Η Αtradius παρέχει την υπηρεσία είσπραξης απαιτήσεων και σε μη πελάτες της

Η προστασία της ρευστότητος που παρέχει η ασφάλιση πιστώσεων κάνει τον κλάδο ακόμη πιο σημαντικό στην ελληνική αγορά, η οποία εν μέσω δύσκολης οικονομικής συγκυρίας δεν έχει ακόμη αξιοποιήσει όπως άλλες χώρες το «εργαλείο» αυτό.
Αυτό εκτιμά ο κ. Μάκης Τζέης, γενικός διευθυντής της κορυφαίας πολυεθνικής εταιρείας ασφάλισης πιστώσεων Atradius, ο οποίος μιλώντας στο iw διευκρινίζει
ότι η εταιρεία προσφέρει τις υπηρεσίες της στην είσπραξη και διεκδίκηση οικονομικών απαιτήσεων και σε μη πελάτες της ασφαλισμένους.

Παράλληλα, επισημαίνει για την Atradius τα εξής:
– Η εταιρεία δημιουργεί νέα ευέλικτα προϊόντα που προστατεύουν τις επιχειρήσεις από τις αφερέγγυες συναλλαγές,

– Η είσπραξη των επισφαλών απαιτήσεων είναι ένα από τα πλεονεκτήματα της Atradius στην ελληνική αγορά,

– Η ασφάλιση πιστώσεων προσφέρει «ανάπτυξη εκ του ασφαλούς» σε όσους την επιλέξουν, καθώς και εύκολη και φθηνότερη πρόσβαση στον τραπεζικό δανεισμό,

– Το κάθε συμβόλαιο προσαρμόζεται στις απαιτήσεις και το προφίλ των πελατών,

– Σε 5-6 μήνες ο πελάτης της εταιρείας έχει λάβει αποζημίωση για την επισφάλειά του,

– Σε τρία χρόνια η Atradius έχει δώσει 27 εκατομμύρια αποζημιώσεις και έχει ακόμα να δώσει επιπλέον 15 εκατ. ευρώ μέσα στο επόμενο διάστημα.

iw:? Στην ελληνική αγορά οι επιχειρήσεις γνωρίζουν για την ασφάλιση πιστώσεων; Και τελικά την έχουν αξιοποιήσει προς όφελός τους;

Μ.Τ.: Είναι ο τέταρτος συνεχόμενος χρόνος ύφεσης για τη χώρα μας, η οικονομία μας συρρικνώνεται, η αγοραστική δύναμη μειώνεται, οι τραπεζικές χρηματοδοτήσεις παρέχονται πλέον με μεγάλη φειδώ,
άρα η ρευστότητα στην αγορά βαίνει μειούμενη. Αυτό έχει άμεσο αντίκτυπο στην πιστοληπτική συμπεριφορά των επιχειρήσεων, οι οποίες αναγκάζονται τις περισσότερες φορές εκ των πραγμάτων να
καθυστερούν τις πληρωμές τους.

Ως αποτέλεσμα λοιπόν αυτής της παρατεταμένης οικονομικής δυσχέρειας, η ασφάλιση πιστώσεων ακριβώς επειδή προστατεύει τη ρευστότητα, το πολυτιμότερο όργανο κάθε οικονομικού Οργανισμού,
χρησιμοποιείται πλέον πολύ περισσότερο στην αγορά. Παρόλα αυτά, θεωρώ ότι η διείσδυση της ασφάλισης πιστώσεων στην αγορά παραμένει συγκριτικά μικρή και ότι ακόμη και σήμερα πολλές επιχειρήσεις αγνοούν τα benefits αυτού του χρηματοπιστωτικού εργαλείου.

Είναι χρέος όλων να στρέψουμε το βλέμμα της επιχειρηματικής κοινότητας προς αυτή την κατεύθυνση.

iw:? Για ποιο λόγο η Ελλάδα υστερεί σε σχέση με τις άλλες χώρες στην ασφάλιση πιστώσεων;

Μ.Τ.: Η ασφάλιση πιστώσεων στην Ελλάδα υστερεί σε σχέση με άλλες χώρες της Ευρώπης για δύο κυρίως λόγους: Αρχικά διότι η ασφάλιση αυτή είναι σχετικά καινούργια στην ασφαλιστική αγορά.
Είναι χαρακτηριστικό ότι οι πρώτες οργανωμένες προσπάθειες για την ασφάλιση πιστώσεων στην Ελλάδα έγιναν γύρω στο 1997, ενώ οι αντίστοιχες στην Ευρώπη ξεκίνησαν το 1925.

