ΕΑΕΕ: Διαδραστική συζήτηση για τον κλάδο σκαφών

Στελέχη της ασφαλιστικής αγοράς και ομιλητές από το χώρο των πραγματογνωμόνων, των τεχνικών συμβούλων, της δικηγορίας και του λιμενικού σώματος συμμετείχαν χθες στη δεύτερη διαδραστική συζήτηση για τον κλάδο ασφάλισης σκαφών, που πραγματοποιήθηκε στο ξενοδοχείο Royal Olympic, από την Υποεπιτροπή Σκαφών (Hull) της Επιτροπής Μεταφορών & Σκαφών της ΕΑΕΕ.

Οι πανελίστες κ.κ. Α. Κουτσούκος, Δικηγόρος από τα «Συνεργαζόμενα Δικηγορικά Γραφεία Πειραιά», Γ. Ματθαιόπουλος, Πραγματογνώμονας Σκαφών, Μ. Κηπόσογλου, Υποπλοίαρχος Λιμενικού Σώματος στο Τμήμα Θαλάσσιων Μέσων, Γ. Σπαντιδάκης, Πρόεδρος της Υποεπιτροπής Hull, Liability & Πληρωμάτων και Π. Κούνουπας, Τεχνικός Σύμβουλος της Επιτροπής Μεταφορών & Σκαφών, συζήτησαν με τους παρευρισκομένους θέματα που απασχολούν τον κλάδο και σχετίζονται με την ακινησία των σκαφών, την ασφάλιση ατυχήματος του πληρώματος, την ασφαλιζόμενη αξία, τις παραμέτρους ασφάλισης των μηχανών των σκαφών με βάση την παλαιότητα και τον τύπο τους, την κλοπή σκαφών κ.α.

Το λιμενικό σώμα σχετικά με την ακινησία των σκαφών έχει εκδώσει εγκύκλιο η οποία ορίζει ότι ο ιδιοκτήτης μπορεί να θέσει σε ακινησία το σκάφος του εφόσον καταθέσει υπεύθυνη δήλωση στο πλησιέστερο λιμεναρχείο που ακινητεί το σκάφος και καταθέσει την άδεια εκτέλεσης πλοών. Σε περίπτωση που έχει δηλωθεί ακινησία και το σκάφος κινηθεί τότε σχηματίζεται δικογραφία και ενημερώνεται η αρμόδια εφορία για να προβεί σε τυχόν επιβαρύνσεις. Όπως μάλιστα ανέφερε η κ. Κηποσογλου σε επισταμένους ελέγχους που διενεργεί το λιμενικό διαπιστώθηκαν πολλά σκάφη που δήλωναν ακινησία αλλά οι ιδιοκτήτες τα χρησιμοποιούσαν.
Επίσης όλες οι υπεύθυνες δηλώσεις μπαίνουν στο «Βιβλίο Ακινησίας», κάθε λιμεναρχείου. Απουσιάζει ωστόσο όπως επισημάνθηκε η ύπαρξη μίας κοινής βάσης δεδομένων που θα συγκεντρώνει όλα τα σκάφη που βρίσκονται σε ακινησία. 

Για το ζήτημα των συχνών άρσεων ακινησίας το λιμενικό σώμα έχει καταθέσει τέσσερα ερωτήματα προς το υπουργείο Οικονομικών σχετικά με το αν κάποιος δύναται να δηλώνει και να άρει την ακινησία σε σύντομο χρονικό διάστημα, προκειμένου να επωφεληθεί από το νόμο 2743, αλλά το αρμόδιο υπουργείο δεν έχει ακόμα απαντήσει. 

Σύστημα ελέγχου ακολουθείται και για τις κλοπές των σκαφών, που όταν καταγγελθούν σχηματίζεται δικογραφία και μήνυση κατ’ αγνώστου και καταχωρείται το σκάφος στην κοινή βάση δεδομένων κλεμμένων σκαφών του λιμενικού σώματος. Στην περίπτωση αυτή είναι σημαντικό, όπως αναφέρθηκε, να αποστέλλεται από την ασφαλιστική εταιρεία βεβαίωση ότι έχει αποζημιωθεί ο πελάτης και το ασφαλιστήριο συμβόλαιο να συνοδεύεται από δήλωση του ιδιοκτήτη ότι σε περίπτωση κλοπής και αποζημίωσης η κυριότητα του σκάφους αν βρεθεί περνά στην κυριότητα της ασφαλιστικής εταιρείας.