη διαμεταφορέα
Η ευθύνη του διαμεταφορέα αφορά ζημίες που θα υποστούν τα όποια μεταφερόμενα είδη, όπως αυτά περιγράφονται στη φορτωτική που έχει εκδώσει ο διαμεταφορέας. Συγκεκριμένα καλύπτει:

Την αστική ευθύνη του ασφαλιζόμενου διαμεταφορέα που προέρχεται από τη συναφθείσα
σύμβαση εκτέλεσης μεταφοράς.
• Απώλεια ή ζημία των μεταφερόμενων ειδών κατά τη διάρκεια της μεταφοράς.
• Κατά την παραμονή των εμπορευμάτων σε τελωνειακούς χώρους και σε ιδιωτικούς χώρους αποθήκευσης.
• Σε ενδεχόμενες στάσεις κατά τη διάρκεια του ταξιδιού.
• Φορτοεκφόρτωση κοντά στο μεταφορικό μέσο
• Ολική/μερική κλοπή

Έμμυ Κυριαζοπούλου: Η Ευρωπαϊκή Πίστη ΑΕΓΑ παρέχει ολοκληρωμένα προγράμματα ασφάλισης, τόσο για μεμονωμένες φορτώσεις όσο και για ετήσια μορφή κάλυψης εμπορευμάτων κατά την εσωτερική ή/και τη διεθνή μεταφορά τους, ανάλογα με το είδος των διακινούμενων αντικειμένων και το εύρος των ασφαλιστικών καλύψεων, χρησιμοποιώντας τις διεθνείς ρήτρες ασφάλισης (Α, Β, C).

Μαρία Μαραγκάκη: Η Εθνική Ασφαλιστική ασφαλίζει τη ζημία ή την απώλεια που θα υποστεί το εμπόρευμα (ασφαλισμένο αντικείμενο) κατά τη μεταφορά του με οποιοδήποτε μεταφορικό μέσο, από έναν τόπο σε έναν άλλο, εντός ή εκτός Ελλάδος, σύμφωνα με τους διεθνείς όρους πώλησης-παράδοσης του εμπορεύματος, παρέχοντας τη δυνατότητα στον ασφαλιζόμενο να επιλέξει ανάλογα με τις ανάγκες του:

• Το είδος και το εύρος των καλύψεων, με βάση τις ρήτρες του Ινστιτούτου Ασφαλιστών του Λονδίνου.
• Τις ειδικές ρήτρες για συγκεκριμένου είδους φορτία, όπως φορτία χύμα, κατεψυγμένα τρόφιμα, ξυλεία κ.ά.
• Την επέκταση της ασφάλισης κατά κινδύνων πολέμου – απεργιών, φόρτωσης-εκφόρτωσης ή παραμονής (έργα τέχνης σε εκθεσιακούς χώρους).
• Τον τύπο του συμβολαίου, όπως μεμονωμένο ασφαλιστήριο για κάθε μεταφορά ή ανοικτό για μεγαλύτερο όγκο μεταφορών.
• Την αστική ευθύνη μεταφορέων (εσωτερικού) σύμφωνα με τη ρήτρα C (απλή χερσαία μεταφορά).
Η Εθνική Ασφαλιστική διαθέτει πολύχρονη εμπειρία και τεχνογνωσία στον κλάδο αυτό και παρέχει άμεση εξυπηρέτηση στους πελάτες της, εξετάζοντας καθημερινά τις ανάγκες της αγοράς, τη γρήγορη μεταβολή της επικινδυνότητας των κινδύνων, την παρακολούθηση των εξελίξεων και το σωστό underwriting.