Επίσης, η μέχρι τώρα νοοτροπία της αγοράς δεν ευνοούσε την ανάπτυξη της ασφάλισης πιστώσεων. Θυμάμαι, όταν ξεκινούσα το 1998, ότι ήταν δύσκολο να πείσουμε τον Έλληνα επιχειρηματία να ασφαλίσει τις πιστώσεις του. Ήταν οι εποχές της ευμάρειας…

Ο επιχειρηματίας γνώριζε (ή τουλάχιστον έτσι πίστευε) και εμπιστευόταν τους πελάτες του, οι δείκτες αφερεγγυότητας ήταν μικροί, το πιστωτικό ρίσκο μικρότερο, τα περιθώρια κέρδους μεγαλύτερα και άρα
οι όποιες επισφάλειες λιγότερο καταστροφικές. Άρα ήταν δύσκολο να εξηγήσουμε αυτό που σήμερα είναι πλέον αυτονόητο σε όλους: Όλοι οι πελάτες έχουν έστω και ένα βαθμό επικινδυνότητας και καμία
πώληση δεν είναι εξασφαλισμένη παρά μόνο όταν πληρωθεί σε ρευστό!

Επιπροσθέτως πρέπει να ασφαλίζουμε όλους μας τους πελάτες και όχι μόνο τους μικρούς. Εάν καταστεί αφερέγγυος μικρός μας πελάτης, αυτό θα μας ματώσει, αν όμως συμβεί το ίδιο με τον μεγαλύτερο,
ίσως και να έχει μη αναστρέψιμες συνέπειες για την πορεία της επιχείρησής μας.

iw:? Ποιο πρόβλημα της ελληνικής αγοράς θεωρείτε χαρακτηριστικό και τι μήνυμα στέλνετε στους Έλληνες επιχειρηματίες;

Μ.Τ.: Οι αλλαγές στην ελληνική οικονομία είναι συνεχείς και οι επιπτώσεις στην κοινωνία και στην αγοραστική δύναμη της χώρας υπολογίσιμες. Η περίοδος προσαρμογής θα είναι παρατεταμένη και σίγουρα όχι εύκολη. Πρέπει να αλλάξουμε νοοτροπίες δεκαετιών μέσα σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα.

Πίσω όμως από κάθε κρίση κρύβεται πάντα και μια ευκαιρία, την οποία πρέπει να διακρίνουμε. Οφείλουμε να αυτοσχεδιάσουμε, να προχωρήσουμε μπροστά και να προσαρμοστούμε το γρηγορότερο στις νέες προκλήσεις, να γίνουμε καλύτεροι και να διορθώσουμε τα κακώς κείμενα τόσο στις επιχειρήσεις μας όσο και στη νοοτροπία μας.

Πρέπει να γίνουμε συντηρητικότεροι, αλλά και διορατικότεροι συνάμα. Να οραματιστούμε νέες αγορές, νέους πελάτες, νέους τρόπους προσέγγισής τους, αποτελεσματικότερους τρόπους διαχείρισης, να χρησιμοποιήσουμε νέα χρηματοπιστωτικά εργαλεία.

Αν θέλουμε να γίνουν όλα όπως πριν, πρέπει να είμαστε έτοιμοι να τα αλλάξουμε και όλα!

iw:? Πείτε μας για την Atradius και για τους στόχους της στην ελληνική αγορά. Ποια είναι η στρατηγική σας;

Μ.Τ.: Το ελληνικό υποκατάστημα της Atradius ιδρύθηκε τον Ιανουάριο του 1998 και παρέχει υπηρεσίες ασφάλισης εμπορικών πιστώσεων και είσπραξης επισφαλών απαιτήσεων.

Στα χρόνια της παρουσίας μας στην Ελλάδα, η Atradius έχει διαγράψει μια σταθερή και ανοδική πορεία, επιτυγχάνοντας να συμπεριλαμβάνεται στις σταθερές επιλογές των Ελλήνων επιχειρηματιών και των ασφαλιστικών διαμεσολαβητών. Η αναπτυξιακή μας πολιτική χαρακτηρίζεται από την επιλεκτική πρόσκτηση νέων πελατών και όχι από την αλόγιστη αύξηση του πελατολογίου μας. Δεν θέλουμε
πολλούς αλλά καλούς και προσεκτικούς πελάτες.

