Παν. Σταμίρης, προέδρος ΠΕΠ: Η ασφαλιστική αγορά θα γνωρίζει σύντομα την ικανότητα κάθε πραγματογνώμονα

Για το αντικείμενο και το ρόλο του πραγματογνώμονα μιλά σήμερα στο IW o πρόεδρος της ΠΕΠ -Πανελλήνια Ενωση Πραγματογνωμώνων, Παναγιώτης Σταμίρης, τονίζοντας πως η Ελλάδα  θα είναι η τέταρτη χώρα στην Ευρώπη που θα πιστοποιήσει  τους Πραγματογνώμονές της και ότι η Πολιτεία και η ασφαλιστική αγορά θα γνωρίζει στο προσεχές μέλλον την τεχνική κατάρτιση και την ικανότητα κάθε πραγματογνώμονα, εφόσον πιστοποιήσει τα προσόντα του, τις δεξιότητες του και τις γνώσεις του, τόσο σε τεχνικό επίπεδο όσο και σε επίπεδο διαχείρισης των υποθέσεων που αναλαμβάνει. Σε δεύτερο χρόνο στοχεύει ο Πραγματογνώμονας να  διαθέτει άδεια άσκησης επαγγέλματος. 

Αναφερόμενος στις αμοιβές των πραγματογνωμόνων παρατηρεί ότι αυτές είναι οι χαμηλότερες στην Ευρώπη και θα πρέπει να αναπροσαρμοστούν σύντομα ώστε ο πραγματογνώμονας να μπορεί να κάνει την δουλειά του.

 

 Συνέντευξη στην Ελενα Ερμείδου

 

  • Ποια είναι η δουλειά του πραγματογνώμονα και ποιος ο ρόλος της Ένωσης;

 

Η κύρια δουλειά Πραγματογνώμονα Οχημάτων είναι, εφόσον λάβει εντολή διενέργειας Πραγματογνωμοσύνης, να εξετάσει το όχημα σχολαστικά και να αποφανθεί για το είδος της επισκευής καθώς να αποτιμήσει και το κόστος της. Ειδικότερα με τις εξειδικευμένες τεχνικές γνώσεις που διαθέτει, διακρίνει και καθορίζει τις συμβατότητες ή μη των ζημιών που εξετάζει, την αιτία των ζημιών καθώς και τυχόν ασφαλιστική απατή.

Καταλαβαίνουμε όλοι ότι αυτά τα θέματα που προανέφερα είναι εξόχως σημαντικά για την εξισορρόπηση τυχών διαφορών και επίλυση προβλημάτων μεταξύ Ασφαλιστικής εταιρίας, Καταναλωτή και επισκευαστή.

Ο ρόλος του πραγματογνώμονα είναι κρίσιμος και ιδιαίτερα σημαντικός επειδή είναι ο πρώτος και ουσιαστικότερος συνεργάτης της ασφαλιστικής εταιρίας αλλά κυρίως είναι ο ανεξάρτητος και αντικειμενικός παράγοντας για την ορθή αποτίμηση του κόστους επισκευής. Η Πραγματογνωμοσύνη του συμβάλλει καθοριστικά στην τελική απόφαση ασφαλιστικής αποζημίωσης. Επιπλέον διατηρεί ανοιχτούς δίαυλους επικοινωνίας με όλους τους εμπλεκομένους.

Ο Πραγματογνώμονας παρέχει και τον ρόλο του συντονιστή της ασφαλιστικής αποζημίωσης, φυσικά στο μέτρο που του αναλογεί. Δίνει τις απαραίτητες οδηγίες με σκοπό την ενδεδειγμένη και ασφαλή επισκευή του οχήματος. Κατά συνέπεια συμβάλει ουσιαστικά στην οδική ασφάλεια. Επιπλέον έχει την ιδιότητα του επικεφαλή και συντονιστή με διάφορες ειδικότητες Πραγματογνωμόνων που απαιτούνται σε εξειδικευμένες Πραγματογνωμοσύνες πολύπλοκων θεμάτων.

