Ανακοίνωση της ΕΕΑΕ για παραπλανητική διαφήμιση

Σε επιστολή της στις 18-01-13 ( αριθμ. πρωτ. 1440) η ΕΕΑΕ κατήγγειλε στην Τράπεζα της Ελλάδος (ΔΕΙΑ), το φαινόμενο της προσφοράς διαφημιστικών φυλλαδίων, όπου παρέχονται εκπτώσεις και προσφορές χωρίς την εμφάνιση της Ασφαλιστικής Εταιρείας που τις παρέχει.

Όπως αναφέρει η Ένωση σε ανακοίνωση της “αυτό θεωρούμε ότι συνιστά παραπλανητική διαφήμιση και παραβιάζει τον Ν. 2251/1994 περί Προστασίας Καταναλωτή.

Για τον λόγο αυτό κοινοποιήσαμε την ανωτέρω επιστολή μας προς την Δ/νση Προστασίας Καταναλωτή και τον Γεν. Γραμματέα Καταναλωτή.

Εκφράζουμε την ικανοποίηση μας για την άμεση παρέμβαση της Γεν. Γραμματείας Καταναλωτή και αναμένουμε με ενδιαφέρον τις εξηγήσεις που καλείται να δώσει εντός ορίου 15 ημερών η Εταιρεία που καταγγέλλεται”.

Ακολουθεί η επιστολή που είχε στείλει η Ένωση στην ΤτΕ:

Προς την Τράπεζα της Ελλάδος
Δ/νση Εποπτείας Ιδιωτικής Ασφάλισης
Κοινοπ.:
• Υπουργείο Ανάπτυξης
Δ/νση Προστασίας Καταναλωτή &
Γ. .Γ. Καταναλωτή
• ΕΑΕΕ

Θέμα : ΦΥΛΛΑΔΙΟ ΠΩΛΗΣΗΣ ΧΩΡΙΣ ΑΝΑΓΡΑΦΗ ΟΝΟΜΑΤΟΣ ΕΤΑΙΡΙΑΣ

Κύριοι,
Σας επισυνάπτουμε φυλλάδιο που μας απέστειλε Μέλος μας.
Η εν λόγω πρακτική (φυλλάδιο, όπου δεν αναφέρεται η Ασφαλιστική Εταιρεία, με έκπτωση επί των ασφαλίστρων) είναι σύνηθες φαινόμενο τελευταίως και συνιστά:

 Α. Παραπλανητική διαφήμιση, καθώς  προκαλεί ή ενδέχεται να προκαλέσει πλάνη στον καταναλωτή και, επηρεάζοντας την οικονομική του συμπεριφορά, να τον οδηγήσει σε εσφαλμένες αποφάσεις, είτε μέσω του τρόπου που παρουσιάζεται, είτε μέσω του περιεχομένου της, με την παροχή π.χ. διφορούμενων ή ψευδών πληροφοριών είτε, τέλος, παραλείποντας ουσιώδη στοιχεία. Οι πληροφορίες που παραποιούνται, παραλείπονται ή παρουσιάζονται με παραπλανητικό τρόπο μπορεί να αφορούν Τον προμηθευτή, Τα χαρακτηριστικά των προϊόντων και των υπηρεσιών,  Την τιμή (τρόπος καθορισμού της τιμής, το προϊόν ή υπηρεσία που αντιστοιχεί σε δεδομένη τιμή, τυχόν προϋποθέσεις κ.λπ.)

Η παραπλανητική διαφήμιση απαγορεύεται. Αυτή η απαγόρευση είναι γενική και εφαρμόζεται Ακόμη και αν η διαφήμιση δεν προκαλεί ουδεμία ζημία στον καταναλωτή: αρκεί ο δυνητικός επηρεασμός της συμπεριφοράς του. Ακόμη και αν ο προμηθευτής δεν έχει την πρόθεση να εξαπατήσει: από τη στιγμή που η διαφήμιση δημιουργεί ψευδείς εντυπώσεις στον καταναλωτή οι οποίες ενδέχεται να επηρεάσουν τη συμπεριφορά του, είναι παράνομη.

Β. Παραβιάζει το Ν.2251/1994 περί Προστασίας Καταναλωτή σύμφωνα με τον οποίον
• απαγορεύονται οι αθέμιτες εμπορικές πρακτικές που υιοθετούνται πριν, κατά τη διάρκεια και ύστερα από εμπορική συναλλαγή.
• εμπορικές πρακτικές είναι αθέμιτες, ιδίως όταν είναι παραπλανητικές ή επιθετικές,
• μια εμπορική πρακτική θεωρείται παραπλανητική όταν, στο πραγματικό της πλαίσιο, λαμβανομένων υπ΄όψιν όλων των χαρακτηριστικών της και των περιστάσεων, καθώς και των περιορισμών του συγκεκριμένου μέσου επικοινωνίας, παραλείπει ουσιώδεις πληροφορίες που χρειάζεται ο μέσος καταναλωτής, ανάλογα με το συγκεκριμένο πλαίσιο, για να λάβει τεκμηριωμένη απόφαση συναλλαγής, και ως εκ τούτου τον οδηγεί ή ενδέχεται να τον οδηγήσει να λάβει απόφαση συναλλαγής την οποία διαφορετικά δεν θα ελάμβανε. Στην περίπτωση της πρόσκλησης για αγορά, θεωρούνται ουσιώδεις οι ακόλουθες πληροφορίες, α) τα κύρια χαρακτηριστικά του προϊόντος, στο βαθμό που ενδείκνυνται σε σχέση με το μέσο και το προϊόν, β) η διεύθυνση και η ταυτότητα του προμηθευτή, όπως η εμπορική επωνυμία του και όπου ενδείκνυται, η διεύθυνση και η ταυτότητα του προμηθευτή για λογαριασμό του οποίου ενεργεί αντιπρόσωπός του

Γ. το ΠΔ 298/1986, σύμφωνα με το οποίο οι Ασφαλιστικοί Διαμεσολαβητές  οφείλουν μεταξύ των άλλων να επεξηγούν τους όρους του προτεινόμενου συμβολαίου, με σκοπό τη σαφή πληροφόρηση του ασφαλισμένου για τις υποχρεώσεις και τα δικαιώματά του, και να μη μετέρχονται μεθόδους αθέμιτου ανταγωνισμού, αθέμιτων ή παραπλανητικών πράξεων και πρακτικών.
Κατόπιν των ανωτέρω σας παρακαλούμε να προβείτε άμεσα σε όλες τις δέουσες ενέργειες καθώς και στην λήψη και επιβολή κυρώσεων, προκειμένου να πάψουν αυτές οι αθέμιτες πρακτικές που αντίκεινται στον νόμο και αποσκοπούν στην παρεμπόδιση της λειτουργίας του υγιούς ανταγωνισμού.