Αυτό μας εξασφάλισε – εκτός από την αύξηση του κύκλου εργασιών – την ελαχιστοποίηση του ηθικού κινδύνου και την καλή διατηρησιμότητα του πελατολογίου μας, ακόμη και κατά τη διάρκεια των τελευταίων ετών (2009 και εξής), όπου η ελληνική οικονομία δοκιμάζεται σκληρά.

Την περίοδο αυτή, ιδιαίτερα, με χαρακτηριστικότερο το τρέχον έτος, η Atradius με επαγγελματισμό και συνέπεια, παρά το διεθνές αρνητικό κλίμα για τη χώρα μας, στήριξε τους ασφαλισμένους της και κατά προέκταση τις επί πιστώσει εμπορικές τους συναλλαγές.

Έχοντας εμπιστοσύνη στις ελληνικές επιχειρήσεις, σταθερή μας προσήλωση αποτελεί η περαιτέρω παροχή ασφαλιστικών υπηρεσιών υψηλού επιπέδου προς τους ασφαλισμένους και συνεργάτες μας, καθώς και πρωτοποριακών ασφαλιστικών προϊόντων, ούτως ώστε να διαμορφώσουμε ένα πλαίσιο προστασίας, έναντι του αυξημένου κίνδυνου της αφερεγγυότητας που ενέχει το σύγχρονο εμπόριο, και
ταυτόχρονα να προστατεύσουμε το cashflow των ελληνικών επιχειρήσεων, επιτρέποντας έτσι την ανάπτυξη των εργασιών τους.

Η στρατηγική μας αυτή, της προσεκτικής και επιλεκτικής ανάπτυξης, δίνει καρπούς, αφού το υποκατάστημά μας διαγράφει μια εξίσου κερδοφόρα πορεία με το 2011.

Αυτό σημαίνει ότι καταφέρνουμε και κάνουμε επιτυχημένη επιλογή κινδύνου και μπορούμε έτσι να προσφέρουμε τις υπηρεσίες μας στους ασφαλισμένους μας.

iw:? Δίνετε περισσότερο βάρος στην ασφάλιση των εξαγωγικών πιστώσεων ή των εγχώριων συναλλαγών; Σήμερα ποια ποσοστά των εργασιών σας αντιστοιχούν σε καθεμιά από τις παραπάνω περιπτώσεις;

Μ.Τ.: Η Atradius παρακολουθεί πολύ προσεκτικά τα δρώμενα στην ελληνική οικονομία και έχει την ευελιξία να αναπροσαρμόζει τη θέση της έτσι ώστε να μπορεί να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις των πελατών της, των οποίων τα συμφέροντα προασπίζεται ανάλογα με τις εκάστοτε συνθήκες.

Οι οικονομικές εξελίξεις στην Ελλάδα είναι ραγδαίες, κάτι που καθιστά την αξιολόγηση του εμπορικού ρίσκου ένα αναμφίβολα δύσκολο εγχείρημα. Όλα είναι θέμα ισορροπίας σχετικά με το πόσο ρίσκο θα αναλάβει ο ασφαλιστής πιστώσεων.

Η αλήθεια είναι ότι τα τελευταία χρόνια δίνουμε έμφαση στις εξαγωγικές πιστώσεις, ακριβώς για να βελτιώσουμε τη διάρθρωση του εμπορικού ρίσκου που αναλαμβάνουμε.

Η τοποθέτηση του χαρτοφυλακίου μας σε εξαγωγικό ρίσκο είναι γύρω στα 30%. Όμως το κύριο αντικείμενό μας παραμένει η εγχώρια αγορά.

Δεν λειτουργούμε δογματικά. Υπάρχουν πολλές καλές επιχειρήσεις στην Ελλάδα για να ασφαλίσουμε και ισοδύναμα πολλές αδύναμες στο εξωτερικό για να αποφύγουμε.

Χρέος μας είναι να αξιολογούμε το εμπορικό ρίσκο, άρα και την κάθε επιχείρηση ξεχωριστά, ανεξάρτητα από τη χώρα ή τον εμπορικό κλάδο στον οποίο δραστηριοποιείται.

iw:? Η δραστηριότητά σας στην είσπραξη επισφαλών απαιτήσεων ποια είναι; Με ποιες προϋποθέσεις χορηγείτε αυτή την παροχή;

Μ.Τ.: Η είσπραξη των επισφαλών απαιτήσεων για λογαριασμό του ασφαλισμένου μας είναι ένα από τα ευεργετικότερα benefits που παρέχουμε.