Ένα σημαντικό θέμα που προκύπτει από το ότι ο Πραγματογνώμονας είναι αποκλειστικά ελεύθερος επαγγελματίας και λειτουργεί ανεξάρτητα και αμερόληπτα χωρίς παρεμβάσεις στο έργο είναι ότι διασφαλίζει την αντικειμενικότητα της Πραγματογνωμοσύνης ενώ πρέπει να καταστεί σαφές ότι εάν εκλείψει το επάγγελμα δεν θα υπάρχει η αντικειμενικότητα και η εγκυρότητα ασφαλιστικής αποζημίωσης.

Η άλλη και σημαντικότερη ιδιότητα του Πραγματογνώμονα είναι αυτή του αναλυτή τροχαίων ατυχημάτων.  Οι Πραγματογνώμονες που διαθέτουν αυτή την ιδιότητα, τις γνώσεις και την ικανότητα να αναλύουν ένα τροχαίο ατύχημα δημιουργώντας και συντάσσοντας ειδικές μελέτες, συντελούν σημαντικά και ουσιαστικά στην έκδοση αποφάσεων των αστικών και ποινικών δικαστηρίων ως ορκωτοί Πραγματογνώμονες. Σε αρκετές περιπτώσεις το δικαστήριο αδυνατεί να εκδώσει απόφαση εάν δεν έχει στο φάκελο δικογραφίας μελέτη ανάλυσης ατυχήματος από ειδικό ορκωτό Πραγματογνώμονα.

 

  • Μιλήστε μας για την Πανελλήνια Ένωση Πραγματογνωμόνων

 

Η Πανελλήνια Ένωση Πραγματογνωμόνων (Π.Ε.Π.) ιδρύθηκε το 1978, με σκοπό την συνένωση των ελευθέρων επαγγελματιών πραγματογνωμόνων οχημάτων.

Σε όλη την διαδρομή της αλλά ιδιαίτερα τα τελευταία χρόνια έχει ενεργοποιηθεί σε διάφορους τομείς για την εξέλιξη του Πραγματογνώμονα.

Οι δυο κύριοι πυλώνες που έχουμε εστιάσει ως Ένωση είναι η τεχνική κατάρτιση των πραγματογνωμόνων με εξειδικευμένα σεμινάρια σε τακτά χρονικά διαστήματα, και η πιστοποίηση τους τόσο σε Πανελλήνιο επίπεδο όσο και Πανευρωπαϊκό.

Πρόσφατα ολοκληρώσαμε το επαγγελματικό περίγραμμα του ‘‘Πραγματογνώμονα Οχημάτων’’ με σκοπό την θεσμοθέτηση του επαγγέλματος και την πιστοποίηση των Πραγματογνωμόνων.

Σημειώνω ότι με την ολοκλήρωση της επικύρωσης του επαγγελματικού μας  περιγράμματος από τον ΕΟΠΠΕΠ θα είμαστε η τέταρτη χώρα στην Ευρώπη που θα πιστοποιήσουμε τους Πραγματογνώμονες μας για τους οποίους στοχεύουμε να αποκτήσουν άδεια άσκησης επαγγέλματος.

Για την Ευρώπη θα πρέπει να αναφέρω ότι είμαστε ενεργά μέλη της διεθνούς ομοσπονδίας πραγματογνωμόνων F.I.E.A. και συμμετέχουμε στις αποφάσεις της.

Πρόσφατα στο ταξίδι που πραγματοποίησα ως εκπρόσωπος της ΠΕΠ στην Βαρκελώνη  στην Γενική συνέλευσή που είχε η F.I.E.A. συμφωνήσαμε να κινηθούμε  όλες οι χώρες προς τον πανευρωπαϊκό οργανισμό πιστοποίησης προσόντων SEPLIS για την πιστοποίηση του επαγγέλματος του πραγματογνώμονα σε πανευρωπαϊκό επίπεδο.

Αυτό σημαίνει ότι η πολιτεία και γενικότερα η ασφαλιστική αγορά στο προσεχές μέλλον θα γνωρίζει την κατάρτιση και την ικανότητα του κάθε πραγματογνώμονα και εφόσον θα διαθέτει άδεια άσκησης επαγγέλματος τότε μόνο θα μπορεί να ασκήσει το επάγγελμα.

Ένα σημαντικό γεγονός που προσπαθούσαμε χρόνια και τελικά το καταφέραμε είναι να πραγματοποιηθεί στη χώρα μας το διεθνές συνέδριο Πραγματογνωμόνων το οποίο θα γίνει τον Οκτώβριο του 2024 στην Γλυφάδα. Θα παρευρίσκονται Πραγματογνώμονες από όλα τα κράτη μέλη της F.I.E.A. Οι ομιλητές μας θα είναι έγκριτοι επιστήμονες από την Ελλάδα και το εξωτερικό παρουσιάζοντας θέματα που είναι εξόχως σημαντικά και επίκαιρα.

Κλείνοντας θα ήθελα να προσθέσω ότι με όλες αυτές τις κινήσεις που έχουμε καταφέρει μέχρι τώρα ευελπιστούμε ότι σε σύντομο χρονικό διάστημα θα είμαστε στο επίπεδο των Πραγματογνωμόνων κορυφαίων ευρωπαϊκών χωρών. Έχουν γίνει και θα γίνουν πολλά ακόμα που θα ανακοινωθούν στο μέλλον.

 

  • Σε ποιους τομείς δραστηριοποιείται η ΠΕΠ

 

Η Πανελλήνια Ένωση Πραγματογνωμόνων (Π.Ε.Π.) δραστηριοποιείται σε διάφορους τομείς για την υποστήριξη των μελών της. Κάποιες από τις κύριες δραστηριότητες περιλαμβάνουν:

 

  1. Εκπαίδευση και Σεμινάρια: Διοργανώνει εκπαιδευτικά προγράμματα και σεμινάρια για την συνεχή επαγγελματική ανάπτυξη των μελών της.
  2. Ενημέρωση: Παρέχει ενημέρωση για τις τελευταίες εξελίξεις και κανονισμούς στον τομέα των πραγματογνωμόνων.
  3. Δικτύωση: Προσφέρει ευκαιρίες δικτύωσης μεταξύ των μελών, ενισχύοντας την ανταλλαγή γνώσεων και εμπειριών.
  4. Υποστήριξη: Παρέχει συμβουλευτική και υποστήριξη στα μέλη της σε επαγγελματικά ζητήματα.
  5. Πιστοποίηση επαγγελματικών προσόντων και γνώσεων

 

  • Κάποιοι πιστεύουν ότι τα πορίσματα που βγάζετε δεν είναι αντικειμενικά, ότι λειτουργείται υπέρ των ασφαλιστικών. Μπορείτε να αποδείξετε ότι ο ρόλος σας στην εξιχνίαση της ζημιάς είναι ουδέτερος;

 

Όπως προανέφερα επειδή ο Πραγματογνώμονας οχημάτων είναι ελεύθερος επαγγελματίας και εκ της φύσεως της συνεργασίας του δεν επιδέχεται καμία πίεση από την εκάστοτε ασφαλιστική εταιρία.

 Εάν παρεκκλίνει σε οτιδήποτε άλλο πέραν του αντικειμενικού προφανώς θα υποστεί κυρώσεις. Αυτό προκύπτει από την τεχνική ανάλυση που αναφέρει στην έκθεση του η οποία στηρίζεται στους κανόνες της τέχνης και της επιστήμης του, λαμβάνοντας πληροφορίες και οδηγίες από τον εκάστοτε κατασκευαστή.

 Ο ρόλος του πραγματογνώμονα είναι ουδέτερος, έχει να εξισορροπήσει τις απαιτήσεις ή μη από τρεις εμπλεκομένους, την ασφαλιστική εταιρεία, τον ιδιοκτήτη του οχήματος και τον επισκευαστή.

 

  • Ποιο είναι το νομοθετικό πλαίσιο που διέπει το επάγγελμα σας και την σχέση σας (αν υπάρχει) με τις ασφαλιστικές;

 

Ο Solvency II ή Φερεγγυότητα ΙΙ ν. 4364/2016 (ΦΕΚ τ.Α’-13/5.2.2016)

 

  • Συμπίπτει το κόστος της εκτίμησης ζημιάς με την αποζημίωση, παρεμβαίνει στο τομέα αυτό η νομοθεσία;

 

Κατά κανόνα ναι συμπίπτει. Η δικαιοσύνη παρεμβαίνει στην περίπτωση της διαφωνίας των εμπλεκομένων μερών.

 

  • Πότε μία υπόθεση οδηγείται σε αντιδικία μεταξύ ασφαλισμένου και ασφαλιστικής;

 

Όταν υπάρχει διαφωνία μεταξύ ασφαλισμένου και ασφαλιστικής εταιρείας για λόγους διαφοράς κόστους αποτίμησης των ζημιών, υπαιτιότητας και πιθανόν ασφαλιστής απάτης.