Ο ασφαλιστής πιστώσεων εξασφαλίζει στον πελάτη του ότι θα τον αποζημιώσει για την επισφάλεια που εκείνος έχει υποστεί το πολύ σε 5 με 6 μήνες από την αρχική ημερομηνία πληρωμής της απαίτησης.
Ο ασφαλισμένος μας δεν εμπλέκεται καθόλου στη διαδικασία αυτή. Μας αναθέτει απλά την υπόθεση του αγοραστή του, ο οποίος δεν τον πληρώνει και διεκδικούμε εμείς για λογαριασμό του πελάτη μας την εν λόγω απαίτηση. Η υπόθεση προωθείται στη νομική μας υπηρεσία, η οποία, στην αρχή εξώδικα αλλά εάν χρειαστεί και ένδικα, διεκδικεί την απαίτηση.

Επαναλαμβάνω όμως ότι ανεξάρτητα από το αποτέλεσμα ή τη διάρκεια της διαδικασίας αυτής ο ασφαλισμένος μας θα πάρει την αποζημίωσή του σε 5 με 6 μήνες από την αρχική ημερομηνία πληρωμής της απαίτησης, χωρίς να πρέπει εκείνος να εμπλακεί στη διαδικασία είσπραξης της απαίτησης. Αυτό αφορά εξολοκλήρου την Atradius.

Να σημειωθεί ότι αυτές οι υπηρεσίες είσπραξης και διεκδίκησης απαιτήσεων μπορούν να παρασχεθούν όχι απαραίτητα μόνο σε ασφαλισμένους μας.

Μπορεί για παράδειγμα μια επιχείρηση να μη χρειάζεται να ασφαλίσει τις πιστώσεις της, αλλά να χρειάζεται να διεκδικήσει μια απαίτηση σε κάποια χώρα όπου εξάγει ή και στην Ελλάδα. Οι υπηρεσίες μας για τη διεκδίκηση της απαίτησης είναι διαθέσιμες.

iw:? Ακολουθείτε το ίδιο μοντέλο ασφάλισης σε όλες τις χώρες όπου βρίσκεται η Atradius ή υπάρχουν παραλλαγές;

Μ.Τ.: Το μοντέλο ασφάλισης των πιστώσεων είναι κατά κανόνα το ίδιο σε κάθε χώρα όπου  δραστηριοποιείται η Atradius. Αυτό εξάλλου είναι και επιτυχία για κάθε επιχείρηση που συνεργάζεται με τον πολυεθνικό μας όμιλο. Ο Έλληνας ασφαλισμένος έχει το ίδιο συμβόλαιο και παροχές με εκείνο που έχει, για παράδειγμα, ο Γερμανός ή ο Ολλανδός ασφαλισμένος.

Όμως, παρά τον πολυεθνικό μας χαρακτήρα, στην Atradius δίνουμε ιδιαίτερη έμφαση στις κατά τόπους ιδιαιτερότητες της οικονομίας και της αγοράς. Τα συμβόλαιά μας είναι προσαρμοσμένα τόσο στις ανάγκες του πελάτη μας όσο και των κατά τόπους πρακτικών. Χρόνοι πίστωσης, μικρομεσαίες επιχειρήσεις, διαφορετικοί κλάδοι, επικαιροποιημένα (ή μη) οικονομικά στοιχεία, μεταχρονολογημένα αξιόγραφα κ.λπ. είναι μόνο μερικά από τα τοπικά χαρακτηριστικά της οικονομία μας με βάση τα όποια διαμορφώνουμε τα tailor made συμβόλαια που παρέχουμε στους πελάτες μας.

iw:? Είναι εργαλείο χρηματοδότησης η ασφάλιση πιστώσεων;

Μ.Τ.: Ο ασφαλιστής πιστώσεων διαφυλάττει ακριβώς αυτή τη ρευστότητα των εταιρειών. Θεμελιώδης παροχή του ασφαλιστή πιστώσεων είναι ότι αποζημιώνει τις επισφάλειες που θα υποστεί ο πελάτης του το πολύ σε 5 με 6 μήνες από την αρχική ημερομηνία πληρωμής. Έτσι ο πελάτης γνωρίζει εκ των προτέρων πότε θα πάρει τα χρήματα που του λείπουν και άρα μπορεί να προγραμματίσει με επιτυχία τις ταμειακές του ροές. Επομένως, η ρευστότητα του πελάτη μας εξασφαλίζεται.

Μόνο από το 2009 μέχρι και σήμερα, το ελληνικό υποκατάστημα της Atradius έχει αποζημιώσει στους ασφαλισμένους της με πάνω από 27 εκατ. ευρώ, ενώ έχει αποθεματοποιημένες ζημίες προς εκταμίευση στις επόμενες εβδομάδες ή/και μήνες άλλα 15 εκατ. ευρώ.

Με τον τρόπο αυτό, παρέχουμε στον Έλληνα επιχειρηματία την πολύτιμη ρευστότητα που τόσο έχει ανάγκη για να συνεχίσει να λειτουργεί. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι οι εταιρείες δεν κλείνουν επειδή
έχουν μικρό τζίρο ούτε επειδή έχουν μεγάλο δανεισμό ούτε επειδή έχουν μικρά κέρδη. Οι επιχειρήσεις κλείνουν επειδή ξεμένουν από ρευστότητα.

Εξίσου σημαντική παροχή της ασφάλισης αυτής είναι ότι το ασφαλιστήριο συμβόλαιο πιστώσεων μπορεί επίσης να εκχωρηθεί στις τράπεζες ή/και στους οίκους factoring του ασφαλισμένου μας, πετυχαίνοντας έτσι ευκολότερη και φθηνότερη χρηματοδότηση του κεφαλαίου κίνησής του.

iw:? Έχει αξιοποιηθεί έτσι από τις επιχειρήσεις;

Μ.Τ.: Λόγω της παρατεταμένης οικονομικής δυσπραγίας, η ρευστότητα για τις επιχειρήσεις είναι αναγκαία όσο ποτέ. Η ασφάλιση των πιστώσεων, ούσα ένα από τα χρηματοπιστωτικά εργαλεία που προστατεύουν και παράγουν τη ρευστότητα των επιχειρήσεων, χρησιμοποιείται ολοένα και περισσότερο.

Χαρακτηριστικό είναι ότι περίπου το 20% των πελατών του χαρτοφυλακίου μας ασφαλίζονται πρωτίστως όχι για να προστατευθούν από μια ενδεχόμενη επισφάλεια, αλλά για να εκχωρήσουν τα εγκεκριμένα από εμάς όρια στα πιστωτικά ιδρύματα, προκειμένου να εξασφαλίσουν ευκολότερη και φθηνότερη χρηματοδότηση.

iw:? Ασφαλίζετε άκριτα οποιαδήποτε πίστωση;

Μ.Τ.: Πρωταρχικό μέλημα του ασφαλιστή πιστώσεων είναι να αποτρέπει την επισφάλεια και όχι να την αποζημιώνει. Σκοπός μας είναι η πρόληψη και όχι η καταστολή.

Για το λόγο αυτό, οι οικονομικοί μας αναλυτές παρακολουθούν την πιστοληπτική ικανότητα των επιχειρήσεων που ασφαλίζουμε και μελετούν εις βάθος τις κατά τόπους αγορές. Εάν λοιπόν διαγνώσουμε ότι η πιστοληπτική κατάσταση ενός αγοραστή επιδεινώνεται, τότε θα ενημερώσουμε τον ασφαλισμένο μας, έτσι ώστε είτε να μην του πουλήσει είτε να περιορίσει είτε ακόμη και να σταματήσει τις μελλοντικές παραδόσεις/πωλήσεις, αποτρέποντάς τον έτσι από μια πιθανή επισφάλεια.