 

  • Πώς διευθετούνται οι διαφορές; Σε ποια δικαστήρια άγονται και επιλύονται οι διαφορές αυτές;

 

 Στα αστικά δικαστήρια

 

  • Έχετε ποτέ εκδώσει εκτίμηση ζημιάς μεγαλύτερη της αποζημιώσεως που είχε ορίσει η ασφαλιστική;

 

Ναι φυσικά, αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι ο παθών (αυτός που δεν ευθύνεται) είναι πιθανόν να είναι συνυπεύθυνος για το ατύχημά ή πριν τις πρόσφατες ζημιές που υπέστη από το ατύχημά να έχει παλιότερες ή οι ζημιές του να οφείλονται και σε βλάβη από άλλα αίτια έκτος του ατυχήματος.

 

  • Ποιες είναι οι αμοιβές των Πραγματογνωμόνων, με ποιο τρόπο αμείβονται;

 

Οι Πραγματογνώμονες της Ελλάδος είναι μακράν οι χαμηλότερα αμειβόμενοι σε σχέση με τα κράτη μέλη της ευρωζώνης άλλα και των κρατών μελών της Διεθνούς Ομοσπονδίας Πραγματογνωμόνων F.I.E.A.

Αμείβονται ανά υπόθεση λαμβάνοντας υπόψη των αριθμό των αυτοψιών που θα πραγματοποιήσουν και την απόσταση που απαιτείται να διανύσουν για την αυτοψία.

 

  • Τι θα πρέπει να γίνει για το θέμα αυτό;

Για το θέμα που αναφέρατε περί αμοιβών των πραγματογνωμόνων είναι επιτακτική ανάγκη να αναφέρω τα κάτωθι:

Οι ενέργειες των πραγματογνωμόνων, καθημερινά, αποτελούν το πλέον σημαντικό κομμάτι της φερεγγυότητας της ασφαλιστικής εταιρίας σε μια δύσκολη ομολογουμένως αγορά.

Εκτελούν τα καθήκοντά τους με γνώμονα την ορθότερη, ασφαλέστερη, δίκαιη και ρεαλιστική απεικόνιση της εκάστοτε ζημιάς, προς όλους του αποδέκτες. Διατηρούν δε το επίπεδο των προσφερόμενων υπηρεσιών, προς όλους τους αποδέκτες, στα υψηλότερα στάνταρ, με αυστηρά κριτήρια, με δια βίου επιμόρφωση και μάθηση, με αυστηρά, διαρκώς μεταβαλλόμενα κριτήρια στον κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας, με καταρτισμένο υπαλληλικό προσωπικό και την διατήρηση γραφείων ικανών να δώσουν άμεσα λύσεις, απαντήσεις και διευκρινίσεις σε πραγματικό χρόνο, με γνώμονα την αμεσότητα, πληρότητα, ταχύτητα και υψηλή ποιότητα παρεχόμενων υπηρεσιών προς τους συνεργάτες τους.

Ο εν λόγω κλάδος αποτελεί έναν από τους μεγαλύτερους και ραγδαία αναπτυσσόμενους κλάδους σε παγκόσμια βιομηχανική κλίμακα. Αυτό λοιπόν απαιτεί, διαρκή επιμόρφωση των πραγματογνωμόνων, που σε κάθε νέα τεχνολογία, σε κάθε νέο ‘’εργαλείο’’ που εμφανίζεται στην αγορά, πρέπει να είναι έτοιμοι, να το μελετήσουν, να το κατανοήσουν, να το οικειοποιηθούν και να το χρησιμοποιήσουν σε καθημερινή βάση. Ευτυχώς για τον κλάδο οχημάτων, η εποχή του χειρόγραφου εντύπου έχει παρέλθει, ανοίγοντας διάπλατα τις πύλες του νέου αιώνα, ενός αιώνα ηλεκτρονικών μετασχηματισμών και αλλαγών, μιας νέας ηλεκτρικά κινούμενης ηλεκτρονικά μεταβαλλόμενης και ταχύτατα αναπτυσσόμενης εποχής.