Το να ασφαλίσεις μια κακή επιχείρηση είναι το ίδιο λάθος με το να μην ασφαλίσεις μια καλή. Έτσι λοιπόν όχι μόνο είναι ανεπίτρεπτο και επικίνδυνο, αλλά και αντιεπαγγελματικό συνάμα, να ασφαλίζουμε άκριτα τον οποιονδήποτε πελάτη. Όσοι ασφαλιστές πιστώσεων το επιχείρησαν έχουν τεθεί εκτός αγοράς.

iw:? Γιατί να επιλέξει κάποιος Έλληνας επιχειρηματίας την εταιρεία σας για να ασφαλίσει τις πιστώσεις του;

Μ.Τ.: Είμαστε ο μοναδικός ασφαλιστής πιστώσεων στην Ελλάδα που λειτουργούμε ως υποκατάστημα αλλοδαπής. Έτσι οι Έλληνες ασφαλισμένοι μας είναι σαν να συμβάλλονται κατευθείαν με την έδρα μας, εξασφαλίζοντας τη σιγουριά του ομίλου της Atradius, η πιστοληπτική ικανότητα του οποίου έχει αξιολογηθεί με Α3 από τον οίκο αξιολόγησης Moody’s.

Επίσης είμαστε ο μοναδικός ασφαλιστής πιστώσεων ο οποίος σημειώνει από την έναρξη της λειτουργίας του συνεχόμενη αύξηση κύκλου εργασιών και τα περισσότερα κερδοφόρα αποτελέσματα. Το προσωπικό μας είναι αυστηρά επιλεγμένο και εκπαιδεύεται συνεχώς με σκοπό τη βελτιστοποίηση των παρεχόμενων στους πελάτες μας υπηρεσιών. Είμαστε κοντά στους πελάτες μας, με τους οποίους αναπτύσσουμε στενές
σχέσεις συνεργασίας. Είναι χαρακτηριστικό το ότι ο μέσος όρος διατηρησιμότητας του πελατολογίου μας ξεπερνάει το 90%.

Παρέχουμε απλές και κατανοητές ασφαλιστικές υπηρεσίες, ενώ για καθένα ασφαλισμένο μας υπάρχει ένας αφοσιωμένος account manager που τον καθοδηγεί σε όλα τα θέματα καθόλη τη διάρκεια της συνεργασίας.

Τέλος, παρέχουμε στους πελάτες μας μια ολοκληρωμένη και «user friendly» πλατφόρμα στο internet, μέσω της οποίας διαχειρίζονται το συμβόλαιό τους: Αιτήσεις και παρακολούθηση των πιστωτικών τους ορίων, δηλώσεις και διαχείριση των ζημιών τους, ενημέρωση της διεκδίκησης των επισφαλών τους απαιτήσεων από την Atradius Collections κ.λπ.

iw:? Ποια είναι η θέση της Atradius στην παγκόσμια αγορά ;

Μ.Τ.: Η Atradius κατέχει ηγετική θέση στη διεθνή σκηνή της ασφάλισης πιστώσεων και παρέχει υπηρεσίες ασφάλισης εμπορικών πιστώσεων και είσπραξης επισφαλών απαιτήσεων παγκοσμίως. Έχει παρουσία σε 45 χώρες μέσω 160 υποκαταστημάτων και κατέχει το 31% του παγκόσμιου μεριδίου αγοράς της ασφάλισης πιστώσεων. Ο όμιλος Atradius έχει πρόσβαση στα οικονομικά στοιχεία 100 εκατομμυρίων επιχειρήσεων σε όλο τον κόσμο και λαμβάνει καθημερινά 20.000 αποφάσεις πιστωτικών ορίων.
Η Atradius έχει μακρόχρονη εμπειρία στον κλάδο διαχείρισης πιστώσεων. Τα περισσότερα από 85 χρόνια γνώσης και εμπειρίας μας εγγυώνται την τεχνογνωσία και τον επαγγελματισμό μας.

iw:? Με την οικονομική κρίση που διέρχεται η χώρα, παρατηρείτε αλλαγές στην επιχειρηματική συμπεριφορά των ασφαλισμένων επιχειρήσεων;

Μ.Τ.: Όπως είπα και πριν, είναι ο τέταρτος συνεχόμενος χρόνος ύφεσης για τη χώρα μας, ενώ δεν μπορούν – ακόμη τουλάχιστον – να γίνουν ασφαλείς προβλέψεις για το επόμενο έτος. Το γεγονός αυτό, εκτός από τις προφανείς αρνητικές συνέπειες, έχει επιφέρει και μερικές θετικές αλλαγές ειδικά στη
νοοτροπία των επιχειρήσεων.