Καμία ασφαλιστική εταιρία, δεν μπορεί να μείνει πίσω στον τομέα της εξέλιξης, και μετασχηματισμού των εργασιών της, εάν προσβλέπει στην ύπαρξή της μέσα στα νέα, συνεχώς μεταβαλλόμενα δεδομένα.

Το ίδιο ισχύει και για τους πραγματογνώμονες, που κάθε φορά, υιοθετούν, αγκαλιάζουν, μετουσιώνουν και εξελίσσουν μέσα από την καθημερινή τους τριβή με τα οχήματα και νέα ηλεκτρονικά μέσα, οποιαδήποτε νέα μορφή εργασίας, και αναδιαμόρφωσης του τρόπου και κύκλου εργασιών. Παραμένουν οι πλέον επίσημοι εγγυητές των ορθών, ασφαλών και έγκυρων εργασιών επισκευής στα ζημιωθέντα οχήματα.

Όμως σε έναν τέτοιο κόσμο, με τον πληθωρισμό καθημερινά να απασχολεί κυβερνήσεις, οικονομικούς αναλυτές, με την θεαματική και επίπονη ταυτόχρονα αύξηση των ενεργειακών αναγκών, της αβεβαιότητας σε επάρκεια και σε τιμή καυσίμων, με διαρκώς πληττόμενους τους τομείς των επικοινωνιών, των μεταφορών και της ενέργειας, η καθημερινότητά μας, η επαγγελματική μας ακεραιότητα, η βιωσιμότητα των επιχειρήσεών μας , πλήττεται και βάλλεται σε βαθμό που η ανάγκη για νέων θεσμοθετημένων και κοινά αποδεκτών αμοιβών, τώρα περισσότερο από ποτέ, είναι αναγκαία και απαραίτητη.

 

  • Εν συγκρίσει με συναδέλφους σας σε άλλους κλάδους,

 

Εν συγκρίσει με συναδέλφους πραγματογνώμονες που δραστηριοποιούνται σε άλλους κλάδους (σκαφών, ακινήτων, βιομηχανίας) οι απολαβές μας για τις παρεχόμενες υπηρεσίες είναι αναντιστοιχίες, δυσανάλογες και κατά πολύ μικρότερες.

Σε συνάρτηση με το δεδομένο, πως τα έξοδα λειτουργίας του επαγγέλματος  μας είναι άμεσα εξαρτώμενα από τους τομείς της ενέργειας της επικοινωνίας και των ειδών πρώτης ανάγκης. Οι αμοιβές των Ελευθέρων επαγγελματιών Πραγματογνωμόνων που συνεργάζονται με τις ασφαλιστικές εταιρείες, εκτιμήθηκαν βάσει οικονομικών δεδομένων  προηγούμενων ετών, πέραν της εικοσαετίας, παρά τις τεράστιες αλλαγές που έχουν συμβεί, με αποτέλεσμα το πλαίσιο των αμοιβών να παραμένει σταθερό η μειούμενο και αυξανόμενο  κατά  την τελευταία εικοσαετία.

Είναι λοιπόν κατανοητό, βάσει των ανωτέρω, πως οι αμοιβές των πραγματογνωμόνων είναι πλέον μη βιώσιμες. Είναι προφανές ότι οι αμοιβές ανά πραγματογνωμοσύνη δεν ανταποκρίνονται στη σημερινή δυσχερή οικονομική πραγματικότητα (πληθωρισμός, δραματική αύξηση ενεργειακού κόστους, τηλεπικοινωνιών και μεταφορικών), με αποτέλεσμα, ιδίως όταν απαιτούνται περαιτέρω αυτοψίες, το κόστος μετάβασης, επιθεώρησης, σύνταξης και κατάθεσης μιας τεχνικά ολοκληρωμένης έκθεσης, να υπερβαίνει την αμοιβή αυτής στον μεγαλύτερο αριθμό των υποθέσεων. Για να διατηρηθεί το υψηλό επίπεδο των παρεχόμενων υπηρεσιών του κλάδου και η βιωσιμότητα του επαγγέλματος απαιτείται άμεση αναπροσαρμογή των αμοιβών των Πραγματογνωμόνων. Σημαντικό είναι ότι με την ισχύουσα κατάσταση δεν ενθαρρύνονται νέοι άνθρωποι να ακολουθήσουν το επάγγελμα.