Οι προμηθευτές έχουν γίνει πιο προσεκτικοί πριν συνάψουν νέες συνεργασίες, παρακολουθούν τους πελάτες τους, είναι αυστηρότεροι στα θέματα της πληρωμής, έχουν ενισχύσει τα τμήματα του πιστωτικού ελέγχου των εταιρειών τους, επενδύουν περισσότερο στην εξασφάλιση της ρευστότητάς τους και στην αποτροπή επισφαλειών, ενώ παράλληλα είναι πιο δεκτικοί στο να χρησιμοποιήσουν νέα χρηματοπιστωτικά εργαλεία, ένα από τα οποία είναι και η ασφάλιση των πιστώσεων.

iw:? Ποια είναι τα βασικά οφέλη που έχει η ασφαλισμένη επιχείρηση;

Μ.Τ.: Πρωταρχικό όφελος της επιχείρησης που ασφαλίζει τις πιστώσεις της είναι η παροχή ενός επαγγελματικού και αντικειμενικού credit management από τους οικονομικούς αναλυτές του ασφαλιστή πιστώσεων.

Ο ασφαλιστής, ασφαλίζοντας τον ίδιο αγοραστή δια μέσου διαφορετικών προμηθευτών, διαμορφώνει καλύτερη άποψη για την πιστοληπτική του συμπεριφορά. Μπορεί ένας πελάτης να πληρώνει εμάς εγκαίρως, ενώ έναν άλλο προμηθευτή να τον καθυστερεί, είτε επειδή έχει προβλήματα ρευστότητας είτε επειδή απλά είναι μικρότερος και δεν τον έχει ανάγκη. Την επιλεκτική αυτή πιστοληπτική συμπεριφορά την ανιχνεύει ο ασφαλιστής και ενημερώνει εγκαίρως τους προμηθευτές, με σκοπό την αποτροπή επισφαλειών.

Ένα άλλο σημαντικό όφελος είναι, όπως προανέφερα, η εξασφάλιση της ρευστότητας της εταιρείας. Ο ασφαλισμένος σε περίπτωση επισφάλειας θα λάβει την αποζημίωσή του σε συγκεκριμένο χρονικό διάστημα και θα μπορέσει έτσι να συνεχίσει να λειτουργεί.

Η εκχώρηση επίσης των πιστωτικών ορίων – δια μέσου των οποίων ασφαλίζεται ο ασφαλισμένος – στις τράπεζες ή και στους οίκους factoring τού εξασφαλίζει φτηνότερο και ευκολότερο κεφάλαιο κίνησης.
Σημαντικό επίσης είναι το ότι ο ασφαλισμένος μας μπορεί να αναπτυχθεί σε νέες αγορές, κλάδους και χώρες λαμβάνοντας πολύτιμες πληροφορίες και ασφαλιστική κάλυψη για πιθανές νέες συνεργασίες δίχως να ανησυχεί για το εάν και πώς θα πάρει πίσω τα χρήματά του σε περίπτωση μη πληρωμής της απαίτησης.

Έτσι μπορεί να πετύχει την πολυπόθητη «ανάπτυξη εκ τους ασφαλούς».

iw:? Η οικονομική κρίση άλλαξε την πολιτική σας στην παγκόσμια αγορά, και ειδικά στην  ελληνική, και σε τι;

Μ.Τ.: Η οικονομική κρίση που χτύπησε την παγκόσμια οικονομία ήταν πρωτοφανής. Τα τελευταία χρόνια χάθηκαν δισεκατομμύρια ευρώ σε επισφάλειες, κατέρρευσαν επιχειρήσεις, τράπεζες ακόμη και οικονομίες κρατών.

Η Atradius ανταποκρίθηκε στις υποχρεώσεις της και υποστήριξε τους ασφαλισμένους της αποζημιώνοντας τα χρήματα που εκείνοι έχασαν. Η πολιτική μας δεν άλλαξε, γίναμε όμως ακόμη πιο προσεκτικοί, ώστε να μπορούμε να συνεχίσουμε να στηρίζουμε τους ασφαλισμένους που μας εμπιστεύονται. Η κρίση μάς δίδαξε ότι πρέπει να επενδύσουμε περαιτέρω σε μηχανισμούς και διαδικασίες αποτροπής του κινδύνου για να προβλέψουμε και, ει δυνατόν, να αποφύγουμε μελλοντικές επισφάλειες αυτής της κλίμακας. Ως αποτέλεσμα, ενισχύσαμε τους μηχανισμούς ελέγχου των πελατών που ασφαλίζουμε, η παρακολούθηση των οποίων γίνεται ακόμη συχνότερα και με αυστηρότερα κριτήρια.
Παρόλο που διαφαίνονται ενδείξεις μιας εύθραυστης ανάκαμψης στην παγκόσμια οικονομία, η κατάσταση στην Ελλάδα παραμένει κρίσιμη. Η οικονομία μας διανύει την τέταρτη χρονιά ύφεσης και οι προβλέψεις για τα επόμενα χρόνια δεν είναι καθησυχαστικές.

Το εμπορικό ρίσκο είναι ιδιαίτερα αυξημένο, οι δείκτες επισφαλείας παραμένουν υψηλοί, γι’ αυτό και περιορίσαμε την ασφαλιστική μας κάλυψη, προκειμένου να προφυλάξουμε τόσο τους ασφαλισμένους μας όσο και εμάς τους ίδιους.

Στην Atradius όμως έχουμε δίκαιους τρόπους χρέωσης έτσι ώστε το κόστος της ασφάλισης να είναι αναλογικό της ασφαλιστικής κάλυψης. Επομένως, εάν σε έναν ασφαλισμένο προσφέρουμε περιορισμένα πιστωτικά όρια, ανάλογα περιορισμένο θα είναι και το κόστος της ασφάλισης.

Όμως συνεχίζουμε τη δραστηριότητά μας κανονικά. Απτή απόδειξη ότι η Atradius συνεχίζει να στηρίζει την ελληνική οικονομία είναι ότι το ελληνικό μας υποκατάστημα συνεχίζει να «γράφει» νέες δουλειές, βοηθώντας έτσι τους Έλληνες επιχειρηματίες στη δύσκολη αυτή συγκυρία.

Η πολιτική μας είναι απλή αλλά αποτελεσματική: Αυστηρή επιλογή νέων πελατών, επιλεκτικά κριτήρια σε όλες μας τις συνεργασίες, επαγγελματική συμπεριφορά σε όλο το χαρτοφυλάκιό μας, αποζημιώσεις χωρίς καμία καθυστέρηση, εις βάθος γνώση του ασφαλιστικού μας αντικειμένου, consulting υψηλού επιπέδου.
Είμαστε πεπεισμένοι ότι η ποιότητα στις παρεχόμενες υπηρεσίες είναι το βασικότερο που πρέπει να επιδείξουμε και αυτό που χρειάζεται η αγορά μας.

iw:? Πείτε μας, πώς μπορεί να αναπτυχθεί ο κλάδος σας;

Μ.Τ.: Η ασφάλιση πιστώσεων είναι ένα σύγχρονο χρηματοπιστωτικό εργαλείο, το οποίο μας προστατεύει από απρόβλεπτες επισφάλειες, μας εξασφαλίζει φθηνότερο και ευκολότερο κεφάλαιο κίνησης και παρέχει ένα αντικειμενικό credit management για τους πελάτες μας.

Όμως, όπως κάθε εργαλείο, έτσι και η ασφάλιση πιστώσεων μπορεί να μας προσφέρει συγκεκριμένα αποτελέσματα.

Δεν μπορεί για παράδειγμα ο ασφαλιστής πιστώσεων να μας προσφέρει ασφαλιστική κάλυψη για μια σίγουρη επισφάλεια. Ασφαλίζουμε τον πιθανό και όχι τον βέβαιο κίνδυνο. Αυτό είναι αξίωμα στην ασφαλιστική πρακτική.

Δεν είναι επιτυχία ο ασφαλιστής πιστώσεων να αναλαμβάνει δυσανάλογο εμπορικό ρίσκο και στη συνέχεια να καταστρέφεται από αυτό. Αυτό είναι καταστροφικό για την οικονομία μας, η οποία σε αυτήν τη συγκυρία χρειάζεται κάθε διαθέσιμο εργαλείο προστασίας και εξασφάλισης της ρευστότητας.

Πρέπει λοιπόν να γίνεται καλή χρήση τέτοιων χρηματοπιστωτικών εργαλείων και όχι κατάχρηση!
Είναι λοιπόν καθήκον των ασφαλιστών πιστώσεων, των ασφαλιστικών διαμεσολαβητών, του Τύπου και των επαγγελματικών οργανώσεων και συνδέσμων εν γένει, να ενημερώνουν συνεχώς την αγορά για τη λειτουργία και τα benefits της ασφάλισης πιστώσεων, καθώς και για την αναγκαιότητα να προστατεύσουμε τη ρευστότητα των επιχειρήσεών μας.